RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2865 : 11.10.2016, 18:03:17 »
Jyrkän nokkalevyn kanssa ei vakiolevyn/pumpun ennakot toimi, koska nostoa on enemmän. Se on säädettävä korvakuulolla tai laskettava säätöarvo nokan noston perusteella. En saanut itsekään toimimaan kunnolla 1.00mm ennakolla jyrkän nokkalevyn kanssa, vaan piti säätää tuntumalla.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2866 : 11.10.2016, 18:18:05 »
Jyrkän nokkalevyn kanssa ei vakiolevyn/pumpun ennakot toimi, koska nostoa on enemmän. Se on säädettävä korvakuulolla tai laskettava säätöarvo nokan noston perusteella. En saanut itsekään toimimaan kunnolla 1.00mm ennakolla jyrkän nokkalevyn kanssa, vaan piti säätää tuntumalla.
Mitkäs oli "oireet" millin ennakolla ajaessa? Mittailin 1.5mm nostoa orkkis nokkalevystä. Eli eroa olisi 1.6mm  levyjen välillä nostossa. Vakio levyllä jos 1.0 on toimiva arvo niin lisätäänkö tähän suoraan tuo 1.6 ja säädetään 3.1mm levyllä kelloarvo 2.6? Vai vaikuttaako nokkalevyn profiili tähän kelloarvoon siten ettei sitä pysy suoraan laskemaan?
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2867 : 11.10.2016, 18:36:43 »
Ei käynyt kunnolla ja kun sääti tuntumalla, niin alkoi pelata paremmin. Noista mitoista ajateltuna luulisi että jyrkkä levy saattaisi toimia 2.6mm ennakolla, koska jos tuosta 1.5mm vähentää 0.5mm, niin tulos on 1.00mm.

Kannattaa ainakin kokeilla tuota 2.6mm ennakkoa, sillähän se ainakin selviää pelaako...

Kai tuossa pumpussa on kaasuvivusto muokattu ?...koska muuten ei ota kierroksia kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016, 18:38:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2868 : 11.10.2016, 19:16:37 »
Ei näemmä edes käynnisty tuolla 2.6mm ennakolla. Täytynee palata siihen millin tuntumaan ja hienosäätää. Ja on pumpussa muokattu kaasuvivusto.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2869 : 11.10.2016, 19:44:12 »
Kyllä sen saa ihan korvakuulollakin säädettyä toimivaksi. Kääntää ensin pumpun ja kiinnitystelineen merkit kohdalleen niin siitä on hyvä lähteä kokeilemaan, ainakin omassa toimi parhaiten jyrkällä levyllä kun käänsi pumpun merkit kohdalleen ja sitten vähän kerrallaan hienosääti.

käynti oli muuten todella karkeaa jyrkällä nokkalevyllä 2000-3000rpm välillä...

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2870 : 13.10.2016, 16:18:47 »
Tuli laiton alle deekun pumppu jossa erillinen solenoidi kylmäkäynnistimen alla. Normaali pumpussa se paikka on tukittu laipalla niin voinko ottaa toisesta pumpusta sen normaalin sokean laipan etc että sen ylimääräisen solenoidin saa pois?. Solenoidilta lähtee putki pumpun päälle takaosaan. Ulkomaanfoorumeilta selvitin ja kyseinen kapine on ilmeisesti jonkinsortin ilman tiheyden kompensoija ja, muttaa ennakkoa kait kammiopaineen avulla tms? Pumpusta tulossa normaali 12mm pumppu joten mitään ylimääräsiä kikotuksia ei tarvitse.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2871 : 13.10.2016, 16:53:33 »
Ei ole itselle tullut tuollaisia solenoidipumppuja vastaan, niin en tiedä mitä sen poistosta seuraa. Siellä pumpun alaosassahan on mäntä, joka muuttaa ennakoa siirtopumpun paineen avulla ja tuo solenoidi ilmeisesti vaikuttaa siihen jotenkin.

Poissa _J4nn3

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2872 : 13.10.2016, 17:06:22 »
Turha sitä on ilmeisesti lähteä poistamaan, se ilmeisesti vaiktuttaa ajoitukseen vain kun sinne pistää +12v. Alkuperäinen käyttötarkoitus on sellainen kun noita vekottimia on myyty ympäri maailman ja erilaisiin ilmaoloihin niin todella ohuessa ilmassa tuo kytkeytyy ja muuttaa ajoitusta paremmaksi olosuhteisiin. Jättää kytkemättä vaan ja säätää ennakot normaalisti  :)

E:tuli näemmä vanhalla tunnuksella jonka foorumi oli nyt jostain muistanut  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 13.10.2016, 17:07:53 kirjoittanut _J4nn3 »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2873 : 13.10.2016, 18:51:43 »
Lainaus
Ulkomaanfoorumeilta selvitin ja kyseinen kapine on ilmeisesti jonkinsortin ilman tiheyden kompensoija
Varmaan tehty siihen että vuoristossa kun ajaa, niin vapari deekusta saa ylämäessä ne viimeiset "voimat" ulos 8)

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2874 : 15.10.2016, 15:27:17 »
Tulipa tuossa pohdiskeltua tuota nokkalevy hommaa vielä lisää. Tuolla 3,1mm nokkalevyllä ei tunnu koko kierroskaistaa toimivaa ennakkoa löytyvän, säädelty 0.8-2.6 väliltä kympin välein kaikki kelloarvot. Parhaiten toimii jossain 1.6 kohdilla. Silloinkin yläpään veto on hyvä mutta tyhjäkäynti ja vajaakaasulla käynti hemmetin karkiata. Ennakonsäätimen toiminta tarkastettu kun pumppua kasasin ja mäntä liikkuin normaalisti ja vakiona pelasi kivasti vakio nokkalevyllä etc.

