Ateho  Elekma

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #60 : 14.01.2014, 17:21:29 »
Eikö autolla voisi heittää vähän ylimääräistä lenkkiä niin tulee virtaa?
Tuotaah...  :2funny: Laskepa huvikses esim. kauanko allekironneen pitäs ajaa sitä ylimäärästä lenkkiä kun akku ottaa virtaa vastaan alle 3A näillä pakkasilla ja kyseessä on 70Ah akku, leikitään että varausta on vaikka 75%.
Jäitä housuun!

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #61 : 14.01.2014, 17:37:59 »
Itse pidän säännöllisin väliajoin akkua ctekissä kiinni, varsinkin talvisin kun tulee tuota ardiccia käytettyä ja näin arkisin akku ei liene paljoa lataudu max 10km ajolla taajamassa :) Matkaa ajaessa toki latautuu mutta pelataan nyt varman päälle :D ei ole ainakaan tähän mennessä ollut ongelmia tuolla "uudella" akulla jonka ostin 1½ vuotta sitten vanhan akun keitettyä latausongelman vuoksi  :)

Porukoiden käyttiksessä on Volvon oma akku joka on ollut kiinni autossa ainakin 7 vuotta, meidän aikana sitä ei ainakaan ole vaihdettu joten melko kestävä tuntuu olevan  :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #62 : 14.01.2014, 17:51:58 »
C-tek on kyllä hyvä ratkaisu tai sitten nämä lohkiksen rinnalle kytkettävät laturit.

Ylimääräisen lenkin ajaminen latauksen takia harvoin on järkevää, jos vaan on mahdollisuus ladata akkua suoraan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #63 : 14.01.2014, 17:52:31 »
Mitä mieltä olette tämmösen hankkimisesta, http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-400-A-37902/
Autolla ajetaan niin vähän kerralla että akku ei kunnolla lataudu ja sitten joinan kylminä aamuina se onneton ei jaksa startata eikä viitsi joka yö laturiinkaan laittaa... lähinnä tota ajattelin vain tekohengitys avuksi satunnaisiin pakkas startteihin...

vai haenko vain biltemasta 65€ uuden akun joka kestää ensitalveen...
Mulla oli kanssa joskus joku tuon näköinen värkki, siinä vaan oli kauheesti meluava pikkukompura lisäksi. Totesin, että oli yksi paskimmista ostoksista, autoa sen avulla ei saanut käyntiin ja sen kompuran huutoa ei jaksanut kuunnella yhden renkaan täyttöä (1,5 barista 2,0 bariin) kauempaa. Hauenleuat otin talteen ja loput vasaralla palasiksi ja romukasaan.

Mulla on ihan joku halpis YhdenHelvetin (Einhell) peruslaturi autossa ja laitan sen työmaalla pariksi tunniksi akkuun kiinni kovemmilla pakkasilla (kun ei tarvitse maksaa tolppapaikasta) kun työmatka on sen verran lyhyt ettei ehdi lataantumaan kunnolla ajossa, tai sitten jätän ruokatunnin ajaksi hörsköttelemään korotetulle tyhjäkäynnille (lumiharja kaasupolkimen ja penkin välissä ;)) kämpän pihaan. Pakkasista riippuen käyn tekemässä kerran tai kaksi viikossa pidemmän lenkin (30-50 km) niin ehtii latautumaan ja konekin lämpenee kunnolla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #64 : 14.01.2014, 23:00:34 »
Itsellä bilteman apukäynnistin, jossa myös työvalo ja pumppu, jolla olen renkaita täytellyt. Kaksi kertaa on pelastanut pulasta kun on akku tyhjentynyt. Kulkee nykyisin aina kontissa. Dieseliin en ole kokeillut, en ota kantaa riittääkö virta vai ei. Suosittelen, ennen tuon hankintaakin olisi ollut tarvetta aika monta kertaa...

Edit: Kompura on tosiaan äänekäs ja hidas, mutta en minä siinä vieressä kyykikään odottelemassa vaan menen puuhailemaan jotain muuta täytön ajaksi :)
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 23:03:54 kirjoittanut dneproshin »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #65 : 15.01.2014, 00:01:53 »
 Olen huomannut että parinkin tunnin lataus virkistää akkua huomattavasti kovilla pakkasilla. Saattanee ottaa paremmin virtaa vastaan?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #66 : 15.01.2014, 21:46:07 »
Työmatka on 6,2 km suuntaansa.  Jos ajaa tuon pelkästään, ja pitää takalasinlämmittimen, valot, ja muut virrankuluttajat koko ajan päällä, niin parin viikon päästä ei ehkä lähdekään aamulla käymään.  Kerran viikossa kun käy parinkymmenen kilometrin päässä kaupassa, niin sähkö piisaa hyvin.

Takalasinlämmitin ja valot ovat suurimmat sähkönkuluttajat.  Jos on kovin lyhyt työmatka, ei kannta käyttää takalasinlämmitintä, eikä puhaltimen maksimitehoa. 

