Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895090 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2385 : 03.03.2014, 21:08:23 »
Mites te jolla on isompi ahdin ja 12np miten ahdin käyttäytyy? Itsellä on ollut hiukan säätö ongelmia. Ahdin heräilee kyllä siinä sopivasti (0.2bar-0.5bar) mutta sitten tarvii kierroksia koneelta että pääsee tehoalueelle eli 1bar+. jotain vinkkiä mitä kokeilla? Esim kakkosella kun lyö kaasun pohjaan ahdin kyllä heräilee nopeasti eli selvästi tarvitsee vain kierroksia, ja kun karaa säätää rikkaammalle tuntuu että kone tukehtuu ja ahdot nousee hitaammin. Ja edelleenkin en saa samoja savuja mitä on kuullut/nähnyt muista ''teho''dieseleistä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2386 : 03.03.2014, 21:17:38 »
Mites te jolla on isompi ahdin ja 12np miten ahdin käyttäytyy? Itsellä on ollut hiukan säätö ongelmia. Ahdin heräilee kyllä siinä sopivasti (0.2bar-0.5bar) mutta sitten tarvii kierroksia koneelta että pääsee tehoalueelle eli 1bar+. jotain vinkkiä mitä kokeilla? Esim kakkosella kun lyö kaasun pohjaan ahdin kyllä heräilee nopeasti eli selvästi tarvitsee vain kierroksia, ja kun karaa säätää rikkaammalle tuntuu että kone tukehtuu ja ahdot nousee hitaammin. Ja edelleenkin en saa samoja savuja mitä on kuullut/nähnyt muista ''teho''dieseleistä.

Siis ahdin herää nopeasti mutta ei sitten kuitenkaan herää? Mie en nyt ymmärrä? :idiot2: Onhan ahtopaineen ohjauksessa nyt kaikki ok, eli kello säädetty oikein ja letkut kunnossa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2387 : 03.03.2014, 21:37:28 »
Savu ei oo sama kun tehoja ihan vitusti.Jos katot peilistä sitä savun määrää ni semmonen kevyt harmahtava pölly putken päästä on ok.Kone tukehtuu liiasta syötöstä,eli oot ihan oikeilla jälillä.Jos kerran kiihtyy paremmin pienemmällä savulla,ni oisko niin että tehoaki on enemmän ;)

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2388 : 03.03.2014, 22:25:05 »
siis ahdin herää kierroksilla hyvin, mutta ennenkuin isoja kierroksia on pelissä se herää tosi vaiheittain ja tökkivästi. Ei sillain että ahdot nousisivat tasasesti ja nopeasti. Toivottavasti joku ymmärtää. Harmaata joo ei piki mustaa ja loppuu melkein kokonaan kun on kierrosalue lopussa ja ahdot 1bar luokkaa. Mutta sinne 1bar kohalle tarvii kierroksia, saako sitä ahdinta ahtaan enemmän alhaalta? Sanotaan nyt lonkalta (ei ole kiekkamittaria) että 1500rpm kohalla 0.3bar sitten 2000rpm kohalla 0.5baria ja vasta 3 tonnin jälkeen alkaa auto kiihtyyn kunnolla jolloin ahdot nousee nopeeta sinne 1bar. Vaikee selittää  :idiot2:
Ahdin siis tekee jotain jo varhain, mutta vasta ylhäällä se alkaa kunnolla ahtaan, taitaa olla sitten vain vähän himpun verran iso ahdin (pesät väärät yms.) tuohon. Mutta otan vastaan kikkoja miten te olette saaneet ahdinta herään helpommin. Kokemustahan tässä vain tarttis näistä että osais persetuntumalta säätää oikein. Hukkista ei ole koska se otti kiinni öljykantaan (mikä se nyt on siinä suodattimen varressa) ja laippa on lukittu teräspannalla kiinni, ja ei se ole ongelmana koska ahdin ei ainakaan liikaa ahda :D