No volkkarimiehet ja ulkomaanfoorumeilla cumminsin koneihin ovat tehneet jonkinsortin modeja näihin ennakonsäätimiin. Siis muutettu sitä männän maksimi liikerataa laittamalla sellainen parin millin paksuinen lätkä sen säätimen kannen ja pumppurungon väliin sekä esijännitystä männän jouselta. Kellään kokemusta? Toisaalta vetäviä kierroksia ajatellen voisi pienempiki nokkalevy olla parempi, vakio ehkä turhan mieto..  :idiot2:
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Raksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2875 : 15.10.2016, 15:59:44 »
Terve! Tähän asti oon tyytynyt vain lueskelijan rooliin, mutta nyt täytyy itekkin kirjottaa  ;D Eli tuli kasattua omaan 740 deekuun hx35w, 300x450x76 alucooleri, 3" ränni, pumppuun 12np vakio nokkalevyllä.

Hyvin on potkua yläkierroksilla, ja alhaallakin vääntöä, mutta ahdin alkaa heräillä vasta 3500 kohdalla ja kunnolla vasta ~4000 kohdalla, ahtaa kuitenkin 1.5bar ja bleedillä enemmän. Käsittääkseni porukalla heräilly jo ~3000 tietämissä.Ajettu on nyt ahtimella n.150km, joten ajattelisin laakereiden jo vetristyneen ja pumpusta on otettu savua erinäisiä määriä, eikä silläkään tunnu olevan vaikutusta heräämiseen. Mitä on tehtävissä jotta sais heräämään aiemmin?  ???
Eipä se oikeen paljon alempaa herää jos ei pumppua käytä pajalla. Ittellä hx35pro kunnon pakosarjalla ja teetetyllä pumpulla täys veto alkaa tasan 3tonnissa ja perus 35superi vois herätä jo hieman alempaa kun on vähän pienemmällä kompura siivellä.. alle 1.8baarin hx35 tuntuu aika olemattomalta mutta sen jälkeen aina 3kiloon asti on ns "töissä"  8)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2876 : 15.10.2016, 17:40:18 »
Jostain muistelen lukeneeni tuosta korkeasta nokkalevystä, että on ominaisuus vetoalueen kaventuminen. Muutenkinhan jakajapumppu on sellainen, että siitä laskee tuotto kovemmilla kierroksilla enemmän kuin rivipumpulla. Onhan vakiolevylläkin otettu 260hv/400nm ainakin.

Onkos muuten muilla nykimistä 2000rpm paikkeilla 12mm nestepään kanssa ?..omassa on tuollainen ongelma, enkä siihen ole vikaa keksinyt...






Poissa Raksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2877 : 15.10.2016, 17:58:34 »
Jostain muistelen lukeneeni tuosta korkeasta nokkalevystä, että on ominaisuus vetoalueen kaventuminen. Muutenkinhan jakajapumppu on sellainen, että siitä laskee tuotto kovemmilla kierroksilla enemmän kuin rivipumpulla. Onhan vakiolevylläkin otettu 260hv/400nm ainakin.

Onkos muuten muilla nykimistä 2000rpm paikkeilla 12mm nestepään kanssa ?..omassa on tuollainen ongelma, enkä siihen ole vikaa keksinyt...
Itsellä nykii 1600 kohdilla ja on sitte raivostuttavaa! Mutta kun vähän painaa kaasua tai niin loppuu

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2878 : 15.10.2016, 18:28:38 »
Itsellä nykii 1600 kohdilla ja on sitte raivostuttavaa! Mutta kun vähän painaa kaasua tai niin loppuu
Onko tuo 12mm kanssa sitten ominaisuus vai mikä ?..onhan tuo vähän rasittavaa tosiaan. Joissain isoilla elementeillä olevissa rivipumpuissa tuollainen on ihan ominaisuus. Samalla tavalla omassakin loppuu nykiminen kun kaasua painaa, esiintyy ainoastaan tasakaasulla ajaessa.

Poissa Raksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2879 : 15.10.2016, 19:04:44 »
Ei sitä ainakaan pois saa vaikka kuinka säätäisi.. kai se ominaisuus on ja juuri tasakaasulla ilman kuormaa esiintyy. Yhden juuri huolletun pumpun ostin 12mm päällä ja korkealla nokkalevyllä mutta tämä nyki jopa 80vauhdissa ja tehot putos huomattavasti omaan pumppuun verrattuna  ;D olihan se kiinni 50km ja paiskasin tallin nurkkaan  >:(

 

Elekma  Autoracing