Futurez  Kulkukoira

XC90 T8 tuonti USAsta

  • 12 Vastauksia
  • 5016 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JanMan75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
XC90 T8 tuonti USAsta
« : 23.10.2018, 02:35:42 »
Takaisinmuutto on edessä ensi kesänä ja XC90 T8:n tuonti kiinnostaisi. Verot pitää nykyään maksaa myös muuttoautoista mutta auton tuominen olisi silti järkevää taloudellisesti kaikkien kulujen jälkeenkin. Lämmityksessä on ilmeisesti eroa USA- ja Suomimallin välillä siten että Suomimallissa on Webasto kabiinin lämmitykseen mutta USA-mallissa ei. Onko muita merkittäviä teknisiä eroja tiedossa?

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #1 : 23.10.2018, 09:17:02 »
Onkohan mahdollisesti valojen muutoksia tiedossa?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6027
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #2 : 23.10.2018, 10:15:22 »
Vastaakohan tyyppihyväksyntä miten tarkasti Euro-autoja? -> Kulutustiedot eroavat -> Verot tulee jonkun ison kulutuksen mukaan verrattuna paikallisiin autoihin.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa JanMan75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #3 : 23.10.2018, 23:19:57 »
Muutto- ja (tuonti)autojen valomääräykset on muuttunut vuosi sitten ja esim. takasumaria ei vaadita enää. Käytännössä jos auto on alkuperäismaan vaatimusten mukainen, se riittää.
"I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia
tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä
ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen
selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset
tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä."

Linkin takaa lisää tietoa: https://www.trafi.fi/filebank/a/1503574403/2dea052467b55952d1aaa7081240f07f/27050-Maarays_autojen_ja_peravaunujen_tekniset_vaatimukset.pdf

Päästöissä voi olla USA ja euromallien välillä eroa. Veroa ei ymmärtääkseni saa kuitenkaan periä enempää kuin vastaavassa Suomessa ensirekisteröidyssä on jäljellä. 2016 XC90 T8:n tapauksessa liikutaan 6-8k€ haarukassa.

Ainoa käytännössä merkittävä ero mitä olen löytänyt on lämmitys (vastus vs. webasto). Siitäkin pääsee yli jos laittaa jälkiasenteisen webaston, maksaa toki. Onko tiedossa muita eroja?




Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #4 : 23.10.2018, 23:49:58 »
Veroa ei ymmärtääkseni saa kuitenkaan periä enempää kuin vastaavassa Suomessa ensirekisteröidyssä on jäljellä. 2016 XC90 T8:n tapauksessa liikutaan 6-8k€ haarukassa.

Täytyy olla Excellence jos T8:sta on onnistunut maksamaan edes uutena 8 k€ autoveroa? Ei mulla ainakaan muistaakseni ollut kuin hiukan yli 6 k€ veron osuutta, mutta on siis tavan kansan perheversio 7 paikalla.

Arvonalenemaa kai on jo 3 vuoden käytöllä prosentuaalisesti suht reippaasti.

Poissa uskoeevertti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #5 : 24.10.2018, 10:58:16 »
Kannattaa varmaan myös katsoa ihan sitä latauspistoketta, koska jenkeissä on yleisesti ottaen eri standardit mitä Euroopassa:
Euroopassa tyypillisesti Mennekes AC (Ns. Type 2) ja Amerikassa J1772 AC.
Tietysti myös eri jännite sähköverkossa tuolla Atlantin toisella puolella, liekö sitten huomioitu tätä auton komponenteissa...


Poissa JanMan75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #6 : 24.10.2018, 23:47:33 »
Hyvä pointti, liittimet näyttäisi olevan erilaiset T8 US- ja euroversioissa. Ei sinällään ongelma koska samaa J1772 AC-liitintä käyttää pääsääntoisesti japanilaiset sähkö- ja hybridiautot myös euromarkkinoilla. Vaimolla on Outlander plug-in hybrid siinä tuli mukana 115V laturi mutta se on hidas. Täällä on myös 230V melkein kaikissa taloissa ja ostin 230V laturin jolla on ladattu Outlander siitä lähtien. Sama 230V laturi J1772 AC -liittimellä menisi myös T8:lle.

Poissa Jfk85

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #7 : 18.01.2021, 13:32:57 »
Päätyitkö JanMan75 tuomaan XC90 T8:n USAsta? Onko muilla kokemuksia Volvo lataushybridin tuonnista USAsta?

