Laturi/virtalukonpohja kannattaa mitata, latauksensäätimeen ohjausjännite(akun jännite) kun tulee sieltä virtalukonpohjan kautta.
Helppohan nuo on konehuoneesta yleismittarilla käydä läpi
Ja virtalukon voi ohittaa ottamalla ohjausjännite suoraan akulta/toiselta akulta, jolloin saa laturin toiminnan mitattua.
Laturiin saa hyvin varaosia, jos vaikka hiilisilta on kulunu puhki(mittaamalla sekin selviää)
Jos latausvalo syttyy kun virrat kääntää päälle, niin jännitteen pitäs kulkea virtalukonpohjan kautta laturille(tosin se kannattaa mitata konehuoneen puolelta)
Ja jos ei syty, niin virtalukonpohjan kautta ei kulje ohjausjännite
Jos se jää palamaan käynnistyksen jälkeen ei latauksensäädin maadota, silloin vika on säätimessä tai hiilisillassa/hiilet loppu(mittaa vastuksen hiilisiltojen välillä, muistaakseni 2-3 Ohmia pitäs olla?)
Noin 3000 kierroksen kohdilla säädin putoaa pois ja laturi tuottaa itsenäisesti sähköä, jos ei tuota, niin diodisillassa häikkää
Jotenkin näin
kyllä se näillä pitäs selvitä