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2389 : 04.03.2014, 22:17:29 »
siis ahdin herää kierroksilla hyvin, mutta ennenkuin isoja kierroksia on pelissä se herää tosi vaiheittain ja tökkivästi. Ei sillain että ahdot nousisivat tasasesti ja nopeasti. Toivottavasti joku ymmärtää. Harmaata joo ei piki mustaa ja loppuu melkein kokonaan kun on kierrosalue lopussa ja ahdot 1bar luokkaa. Mutta sinne 1bar kohalle tarvii kierroksia, saako sitä ahdinta ahtaan enemmän alhaalta? Sanotaan nyt lonkalta (ei ole kiekkamittaria) että 1500rpm kohalla 0.3bar sitten 2000rpm kohalla 0.5baria ja vasta 3 tonnin jälkeen alkaa auto kiihtyyn kunnolla jolloin ahdot nousee nopeeta sinne 1bar. Vaikee selittää  :idiot2:
Ahdin siis tekee jotain jo varhain, mutta vasta ylhäällä se alkaa kunnolla ahtaan, taitaa olla sitten vain vähän himpun verran iso ahdin (pesät väärät yms.) tuohon. Mutta otan vastaan kikkoja miten te olette saaneet ahdinta herään helpommin. Kokemustahan tässä vain tarttis näistä että osais persetuntumalta säätää oikein. Hukkista ei ole koska se otti kiinni öljykantaan (mikä se nyt on siinä suodattimen varressa) ja laippa on lukittu teräspannalla kiinni, ja ei se ole ongelmana koska ahdin ei ainakaan liikaa ahda :D

Laita ennakkoa hieman myöhäisemmälle niin tulee alas lisää voimaa... niin olen ainakin omaan D24:seen saanut käyttömukavuutta lisää. Voi olla että ylhäältä vähän hävii mutta vetää alhaalla selvästi paremmin.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2390 : 04.03.2014, 23:10:13 »
Miettinyt kans, mutta pumpun yksi pultti on kuusiokolo ja aivan mahdottomassa paikassa. Pitää purkaa edestä jotain. Tämä kun on moottorivaihdos-auto niin jälki on vähän oma tekeemää. Pantetteja kaikkialla.  :nohnoh

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2391 : 04.03.2014, 23:31:55 »
Miettinyt kans, mutta pumpun yksi pultti on kuusiokolo ja aivan mahdottomassa paikassa. Pitää purkaa edestä jotain. Tämä kun on moottorivaihdos-auto niin jälki on vähän oma tekeemää. Pantetteja kaikkialla.  :nohnoh
Nokka-akselin takapäästä hihnapyörä löysälle ja sieltä säädät, pääsee paljon helpommalla...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2392 : 05.03.2014, 09:56:33 »
Nokka-akselin takapäästä hihnapyörä löysälle ja sieltä säädät, pääsee paljon helpommalla...
Jep.. juurikin näin.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2393 : 05.03.2014, 12:13:46 »
Nokka-akselin takapäästä hihnapyörä löysälle ja sieltä säädät, pääsee paljon helpommalla...
Jep.. juurikin näin.

Tässä kannattaa sitten ottaa huomioon se, että jos sulla ei ole mittalaitteita tuon ajoituksen mittaamiseen, niin ei kannata koskea ollenkaan. Tuota pumppua kääntämällä voi ehkä saada hyvällä tuurilla koeiltua hiukan myöhemmälle ja sitten likimain takaisin siihen missä oli, jos ei tunnu hyvältä, mutta jos tuon pultin avaa, niin silloin pitää ehdottomasti katsoa kellolla tai tarkalla tönärillä ennen ja jälkeen.

Tämä ihan vain sivuhuomiona/varoituksena, kun en tiedä minkälaiset laitteet on käytössä ja kuinka paljon kokemusta on tuosta ajoituksen säädöstä.
Muuten tuo on kyllä hyvä konsti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2394 : 05.03.2014, 14:31:33 »
Saa nähdä koskenko ollenkaan. Syötöllä koitan hifistellä ja miettiä, aika tiukalle laitan jousen ja rankan lommon karaan nii pitäisi aluks olla sopivasti ja kun ahdot lyö siihe 0.7-1bar ni alkaa syöttöö löytyy. Nytten tukehtuu noin 0.5bar kun on jousi löysällä.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2395 : 05.03.2014, 16:06:25 »
Nokka-akselin takapäästä hihnapyörä löysälle ja sieltä säädät, pääsee paljon helpommalla...

Ite en oo useasta yrityksestä huolimatta onnistunu saamaan sitä pulttia auki, stnan kireellä... mun mielestä paljon pienempi vaiva säätää pumppua kääntämällä, muutama pultti auki.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2396 : 05.03.2014, 17:03:23 »
Ite en oo useasta yrityksestä huolimatta onnistunu saamaan sitä pulttia auki, stnan kireellä... mun mielestä paljon pienempi vaiva säätää pumppua kääntämällä, muutama pultti auki.
Sopiva kiinto-avaimen silmukka puoli pultin kantaan kiinni ja lekalla lyöt auki. Tai sitten toinen kiintoavain jatkovarreksi.