Itselläni myös muutto Suomeen tulossa ja mietin, kannattaako tuoda. Erityisesti, että onko USAn tuonnissa teknisten asioiden tiimoilta ongelmia (toimiiko On Call, onko latausjärjestelmän kanssa vaikeuksia, jne)? Kiitos kommenteista!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #8 : 18.01.2021, 13:50:59 »
Päätyitkö JanMan75 tuomaan XC90 T8:n USAsta? Onko muilla kokemuksia Volvo lataushybridin tuonnista USAsta?

Itselläni myös muutto Suomeen tulossa ja mietin, kannattaako tuoda. Erityisesti, että onko USAn tuonnissa teknisten asioiden tiimoilta ongelmia (toimiiko On Call, onko latausjärjestelmän kanssa vaikeuksia, jne)? Kiitos kommenteista!
Minkä ikäinen T8 sinulla on? Taisi 2019 vuosimallista eteenpäin olla EU-malleissa hiukkausuodatin, mitä jenkeissä ei ole. Samalla polttomoottorin tehot EU-malleissa laski. Silloin USA-malli ei vastaa enää EU-malli joten vero voi mennä painon mukaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jfk85

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #9 : 18.01.2021, 15:46:20 »
Kiitos vinkistä. Minulla on nyt XC90 pelkällä bensakoneella, mutta vaihto T8 olisi kiikarissa (paljon edullisempi hintataso USA vs Suomi, lisäksi sekä tuonti- että käyttöverot olisi pienten päästöjen vuoksi matalat). Vuosimallia 2017 olen alustavasti katsellut ja tällöin ei tuo hiukkassuodatinkaan olisi ongelma.

Onnistuukohan tuollaisen jenkki-T8:n lataus julkisilla latauspaikoilla vai rajoittuisiko käytännössä vain kotilatauksiin - toisin sanoen riittääkö pelkkä latauspistokkeen tyypin vaihtava adapteri vai vaatiiko muuntajan tms ei-liikuteltavissa olevan adapterin? Kuulin myös huhua ettei On Call välttämättä toimisi Suomessa. Olisikohan kellään omakohtaista kokemusta?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #10 : 19.01.2021, 07:50:31 »
Kiitos vinkistä. Minulla on nyt XC90 pelkällä bensakoneella, mutta vaihto T8 olisi kiikarissa (paljon edullisempi hintataso USA vs Suomi, lisäksi sekä tuonti- että käyttöverot olisi pienten päästöjen vuoksi matalat). Vuosimallia 2017 olen alustavasti katsellut ja tällöin ei tuo hiukkassuodatinkaan olisi ongelma.

Onnistuukohan tuollaisen jenkki-T8:n lataus julkisilla latauspaikoilla vai rajoittuisiko käytännössä vain kotilatauksiin - toisin sanoen riittääkö pelkkä latauspistokkeen tyypin vaihtava adapteri vai vaatiiko muuntajan tms ei-liikuteltavissa olevan adapterin? Kuulin myös huhua ettei On Call välttämättä toimisi Suomessa. Olisikohan kellään omakohtaista kokemusta?
Suomessa nuo julkiset latauspaikat sen verta kalliita ettei plugarien lataukselle ole taloudellista järkeä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sebamattsson

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #11 : 27.02.2021, 20:44:02 »
Hei kaikille,

nyt vasta löysin tämän palstan, sama projekti edessä noin kk päästä, kontti jo tilattu, mutta viime päivinä ruvennut pikkasen hermostuttaa..
Eli tuli vaihdettua XC60 T8 2019 Volvoksi (auton tyyppikilvessä päivämäärä 10/18, ja ensirekisteröinti 2020..) noin 6kk sitten kun muuttokuviot selvensivät ja tuli katsottua hybridi Volvojen aikaisempia veropäätöksiä.
Jo siinä vaiheessa olin ollut yhdeydessä Volvo Suomeen josta sain tiedon että Volvo On Call liittymä sekä Volvo sovellus ei toimi (sanoivat että sen voisi mahd. saada toimimaan 4-5k€ hintaan, vaikka tälläistä operaatiota ei aikaisemmin oltu tehty. En tiedä jos itse pystyisi vaihtamaan telematiikkaboksin jne. ja näin saisi kustannukset alemmas.) Tähän olin jo henkisesti valmistautunut.
SIM kortin pystyy kuitenkin itse vaihtamaan, jolloin esim. Spotify sovellus toimii.

