Volvon vakio-ohjainlaite ei pysty käsittelemään kaikkia noita erillisinä karttoina vaan käytössä on periaatteessa vain yksi kartta, jonka avulla kaikki hoidetaan. Kartoissa oikeastaan määritellään uudet ”rajat” käytetään sitten mitä polttoainetta tahansa.
Volvon moottorinohjaus ei tiedä kaasukäytöstä mitään, koska kaasupuolen ohjausyksikkö asennetaan auton alkuperäisen moottorinohjausyksikön ja alkuperäisten bensakäytön osien (suuttimet, anturit) väliin. Kaasukäytöllä kaasupuolen ohjausyksikkö katkaisee yhteyden alkuperäiseltä moottorinohjaukselta bensasuuttimille ja tulkkaa sitten suuttimien aukioloajat sopivaksi määräksi kaasua. Sytytys on aina auton alkuperäisen moottorinohjauksen takana, mutta kaasupuolella on myös yksikkö, joka huijaa kaasukäytöllä alkuperäiselle moottorinohjaukselle kampiakselin asennon ja pystyy siten säätämään sytytysennakon paremmin kaasulle sopivaksi.
Kaasukäytöllä auton alkuperäinen moottorinohjaus luulee edelleen annostelevansa bensiiniä moottorille. Jos yhtäkkiä vaihdetaankin polttoaine bensiinistä etanoliksi, polttoainelinjassa olevan tunnistimen perusteella auton oma moottorinohjaus kasvattaa mm. suuttimien aukioloaikoja ja muuttaa sytytysennakkoja, että auto toimisi etanolipolttoaineella. Kaasupuolen ohjausyksikkö ei ymmärrä tätä, vaan lisää kaasun anniskelua samassa suhteessa, jolloin kaasua syötetään liikaa.
Jos ajettaisiin vain etanolilla ja kaasulla, kaasupuolen ohjausyksikkö osaisi lopulta sopeutua ja kaasua annosteltaisiin oikea määrä. Aina kun polttoaine vaihtuu, kestäisi kaasupuolen ohjausyksiköltä aikansa sopeutua muutoksiin. Kaasupuolen sytytysennakkoa "huijaava" yksikkö ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon polttoaineen vaihdoksia, joten etanoli polttoainelinjassa sotkee kaasupuolen sytytysennakon. Kuvittelisin, että näistä syistä etanolipolttoaineen käyttö on kielletty uudemmissa kaasu-Volvoissa.