Tässä kannattaa sitten ottaa huomioon se, että jos sulla ei ole mittalaitteita tuon ajoituksen mittaamiseen, niin ei kannata koskea ollenkaan. Tuota pumppua kääntämällä voi ehkä saada hyvällä tuurilla koeiltua hiukan myöhemmälle ja sitten likimain takaisin siihen missä oli, jos ei tunnu hyvältä, mutta jos tuon pultin avaa, niin silloin pitää ehdottomasti katsoa kellolla tai tarkalla tönärillä ennen ja jälkeen.

Tämä ihan vain sivuhuomiona/varoituksena, kun en tiedä minkälaiset laitteet on käytössä ja kuinka paljon kokemusta on tuosta ajoituksen säädöstä.
Muuten tuo on kyllä hyvä konsti.
eipä sitä pidä ihan kokonaan löysätä irti, sen verran että pyörää saa kännettyä.
Jos haluaa varmistua että tietää paljonko liikuttaa niin merkkaa pyörän asennon ja nokan asennon laakeripukkiin niin saa laitettua helposti takaisin siihen missä on ollut.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2397 : 05.03.2014, 20:57:17 »
Sopiva kiinto-avaimen silmukka puoli pultin kantaan kiinni ja lekalla lyöt auki. Tai sitten toinen kiintoavain jatkovarreksi.
eipä sitä pidä ihan kokonaan löysätä irti, sen verran että pyörää saa kännettyä.
Jos haluaa varmistua että tietää paljonko liikuttaa niin merkkaa pyörän asennon ja nokan asennon laakeripukkiin niin saa laitettua helposti takaisin siihen missä on ollut.

Saa kyllä samalle hehtaarille, mutta mielestäni tuossa ei tarkkuus riitä. Kampuran asennon ja sitäkautta nokan asennonhan näkee kyllä vauhtipyörältä, mutta tuota pumpun kohtaa on hankala mielestäni riittävällä tarkkuudella merkata.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2398 : 05.03.2014, 21:06:17 »
Voi mahoton. Tulipa tuossa täys moottorituho kun syöttöpumppu leikkasi kiinni vedossa :nohnoh. Ei pyörinyt pumppu enää avaimella. Pummpuhan oli 12mm kiinanpäällä kasattu dieselpajalla. Joku paikka ilmeisesti löysännyt tai asennus virhe. Governor modia sinne kyllä oon värkännyt että siitä oisi joku lentänyt väliin mutta normaalilta tunnosti vivusto.Pitää tässä kurkata pumpun sisälle kuha kerkiää. Ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla menny pumppuja kerrasta jumiin?  :D

Poissa blacksmoke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2399 : 06.03.2014, 00:17:29 »
En oo ainakaan kuullut et ois menny pumppu jumiin...  ;D Mitenköhän laajasta moottorituhosta on kyse? :o


Eikai tuolla pumpun pulttien irrottamisella ja pumppua pyörittämällä juuri muuta iloa saa että liikerata on rajoitettu ja että säätöä voi tehdä käydessäkin... Kannattaahan se ennakko kellolla/tönärillä lopuksi kattoo, sääti millä ilveellä tahansa. Ja saapi sen kuusiokolo pultin auki kun vähän aikaa jatkojen ja nivelten kanssa taistelee.  ;) Koko oli muistaakseni 6mm.


Sellaista udeltavaa olisi että, kun olette vaihtaneet nuita kiina/muu coolereita 900/700 niin millaisen olette laittaneet (Specs)? Ja mistä olette ostaneet (jos liikkeestä)?
Missä mahtaa olla halvimmat kiinalaiset? Mulla tulee keulan puolelle tuo ilmastoinnin jäähy eteen vitmaisesti ja siitä ees mulle mitää hyötyä oo ollu ku se ees toiminu minu aikana... Ja se mutkalle ajettu öljylauhutinki joutasi nakata pikitiejyrälle syötäväksi.  :knuppel2:  Syyläriähän tietty vois siirtää konetta kohti, mutta silloin siirryttävä kesän lämpimillä sähköflektiin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo