Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?

  • 12 Vastauksia
  • 743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Tervehdys ja kysymystä Volvo-tietäjille!
Kuten otsikko kertoo, Volvo V40 D2 2014 1.6 manual mallista tuli kivireki uusien takaiskarien ja takajousien vaihdon jälkeen.
Volvo tuki hankittua autoliikkeestä muutama viikko sitten ja oli hieman keinuva ajettava ja katsastustodisteessakin oli takaiskarien mittauslukemat 23-26 % luokkaa.
No autoliike hankki toiveestani uudet iskunvaimentajat Bilstein (BILSTEIN REAR B4 OE REPLACEMENT - 19-249117) sekä uudet takajouset (Kierrejousi LESJÖFORS 4295878)

Nuo BILSTEIN takaiskunvaimentajat ja LESJÖFORS jouset vaihdettiin nyt eilen Wetterillä Raumalla, ja sen jälkeen autosta tuli todellinen kivireki eli tuntuu jokainen pienikin kuoppa ja tärisyttää/pompottaa ajaessa takamuksessa ja ratissa ja koko korissa hieman nopeudesta riippumatta, kun ennen meni pehmeästi ja tasaisesti.
Uudet talvirenkaatkin hankin viikko sitten aiemmin ennen uusien jousien ja iskarien asennusta ja vanhoilla iskareilla että jousilla auto meni pehmeästi ilman tärinöitä uusilla renkailla, kuten aiemmin vanhoillakin talvirenkailla.

Mikä ihme tuota vaivaa, onko nuo Bilsteinit tai Lesjöjörssit sopimattomat, vai voiko mekaanikko noissa edes asennusvirhettä tehdä?
(Mitäs nyt pitäisi tehdä...)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #1 : 02.12.2023, 13:41:58 »
Miksi jouset vaihdettiin? Oliko alkuperäinen poikki?

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #2 : 02.12.2023, 14:15:05 »
Millaset lukemat oli edessä jousituksen suhteen katsastuksessa? Tuli mieleen, että onko edessä niin kuollut jousitus, että auto olisi nyt etupainoinen ja joustaa jokaisessa tilanteessa, mutta takana on tuoreet jouset ja iskarit, mitkä ei myötäile samanlailla kun vanhat pehmeät.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #3 : 02.12.2023, 14:26:15 »
1. Autoliike lähetti sekä uudet jouset ja iskunvaimentajat, vaikka alun perin mainitsin vain huonoista iskunvaimentimista takana. Tosiaan ei vanhat jouset olleet poikki tietääkseni.
Olikohan sitten virhe tuo jousien vaihto Lesjöforsseihin alkuperäisistä oem-jousista...vai mikä pahus tuota alkoi vaivaamaan.

2. Katsastustositteesta kun katsoin, muistaakseni lukemat edessä oli molemmilla iskareilla 57-60%
kun takana oli tuollaiset 20-23%, ja jokaisen heiton jälkeen ajossa tuntui peräpää nousevan helposti ilmaan.
Mutta on kulkenut ennen uusien asennusta pehmeästi ilman mitään pomppimisia ja tärinöitä koko koriin.
Eikä tosiaan mitään väljyyksiäkään alustassa ole ilmennyt katsastuksessa (eikä kuulu mitään nytkään).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5090
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #4 : 02.12.2023, 15:43:51 »
Ei taida noita jousia saada edes väärinpäin sopimaan, en tunne kys auton rakennetta.
Jos on progressiiviset jouset ja ne laittaa väärinpäin niin se olikin sitten siinä. Niissä tiheempi kierre tulee ylös.

Kyllähän uudet jämyt iskarit kovettaa liikkeitä varsinkin pakkasilla jos olet huonoihin tottunut.

Pitäis päästä kokeilemaan ehjää samanlaista autoa
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #5 : 02.12.2023, 22:26:45 »
Juu, tuskin ammattimekaanikko (Volvo) edes laittaisi väärinpäin ja taitaa olla ihan lineaariset jouset (ei progressiiviset joissa tosiaan kuten sanoit tulee yläpuolelle).
Tuntuu että on sitten liian jämyt nuo Bilsteinit tai ei toimi lainkaan pakkasella.
Vaikka aiemmin kyllä tottunut jämäköihinkin alustoihin menneissä ja nykyisissä autoissa (esim. Bmw ja Audi), mutta ei mikään ole tuollaiselta tuntunut vaikka on ollut matalaa ja sport-iskareita alla.
Täytyy varmaan maanantaina soitella tuolle asentaneelle "omamekaanikolle", ja kysellä varovasti mistä kiikastaa.
Verrokkeja on tullut kokeiltua ennen tuon hankintaa (saman ikäistä ja hieman uudempaa) mutta ei niissä tuollaista tärinä pomppimisilmiötä havainnut. 
« Viimeksi muokattu: 05.12.2023, 18:07:22 kirjoittanut eetuolli »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #6 : 03.12.2023, 16:09:55 »
Kyllä niitä sattuu ammattilaisellekkin..  ::)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #7 : 03.12.2023, 16:57:50 »
Kyllä niitä sattuu ammattilaisellekkin..  ::)
Varsinkin, jos hetki sitten on ollut muutosneuvottelut, kaksi liikettä yhdistetty, lopputilejä jaettu ja logo vaihtunut seinässä. Omamekaanikoksi on saattanut sattua joku Opelin tai Pökötin kurssit käynyt asentaja. Volvot tuntevista on ollut jo jonkin aikaa pulaa, jäljellä olevat huoltavat vähän eri hintaluokan autoja.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #8 : 05.12.2023, 00:07:47 »
No niin! Tuli käytyä jututtamassa asennuksen tehnyttä mekaanikkoa, ja haettu vanhat osat talteen samalla.
Mekaanikon mielipide oli että nuo uudet jouset (Lesjoförssit) saattaisivat olla vanhoja oem-jousia jäpäkämmät ainakin heti uutena, mutta pehmenisivät ajan kanssa, mikä se aika sitten onkin?
Vaimennuskyvyn ollessa heikko vanhoissa oem-iskareissa, niin uudet iskarit (Bilsteinit) sitten taas tuntuvat todella töpäköiltä, mikä korostuu sitten uusien jousien kanssa (kun vertaa vanhoihin väsyneisiin jousiin).

