RallyBaron  Samppasport

Volvo 242 L -77 8v Turbo

  • 380 Vastauksia
  • 144697 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #360 : 07.04.2021, 13:56:13 »

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #361 : 12.04.2021, 09:44:34 »
Siellähän oli kivannäköistä täytettä konepellin alla.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #362 : 12.04.2021, 11:00:15 »
Siellähän oli kivannäköistä täytettä konepellin alla.

Päivitys, joka olisi pitänyt tehdä jo iän aikaa sitten. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #363 : 01.05.2021, 16:24:23 »
Vihdosta viimein jotain näkyvää saanut aikaiseksi.







Laipat tuli nakerrettua käsin kun en hokannut laittaa niitä samaan tilaukseen muiden osien kanssa. Seinämät on tehty 100x50mm putkipalkista jonka seinämä on 3mm. Sitä joutui kaventamaan pitkältä sivulta, niin samalla sai kätevästi putkitehtaan hitsisauman siitä pois. Tiedä sitten onko oma sauma sen parempi. Osat on nyt hitsattu molemmin puolin. Huomenna jos saisi aikaiseksi viimeistellä saumat sisäpuolelta.

Nykyisellä pakosarjalla tämä on helpoin ratkaisu, koska pakosarjan ahtimen laippa on niin alhaalla, ettei ahdin mahdu paikoilleen ilman korotusta. Tämä sulkee pois vaihtoehdon hukkaportin lähdön istuttamisesta pakopesään.

Ahtopainetta hillitsemään tulee Bilteman 50mm hukkaportti. Putki hukkaportille tulee 48,3 millisestä saumattomasta mustasta putkesta. Hukkaportilta downpipeen mennään haponkestävällä putkella. Luultavasti hukkaportin ja DP:n väliin tulee joustoputki. Meinasin myös laittaa molemmin puolin hukkaporttia V-panta laipat helpomman irrottamisen toivossa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #364 : 31.05.2021, 12:13:57 »
Downpipe alkaa muotoutumaan... Jännä nähdä, mihin lambda-anturin saa mahtumaan.  :idiot2:


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #365 : 31.05.2021, 15:53:55 »
Mielenkiintonen mutta työläs vaihe ku DP alkaa tuosta muotoutua. Saako siitä tehtyä ylhäältä päin asennettavan vai jääkö se nähtäväksi?
Hienoa että tää edistyy, tulee seurailtua säännöllisesti vaikken kommenttia joka viestin jälkeen jätäkkään  O0

Aiotko tehdä lämpösuojaa tuohon suodattimen ja DPn väliin? Näyttää ainakin kuvan perusteella olevan aika lähellä. Voi olla että kuva hämää.

Päivityksiä ja uusia kuvia odotellessa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #366 : 31.05.2021, 17:33:29 »
Downpipe alkaa muotoutumaan... Jännä nähdä, mihin lambda-anturin saa mahtumaan.  :idiot2:



Lambada taitaakin mahtua ylöspäin.

Mielenkiintonen mutta työläs vaihe ku DP alkaa tuosta muotoutua. Saako siitä tehtyä ylhäältä päin asennettavan vai jääkö se nähtäväksi?
Hienoa että tää edistyy, tulee seurailtua säännöllisesti vaikken kommenttia joka viestin jälkeen jätäkkään  O0

Aiotko tehdä lämpösuojaa tuohon suodattimen ja DPn väliin? Näyttää ainakin kuvan perusteella olevan aika lähellä. Voi olla että kuva hämää.

Päivityksiä ja uusia kuvia odotellessa.

Joo, tämä päivä meni kun sahasin osia, kasasin teipillä, heftasin kiinni ja rälläköin irti. :D Nyt olisi DP heftailtu kasaan. Jos DP:hen laittaa V-bandin ennen kuin se kääntyy auton alle, on tuon virityksen asentaminen mahdollista yläkautta. Edellinen DP täytyi ottaa alakautta pois. Sitä ennen täytyi lambda ottaa pois.  :buck2:

Kyllä, aika lähelle suodatinta mennään nyt. Ainakin lämpökääre täytyy kierittää DP:n ympärille. Suojapellille ei välttämättä ole tilaa.

DP:n olisi voinut kääntä reilusti aiemmin alaspäin, mutta kun hukkaportti on sielä.  :buck2: Ahtimen etupuolelle sitä ei voi laittaa kun kompurakotelon ahtoputken lähtö täytyi kääntää alaspäin että konepelti menee kiinni.  :idiot2:




Siitä muutama kuva DP:stä ennen saumoja. Ei se nyt siistein mahdollinen ole, mutta ainakin se sopii sinne minne se on tarkoitettu.











Nyt täytyy lähteä ostoksille. Ilmansuodatin 100mm lähdöllä ja erinäisiä silikoniletkuja tarvittaisiin. Lisäksi joku 100mm putkenpätkä tarttis löytää ettei suodatinta joudu laittamaan suoraan ahtimeen kiinni.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #367 : 31.05.2021, 18:07:26 »
Mää vein omaan 242 suodattimen maskin taakse. Rasiaporalla vaan reikä siihen lampunaluspeltiin ja putki läpi siitä. Eipähän ime kuumaa ilmaa konehuoneesta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #368 : 31.05.2021, 19:31:45 »
Mää vein omaan 242 suodattimen maskin taakse. Rasiaporalla vaan reikä siihen lampunaluspeltiin ja putki läpi siitä. Eipähän ime kuumaa ilmaa konehuoneesta.

Täytyy katsoa, onko tämä mahdollista. Cooleri on aivan laidassa, ahtoputki mahtuu juuri ja juuri kääntymään coolerille.



