Kulkukoira  Proturbo

940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.

  • 25 Vastauksia
  • 4624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« : 10.02.2019, 20:52:09 »
Tervehdys!

Pakko kääntyä tietävämpien puoleen seuraavassa ongelmassa. Em autossa on ollut käyntihäiriöitä jo pian pari vuotta.  Tänään n. 20km ajon jälkeen moottori nyki vaihtaessa ja kiihdyttäessä vielä hetken nykiminen. 1km jälkeen pikkutielle kääntyessä sammui nykien. Ei käynnistynyt useammallakaan startilla. Käytin akun navan irti 3-4min. Sitten startatessa muutaman kerran startin loputtua vähän köhi ja joku sylinteri potki. Kaveri piti ykkösen tulpanhattua ventt.kannen kiinnikkeessä ja kipinä tuli ja silloin käynnistyi kolmella. Sammutin ja tulpanhattu kiinni. Ei sitten enää käynnistynyt. Hinattiin loppumatka. 15min päästä käynnistyi ja toimi ongelmitta. Vikamuisti antaa 1-1-1 eli ei kai vikaa. Mutta oireet, kun kerran vähän potki, viittaisi vähän bensapulaan?
Autoon on vaihdettu vuoden sis. sähköpuolelle: Tulpat, tulpanjohdot, virranjak.kansi, pyörijä, puola, kampiaks. asentotunnistin ja bensapumpun rele sinne tuhkiksen taakse.
Polttoainepuolelle: Molemmat bensapumput, suodatin ja paineensäädin.
Ennen osienvahtoja on myös kerran nykinyt ajossa, silloin ei tarvinnut hiljentää ja nykiminen meni ohi. Samoin jätti tielle aika samalla tavalla reilu 1/2h ajon jälkeen. Silloinkaan ei akun kengän irroitus auttanut, mutta n. 20-30min päästä käynnistyi ja toimi normaalisti.  Mikä vähän kummallista, aina kun on nykinyt tai jättänyt tielle, on ollut samanlainen parin plusasteen hyvin märkä keli.

En oikein enää keksi epäillä kuin moottorin ohjausyksikköä, sen kauttahan kai tulee virta bensapumpulle? Pitäisikö vaihtaa? Mitä ne releet paisuntasäiliön kyljessä tekee, voisiko niissä olla vikaa? Vai mitä kannattaisi kokeilla?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2019, 20:59:29 kirjoittanut joosua »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #1 : 10.02.2019, 21:13:09 »
puuttuuko sieltä bensa silloinki ei lähde? onko pumpun relettä vaihdettu?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #2 : 10.02.2019, 21:57:53 »
Se tuhkakupin takana oleva bensapumpun rele on vaihdettu. Onko muualla joku toinen rele?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #3 : 10.02.2019, 22:28:17 »
Paisarin kyljen releet on suutinrele ja flektin rele. Varsin tyypillinen paikka, mikä tuommosen vermeen matkan katkasee. Voit kokeilla vaihtaa ne päikseen, ja testata koneen käydessä nypätä rele irti, se kumpi irrottamalla sammuu on suutinrele  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #4 : 10.02.2019, 22:34:33 »
Hyvä tieto. Teen näin, ja alan etsiä samalla uutta relettä. Kun selviää kumpi on suutinrele niin voisi siihen ehkä kannattaa vaihtaa uusi osa. Kun auto on -91 niin tosi vanhojahan noi releetkin on.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #5 : 15.02.2019, 09:36:01 »
Vaihdoin autoon pari päivää sitten, viime kesänä ihan varaosaksi hankkimani sopivasti eteen tulleen ecun. Edellä kuvatut käyntihäiriöt ovat sattuneet niin harvoin että tältä osin vian korjaantumisesta ei vielä voi sanoa mitään. Mutta aikaisemmin on moottori käynnistyäkseen vaatinut "pitkän startin" eli ehkä parin kolmen sekunnin mittaisen. Nyt käynnistyy heti.  Joten viittaisi siihen että jotain vikaa vanhassa ecussa oli. 
Suutinreleen vaihdan vielä.

Muuten, mitä suutinrele oikein tekee? 
« Viimeksi muokattu: 15.02.2019, 09:37:49 kirjoittanut joosua »

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #6 : 15.02.2019, 22:47:49 »
Mulla samanlainen Volvo toiminut pirun hyvin.
Nyt tyhjäkäynti mennyt kovin epatasaiseksi. Ravistelee pikkusen kun tyhjäkäynti menee sinne 500-600rpm tuntumalle.
Mistä voisi tyhjäkäyntiä hieman korottaa?

Tulpat ja johdot sekä virranjakajan kansi ei kovin vanhoja mutta ruiskulaitteisiin en ole kajonnut koskaan. No polttoainesutin vaihdoin taannoin.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2019, 22:49:45 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.an
« Vastaus #7 : 24.02.2019, 21:41:01 »
Ei ilmeisesti ollut ecussa vikaa koska jätti tielle ihan samalla tavalla kuin aiemminkin, vaikka oli ecun vahtanut.  Siinä tiellä ihmettelin, ja tuli mieleen tuo edellä neuvottu paisunta-astian kyljessä olevien releiden vaihto keskenään.  Niinpä vaihdoin ne päittäin, sehän on aika helppo homma, ja heti käynnistyi.  Saattoi hyvin olla vika siinä releessä. Tilasin Biliasta uuden, nopeasti tuli ja maksoi vähän reilu 53€ ja vaihdoin sen tilalle ja flektin releen takaisin. Uusi rele oli aivan samoilla numeroilla, valmistusmaa vain oli West-Germanystä siirtynyt Hungaryyn. Samallahan tässä selvisi että ecussa ei ole vikaa kun sen vaihto ei auttanut.

