RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 AWD Haldex-versio?

  • 23 Vastauksia
  • 18904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #15 : 27.11.2012, 10:27:42 »
Ettei tässä ole nyt käynyt niin, että joku ei teknisesti koulutettu ns "jenkki" on ruvenut taas ajattelemaan. Ja siitähän seuraa...

Eipä ole esipaineistettu ei. Täältä löytyy kuvat ja selitys: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance&s=742af23d7d4314fac67e1829470fd508&p=1947474&viewfull=1#post1947474

Yhden rivin lainattu yksinkertaistus tuosta postista: No accumulator = no pre-charged = no "instant traction".
Tuo päätelmä on mielestäni väärä :hello:

Lue perustelut alhaalta.

http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD/products/Literature/Borg%20-%20Haldex%20GenV%20Sheet%20Europe%20PRINT%206-11.pdf

"The latest generation provides cost and weight reduction"
Olisit kirjoittanut sen lopunkin. eli ...while maintaining its legendary preemptive performance.

Vaikka tuo on lainattu markkinointiesitteestä niin ei  se sinänsä valehtele.

Eli raha ratkaisee. No siinä mentiin samalla sitten 10 vuotta kehityksessä taaksepäin. Ei hyvä.

En ole samaa mieltä kanssasi. Seuraavassa miksi.

On totta, että tuo on edullisempi. Siihenhän aina pyritään. Mutta en sanoisi sitä missään mielessä huonommaksi tai hitaammin reagoivaksi, kuin Gen 4. Uudessa rakenteessa paineen säätely on toteutettu täysin eri tavalla. Kuitenkin myös gen 5:ssä pumppu tulee päälle auto käynnistettäessä ja on täysin autotehtaan halusta kiinni, miten "nelivetoiseksi" auto tehdään Se voi teoriassa olla vaikka kokoajan lukittu 50/50 vaikka paikallaan ollessakin, koska gen 5 tarvitse pyörimiseroa akseleiden välille toimiakseen, kun tuossa rakenteessa sähkömoottori ei ole enää mikään esipainepumppu vaan se käyttää aksiaalimäntäpumppua, joka tuottaa kaiken tarvittavan paineen.

Ja en allekirjoita sitä, että tuossa olisi Valtava viive ;)



Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #16 : 27.11.2012, 13:50:20 »
Kuitenkin myös gen 5:ssä pumppu tulee päälle auto käynnistettäessä ja on täysin autotehtaan halusta kiinni, miten "nelivetoiseksi" auto tehdään Se voi teoriassa olla vaikka kokoajan lukittu 50/50 vaikka paikallaan ollessakin, koska gen 5 tarvitse pyörimiseroa akseleiden välille toimiakseen, kun tuossa rakenteessa sähkömoottori ei ole enää mikään esipainepumppu vaan se käyttää aksiaalimäntäpumppua, joka tuottaa kaiken tarvittavan paineen.

Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #17 : 27.11.2012, 13:55:19 »
Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?

Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...

Ei tätäkään kukaan huonoksi hauku, mutta en oikein usko, että länsinaapurit ovat omasta päästäänkään tuota viivettä keksineet. Valtavaksi kukaan ei sitä ole sanonut, mutta sitä on.

Edit: AWD_Hybrid_Drivelle pointsit perustelevasta tyylistä :)
« Viimeksi muokattu: 27.11.2012, 14:03:01 kirjoittanut pallep »
V60 T8 Inscription

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #18 : 27.11.2012, 14:07:02 »
Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...

Aivan  ;).

Ei tätäkään kukaan huonoksi hauku, mutta en oikein usko, että länsinaapurit ovat omasta päästäänkään tuota viivettä keksineet. Valtavaksi kukaan ei sitä ole sanonut, mutta sitä on.

Samoin. En usko, että tuosta noin vaan ilman mitään syytä tämä hulabaloo olisi noussut. Viiveen ei todellakaan tarvitse olla iso, etteikö sitä aina jossain tilanteessa huomaisi. Varsinkin jos perseen alla on ollu aiempi Gen4 pitkän aikaa.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #19 : 28.11.2012, 10:56:29 »
Tämähän tuntuu herättävän keskustelua :)

Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?
Kyllä tavallaan:)

Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...
Niinpä niin.

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein oppimaani niin...

Gen 4:ssä mikäli voiman tarvetta taakse ei ole pumppu tuottaa järjestelmään maksimipaineen ja pysähtyy, kunnes paine on laskenut paineanturin mukaan noin puoleen, käynnistyy ja lataa paineet... eli gen 4:ssä ei ole koko ajan maksimipaineet päällä eikä pumppu käynnissä.

Gen 5:ssä  pumppu on päällä koko ajan ja tuottaen painetta. Ylimääräinen paine hoidetaan paluupuolelle keskipakovoimaan perustuvan kytkimen avulla. sähköinen venttiili ohjaa tarvittaessa painetta kytkinpakalle eli jos tarvetta ei ole niin työpaine kytkimellä on nolla (niinkuin gen 4:ssäkin).

PS: Vw-konserni päätti siirtyä gen 5: käyttöön jo 2009 eli ensimmäisenä autonvalmistajana ja sitä lienee testattu kehittysvaiheessa kohtuu paljon. Käytössä nyt mm MQB-pohjalevyä käyttävissä uudessa golfissa ja Audi A3:ssa.

Eli uudemman version huonommuutta ja paluuta 90-luvulle itkee kohta maailmassa aika moni ;D
 

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #20 : 28.11.2012, 12:06:51 »
Tämähän tuntuu herättävän keskustelua :)

Hyvä juttu vaan  :).

Kyllä tavallaan:)

Ei vaan ihan riitä perusteluksi. En ole vielä tähän mennessä saanut kunnon perusteluja sille, että miksi uusi ratkaisu olisi suorituskyvyn kannalta parempi mitä aiempi? Se tiedetään kyllä, että vihreät arvot on tällä kertaa pistetty etusijalle.

Kaverit jotka hiekkamonttuvideolla tekivät vertailua Gen4 ja 5 välillä myönsivät toisen foorumin topikissa, että viivettä esiintyy tietyissä tilanteissa. Mielestäni se on suorituskyvyn alenemista. Eikä minulla ole syytä epäillä, että systeemiä kritisoitaisiin tuosta noin vaan. Silti odotan kovasti, että pääsen itsekin tekemään vertailua näiden kahden välillä samoissa olosuhteissa.

PS: Vw-konserni päätti siirtyä gen 5: käyttöön jo 2009 eli ensimmäisenä autonvalmistajana ja sitä lienee testattu kehittysvaiheessa kohtuu paljon. Käytössä nyt mm MQB-pohjalevyä käyttävissä uudessa golfissa ja Audi A3:ssa.

Ihan varmasti on testattu paljon. Se vaan, että jos lähtökohtana on ollut alusta asti kustannustehokkaampi ratkaisu niin jostainhan täytyy aina hieman nipistää. Nyt on sitten päädytty kompromissiin jonka takia laitteiston toiminta on aavistuksen hitaampaa jota kaikki eivät edes välttämättä huomaa ja marginaaliryhmä on se joka jää valittamaan.

Kävellään nyt yksi aasinsilta ajonvakautukseen eli se mikä itseäni hieman huolestuttaa tässä on tuo, että paikataanko ajonvakautuksella nyt entistä enemmän laitteiston "puutteita". Ikävä juttu jos näin on.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2012, 12:11:26 kirjoittanut ElectroNoire »

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #21 : 28.11.2012, 17:42:36 »
Nyt on sitten päädytty kompromissiin jonka takia laitteiston toiminta on aavistuksen hitaampaa jota kaikki eivät edes välttämättä huomaa ja marginaaliryhmä on se joka jää valittamaan.

Aikalailla tätä olen epäillyt alusta alkaen, veit sanat suustani.
V60 T8 Inscription

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #22 : 15.01.2013, 22:35:26 »
Nyt tällä hetkellä ajossa meikäläisella tällainen V70 D4 AWD -13 ja jossa on tämä GEN5

Ei kyllä käytännössä huomaa tuota viivettä ollenkaan. Ja joka ei tiedä niin ei huomaa kyllä eroa vaikka edellinen auto ois ollukki AWD vanhemmalla haldexilla.

Jos oikeen rivakasti liukkaalla polkasee monon nurkkaan niin huomaa ehkä että eturenkaat pikkusen sutasee ennenkuin takana tapahtuu, mutta sutasee kyllä niin pienesti että ei juuri nasta kerkeä kahisemaan.

Melkein kehuisin miellyttävämmäksi tätä uutta systeemiä. Aivan täysin ajaa asiansa näissä perhe varmareissa. Maastoautot on sitten erikseen.

Ja saa pöllyytettyä penkkoja jos tykkää leikkiä.
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #23 : 15.01.2013, 22:47:13 »
Juu, kyllähän se toimii ja sillä pärjää. Tätä eturenkaiden sutaisua esiintyy aina silloin tällöin, Gen4:ssä tätä ei saa aikaan, vaikka kuinka yrittäisi. Myöskään autosta ei saa perää irti yhtä hanakasti kuin Gen4:stä. Toki se lähtee kun oikein haluaa.

Kokonaan eri asia on, että onko näillä asioilla a) merkitystä ja b) tarvetta. Eroa Gen4:ään kuitenkin on. Noista a- ja b-kohdista voi saivarrella loputtomiin ilman ratkaisua, joten siihen en lähde :)
V60 T8 Inscription

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron