JOKU KIRJOITTELI:
"Mikä mahtaa olla tuo hyvä välys?? 0,2-0,5mm.. Tein tuon säädön tuossa yhteen kompuraan ja siinä oli vaan yksi noita säätöprikkoja 0,8mm ja nyt se välys on noin 0,15-0,2 luokkaa, kun lähtötilanne oli n. 1.0mm... Niin jotta onko tuosta haittaa vastaavasti jos on liian "vähän välystä"."
VASTAUS:
Tapasin talvet Espanjassa viettävän entisen "auton ilmastointiyrittäjän". Hän sanoi että välyksen on oltava 0,40-0,70 jotta toimisi. Lämpötilasta ei ollut puhetta - mutta yleisestihän mittaukset joudutaan tekemään korjaamon lämpötilassa olleille autoille.
Itselläni sama välyksensääto -99 V70 pensa autoon. Ajattelin kylläkin tehdä ulosvetäjän, ettei laakerin pidäke menisi pois paikoiltaan.
Levynpalaan vain kärkiharpilla ympyrä, ympyrän kehään kolme ulosvetäjän kiinnitysruuvien 5,5 mm vapaareikää ja keskipisteeseen 8,5 mm reikä, johon M10 mm kierretapilla kierre ulosvetoruuvia varten.
Tarvitsisin kuitenkin Forumin lukijoilta apua. Mikähän mahtaa olla ko. irrotetussa laipassa aina kahden ruuvin (välikannas) väli. Jos jollakulla löytyy ko. laippa niin ottaisin mielelläni tiedon, jotta pääsisin laskemaan tarkan mitan. Työntömitan mittaustarkkuus 0,1 mm on riittävä.
Jos jotakuta asia kiinnostaa, niin voin panna piirustuksen tänne forumille, kunhan saan ensi ko. mitan ja työkalun piirrettyä - niin M5x0,8 kierteen sisähalkaisija on 4,33 mm.
LISÄYS & VAROITUS 24.1.2013:
Laippaan ym. keskiruuvilla "ulostyönnettäessä" olisi kompura-akselin M6 reikään laitettava tappi joka menee ruuvireiän pohjaa. Lujan tapin saisi Ø4,9-4,5mm poranterästä katkaisemalla pituuteen, joka tulisi olla hieman yli magneettikytkimen ulkopinnan. Ko. systeemillä laippa tulisi ulospäin vajaa 10mm, jolloin M10 ruuvinpää alkaa vastata kiinnitysruuvin pohjaan, minkä jälkeen kiristettäessä ylosvetäjän kiinnityksestä repeää kierteet.
Ylläoleva lisäys on kirjoitettu kondiotionaalissa eli jossittelussa, kun en tiedä varmasti, että toimiiko ja MAHTUUKO! Minä nimittäin innostuksissa tein ko. ulosvetäjän ja ajattelematta rakennetta (ei mutteri- vaan pulttikiinnitys) pistin toimeksi. Ulosvetäjän kiinnityksen kierteethän siinä meni, ja laipan irrotus irrotus tuli tosi vaikeaksi laipan reunoista kiilaamalla.
Nyt laipassa on uudet M6 kierteet, vaikka tuskin sitä enää tarvitsee irrottaa, koska kaikki shimmit piti poistaa ja näin välykseksi sain 0,4mm.
Jos jotakuta kiinnostaa sain kiinnitysreikien välien mitoista laskemalla reikien ympyrän säteeksi 19,4mm. Reikävälin tosin mittasin laipan ollessa koneessa, joten mitassa lienee epätarkkuutta.