Nyt jos vielä tulee häiriöitä, on jo vähän vaikeaa keksiä enää lisää vaihdettavia osia.  Toisaalta, jos toimii niin on ainakin vanhoja osia uusittu ja toimintavarmuus tätäkin kautta parantunut.

Kiitoksen asiantuntevista neuvoista. Jatketaan koeajoa.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #8 : 25.02.2019, 20:54:48 »
Ajoin auton pesuun, Shellin pesu, ja kas kummaa eipä käynnistynytkään enää pesun jälkeen. Aivan sama on käynyt n. vuosi sitten. Akun -navan irroitus auttoi nytkin. 

Nyt kysyisinkin, kun tuo pesu näyttää jotenkin häiritsevän jotain, että kuinka saa helpoiten polttoaineen tulon katkaistua että uskaltaa lukea polttoaineensyötön vikakoodeja?  Sillä voisi jotain saada selville. Jos polttoaineen syöttöä ei saa poikki niin on ymmärtääkseni kai se vaara että moottoriin menee bensaa ja voi kastella tulpat, tai jopa räjäyttää katin.


Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #9 : 25.02.2019, 20:58:27 »
Ajoin auton pesuun, Shellin pesu, ja kas kummaa eipä käynnistynytkään enää pesun jälkeen. Aivan sama on käynyt n. vuosi sitten. Akun -navan irroitus auttoi nytkin. 

Nyt kysyisinkin, kun tuo pesu näyttää jotenkin häiritsevän jotain, että kuinka saa helpoiten polttoaineen tulon katkaistua että uskaltaa lukea polttoaineensyötön vikakoodeja?  Sillä voisi jotain saada selville. Jos polttoaineen syöttöä ei saa poikki niin on ymmärtääkseni kai se vaara että moottoriin menee bensaa ja voi kastella tulpat, tai jopa räjäyttää katin.

Ei ainoastaan komponenttien testi tila vikakoodien lukulaitteella sekin tehdään saa pensaa pumppaamaan turhaan. Vikakoodien luku on vain luku ei muuta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #10 : 26.02.2019, 08:52:47 »
Ei ainoastaan komponenttien testi tila vikakoodien lukulaitteella sekin tehdään saa pensaa pumppaamaan turhaan. Vikakoodien luku on vain luku ei muuta.

En tiedä kovin paljoa, voisitko selittää vähän tarkemmin.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #11 : 26.02.2019, 14:37:41 »
Jos luet vikakoodit ei tapahdu mitään muuta.

Jos kytket vikakoodi lukulaitteella komponenttien testin tulee bensaa suuttimista testin ajan. Älä tee niin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #12 : 26.02.2019, 17:25:19 »
Jos ei käynnisty pesun jälkeen saattaa olla vettä virranjakajassa. Ei välttämättä todennäköisin vaihtoehto nyt, mutta kannattaa huomioda. Mulla oli -91 940 jota sai työntää ulos pesuhallista pari kertaa...

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #13 : 27.02.2019, 15:01:43 »
Jos luet vikakoodit ei tapahdu mitään muuta.

Jos kytket vikakoodi lukulaitteella komponenttien testin tulee bensaa suuttimista testin ajan. Älä tee niin.

Ok, eli vikakoodit voi lukea auton omasta vikamuistista niin sähkö- kuin polttoainepuoleltakin ilman että polttoaineen suihkutusjärjestelmä syöttää bensaa moottoriin.
Hyvä tieto. Jos ja kun vika seuraavan kerran iskee, pyrin lukemaan vikakoodit.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #14 : 10.06.2019, 20:34:29 »
Paisarin kyljen releet on suutinrele ja flektin rele. Varsin tyypillinen paikka, mikä tuommosen vermeen matkan katkasee. Voit kokeilla vaihtaa ne päikseen, ja testata koneen käydessä nypätä rele irti, se kumpi irrottamalla sammuu on suutinrele  :D

Kuten aiemmin mainitsinkin, vaihdoin tuon suutinreleen siitä paisunta-astian lyljestä, ihan Biliasta hankin alkuperäisvaraosan, ja nyt on helmikuun jälkeen toiminut ilman ongelmia.  Sähkökaavion mukaan on tosiaan hyvin oleellinen osa.  Joten vähän vaikuttaisi siltä että ko rele oli tullut tiensä päähän. Kauanhan se oli kestänytkin joten ei huonoksi voi haukkua. 
Niinhän tässä saattoi käydä että viimeinen osa oli se viallinen, mutta niin vanhojahan monet osat oli että hyvä ne ihan tomintavarmuuden kannaltakin oli vaihtaa, joten ei siinä mielessä hukkaan mennyt raha ja aika.
Kiitokset kaikille neuvoista, joista oli hyvää apua!

 

KL-varaosat  Race.fi