Aiemmat oli tosiaan ihan alkuperäisjouset värimerkintöineen, ja ihan "kunnossa" olevatkin. Jos ei kova rynkytyskyyti pehmene edes hieman muutamien viikkojen ajojen jälkeen, laitan vanhat jouset tilalle ihan testiksi. Ja jos sekään ei muuta tilannetta, tilataan vaikka Monroen tai Kybin kepit Bilsteinien tilalle.

Itse kokeilin että vanhat iskarit tuntuvat ihan käsin paineltaessa melkoisen veltoilta ensimmäiset 10 senttiä sisäänpäin painaessa, mutta lisää painaessa tiukkenevat kun painaa melkein pohjaan asti viimeiset sentit. Vaikkakin sitten palauttelivat ihan loppuun asti ilman avittamista, mutta loppumatkan hitaammin.

Tosiaan ensimmäiset noin 10 senttiä painui todella kevyesti ja vasta lopussa viimeiset 5-7 senttiä tuntui vastetta paremmin, eli lienee loogisesti ajatellen vanhat iskarit olleen jo siten ehtoopuolella.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2023, 00:17:47 kirjoittanut eetuolli »

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #9 : 05.12.2023, 05:07:17 »
Onko vanhat iskarit öljypaineella, mikä osanumero?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #10 : 05.12.2023, 08:46:03 »
loogisesti ajatellen vanhat iskarit olleen jo siten ehtoopuolella.
katsastustodisteessakin oli takaiskarien mittauslukemat 23-26 % luokkaa.

Eiköhän tuo iskaritesti ollut jo melko selvä osoitus ehtoopuolella olevista iskareista?

Toisaalta, jos jouset pehmenevät merkittävästi lyhyessä ajassa, ei sekään hyvä juttu ole :).

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #11 : 05.12.2023, 19:06:15 »
Onko vanhat iskarit öljypaineella, mikä osanumero?
Lienee ihan normaali kaasu/öljyiskari.
Osanumeroita lienee useampi tullut ajan saatossa, kun normaalistikin ns. uusiutuvat, mutta takaiskunvaimennin Volvo OE-numerot
31317960 - 31317961 (31317962 - 31406826 - 31406827)
Ylätuki 31387362

PS. Eiköhän nuo vanhat iskarit ole Sachsin tekeleet tehtaalle. Ainakin toisessa oli tarra vielä jäljellä osittain (sellainen vihreä-punainen pallukka tarra ja valkoinen josta tekstit jo karanneet osittain, joka sen ikäpolven OE-iskareista näyttää netin kuvien perusteella löytyvän). https://aijaa.com/9uo2yk
« Viimeksi muokattu: 05.12.2023, 19:18:06 kirjoittanut eetuolli »

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 tuli kivireki iskarien ja jousien vaihdolla?
« Vastaus #12 : 17.12.2023, 18:28:05 »
No niin! Kun itse ei ole tottunut topakkaan alustaan näin vanhoilla päivillä, toki nuo Bilsteinin iskarit ottivat  hyvin isommat heitot eleettömästi.
Mutta tulipa "hommattua" Volvon oem iskarit jotka laitoin paikoilleen (Bilsteinit kerkesi olla paikallaan sen max. 100 km).
Ihan hieman pehmeni kyyti, mutta ei mainittavammin ja isommissa heitoissa ei ole kylläkään niin topakka kuin oli nuo uudet Bilsteinin B4:t.
Eli hieman turhaa oli korvata Bilsteinit, joten ehkä tuo suurin jäpäkkyys tuli sittenkin noista uusista Lesjöfors-jousista.

Eli toiselle tarvitsevalle tarjolla "tosi edullisesti" uutta vastaavat Bilsteinin B4 (BILSTEIN 19-249117) Volvoon joka tarvitsee uusia iskareita.

 

Carcom Oy  Ateho