Motonetin valikoimista ei löytynyt sopivaa vapaavirtaussuodatinta. Täytyy jatkaa etsimistä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #369 : 31.05.2021, 19:57:05 »


Tuolleen mulla menee putki ilmansuodattimelle. Tosin koko on 3". Cooleri on kl racingin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #370 : 01.06.2021, 09:31:57 »
Äkkiä se haki muotonsa. Tein omaan kans ylhäältä asennettavan vaikka loppupää kääntyyki auton alle, tosin mulla ei oo MacPhersonin tornia viemässä tilaa tuossa kohtaa.

Moposportilta tilasin K&N filtterin hiljattain. Niistä löytyy ainaki kokovariantteja joka lähtöön.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #371 : 02.06.2021, 12:19:51 »
Äkkiä se haki muotonsa. Tein omaan kans ylhäältä asennettavan vaikka loppupää kääntyyki auton alle, tosin mulla ei oo MacPhersonin tornia viemässä tilaa tuossa kohtaa.

Moposportilta tilasin K&N filtterin hiljattain. Niistä löytyy ainaki kokovariantteja joka lähtöön.

Yllätyin kyllä itsekkin kuinka äkkiä se muotoutui. Jotain sitä on töissä oppinut, mutta kyllä tuossa tuuriakin oli mukana. :D Lisäksi kunnon työvälineet. S* Vanhassa DP:ssä oli jousto heti kun putki lähti alaspäin. Täytyy se varmaankin siirtää tähän, sillä on hiukan vaikutusta hukkaportin liittämisessä DP:hen. Hukkaportin putkeen on myös joustokappale olemassa.

Mitenköhän noissa suodattimissa menee tuo moottorin tehovaatimus? Minkä kokoinen suodattimen runko pitää olla, jos tehotavoite on yli 400hv? ??? Tällä hetkellä ainoa määräävä speksi on ahtimen imuaukko, 100mm.



Vähän huonosti on tilaa viedä suodatin muualle kuin tuohon nurkkaan.  :-\





Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #372 : 02.06.2021, 13:59:00 »
Väittäisin ettei putsarin koolla ole suurta merkitystä, kunhan käy turboon. Laittaisin niin ison kuin mahtuu.

Jos ylimääräiset aukot ei haittaa, saisi sisälokasuojaan tuolle kohdalle tehtyä reiän ilmanottoa varten ja saa osan putsaristakin ulos konehuoneesta. Runkopalkin vierestä vaan auki kuten on esim. englantilaisessa. Ei ole likaantunut liian herkästi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #373 : 02.06.2021, 14:18:54 »
Minkäsmoinen tiggi sulla on millä saumaa päästät?

K&N:llä oli joku suuntaa antava laskuri. En tiedä onko se niiden nettisivuilla saatavilla, oli itellä yhdes kirjas. Vinokone (2,3l) 1,8 barilla ahdettuna vaatis sen mukaan noin 5 tuumaa halkaisijaltaan ja 7 tuumaa pituudeltaan olevan filtterin.
Yleisenä nyrkkisääntönä lienee, että laita niin iso ku mahtuu mutta hyvähän tuota minimivaatimustakin on miettiä, jos joutuu isoja kompromissejä tekemään filtterin sijoituksessa ja koon valinnassa.

Hulluttelin 142:n kanssa ajatuksella että olis tehny sisälokariin reiän ja jopa vieny filtterin pyöräkotelon etureunaan tai etupuskurin lipan taakse. Jäi toistaiseksi toteuttamatta.

PS. Lankku kerkeski jo samat toteamaan ku kirjottelin omaa viestiä..
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 242 L -77 8v Turbo
« Vastaus #374 : 02.06.2021, 14:51:55 »
Väittäisin ettei putsarin koolla ole suurta merkitystä, kunhan käy turboon. Laittaisin niin ison kuin mahtuu.

Jos ylimääräiset aukot ei haittaa, saisi sisälokasuojaan tuolle kohdalle tehtyä reiän ilmanottoa varten ja saa osan putsaristakin ulos konehuoneesta. Runkopalkin vierestä vaan auki kuten on esim. englantilaisessa. Ei ole likaantunut liian herkästi.

Tuo vanha suodatin on melko iso, täytyy hommata vähintään saman kokoinen mutta 100mm yhteellä.

Tuota kohtaa tänään katselin. Ei vain oikein raaskisi tehdä reikää.  :-\



Minkäsmoinen tiggi sulla on millä saumaa päästät?

K&N:llä oli joku suuntaa antava laskuri. En tiedä onko se niiden nettisivuilla saatavilla, oli itellä yhdes kirjas. Vinokone (2,3l) 1,8 barilla ahdettuna vaatis sen mukaan noin 5 tuumaa halkaisijaltaan ja 7 tuumaa pituudeltaan olevan filtterin.
Yleisenä nyrkkisääntönä lienee, että laita niin iso ku mahtuu mutta hyvähän tuota minimivaatimustakin on miettiä, jos joutuu isoja kompromissejä tekemään filtterin sijoituksessa ja koon valinnassa.

Hulluttelin 142:n kanssa ajatuksella että olis tehny sisälokariin reiän ja jopa vieny filtterin pyöräkotelon etureunaan tai etupuskurin lipan taakse. Jäi toistaiseksi toteuttamatta.

PS. Lankku kerkeski jo samat toteamaan ku kirjottelin omaa viestiä..

Tuommonen Everlastin tig. Hyvä kone aloitella, täytyy päivittää joskus koneeseen jossa on enemmän ominaisuuksia.



Kiitän suuntaa antavasta laskukaavasta suodattimen kohdalla. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez