Elekma  Autoracing

1985 244 Kaikki valot pimeenä

  • 5 Vastauksia
  • 1151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elmeri740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
1985 244 Kaikki valot pimeenä
« : 07.11.2021, 15:38:35 »
Eli 85vm volvossa kaikki valot pimeenä. Akulta tulee virta valojen kytkimelle ja releille normaalisti, mutta kolmelle alimmalle sulakkeelle ei tule jännitettä. Ainakin takavalojen napojen välillä oikosulku vain toisella puolella (vasemmalla kuskin paikalta). Ennen valojen pimenemistä vikavalo valojen palamisesta oli jatkuvasti päällä vaikka kaikki valot toimi. Kun aloin etsimään vikaa rele joka valittaa palaneista valoista kärähti ja savusi vaikka sulake ei palanut, jonka jälkeen virrankulku sulakkeille katkesi. kärähtäneen osan tuotenumero 1362273 Hellan valmistama rele. Ulkoapäin johdot näyttää ehjiltä.

Tässä linkki kaavioon https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.240turbo.com%2Ffusepanel240.html&psig=AOvVaw3bCVdwdDR-n4km6iUjSHHg&ust=1636378339058000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCNDx876uhvQCFQAAAAAdAAAAABAD kolmas ylhäältä oikea reuna 85-88

Eli 14-16 sulakkeille ei tule jännitettä eli mahdollisesti numero 58 johto poikki, mutta ei pysty seurata johtoa, koska sulakerasialta se sekoittuu johtohelvettiin teippien sisälle. En ole vielä vaihtanut mitään relettä, koska jos otan ne irti oikosulku valojen napojen välillä säilyy eli vika tuskin releissä. En edes ole täysin varma mitä apua haen näillä tiedoilla, mutta jos jollain ollut vastaavaa ongelmaa jonka saanut selvitettyä. Sen jälkeen kun jokin johto kärähti ja valojen kytkimen/vikavalo releen suunnilta tuli savua virta sulakkeille katkesi, mutta mikään johto ei ole poikki ja virta kulkee kytkimille ja releille normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2021, 15:40:29 kirjoittanut Elmeri740 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 1985 244 Kaikki valot pimeenä
« Vastaus #1 : 07.11.2021, 18:50:38 »
Oletko tarkistanut että se sähkö lähtee valokytkimeltä? Se valokytkin ei ole ehkä se kaikkein vahvin komponentti lankussa, varsinkin jos se on vielä vanhempaa mallia jossa ei ole valomuistia, ja kytkintä on aina renkattu edestakaisin.

Lankussa on myös yllättävän paljon sähköjä joissa ei ole minkäänlaista sulaketta, joten se että mikään sulake ei pala ei kyllä ole mikään meriitti.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2021, 18:52:51 kirjoittanut Jule »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 1985 244 Kaikki valot pimeenä
« Vastaus #2 : 07.11.2021, 18:52:36 »
Oletko tarkistanut että se sähkö lähtee valokytkimeltä? Se valokytkin ei ole ehkä se kaikkein vahvin komponentti lankussa, varsinkin jos se on vielä vanhempaa mallia jossa ei ole valomuistia, ja kytkintä on aina renkattu edestakaisin.
juuri näin,noissa suli valokatkasia aika usein,ongelma poistui 86
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Elmeri740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 1985 244 Kaikki valot pimeenä
« Vastaus #3 : 09.11.2021, 10:08:00 »
Oletko tarkistanut että se sähkö lähtee valokytkimeltä? Se valokytkin ei ole ehkä se kaikkein vahvin komponentti lankussa, varsinkin jos se on vielä vanhempaa mallia jossa ei ole valomuistia, ja kytkintä on aina renkattu edestakaisin.

Lankussa on myös yllättävän paljon sähköjä joissa ei ole minkäänlaista sulaketta, joten se että mikään sulake ei pala ei kyllä ole mikään meriitti.

Kytkimen ja kahden alimman sulakkeen välillä vastus niinkuin kuuluu ja muistaakseni kahdelle navalle tuli 12V ja yksi oli kiinni maassa eli ainakin kytkimelle tulee virtaa normaalisti. Irrotin myös kytkimen ja testasin jännitemittarilla lukemat eri valojen asenossa ja kytkin ainakin vaikuttaa toimivalta. Mistä mittaan lähteekö kytkimeltä virtaa?

Löysin myös kärähtäneen osan, joka oli palaneiden polttimoiden varoitusrele. Ennen kuin auto pimeni kojelaudassa paloi varoitusvalo palaneesta polttimosta  vaikka valot oli ok eli siinäkin yksi mahdollisuus, mutta ei selitä kaikkia ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2021, 10:12:56 kirjoittanut Elmeri740 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 1985 244 Kaikki valot pimeenä
« Vastaus #4 : 09.11.2021, 19:46:24 »
Siis ihan perinteisellä sähkökynällä katsoo että kytkimestä lähtee sähkö, kun kaikki johdot on kiinni. Yleismittari on väärä laite autosähköjen korjaamisessa, soveltuu lähinnä vain joitain antureita tutkiessa.

Se palaneen valon merkkivalo voi palaa jo siitä että eri puolilla autoa on eri valmistajan parkkipolttimo, eli se ei itsessään ole mikään kummajainen, mutta eihän se normaalia ole että se on kärähtänyt.

Poissa Elmeri740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 1985 244 Kaikki valot pimeenä
« Vastaus #5 : 09.11.2021, 20:11:12 »
Siis ihan perinteisellä sähkökynällä katsoo että kytkimestä lähtee sähkö, kun kaikki johdot on kiinni. Yleismittari on väärä laite autosähköjen korjaamisessa, soveltuu lähinnä vain joitain antureita tutkiessa.

Se palaneen valon merkkivalo voi palaa jo siitä että eri puolilla autoa on eri valmistajan parkkipolttimo, eli se ei itsessään ole mikään kummajainen, mutta eihän se normaalia ole että se on kärähtänyt.

Nyt taas sulakkeille tulee virtaa mutta kaks alinta sulaketta eli valojen sulakkeet napsuu edelleen mutta tosta ainakin helpompi lähteä kartioittaa että missä ottaa maihin tms.

PÄIVITYS:
Vika tosiaankin oli palaneiden polttimoiden varoitusrele. Suurin osa valoista syttyi ilman että rele kiinni mutta kun releen kytki sulakkeet paloi. Syy että vain suurin osa valoista syttyi oli että osa sulakkeista ja releistä puuttui.

Kuva releestä


Uusi rele maksaa 50€ ja yllättävän vaikea löytää, mutta jos jollain sama ongelma niin tässä yksi vikamahdollisuus. 81-85vm 240 volvoissa rele löytyy mittariston takaa alhaalta.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2021, 22:41:04 kirjoittanut Elmeri740 »

 

KL-varaosat  Race.fi