Kulkukoira  Proturbo

940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.

  • 25 Vastauksia
  • 4641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #15 : 14.01.2021, 22:50:56 »
Morjens vaan kaikille!

Ei ole runsaasta osien vaihdosta huolimatta Volvo vielä aivan luotettava.  Viikko sitten sammui taas moottori ajossa, alhaisilla kierroksilla ajaessa ja ulkolämpötila nollan tienoilla eikä mikään märkä sää. Eli kuten aikaisemminkin, ja n.10 min jälkeen taas käynnistyi.  Ennen sammumista nyki hetken ja käynnistyttyä kävi alussa myös hetken katkonaisesti, ei siis röpöttänyt, ja minusta viittaa siihen että syystä tai toisesta bensan tulo loppui.

Nyt on tarkoitus seuraavaksi vaihtaa taas varmuudeksi bensapumpun rele ja lambda-anturi, joka onkin alkuperäinen ja siis oikeastaan ainoa osa jota ei ole  aihdettu.  Katalysaattori on aika ruostunut ja sitä on pitänyt paikata joten ajattelin vaihtaa senkin. Motonetissa näkyy olevan 189€.  Kaipa se toimii?

Kannattaako lambda ostaa Volvolta vai olisiko vaikka Motonetin myymä käypäinen?  Onko useampia vaihtoehtoja?

Onko hankala homma? Lähinnä johdotusta ajattelin että meneekö vaikeista paikoista?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4402
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #16 : 14.01.2021, 23:04:35 »
Vaikeinta lambdan vaihdossa on saada vanha irti. Johdot menee todella helposti, liitin on noin tulipellin ja apparin iskaritornin välillä. Johdot menee siitä aika suoraan auton alle vaihdelaatikon viereen. Kannattaa laittaa mallikohtainen merkkilambda, näissä oli kai bosch oem. Joku korjakoon jos muistan väärin.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #17 : 14.01.2021, 23:31:37 »
Hyvä että johdotus on helpompi. Pelkäsin  että meneekö auton sisään ja pitää keskikonsoli purkaa tms.  Vanhan lambdan irroitus on varmasti vaikea, jos se pelkästään pitää vaihtaa.  Kattia kun katselin niin on sen verran pahasti ruostunut että   ei varmaan kestä edes kovempaa yrittää lambdaa vääntää tai vasaraa antaa.
Pitää kysyä lambdaa Biliasta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #18 : 15.01.2021, 06:33:27 »
Lambdaksi sitten Bosch, mitkään tarvikkeet eivät toimi kovin kauaa tai luotettavasti.

Vanha lambda irtoaa parhaiten, kun pillillä kuumentaa melkein oranssiksi ja vääntää Lambdahylsyllä irti.

Jos katalysaattorin vaihdat, niin muista kysellä eri kierrätyspisteistä, mitä siitä maksavat. Eivät ihan ilmaisia ole ja saatat saada siitä osan remonttirahoista takaisin. ;)

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #19 : 27.01.2021, 21:47:38 »
Volvo stumppasi taas, eli märällä ilmalla moottori nykien sammui.  Onnistuin selvittämään pari seikkaa häiriön aikana. Ensinnäkin kipinä näyttäisi tulevan normaalisti. Samoin suuttimille tulee virta ja maa. 
Tämä suuntasi epäilyn bensapumpun virran ja maadoituksen saantiin.(pumppu on vaihdettu ja bensapumpun rele on 2 viikkoa vanha)

Siirtopumppu tankissa surahtaa ihan normaalisti.  Eli hiukan enemmän epäilyttää maadoitus.

 Miten nuo bensapumpun johdot kulkevat, meneekö läpi lattian sisäpuolelle, ja onko matkalla liittimiä?

Tucci

  • Vieras
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #20 : 27.01.2021, 22:35:27 »
Vikakoodia luettaessa pitää nappia painaa 7-8s. muuten tulee 1-1-1.
Onko jakajan kansi bremi, bosch vai joku muu?  Osa kansista on niin kieroja että halkeaa jo kiristettässä. Bougicord on alkuperäinen tulpan johto, niden sopivuus ja ohmien mittaus. Suutinreleen johdot rispaantuu liittimen alapuolelta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #21 : 27.01.2021, 23:12:11 »
Vikakoodia luettaessa pitää nappia painaa 7-8s. muuten tulee 1-1-1.
Onko jakajan kansi bremi, bosch vai joku muu?  Osa kansista on niin kieroja että halkeaa jo kiristettässä. Bougicord on alkuperäinen tulpan johto, niden sopivuus ja ohmien mittaus. Suutinreleen johdot rispaantuu liittimen alapuolelta.
Jos on intermotorin kansi niin se on paketissa kiero. En tiedä onko tarkoituksella vai miksi, mutta intermotorin asennusohjeeseen kuuluu, että kiristetään ristiin vähän kerrallaan (olikohan varttikierros per pultti) ettei kansi halkea.

Tucci

  • Vieras
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #22 : 28.01.2021, 05:14:19 »
Jos on intermotorin kansi niin se on paketissa kiero. En tiedä onko tarkoituksella vai miksi, mutta intermotorin asennusohjeeseen kuuluu, että kiristetään ristiin vähän kerrallaan (olikohan varttikierros per pultti) ettei kansi halkea.
Santapaperi levyyn kiinni ja hioo tasaseksi jos haluaa askarella kansien kanssa.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #23 : 03.03.2021, 20:34:10 »
Volvo stumppasi taas, eli märällä ilmalla moottori nykien sammui.  Onnistuin selvittämään pari seikkaa häiriön aikana. Ensinnäkin kipinä näyttäisi tulevan normaalisti. Samoin suuttimille tulee virta ja maa. 
Tämä suuntasi epäilyn bensapumpun virran ja maadoituksen saantiin.(pumppu on vaihdettu ja bensapumpun rele on 2 viikkoa vanha)

Siirtopumppu tankissa surahtaa ihan normaalisti.  Eli hiukan enemmän epäilyttää maadoitus.

 Miten nuo bensapumpun johdot kulkevat, meneekö läpi lattian sisäpuolelle, ja onko matkalla liittimiä?

Johdot tuli tarkastettua auton alta, ja sieltä en usko syytä löytyvän. Johdot oli hyväkuntoiset eikä katkeamia tuntunut, ja ne  menee hyvän johtokuoren sisään.   Maadoituksen mittasin ja kontakti koriin oli hyvä. Samoin virtaa tuli hyvin.  Ja johtovika ei yleensä häviä vaan pahenee nopeasti.
Joten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi näytti nousevan bensapumppu.  Vaihdoin sen Bilteman parempaan malliin. Vanha oli Motonetista hankittu tarvike.

Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemusta satunnaisesti lakkoilevasta bensapumpusta? Siis siitä auton alla olevasta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #24 : 03.03.2021, 20:50:13 »
Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemusta satunnaisesti lakkoilevasta bensapumpusta? Siis siitä auton alla olevasta.

Sanoisin, että yleensä nuo loppuunajettunakin halvaantuu niin, etteivät lähde startista pyörimään ollenkaan. Jos lähtee, niin yleensä pyörii kans.

Sopivaan asentoon pysähtyneen pumpunkin saa yleensä kopauttamalla vielä heräämään.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 B230FB 387tkm jätti tielle.
« Vastaus #25 : 06.03.2021, 11:12:14 »
Tässä tapauksessa on meno loppunut noin vartiksi aina märällä kelillä. Viimeksi pystyin vähän tutkimaan juttua.
Strobolla näkyi että kipinä tuli. Samoin virtapulssit suuttimille ihan hyvin. Ja siirtopumppu tankissa surahti aina statatessa.  Tankki oli täysi.

Joten bensan tulon loppuminen on minusta ainoa mahdollisuus.  Ja moottorin pysähtyminen, samoin kuin käynnistyminen vian mentyä ohi, ovat molemmat sellaisia kuin bensapulassa yleensä on. Eli nykii ennen sammumista, ja lähtee nykien käyntiin.

Vaihdoin tämän takia bensapumpun auton alta. Edellinen oli muutaman vuoden vanha.

Olen kaksi kertaa käynyt autopesussa Shellillä, johon kuului alustan pesu. Molemmilla kerroilla vika iski päälle eikä moottori käynnistynyt. Eli voin aika hyvin testata korjauksen onnistumista käymällä autopesussa taas. Ihan mielenkiintoista.

 

Proturbo  Autodiagnoosi