Jos haluaa kovasti pihdata sähköä, voi ottaa toisesta ajovalosta liittimen irti.  Näin piti joskus tehdä, kun laturi sippasi, ja kotiin oli vielä pitkä matka.  Viimeiset 5 km tultiin kokonaan ilman valoja ja muita sähkölaitteita iltahämärässä.  Kotiin päästyä kokeilin, starttaako.  Ei edes solenoidi naksahtanut.  Akussa oli jäljellä 5 volttia, parkkivalojen kanssa 0,5 V.  Auto oli -78 Taunus.  Hyvin samanhenkinen kuin Volvo 240, mutta heppoisempi.   
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #67 : 15.01.2014, 22:38:42 »
Kaikista helpoimmin akkuhommissa pääsee kun ostaa älylaturin. Ei tuu yllätyksiä ja akullekin ehkä saa lisää elinaikaa.
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #68 : 18.01.2014, 21:18:20 »
Paljonko akun lepojännite pitää olla kunnossa olevalla akulla?

Kuinkas paljon virtaa pitää olla jäljellä jotta saa auton käyntiin?

Ja eikös ardicin pitäisi sammua kun jännite on liian alhainen, mutta kuitenkin auton vielä käynnistyä?

Jos akkukaupoille maanantaina joudun, niin mitä suosittelette?

Lohko lämmitetään ardicilla, matka ajoa tulee vähintään 20km sivu, mutta yleensä 50-60km sivu...

Mittasin auton käydessä laturin päästä 14,38v kaasua antaessa nousi 14,43v


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #69 : 18.01.2014, 21:52:29 »
Mulla on kyllä kokemusta siitä että kun Ardic luovuttaa jännitteen laskiessa kuuluu Volvoa käynnistäessä enää releen naksunta. Vartan hopeinen on minun valintani uutta akkua laittaessa. Lataan Defan 7-amppeerisella auton vähintään kerran viikossa jos Ardicia käytetään säännöllisesti, vaikka ajankin puoli tuntia moottoritietä suuntaansa työmatkaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #70 : 18.01.2014, 21:54:40 »
Rupesi lisää kutkuttamaan noi Ground zeron akut kun tuli vielä alennukseen kaikki.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #71 : 18.01.2014, 22:50:45 »
Mulla on kyllä kokemusta siitä että kun Ardic luovuttaa jännitteen laskiessa kuuluu Volvoa käynnistäessä enää releen naksunta. Vartan hopeinen on minun valintani uutta akkua laittaessa. Lataan Defan 7-amppeerisella auton vähintään kerran viikossa jos Ardicia käytetään säännöllisesti, vaikka ajankin puoli tuntia moottoritietä suuntaansa työmatkaa.
Joo releet sitä meilläkin vaan naksu ja kellon nollas...
Itellä ei ole ollut ajatuksena jotta pitäisi latailla. Mutta kait se on pakko, vai?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #72 : 18.01.2014, 23:20:23 »
Joo releet sitä meilläkin vaan naksu ja kellon nollas...
Itellä ei ole ollut ajatuksena jotta pitäisi latailla. Mutta kait se on pakko, vai?

Itse olen ajatellut että pitäis ajaa tuplasti se aika kun Ardic on päällä ja Vartaa ostaessa varaosakauppias komppasi että latausta tarvitaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #73 : 19.01.2014, 00:29:33 »
Kyllä mäkin ihan suosiolla laitoin 5ampeerin Cetekin kiinni autoon jo syksyllä. Aina kun en ajele pitempiä reissuja niin auto tepseliin. Lataa sen pari tuntia/vrk akkua ja ei oo ainakaan vielä ollu ongelmia vaikka mun ajot on vajaa 3km suuntaansa ja webasto aina lämmittää kun lohkolämpriä ei ole . Ihan siis defan pistoke puskuriin ja siihen sitten kytkin ton cetekin. Ei erota muista autoista parkkiksella, kun sama vihreä piuha noukassa :D Alkuperäiseltä akulta näyttää ja jo reilu 250tkm takana. Edelleen näytttäs toimivan hyvin!
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #74 : 19.01.2014, 10:51:49 »
Hiltsulle

-Täysi akku 12,7 V pakkasessa kai noin 12,6 V. Jos ilman kuormaa 12 V tai alle, akku on käytännössä tyhjä.
-Lämpimällä kelillä riittää noin 15 minuutin lataus eli luokkaa 2 Ah. 30 asteen pakkasessa taitaa se koko 100 Ah olla tarpeen, jos riittää sekään.
-Tuosta Ardicista en tiedä mutta tarkka tutkain pitää olla, jos kuorman alta saa akun jännitteesta varaustilan selville. Jännite alkaa pudota vauhdilla vasta kun akku on käytännössä tyhjä.
-Itse ottaisin ihan tavallisen edullisen akun ja niin suuren kuin siihen mahtuu. Yksi kallis (AGM) ei kestä lähellekään niin kauan kuin kaksi tavallista.
-Ymmärtääkseni tuo 14,3-14,4 V on normaali latausjännite.

 

Proturbo  Autodiagnoosi