Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: -linttamummo- - 09.02.2014, 13:42:38

Otsikko: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: -linttamummo- - 09.02.2014, 13:42:38
Auto on 240 -88 vuosmallia, m47 laatikolla. Peruutusvalot ei toimi. Polttimot ehjät, sulakkeet ehjät ja vaihdettu hapettumien varalta. Johdot kontissa näyttivät ehjiltä. Millainen homma on vaihtaa peruusvalon kytkin? Joutuuko laatikon tiputtamaan vai onnistuuko yläkautta?
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: 240 - 09.02.2014, 14:00:06
Yleensä anturista vaan johdot irti/löystyneet. Sormilla mahtuu välistä laittamaan paikalleen. Johdot kun laittaa yhteen (valot palavat), niin näkee onko vika anturissa. Jos anturin joutuu vaihtamaan, niin laarikkoa pitää hieman laskea. Joskus vika voi löytyä takavalojen sulaneista liittimistä.
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: lassii - 09.02.2014, 18:21:13
Vaikka on uudet polttimot niin kannattaa yleismittarilla tarkastaa tuleeko virtaa sinne asti. Ite taistelin hetken aikaa uusillakin polttimoilla kun ei millään toiminu jotkut valot takana. Syynä oli vain hapettuneet ja huonokuntoiset kosketuspinnat.
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: Pyssy - 11.02.2014, 04:04:34
Autosähköhommissa koittolamppu on usein parempi väline kuin yleismittari.  Mittarin vaatima 12 V tulee pienen hapettumakerroksen läpi, mutta ei jaksa polttaa 5 W lamppua.
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: mista - 11.02.2014, 05:04:08
Autosähköhommissa koittolamppu on usein parempi väline kuin yleismittari.  Mittarin vaatima 12 V tulee pienen hapettumakerroksen läpi, mutta ei jaksa polttaa 5 W lamppua.

No mutta jos lamppu ei syty niin hapettunut pintahan sen jättää sytyttämättä. Varsinkin jos on jo koitettu uusia. Yleismittari parempaa työkalua ei valitettavasti autohommissa ole, joten ne koittolamput voi jättää hyllyyn  ;D
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: Miuzo - 11.02.2014, 08:08:01
mä oon sähkökynällä pärjännyt  ::)
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: lassii - 11.02.2014, 16:29:26
mä oon sähkökynällä pärjännyt  ::)

Niin, sillä nyt voi vain tehdä yhden asian. Yleismittarilla voi tehdä paljon muutakin.
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: karsU - 27.04.2014, 18:45:32
kysytäänpä täällä kun ei vastausta muualta löydä, pakkivalon anturille menevät kaksi pyöreää liitintä, mutta missä sijaitsee se liitin johon menee sen johdon toinen pää eli sininen liitin?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: 240 - 27.04.2014, 19:44:03
kysytäänpä täällä kun ei vastausta muualta löydä, pakkivalon anturille menevät kaksi pyöreää liitintä, mutta missä sijaitsee se liitin johon menee sen johdon toinen pää eli sininen liitin?  :idiot2:

Kuskin puolella vaihdekepin kohdilta löytyy sininen vastakappale tälle.
Otsikko: Vs: 240 peruutusvalot
Kirjoitti: Jule - 27.04.2014, 19:45:16
Yleismittarissa on se huono että se ei kuormita ollenkaan. eli jos välillä on jokin suuri vastus joka estää pienitehoisenkin lampun palamisen yleismittari näyttää silti 12V. Kyllä sähkökynälle on autosähköhommissa paljonkin käyttöä, mutta kieltämättä yleismittarillekin ihan yhtälailla käyttöä on.