Autoracing  KL-varaosat

240:stä tyhmiä kysymyksiä, etutolpista, hammastangosta, laatikosta yms...

  • 12 Vastauksia
  • 5796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VilleZi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Moro!
Ensimmäinen postaus tälle foorumille, joten ois hirveesti tyhmiä kysymyksiä tietäville.
Ois pikku projektina tallissa 240 -89 b200k m45...
Tarkotuksena ois tehdä parannuksia, joten kiinnostaisi muutamat asiat.

Ensinnäkin kiinnostaisi tietää mitä vaatii tehostetun ohjauksen asennus tehostamattoman tilalle?
Tiedän, hammastangon, pumpun(jalkoineen), säiliön ja letkut... 
Mutta mitenkäs nämä näissä Volvo malleissa ovat käypäsiä keskenään?
1. Täytyykö hammastangon olla 240stä, vai kävisikö esim 740 hamppitanko?
2. Ovatko tehostimenpumput tai niiden jalat moottorikohtasia, eli jos ois tiedossa d24 pumppu niin passaako mitenkään b200:seen? 
3. Sitten olen kuullut jotain huhua että etutolpat oisivat erillaiset tehostamattomassa ja tehostetussa, pitääkö paikkansa ja miten muka?   

Vielä etutolppiin liittyen extra kysymys, onko 240:ssä eri vahvuisia tolppia? 


Toisekseen pitäs saada joskus tuon nelilovisen laatikon tilalle kovalla vitosella varustettu laatikko...  eli m45->m47.
1. Mitä muuta tarvitsen kuin m47 laatikon?
Kytkinkoppia erillaisia moottorimalleittain? Kardaani tietysti eri mittanen(lyhyempi)? mitä muuta? 


Ööö... tässäpä nämä päivän polttavimmat kysymykset... mielestäni oli vielä jotain, mutta kyselempä lisää ku muistuu mieleen.
Kiitokset niille jotka jaksaa auttaa ja vastailla, anteeksi niille joita vituttaa lukea näitä... 

EDIT: Tähän voi myös laittaa vastauksena pelkkiä linkkejä jos löytyy valmiiksi selvät vastaukset kysymyksiin.
Lisäksi jos olisi linkittää projekteja tai how-to tyyppisiä selostuksia kaasarikoneen vaihtamisesta 2,3 ruiskuun.
Lähinnä kiinnostaa mitä osia kannattaisi haalia ja mitä muutoksia on tehtävä mihinkin.   Tehoja kiinnostaisi saada lisää, joten kaikki iskutilavuuden stroukkaukset ja turbotus keskustelut kiinnostaa myös.

Pitipä nyt tehä tämmönen idioottimainen ketju, koska ainakin näin aluksi on vaikea löytää etsimäänsä uudelta foorumilta.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 23:50:12 kirjoittanut VilleZi »

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
1. 700 sarjalaiset taitaa olla jonkin verran leveämpi kuin 200-sarjalaiset, joten tuskimpa suoraan käy. Rattiakselin sopivuus, kiinnitys moottoripalkkiin... en tiedä. Ei maksa paljon koko paketti suoraan 200-sarjasta.
2. Pumppuja useita. D24 eri kiinnitysraudat kun vinokoneissa.
3. Samat tolpat. Eri alapallot.

Samat tolpat 74-93. Pyöränlaakereita 2 eri kokoa.
Jos m47 kytkinkoppineen ja telineineen, niin kardaanin etupätkä tarvitaan. Dieselissä toki oma koppansa.

Pidä b200k alkuperäisessä asussaan ja osta toinen Volvo b230E/b230F tai molemmat.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 23:55:23 kirjoittanut 240 »

Poissa VilleZi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia vastauksesta 240.

Selvä juttu, pitääpä siis jatkaa katselua että löytäisi koko hammastanko/tehostin-paketin joka on peräisin vinokoneisesta 240stä.

Muuten selkis, mutta mitä eroa noissa alapalloissa on?  Eikai mun tarvitse sentään alapalloja vaihtaa tuon muutoksen takia? 
Ei nyt äkkiseltään leikkaa...   


Viimeiseen kohtaan täytyy vain sanoa että tällä erää on kovat suunnitelmat kyseiselle autolle, mutta jos vastaan tulisi parempia aihioita niin voisin harkita vaihtoa kohtuulliseen hintaan.   
Tietysti kaikki muutokset suoritetaan vielä mahdollisimmat huonosti, liikenneturvallisuus huomioonottamatta ja loppupeleissä kalliisti...

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Tehosamattoman alapallot symmetriset, tehostetun tuo pikkasen tolppaa eteen eli muuttaa Caster-kulmaa. Todennäköisesti ok, vaikka ei vaihdakaan.

Poissa VilleZi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Ahaa...  aivan.
Erikoista etten ole pienen ikäni aikana kuullut moisista alapalloista, mutta onneksi aina oppii uutta.

Nehän täytyy ehdottomasti vaihtaa myös, jos kerta muuttavat casteria edullisempaan suuntaan... 

Jos jollakin tulee vielä mieleen jotain ongelmaa/tarvittavaa osaa joko tehostettuun ohjaukseen muuttamisessa tai m45->m47 muutoksesta, niin pistäkää vastaten.
Näillä tiedoilla kuitenkin osaan jo katsella tarvittavia osia. Kiitokset! 

(edelleen myös nuo aiemmin mainitut topicit kiinnostaa, jos joku muu on suorittanut vastaavaa hyvin kerrottuna ja kuvattuna, mutta minäpäs selailen ja opiskelen lisää)   

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Motonet:

17-1062
 
Alapallonivel Volvo 240
Sopivuudet:
- 240 ei tehostinta Alapallonivel vasen/oikea
- 240-Diesel tehostimella "suorat nivelet" v/o

 Hinta:
14,90€        Verkkokauppa

17-1052
 
Alapallonivel V 200-s tehost
Sopivuudet:
- 240-bensa tehostimella Alapallonivel vasen

 Hinta:
16,90€        Verkkokauppa

17-1051
 
Alapalloniv O V200s tehost
Sopivuudet:
- 240-bensa tehostimella Alapallonivel oikea

 Hinta:
16,90€

Tehostettua ohjausta, kun vaihdetaan, niin yleensä unohtuu moottoripalkkiin se toinen kannake ja rattiakselin eka pätkä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=31.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=32.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=556.0
« Viimeksi muokattu: 06.11.2013, 00:46:39 kirjoittanut 240 »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Korostan vielä tuota hammastankohommaa. Se moottoritilassa oleva pätkä on myös otettava sitten mukaan. Ite joskus ihmettelin, että mikä nyt mättää kunnes tajusin asian. Tehostetussa se on pikkasen pidempi.

Vastauksia saat lukemalla projektipäiväkirjoja ja selaamalla läpi FAQ alueen.
V70 TDI

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Tehostetussa rattiakselin eka pätkä lyhkäsempi kuin tehostamattomassa ohjauksessa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Voi ajaa myös tehostamattoman alapalloilla mutta ohjaustuntuma on heikompi kun keskitys ei ole niin voimakasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi

Samat tolpat 74-93. Pyöränlaakereita 2 eri kokoa.


Tässä hiljattain ite tolppien kans puuhastelleena niin tolppia on tullut vastaan ainakin kolmea erilaista. Pääsääntöisesti lienee, että ennen 77 tolpassa alapallon nivelpesä ei irtoa erikseen. Eli mutteriin pääsee vain iskariputken kautta, kun taas 78-93 tolpassa nivelpesä on kiinni neljällä pultilla ja irtoaa erikseen.
Näitten lisäksi on sitten tuo laakerikoko, joka vaikuttaa myös akselitappiin. Eli vm 82 alkaen laakeri ja akselitappi on isommat. Ulompi laakeri Ø19 => Ø22mm, sisempi Ø31.8 => Ø35mm ja akselitappi  Ø42 => Ø45mm, kaikki mitat siis +3mm. Laakerimuutoksen kanssa iskariputken seinämävahvuuttakin kasvatettiin vähän, eli iskaripatruunalla on tiukempi sovitus.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Tuo alapallo homma on totta ja koski tosiaan paria ensimmäistä vuosikertaa. Isommat laakerit tuli 9/80. Porukka vaihtanut noita tolppia ristiin vuosien saatossa, niin uudessa Volvossa saattaa tulla pienet laakerit vastaan ja päin vastoin.

Poissa VilleZi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Suuret kiitokset kaikille vastanneille, aika tyhjentävästi on tullut informaatiota.
Tietoon tullut lisäksi pari valmista settiä jolla ohjauksen saan muutettua, sekä m47 loova kartaanin pätkineen.   
Alapallot vaihtuvat samalla noihin epäsymmetrisiin, jotta toivonmukaan saisi juuri paremmin keskittyvän ohjausen ja ehkä hieman suuntavakautta lisää.    :)

Täällähä on harvinaisen asiallinen ja auttavainen ilmapiiri verrattuna moniin muihin palstoihin. 


Poissa aappana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Kiiitos topikista. Tuli nyt ittellenkin selväksi tuo m45->m47 vaihto  :hello:
855 T5R projetki. V70 TDi.
EX 744 B200E. EX 945 D24Tic. EX 244 B200K.

 

RallyBaron  Samppasport