Myös etuvalot ja punaiset takavilkut pitäisi olla OK muuttoautoissa kaikesta mitä olen Trafin sivuilta lukenut.

Tiedossa myös että latauspistoke on erityyppinen täälläpäin. Olin tälläistä adapteria tilaamassa:
https://evchargeplus.com/shop/type-2-to-type-1-adapter-for-ev-charging-cable/

Kuten aikaisemmin mainittu Volvon mukana seurasi kaapeli joka toimii 110V / 240 V, 60Hz
Vaikea uskoa että 230V 50Hz toisi ongelmia mutta olisi mukava tähänkin saada vahvistus..

Suurin kysymysmerkki tällä hetkellä onkin autovero % määrästä..

T8 Twin Enginestä löytyy 3 mallia:
B4204T28 233kw (Myyty esim USAssa) - CO2 WLTP päästötietoja ei olemassa tietojeni mukaan
B4204T34 223kw (Myyty esim Suomessa) - CO2 WLTP päästöt ~50g/km
B4204T35 235kw (Myyty esim UKssa)  - CO2 WLTP päästöt ~50g/km

Jos auto ei ole EU tyyppihyväksytty (kuten kaikki USA Volvot) rekisteröintikatsastuksessa voivat soveltaa seuraavia ohjeita:
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1503654533/4990aeb6edd5c4f9bdf6693dd1439065/27072-Automaarayksen_liitteen_1_soveltamisohje.pdf

Alussa sanotaan "Ohje ei ole sitova." mitä sekin sitten käytännössä tarkoittaa..

Päästöt-kappaleen alta löyty sitten tämä pelottava CO2 laskukaava jota siis mahdollisesti käytetään.

Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO2 = 0,116 m –57,147

Omamassaa XC60 T8lla näyttäisi olevan ~2000kg, jolloin CO2 luku olisi 175, ja vero% 25% verrattuna Eurooppalaisten vastaavien autojen ~4-5%...
Tämä sitten myös vaikuttaa jokavuotiseen autoveroon.

Se mikä kuitenkin hämää on että jos autoverohaku.fi'stä hakee Volvoja hakusanalla 233kw (Moottoriteho joka mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut vaihtoehto Volvossa Euroopan markkinoilla) löytyy monta päätöstä jossa vero% on 3-5% luokkaa.. ja yksi jossa se on 27%....

Saa nähdä miten käy.. ja jos lukemaksi päätyy 4-6 kertainen vero% niin varmasti siitä valitetaan. Ei ole kokemusta siitä jos voi vedota aikaisimpiin veropäätöksiin...

Mistä löytyy lisätietoja siitä ettei vero% saa olla korkeampi kuin samantyyppinen Suomi-auto josta oli mainittu?

Tarina jatkuu...

Mukavaa viikonloppua,
Sebastian



Poissa sebamattsson

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 tuonti USAsta
« Vastaus #12 : 03.09.2021, 12:05:33 »
Päivitys tähän..

Auto saapui Suomeen kesäkuun alussa.
Lautaus toimii ongelmitta esim tälläisellä:
https://www.evlataus.fi/products/evchargingbox-3-6kw

Suomikartat/navin sai itse päivitettyä.
Ensin oli ongelmia kun yritin USBllä ladata pelkästään pohjoismaiden kartat, tämä ei onnistu.
Oli pakko ladata koko Euroopan kartat (52gt), jolloin auto kysyy haluaako alueen vaihtaa.
Tämän jälkeen myös liikennemerkit näkyy näytössä oikein.

En tosiaan tiedä voinko suositella auton tuontia, oli melko stressaavat 3kk kun odotin veropäätöstä.
Kun kesäkuun alussa kävin rek.katsastamassa autoa, rek.todistukseen merkattiin päästöiksi 201g (painon perusteella, CARB kaavalla)
Tästä olen nyt tehnyt oikaisuvaatimuksen, odotan vielä vastausta.

Verottajan kanssa sain kuitenkin lopussa asian sovittua, ja voin pitää auton Suomessa. Olin jo katsonut valmiiksi miten myyn sen esim. Ruotsiin..

Sebastian

 

Kulkukoira  Proturbo