0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Alkoipa viime viikolla vapaapyörinnänlaakeri vinkumaan kovemmilla kierroksilla, niin tuli laitettua sitten se eilen. Eli (hieman epävarmana tilattu) laakeri oli tämä http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZUH (olen 95% varma että on kiinalainen, mutta aika näyttää miten kestää). Laakeri tuli parissa kolmessa päivässä asiallisesti pakattuna postiennakolla ja oli onnekseni juuri oikea mitoiltaan. Lisäksi ostin omiin varastoihin hommaa varten kylmäspraytä ja laakerilukitetta.(Kuva poistettu lainauksesta.) En tästä mitään FAQ:ia tee kun tapoja on varmasti monta, mutta kerron vain nopeasti sen miten itse tein jos se jotakuta auttaa, enkä ota mitään vastuuta mistään jos joku näillä ohjeilla autonsa ja itsensä hajottaa. Eli Volvolta olisi pitänyt ostaa tuo koko magneettipyörähässäkkä 330€ ja mistään muualta en sopivaa laakeria löytänyt kuin tuolta kentsolta ja se tuli maksamaan postikuluineen n.60€. Aikaa meni kaikenkaikkiaan ihan rauhassa laitellen 3-4tuntia. Ja sitten töihin...Rengas irti ja ratti oikealle, tämä autonkulma tukevalle pukille (itse käytin lecaharkkoa ja lankun pätkiä) luonnollisesti kässäri ja vaihde päälle ja vieläpä pukit jonkun renkaan ympärille. Suojapellinpala irti lokasuojasta. Laturin remmi pois.(Kuva poistettu lainauksesta.)Itse tehdyllä työkalulla pitää vastaan ja 10mm lenkkiavaimella lautasen pultti pois. 5x45mm:n pultit (en heti löytänyt paikallisista kaupoista joten hitsasin uraruuveihin mutterit kiinni, kilotavarana siis ei saa, mutta löytyy varmasti esim. biltemasta, motonetistä ja autotarvikeliikkeistä pussitavarana kunnollisiakin pultteja). Nämä räikkälenkillä (8mm) lautasen reikiin, niin lautanen alkaa irrota. Varo ettei lautanen ala pyöriin ettei pultit taivu. Varo myös ettei limut(prikat) tipu pyörästä kun otat sen pois.(Kuva poistettu lainauksesta.)Sitten tarvitaan kunnolliset (alemmat bahco, ylemmillä ei tehny mitään) lukkorengas pihdit (eli avautuma pitää olla n. pari senttiä). Kun lukkorengas irti, nii hihnapyörä lähtisi nätisti sopivalla ulosvetäjällä, mutta eipä tuollaista ollut enkä jaksanut alkaa sellaista valmistamaankaan (vähän lattarautaa, pultti ja mutteri, porakone ja mig), niin kampesin sen varovasti irti fiskarsin sorkkaraudalla kitkuttelemalla.(Kuva poistettu lainauksesta.) Tässä oltava tarkkana ettei magneetti vahingoitu, eli pelivaraa kampeamiseen on vain pari milliä pyörän halkaisijasta alaspäin, oikeassa reunassa näkyy jo milli magneettia. Eli sorkkarautaa ei saa tuonne väliin tunkea vaan vain tohon hihnapyörän reunaa vasten. Seuraavassa kuvasssa hihnapyörä on poistettu ja näkyy vain likainen ja rasvainen "keltainen" magneetti.(Kuva poistettu lainauksesta.)Tässä kuvassa hihnapyörä ja vanha laakeri, hioin nyö 8kpl väkäsiä "dremelillä" sileiksi.(Kuva poistettu lainauksesta.)Itse laakeri lähti nätisti irti ilman mitään kylmäspräytä ruuvipenkissa sopivia holkkeja (vanhoja laakereita, hylsyjä, prikkoja tms) apuna käyttäen. Irrotukseen käy 35-47mm:n kappaleet. ja uuden paikallen laittamiseen olisi hyvä olla 54-55mm jotta voima ei välity laakerien kuulien kautta vaaan ulkokehän. Missään nimessä tiivisteen kohdalta ei saa painaa millään hylsyllä vaan jos ei sopivia ole niin ehkä sisäkehältä mutta en suosittele sitäkään. Ennen uuden laittoa hion vielä nuo dremelin jäljet sileiksi ja rasvasin laakeripesän huulet hhs2000:lla jotta laakeri lähtee nätisti painumaan sisään, ennen kuin se oli lopuun painettu laitoin toiselta puolelta laakerilukitetta väliin. Lopuksi vielä varmuudeksi löin pistepuikolla muutaman uuden väkäsen laakerin päälle varovasti.(Kuva poistettu lainauksesta.) Tässä vaiheessä suihkutin kylmäspräytä jonkun verran kompressorin akseliin ja rasvasin taas laakerin huulet HHS:llä. Puoleen väliin meni ihan käsivoimin yläkautta ja loput meni alakautta vasaranvarren ja holkin avulla painamalla, paitsi kun mun holkki oli umpinainen....(Kuva poistettu lainauksesta.)...niin holkki ottaa kiinni kompressorin akselii niin loput naputtelin puukiilalla auton lokasuojaa vasten paikalleen.(Kuva poistettu lainauksesta.)Tässä vaan voima siirtyy laakerin kuulien kautta joten pienen riskin otin mutta eipä tuo kovin tiukka soivtus ollut, lokasuoja kyllä kestää kun siinä oli sopivasti pokkaus kohdallla. Sitten loput osat paikalleen ja kovaa ajoa, heh ehhTulipas tekstiä, meinasin tuossa puolessa välissä lopettaa, mutta kun kerran aloitin, niin tein sitten hätäsesti loppuun. Varmasti välistä puuttuu jotain juttua, mutta kysykää lisää jos jokin jäi vaivaamaan ja korjatkaa muut virheet ja kertokaa muita tapoja, niin voisi ehkä joskus sen tonne faq:iin laittaa joku halukas. Kuviani saa lainata vapaasti. Sama ohje pätee aluksi tietenkin myös Limun poistoon.
Moi.Mihin autoon nämä ohjeet ovat, itsellä samanlaista projektia pukkaa. Lähinnä kiinnostaa tuo laakeri, että käykö vm 02 v70 D5 kompuraan.
Sopii myös v70n -00 2.4t vekottimeen. Kiitoksia Miksulle pirun hyvistä ohjeista