Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 pakoputki

  • 26 Vastauksia
  • 7687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
940 pakoputki
« : 10.12.2011, 18:17:55 »
Olen uusimassa pakoputkiston loppupäätä ja ihmettelen miten vaikeaa on tarvikkeena saada käyviä osia. Edelliselläkin kerralla kun vaihdoin koko loppupätkän katista taaksepäin  piti kerran-kaksi vaihtaa ennenkuin sain katin lähtöön sopivaa tavaraa. Ja nyt näyttää että Biltemasta ostamani ensimmäinen vaimennin ei istu muuhun kokonaisuuteen...
Oikeastaan arvasin että näin käy ! Niin auto on 945 -97 230fk eli 8-venttilinen matalapaineturbo.  Biltemalla olisi 16- venttilisiin putkia tarjolla vaikka kuinka joten mikähän ero noissa putkissa muka on...?

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #1 : 10.12.2011, 20:38:06 »
Minulla kävi Bilteman putki hyvin paikoilleen ei mitään promleemaa.

Poissa Tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #2 : 10.12.2011, 21:47:41 »
Niinhän niiden pitäisi käydäkin mutta nuo putkivaihtoehtojen määrä ihmetyttää..

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #3 : 10.12.2011, 22:14:50 »
16v koneen putki on sama kuin turbon putki tai ainakin 7-satkussa on ja tuskin ovat 9-satkuun menneet sitä muuttamaan?
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #4 : 11.12.2011, 12:58:08 »


 Moi,

 Katsoppa: http://www.futurez.fi/fi/shop/pakoputkisto

 Ole kirjeenvaihdossa ja pyydä tarjous joko listalta tai jotain muuta. Mulla ainakin toimi hyvin  ;)

 Antza
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #5 : 11.12.2011, 14:54:11 »
Olen uusimassa pakoputkiston loppupäätä ja ihmettelen miten vaikeaa on tarvikkeena saada käyviä osia. Edelliselläkin kerralla kun vaihdoin koko loppupätkän katista taaksepäin  piti kerran-kaksi vaihtaa ennenkuin sain katin lähtöön sopivaa tavaraa. Ja nyt näyttää että Biltemasta ostamani ensimmäinen vaimennin ei istu muuhun kokonaisuuteen...
Oikeastaan arvasin että näin käy ! Niin auto on 945 -97 230fk eli 8-venttilinen matalapaineturbo.  Biltemalla olisi 16- venttilisiin putkia tarjolla vaikka kuinka joten mikähän ero noissa putkissa muka on...?

Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #6 : 11.12.2011, 18:05:13 »
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.

Rosteriputki varmaan kestääkin muutaman vuoden, toisinkuin jotkut perustarvikeröörit. Itselläkin meni omasta kartanosta (945 B230FK ´96) putkisto vaihtoon viime vuonna. Entinen oli Walkerin valmistetta ja entisen omistajan toimesta vaihdettu 3 vuotta aikaisemmin ja tosiaan etummainen pönttö reikäinen kuin seula, siis kolmessa vuodessa!

No, mie hankin Siniseltä orkkissarjan kun suhteilla sain hyvät aleprossat. Luulisi jonkin aikaa kestävän, istuvuus oli ainakin kohillaan  :)

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #7 : 12.12.2011, 16:51:43 »
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.
Onx mitään käryä kenen tekele tuo Bilteman rosteriputki on?

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #8 : 12.12.2011, 17:33:03 »
Minulla on sellainen käsitys että Helsingissä on sellainen firma joka tekee Bilteman putket.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #9 : 12.12.2011, 23:30:52 »
Onx mitään käryä kenen tekele tuo Bilteman rosteriputki on?
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=50704.msg1338953;topicseen#msg1338953
Tuossa edellä kirjoitellaan että rosteriputki Biltemasta on Ferratan tekemä, eli ruotsalainen firma.
http://www.ferrita.com/
Taisit itse vastata silloin landioissa viestiini noin. Eiköhän se silloin ollut Ferritan putki.
Onhan siitä minun putkien vaihdostanikin pari vuotta.

Itsekin vaihdoin Bilteman rosteriputken 945:een, B230FD  vm. -93  85 kW ei turboa M47 jne.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #10 : 13.12.2011, 05:29:47 »
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=50704.msg1338953;topicseen#msg1338953
Tuossa edellä kirjoitellaan että rosteriputki Biltemasta on Ferratan tekemä, eli ruotsalainen firma.
http://www.ferrita.com/
Taisit itse vastata silloin landioissa viestiini noin. Eiköhän se silloin ollut Ferritan putki.
Onhan siitä minun putkien vaihdostanikin pari vuotta.

Itsekin vaihdoin Bilteman rosteriputken 945:een, B230FD  vm. -93  85 kW ei turboa M47 jne.
Joo, Ferrita niitä silloin joskus teki, ajattelin vaan että joko sekin otetaan jostain muualta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #11 : 14.06.2019, 17:58:53 »
Volvo 940 farmari, vm. 1993, ei turboa, 8-venttiilinen 85kW B230FD moottori 2,3 l, M47 vaihteisto, ABS, on keskuslukitus, ei turvatyynyjä. Todellinen km-lukema nyt on noin 405 tai 407 tkm (mittari vaihdettu, mittarissa on 412400 km). Auto on ollut minulla maaliskuusta 2002. Runsaan kahden viikon päästä olisi katsastus. Pakoputki vuotaa kat.takaputken ja etummaisen äänenvaimenninpöntön (pyöreä) etuputken liitoskohdan vaiheilta.

Katsoin huoltokirjaani, ja olin itse asentanut Volvoon Ferritan pakoputkiston (katista taaksepäin, takasarja) lauantaina 17.10.2009, km=255214. Sen ostin Helsingin Biltemasta, heidän piti ensin tilata se Ruotsista. Hinta Helsingin Biltemassa  näyttää olevan vähemmän kuin Ruotsista itse tilaamalla olisi ja ei tule postikulujakaan:
 
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/pakoputket-ja-tarvikkeet/ruostumaton-pakoputkisto/ruostumattomat-pakoputkistot-2000027853

Eo linkissä on ehkä joku yleinen tuotekoodi, parasta on kysyä mitä rosteriputkisto maksaa. Muistelen, että se silloin oli noin 300€. Onko hinta todella pysynyt samana.

Nyt näyttäisi siltä, että etummaisen (pyöreän) äänenvaimentajan putkessa on vuoto kat-putken lähellä. Sormella tunnustellen sen puhalluksen huomaa, reikää ei näe, paikka on ahdas, joku auton pohjan kotelo on tiellä. Netistä löytyi tieto, että Ferritassa olisi ikuinen takuu. Sitä tietoa en löytänyt Ferritan nettisivuilta. Tässä takasarjaan linkki, kun on kyseessä 8-ventiilisen EI-turbo moottori. Ferritan tuotekoodi on VOK94002

https://www.ferrita.com/en/products/car/stainless-exhaust/volvo/740-745-en/volvo-740-745-gl-gle-8v-940-945-b200f-b230f

Ajattelin laittaa tilapäisen korjauksen putkeen. Tokmannilta sain jotain talousfolion näköistä paikkausnauhaa. Tosiaan, paikka putkelle on ahdas, mutta kestäisiköhän tuollainen viritys katsastuksen yli? Sitä ennen hakisin mielellään pakokaauspäästötodistuksen muualta, kunhan vuodon saisin ensin tukituksi.
 
« Viimeksi muokattu: 14.06.2019, 18:05:22 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #12 : 14.06.2019, 23:35:04 »
Kyllä paikanauha todennäkösesti leiman yli menee helpostikin, ja etukäteen kun hakee lapun niin pitäisi mennä ok läpi vaikka hiukan supsuttaisikin, toki isosti ei saa vuotaa tai mittaavat pian uusiksi ja toteavat että uudestaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #13 : 15.06.2019, 09:44:15 »
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.

Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #14 : 15.06.2019, 10:13:39 »
Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.

Joskus  on ollut tosi huonoja kumiripustimia (Motonet). Luultavasti nykyaikana ei mistään saa laadukkaita kumiripustimia. Kumit ovat kestäneet usein vain 1-2 vuotta. Joskus joku metalllinen U-kiristin on ikäänkuin sulanut pois tai liuennut hyvin ohueksi ja mennyt poikki, se on kemiallinen reaktio rosteri/ei-rosteriteräksen välillä. Muistaakseni kun Biltema määritteli rosteriputkistoani, silloin v. 2009, ei olisi mukaan tullut kuin tavalliset ei-rosteriset U-kiristimet. Metallipannoista en muista, tulivatko ne mukana. Nykyään Ferrita ainakin myy täydellisen takasarjan, jossa kiristimet ja pannat ovat rosterisia.
Perustuikohan Bilteman hinta huonompiin kiinnikkeihin (kiristimet ja pannat, mutta ei kai ne paljoa hintaa muuta)? Tulikin mieleen, että ehkä Ruotsin Bilteman varastolla haalittiin silloin v. 2009 erillisistä Ferritan osista minulle takasarja.
Mistään en ole Suomesta saanut rosterisia U-kiristimiä ostettua. Motonetin pannasta oli joskus revennyt hitsauksestaan irti se pannan silmukkaosa, johon kumiripustin laitetaan.

16.10.2019: Vuodon syy selvisi kesällä, itse huomasin: Yksi pakoputken liitospaikka oli liian lyhyeltä matkaa sisäkkäin (etupöntön takaa-takaylitys). Puhdistin liitokset niin paljon kuin pystyin ja laitoin kunnolla asennustahnaa. Kyllä tuli aika tiivis! Pakokaasutesti meni läpi kirkkaasti ja otin siitä tietysti todistuksen katsastukseen.
 
« Viimeksi muokattu: 16.10.2019, 09:50:37 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

KL-varaosat  Race.fi