Hei kaikille,
nyt vasta löysin tämän palstan, sama projekti edessä noin kk päästä, kontti jo tilattu, mutta viime päivinä ruvennut pikkasen hermostuttaa..
Eli tuli vaihdettua XC60 T8 2019 Volvoksi (auton tyyppikilvessä päivämäärä 10/18, ja ensirekisteröinti 2020..) noin 6kk sitten kun muuttokuviot selvensivät ja tuli katsottua hybridi Volvojen aikaisempia veropäätöksiä.
Jo siinä vaiheessa olin ollut yhdeydessä Volvo Suomeen josta sain tiedon että Volvo On Call liittymä sekä Volvo sovellus ei toimi (sanoivat että sen voisi mahd. saada toimimaan 4-5k€ hintaan, vaikka tälläistä operaatiota ei aikaisemmin oltu tehty. En tiedä jos itse pystyisi vaihtamaan telematiikkaboksin jne. ja näin saisi kustannukset alemmas.) Tähän olin jo henkisesti valmistautunut.
SIM kortin pystyy kuitenkin itse vaihtamaan, jolloin esim. Spotify sovellus toimii.
Myös etuvalot ja punaiset takavilkut pitäisi olla OK muuttoautoissa kaikesta mitä olen Trafin sivuilta lukenut.
Tiedossa myös että latauspistoke on erityyppinen täälläpäin. Olin tälläistä adapteria tilaamassa:
https://evchargeplus.com/shop/type-2-to-type-1-adapter-for-ev-charging-cable/Kuten aikaisemmin mainittu Volvon mukana seurasi kaapeli joka toimii 110V / 240 V, 60Hz
Vaikea uskoa että 230V 50Hz toisi ongelmia mutta olisi mukava tähänkin saada vahvistus..
Suurin kysymysmerkki tällä hetkellä onkin autovero % määrästä..
T8 Twin Enginestä löytyy 3 mallia:
B4204T28 233kw (Myyty esim USAssa) - CO2 WLTP päästötietoja ei olemassa tietojeni mukaan
B4204T34 223kw (Myyty esim Suomessa) - CO2 WLTP päästöt ~50g/km
B4204T35 235kw (Myyty esim UKssa) - CO2 WLTP päästöt ~50g/km
Jos auto ei ole EU tyyppihyväksytty (kuten kaikki USA Volvot) rekisteröintikatsastuksessa voivat soveltaa seuraavia ohjeita:
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1503654533/4990aeb6edd5c4f9bdf6693dd1439065/27072-Automaarayksen_liitteen_1_soveltamisohje.pdfAlussa sanotaan "Ohje ei ole sitova." mitä sekin sitten käytännössä tarkoittaa..
Päästöt-kappaleen alta löyty sitten tämä pelottava CO2 laskukaava jota siis mahdollisesti käytetään.
Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO2 = 0,116 m –57,147Omamassaa XC60 T8lla näyttäisi olevan ~2000kg, jolloin CO2 luku olisi 175, ja vero% 25% verrattuna Eurooppalaisten vastaavien autojen ~4-5%...
Tämä sitten myös vaikuttaa jokavuotiseen autoveroon.
Se mikä kuitenkin hämää on että jos autoverohaku.fi'stä hakee Volvoja hakusanalla 233kw (Moottoriteho joka mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut vaihtoehto Volvossa Euroopan markkinoilla) löytyy monta päätöstä jossa vero% on 3-5% luokkaa.. ja yksi jossa se on 27%....
Saa nähdä miten käy.. ja jos lukemaksi päätyy 4-6 kertainen vero% niin varmasti siitä valitetaan. Ei ole kokemusta siitä jos voi vedota aikaisimpiin veropäätöksiin...
Mistä löytyy lisätietoja siitä ettei vero% saa olla korkeampi kuin samantyyppinen Suomi-auto josta oli mainittu?
Tarina jatkuu...
Mukavaa viikonloppua,
Sebastian