Päiviteltyäni 142:sta 200-sarjan jäähdytetyillä etujarruilla on jarrupoljin mystisen pitkäliikkeinen varsinkin tehostimen ollessa toiminnassa. Letkut ja lähestulkoon kaikki putket on uutta, etusatulat on uutta, pääsylinteri huollettu, jarruja ilmattu ehkä 4-5 kertaa, joten sormi on nyt suussa ja syvällä. En ole nyt tallilla, joten en asiaa pääse varmistamaan, mutta kun tein tutkimusta armoitetun Motonetin varaosalistoilla, huomasin, että 200:n etusatulan männät on 38 mm, 140:n taas 36 mm halkaisijalla. Luonnollisesti siis 200:n satula tarvitsee enemmän "kakkua" liikkeen aikana (mikäli nuo mittaerot pitää paikkansa). Joten itse kysymykseen:
Onko kenelläkään tietoa, onko 200:n ja 100:n pääsylkkyjen mitoissa eroja? Molemmissa sylinterin halkaisija käsittääkseni on n. 22 mm, mutta mitenhän on männänvarren laita? Motonetin lista antaa 200:lle tiivisteen sisäreiän halkaisijan (olikohan n. 15 mm) mutta 100:n tiivisteestä on pelkkä ulkohalkaisija (ehdin vanhat tiivarit nakata jo roskiin, joten niistäkään ei asiaa voi tarkistaa). Jos 100-sarjassa on paksumpi männänvarsi, niin silloinhan liike pitää olla pidempi, jotta saadaan sama määrä nestettä liikkeelle. Tämä selittäisi ongelman ja ratkaisuna siihen olisi tietysti vaihtaa se pääsylkkykin. Jos mittaeroja ei ole, menee sormen sijaan suuhun koko käsi kyynärpäätä myöten...
Entä sitten tuo 200:n pääsylintereiden ero? ATE ja Girling eroavat ilmeisesti keskiputken lähdön suhteen, mutta onko muita eroja? Eli toisinsanoen, ovatko keskenään vaihtokelpoisia tuotteita? Olen antanut itseni ymmärtää, että 200:n pääsylinteri menee kokolailla nakkaamalla 100-sarjaan, mutta pitääkö tuo ero ottaa huomioon?
Toki alussa mainittuun ongelmaan saa esittää myös muita ratkaisuja...