Futurez  Kulkukoira

240 jarrupääsylinteri (männän mitat & ATE vs. Girling -asiaa)

  • 3 Vastauksia
  • 3077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Päiviteltyäni 142:sta 200-sarjan jäähdytetyillä etujarruilla on jarrupoljin mystisen pitkäliikkeinen varsinkin tehostimen ollessa toiminnassa. Letkut ja lähestulkoon kaikki putket on uutta, etusatulat on uutta, pääsylinteri huollettu, jarruja ilmattu ehkä 4-5 kertaa, joten sormi on nyt suussa ja syvällä. En ole nyt tallilla, joten en asiaa pääse varmistamaan, mutta kun tein tutkimusta armoitetun Motonetin varaosalistoilla, huomasin, että 200:n etusatulan männät on 38 mm, 140:n taas 36 mm halkaisijalla. Luonnollisesti siis 200:n satula tarvitsee enemmän "kakkua" liikkeen aikana (mikäli nuo mittaerot pitää paikkansa). Joten itse kysymykseen:

Onko kenelläkään tietoa, onko 200:n ja 100:n pääsylkkyjen mitoissa eroja? Molemmissa sylinterin halkaisija käsittääkseni on n. 22 mm, mutta mitenhän on männänvarren laita? Motonetin lista antaa 200:lle tiivisteen sisäreiän halkaisijan (olikohan n. 15 mm) mutta 100:n tiivisteestä on pelkkä ulkohalkaisija (ehdin vanhat tiivarit nakata jo roskiin, joten niistäkään ei asiaa voi tarkistaa). Jos 100-sarjassa on paksumpi männänvarsi, niin silloinhan liike pitää olla pidempi, jotta saadaan sama määrä nestettä liikkeelle. Tämä selittäisi ongelman ja ratkaisuna siihen olisi tietysti vaihtaa se pääsylkkykin. Jos mittaeroja ei ole, menee sormen sijaan suuhun koko käsi kyynärpäätä myöten...

Entä sitten tuo 200:n pääsylintereiden ero? ATE ja Girling eroavat ilmeisesti keskiputken lähdön suhteen, mutta onko muita eroja? Eli toisinsanoen, ovatko keskenään vaihtokelpoisia tuotteita? Olen antanut itseni ymmärtää, että 200:n pääsylinteri menee kokolailla nakkaamalla 100-sarjaan, mutta pitääkö tuo ero ottaa huomioon?

Toki alussa mainittuun ongelmaan saa esittää myös muita ratkaisuja...

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
No niin, ja puusilmä katsoi uudestaan. Kyllähän se Motonet antoi sen sisäreiän halkaisijan myös 140:n tiivisteelle, mikä siis on 13 mm. Eli menee vain mystisemmäksi...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
240 jarrupääsylinteri käy 140 tehostimeen, sylinteriltä lähtevät putket vaan on uusittava. Myös 240 jarrutehostin käy 140 jalkaan suoraan, välitanko tehostimen ja polkimen välille on vaan otettava vanhasta ja yhdistettävä. Vaatii pientä leikkaa & liimaa, muttei paha.

Omaan 142:een laitoin 240 pääsylinterin heti kättelyssä, joten ei ole mitään havaintoa poljintuntuman muuttumisesta vakioon verrattuna.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Onkohan muuten 200:ssa ja 100:ssa sama jarrupoljin? Lähinnä sitä ajattelin, että onko jarrutangon sijainnissa polkimen varressa eroa, eli eroaako polkimen vipusuhde...

 

Futurez  Kulkukoira