Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Viritys
Perustietoa Vino- sekä Tikkumoottoreista
(1/1)
JuHaU:
--- Lainaus käyttäjältä: OttoB ---
Tämmöstä olen aikani kuluksi naputellut.
B18 ja B20 (OHV työntötankomoottori)
62 – 75, PV, Amazon, Duett, 1800, 140 ja 240
Vaihteistot: M30, M31, M40, M41, M45*, M46* M410**, BW35
Teho: 75 – 124 hp (DIN)
Poraus: 84 mm (B18)
Poraus: 89 mm (B20)
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 145 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63,45 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 54 mm
Männäntapin halkaisija: 22 mm (->73)
24 mm (->74)
Puristuskorkeus 46 mm
B18 voi porata B20 männille. B20 (74-75) voi porata 92 mm (B21) männille. Vm. 74 8-pulttinen vauhtipyörän kiinitys kampiakseliin, vanha 6-pulttinen. Vm. 72 imuventtiili 42 -> 44 mm. Penta-venemoottoreissa sama 80 mm iskunpituus.
Virityskäytössä 8-pulttisen kiertokanget syytä korvata M-kiertokangilla B19-23 moottorista. Kaikissa B18 lohkoissa, (->66), ei ole kiinnitystä vaihtovirtalaturille,.
B20 69-73 kiertokanget voi muuttaa 24 mm männäntapille. Vakiomännät tasapäisiä.
Kampiakseli on takoterästä ja siinä on neljä vastapainoa.
Lisäystä by Jappe
Tikkukoneen vakio keinuvivuston suhde on 1.5:1 mutta se on pikkusen pienempi todellisuudessa, minimissään 1.44:1 eli siinä välissä menee.
" The stock volvo rocker ratio is rated at 1.5 but is actually a bit less. Under less than ideal circumstances, it can be as low as 1.44."
http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html
http://www.v-performance.com/products/engine_parts.html
Täällä on vähän speksejä eri nokilla vakio keinuvivustolla.
http://turbobricks.com/resources.php?content=camspec
*M45 ja M46 vain 240 vuosimallissa 76
**M410 vain P1800E vm. 69, erittäin harvinainen.
B30
69-75, 164
Vaihteistot: M400, M410, BW35
Poraus: 89 mm
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 145 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63,53 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 54 mm
Männäntapin halkaisija: 22 mm (->73)
24 mm (->74)
Puristuskorkeus 46 mm
B30 on kuusisylinterinen rivimoottori, jossa on paljon yhteneväisiä osia B20:sen kanssa. B30 on tavallaan B20 jossa on kaksi sylinteriä lisää. Sylinterinkannessa imu- ja pakokanavien järjestys on erilainen kuin B20:ssä. Venttiilikoneiston osat ovat samoja, poislukien työntötangot, jotka ovat lyhyemmät. B30 voi porata 92-93 mm sylinterihalkaisijalle. B30 kytkinkopan kiinnityspinta on erilainen kuin muissa Volvon moottoreissa. Takoakseli
lisäystä by OttoB:
0,8 mm kansipahvi kestää hieman enemmän kuin 1,2 mm. 0,8 mm pahvilla saa suoraan oikean mittaisen squishin ilman että männät tulee yli lohkon, jolloin voi sylinteriputken yläreunaan tehdä muotoa avittamaan imuvirtausta.
Keinuvipuakselin keskikohdan korkeusero venttiilinpäähän pitäisi olla puolet venttiilinnostosta. Venttiilin säätöruuvia pitäisi olla näkyvissa 3,5 kierrosta. Lohkon taso ja kansi plaanattuina. Mitoitetaan tähän väliin sopivan mittainen tönäri.
Baletissa on muuttujina:
Venttilien korkeus
Pukin korkeus
Nokan nosto
Pukin kiinnityspinnan korkeus lohkossa
Kannen paksuus
Lohkotason korkeus.
Nokka-akselin perusympyrän halkaisija
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B17, 19, 21, 23 (OHC)
75 – 85, 240, 300 ja 700
M40, M41, M45, M46, M47, BW35, BW55, AW70, AW71
Poraus: (B17, B19) 89 mm
Poraus: (B21) 92 mm
Poraus: (B23) 96 mm
Isku: 80 mm
Isku: 71,85 mm
Kiertokangen pituus: 145 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63,45 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 54 mm
Männäntapin halkaisija: 24 mm
Puristuskorkeus:(B17) 50,5 mm
Puristuskorkeus: (B19-B23) 46 mm
Mallivuodeksi 75 esiteltiin B21, joka selkeästi perustuu B20 lohkoon ja jotkut komponenteista ovat samoja tai vain hieman erilaisia. Suurin ero on alumiininen läpihengittävä sylinterikansi, jossa on nokka-akseli. Moottori on myös kallistettu n 15 astetta vasemalle kyljelleen, josta nimitys ”vinokone.” Kytkinkopan kiinnityspinta on sama kuin B20:ssä, mutta kallistuksen vuoksi eri asennossa. Kiertokankien valmistusmateriaali vaihtui vm. 80-> vahvempiin.
Turbo-ahdetut versiot B19ET, B21ET vuosina 81-85 200-sarjassa, ja B23ET 760 vuosina 83-84. B23-lohkon tunnistaa sylinterilohkon ylimääräisistä pakkastulpista imusarjan alapuolella.
B21 on porattavissa 95-96 mm riippuen moottorin kuormituksesta. B23 ei pysty poraamaan vakioylikokoja (0,60 mm) suuremmaksi. B19 on oletettavasti samaa valua B21:n kanssa, SN merkityt lohkot ovat joidenkin lähteiden mukaan paksumpaa valua.
Tehdasturbomoottoreiden lohkoissa on öljyn syöttö- ja paluureiät turboahtimen voitelua varten ja männät ovat vahvempia kuin vapaastihengittävissä ja pakoventtilit ovat stelliittipinnoitettuja. Muuten turbomoottorit on koottu samoista osista kuin vapaastihengittävät.
B200, B230
85-88
200, 300, 700
Poraus: (B200) 89 mm
Poraus: (B230) 96 mm
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 152 mm
Runkolaakerin halkaisija: 55 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 49 mm
Männäntapin halkaisija: 23 mm
Puristuskorkeus: 39,7-41,9 mm
B200, B230 “K-lohko”
89-98
200, 300, 700, 900
Poraus: (B200) 89 mm
Poraus: (B230) 96 mm
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 152 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63? mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 49 mm
Männäntapin halkaisija: 23 mm
Puristuskorkeus: 39,7-41,9? mm
Lisäysta by ip98:
Ja tästä puristuskorkeuksia - kuopan syvyys:
B-230 A/EK männät pk:39.7mm - 0.6mm.
B-230 F/FB/FD/FDI/FF/FS/GS männät pk:39.7mm-2.2mm
B_230 ET Molyr. pk:39.7mm -3.6mm
B230 FK/FT/GT Molyr. pk 39.7mm-4.5mm
B230K (heron) pk 39.7mm-13.7mm
Ja 16v pk 39,9, venttiileiden syvennykset 2,88 ja 3,89, ammeen syvyys 3,1 ja ammeen halk.64,9
--- Lainaus päättyy ---
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
Siirry pois tekstitilasta