Futurez  Kulkukoira

940 pakoputki

  • 26 Vastauksia
  • 7741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #15 : 15.06.2019, 10:26:56 »
Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.

Muistelisin, että (luultavasti) alkuperäisen down pipen jälkeen olen laittanut jo kaksi Motonetin down pipea (pakosarjasta lähtevä haaraputki). Kyllä ne useamman vuoden kestävät. Nykyään taitaa minun ajoni olla enää noin 10000-12000 km/vuosi.

Töissäkäynnistä johtuneet ajot puuttuvat, ja mökkeillessäni yritän vältellä turhia ajoa, yhdistän asiointeihin lähikaupunkeihin useampia asiointeja samalle päivälle. Kotona Helsingissä en käy enää kovin usein, vaan 2-3 viikon välein. Viime talvena olin "paljon" poissa mökiltä, eli tammikuun alusta huhtikuun alkupuolelle asti. Täällä mökillä ei ole verkkosähköä ja juomavesikin pitää tuoda kaupungista. Aggregaatti lataa nytkin tätä läppäriä. Reititintä, joka toimii myös  12V2A tasavirralla, käytän 100 Ah akusta silloin kun aggregaatti ei ole päällä.

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #16 : 26.06.2019, 16:55:13 »
Pakoputkiongelma on nyt ratkennut tiiviyden osalta. Katalysaattorilta taakse lähtevä putki ja etummaisen äänenvaimentajan etuputki eivät olleet sisäkkäin niin paljoa kuin olisi ollut mahdollista laittaa. Kun puhdistin kunnolla putket n. 8 cm pituudelta, ja laitoin CRC:n pakoputken asennustahnaa päällekkäinmeneviin putken päihin, sain vuodon lakkaamaan. Eilen kävin päästötestissä autokorjaamolla. Arvot olivat oikein hyvät.
Pakoputken vuotaminen vaikuttaa siis myös lambda-arvoon. Nyt sille mitattiin lukema 1,000 kierrosluvulla 2430 ja arvo 1,011 tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 790.

Ferritan rosteri-putkisto tuppaa kolisemaan liikkeellelähdössä (ja joskus muulloinkin kun kaasuttaa) etummaisen äänenvaimentajan etuputken osalta johonkin poikittaispalkkiin. Laitoin väliin kuumuussuojaa, kangasnauhaa (lev. 50 mm), ja nyt on se kohta putkesta ylhäällä ilman rakoa siihen poikittaispalkkiin. Kyllä se silti ääntelee. Rosterinen takasarja on melkein 9 vuotta vanha, ja eipä siinä reikää ollutkaan kuten aluksi luulin.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #17 : 15.11.2021, 16:39:53 »
Osaisko kukaan sanoa mikä on B234F etuputken halkaisija?
Tilasin 16V/8V turbon putkiston katilta taakse Volvo merkkisenä, mutta ei se minun autoon käy, kun katin lähtö on sama 55mm kuin etuputkessa ja uusi putkisto on 60mm.
Kävin myös mitaan toisen 16V etuputken mikä oli irrallaan ja se myös oli 55mm.
Irtaallaan olis kuitenkin 1 turbon katti jossa on 60mm lähtö ja muistaakseni 16V koneen katti josta puuttuu laippa ja se myös on 60mm.
En jaksanut 8V koneiden putkia käydä läpi, mutta kuvien perusteella näyttäis olevan mahdollista, että 16V koneeseen vois laittaa 8V etuputken vaikka muistelin ensin sen pakosarjan laipan olevan toisinpäin?

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #18 : 17.11.2021, 19:45:24 »
Onko joku muuten huomannut eroa eri valmistajien pakoputkistoissa, moottorin tyhjäkäynnillä? Voi olla, että muistini pettää, mutta minulla on tuossa harraste 740 tarvikeputkisto, sinänsä ihan hyvin kestänyt, eikä vuoda, eikä pidä mitään outoa ääntä ajon aikana. Mutta tyhjäkäynnillä pakoääni takapöntön kohdalla on vähän sellainen, ei äänekäs, mutta pöhisevä? ei pörisevä, mutta sellainen pöhinä matalan äänen säestämänä, myöskin puhaltaa aika hyvin putken päässä. Monta kertaa olen tutkinut takapöntön, liitokset, yms, kaikki näyttää ehjältä, eikä kaasua vuoda mistään. Silti jotenkin sitä miettii, olisikohan alkuperäinen putkisto hiljaisempi tyhjäkäynnillä? vai kuvittelenko vain.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #19 : 17.11.2021, 23:54:34 »
Tarvikepöntöt on(nykyään) useimmiten äänekkäämpiä kuin alkuperäiset. Joissain on todella selvä ero.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #20 : 18.11.2021, 21:56:35 »
Tarvikepöntöt on(nykyään) useimmiten äänekkäämpiä kuin alkuperäiset. Joissain on todella selvä ero.

Oletko kuullut huhua, että 940 ainakin 8V koneen downpipe tarvikkeena on melkein aina liian lyhyt, mutta tuskin kovin paljoa?

Näin väitti yksi korjaaja. Sen takia on ollut vaikeuksia saada putkia tarpeeksi päällekkäin, niin että ne pitäisivät. Itse kun laitoin putkiston viimeksi (sen jälkeen korjaamossa sovitteli uudelleen) niin johonkin kohtaan, oliko nyt katalysaattorin jälkeen, tuli liitäntä, jossa oli vuotoa.  Minulla on Ferritan rosteriputkisto (takasarja) eli katalysaattorista perälle päin on tätä takasarjaa. Hyvin se on kestänyt, vaikka jossain vaiheessa epäilin siinä reikää. Ei ollut mitään vikaa. Taitaa olla jotain 9-10 vuotta tuo rosterinen takasarja ollut siinä kiinni. Alkuperäisen down pipen tilalla on nyt menossa jo toinen tarvike down pipe (haaraputki). Ajokilometreja (todellisia) on n. 430000, mittarissa on liikaa 5000-7000 km.

Vesipumppu on alkuperäinen!  Olen omistanut autoni maaliskuusta 2002 alkaen, jolloin sillä oli mittarissa 133000 km. Tuskin siihen sitä ennen oli vesipumppua vaihdettu.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #21 : 01.12.2021, 14:11:59 »
Tutkailin asiaa lisää ja B234F:n oem numeron mukaan B230FD koneessa olisi sama etuputki.
Mittailin sitte halkaisijat kyseisistä putkista ja se tosiaan näyttäs olevan sama.
Seuraavaksi pitäisi sitten mittailla katin liitos laippa molemmista putkista, koska jotenkin sain aikoinaan liitettyä "B284F" koneeseen 2.5" putken alkuperäisen katin tilalle tekemällä siihen putkenpäähän uuden laipan, mutta tässä autossa ei ainakaan ole tarpeeksi iso pulttijako turbon katille.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #22 : 02.12.2021, 22:31:04 »
Moi, millainenkohan downpipe on -98 turbo classicissa? Mul alko supattaa vähän putki.

Tälläistä sinne katselin, mutta onko tuo 3" halkaisija sellainen että se on sama kuin orkkiksena?
https://martelius.com/jt-volvo-940-turbo-3-downpipe

Ei siis välttämättä haittaa jos se on isompi mutta tietäis millainen supiste tms sinne pitää sit tehdä.
Ja näyttääkö toi turbon pään liitin sellaiselta et menee orkkis turboon?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #23 : 02.12.2021, 22:42:38 »
Orkkis on jotain 2,5". Tuo 3" sopii orkkis ahtimeen, mutta siitä puuttuu katin laippa, eli saa askarrella.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #24 : 02.12.2021, 23:15:21 »
Orkkis on jotain 2,5". Tuo 3" sopii orkkis ahtimeen, mutta siitä puuttuu katin laippa, eli saa askarrella.

Ja katin laipathan näistä märkänee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, niin sama askarrella sekin kuntoon. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #25 : 03.12.2021, 10:03:14 »
Moi, millainenkohan downpipe on -98 turbo classicissa? Mul alko supattaa vähän putki.

Tälläistä sinne katselin, mutta onko tuo 3" halkaisija sellainen että se on sama kuin orkkiksena?
https://martelius.com/jt-volvo-940-turbo-3-downpipe

Ei siis välttämättä haittaa jos se on isompi mutta tietäis millainen supiste tms sinne pitää sit tehdä.
Ja näyttääkö toi turbon pään liitin sellaiselta et menee orkkis turboon?

Vaikea kuvitella että down pipe happanisi. Itse tappelin O2 arvon kanssa ja vaihdoin mm down pipen vaikka se vaikutti aivan ehjältä. Ei siinä vikaa ollut, ja korkea O2 lukema johtuikin viallisesta analysaattorista.
Laitoin tarvikemallin dp- putken, ja se oli kyllä vähän heikko esitys.
Nyt autoa on pilattu lisää mallikohtaisella tarvikekatalysaattorilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pakoputki
« Vastaus #26 : 03.12.2021, 11:35:53 »
Putkethan pilataan kun hitsisaumat jätetään käsittelemättä.

Rosteriputken korroosio alkaa lähes varmasti hitsisaumoista jos ne jätetään käsittelemättä. Päästöväri tai kuona = alentunut korroosionkesto.

Hiiliteräspöntöt tehdään esim. alupinnoitetusta pellistä mutta se pinnoitus poltetaan pois hitsisaumoista.

Hitsisaumojen jälkikäsittelyllä putket saatas kestämään paremmin mutta se maksaa ( ja ei saa myydä pian uusia)
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

 

Carcom Oy  Ateho