KL-varaosat  Race.fi

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894933 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1350 : 17.03.2013, 22:22:20 »
Tässä kyselisin tyhmiä mutta eihän tyhmiä kysymyksi olekkaan vai miten se meni. Mutta asiaan, ihmettelin tällästä että voiko vaparin pumppuun vaihtaa 12mm nestepään vakion tilalle vai pitääkö olla turbon pumppu?

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1351 : 18.03.2013, 09:42:38 »
Tässä kyselisin tyhmiä mutta eihän tyhmiä kysymyksi olekkaan vai miten se meni. Mutta asiaan, ihmettelin tällästä että voiko vaparin pumppuun vaihtaa 12mm nestepään vakion tilalle vai pitääkö olla turbon pumppu?

Voi vaihtaa, mutta jos sulla ahdettu malli on, niin turbokäytössä on hyvä olla turbonpumppu. Saa yläkierroksille ruokaa ja vetoja, mutta silti alakierroksilla savutus säilyy maltillisena.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1352 : 18.03.2013, 15:38:09 »
Voi vaihtaa, mutta jos sulla ahdettu malli on, niin turbokäytössä on hyvä olla turbonpumppu. Saa yläkierroksille ruokaa ja vetoja, mutta silti alakierroksilla savutus säilyy maltillisena.
Vapari malli on kyseessä, mutta auto tulee jäärata käyttöön niin savutuksella ei ole merkitystä, kunhan saa vaan tarpeeksi löpöä.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1353 : 18.03.2013, 17:22:45 »
Vaparin pumpusta lähtee jo vakioon sen verran kakkuu että se kone tukehtuu ku ruuvaa vähänki liikaa syöttöö..ite jättäisin nestepään vaihon välii.

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1354 : 18.03.2013, 21:04:39 »
Onhan siihen turbo tulossa että vapariksi se ei jää, ja turbokin on pikkasen isompi mitä vakio turbodiisselin turbon.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1355 : 18.03.2013, 21:07:16 »
Eipä taida M46/M47 vaihteistotkaan kestää enää kovinkaan pitkään jäärata-ajossa 12mm pumpulla ja isommalla ahtimella...

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1356 : 18.03.2013, 21:43:02 »
Eipä taida M46/M47 vaihteistotkaan kestää enää kovinkaan pitkään jäärata-ajossa 12mm pumpulla ja isommalla ahtimella...
Hyvinhän toi m46 tuntuu ainaki kumin polttoo kestävän  :pomo:

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1357 : 18.03.2013, 21:58:32 »
Hyvinhän toi m46 tuntuu ainaki kumin polttoo kestävän  :pomo:

Riippuu ilmeisesti aika paljolti myös yksilöstä..toisilla M4x-sarjan laatikot leviää pelkästään täyskaasukiihdytyksissä tien päällä 12mm nestepäällä ja isommalla ahtimella, mulla taas M47:ssa ei ainakaan VIELÄ ole mtn ongelmaa..  ::)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1358 : 18.03.2013, 22:10:49 »
Ei turbo sentään ole niin paljoo isompi ole, turbo on mersun w123 dieselin vakio hyrskytin. Mutta nytten olisi hyvä paikka vaihtaa nestepää kun kansi on poissa ja muutenkin projekti vaiheessa, jos syöttö loppuisi kesken kun ahtoja nostaa  ::)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1359 : 19.03.2013, 08:10:13 »
No eipä oo kyllä niin paljoo isompi tuo mersun ahdin et tarvis nestepää vaihtaa
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1360 : 19.03.2013, 11:13:19 »
Ja tollasel pienel pakokaasujarrul ja isol nestepääl saat todennäkösesti kannen halki melko nopeest.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1361 : 19.03.2013, 12:12:30 »
joo jos 12mm np tekee mieli laittaa niin osta Ebaystä joku vähän isompi kinuskiahdin niinku mullaki. (esim T3/T4 tai T70 tms.) Hinnat semmosta 200-350€ luokkaa rahteineen. Ja meikäläisellä ainaki kestäny hyvin ihan käyttöautossa..ja jos jumittaa niin eipä oo kallis ostaa uusi..  ::)

Vakio kokoiselle turbolle 12mm np on turha..mustaa saa tulemaan putkentäydeltä jo vakio np:lläki. Sillä herkästi vaan rikkoo koneen, kun tekee mieli ottaa paljon ahtoja ja pienellä turbolla alkaa pakopaineet kasvaa niin älyttömästi sit..
Veikkaisin, että tommosesta mersunkin vakioturbosta 1,0bar on aika maksimi..tai sen jälkeen pakopaineet kasvaa yli ahtopaineen. Tällöin kone on vaarassa hajota ja ahtojen tuottama teho suhteeessa ahtojen nostoon huononee = kansi saattaa haljeta ja palotilan huuhtelu sekä jäähtyminen kärsii.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1362 : 19.03.2013, 12:26:33 »
Kiitoksia neuvoista, selvensi asiaa aika paljon. Pitää nyt eka kokeilla tolla mersun turbolla kun ei opiskelian budjetti riitä uuteenkaan, mutta kokeilemalla ja testaamalla saa parhaiten tietää mikä toimii ja mikä ei.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1363 : 19.03.2013, 12:41:48 »
Halusin esittää välikysymyksen: Kuinka moni on oikeasti saanu deekusta kannen halki?

Itte oon vetäny monta kertaa lämpömittarin punaselle pitkän matkaa eikä oo vielä ikinä kansi haljennu. 4 eri autossa ollu d24, ostinkohan ekan joku 5-6 vuotta sitten...
« Viimeksi muokattu: 19.03.2013, 12:43:27 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1364 : 19.03.2013, 14:05:14 »
 :hello:
Hep, joitama kesä sitten Normaalissa ohituksessa halkesi kansi deekusta ja sylki nesteet pihalle paisarista. ajo oli normaalia 110km/h matkavauhtia.
Tekniikka oli d24t 1.0 bar paineilla ja hiotulla ahtokaralla, muuten vakio.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

RallyBaron  Samppasport