Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: -late - 17.06.2021, 10:18:16

Otsikko: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: -late - 17.06.2021, 10:18:16
B6284T moottorissa pakonokan VVT:llä ei saavutettu penkissä mitään tehollista hyötyä. ECUna Maxxecu. Mitä vähemmän oli pyyntiä, niin sen paremmat käyrät oli väännössä ja hevosvoimissa. Paristakin lähteestä on herunut tietoa, että säätö olisi tehtaalta alunperin saastetarkoituksessa. Pakonokkaa voisi ajoittaa hieman pieleen, että säätöä saisi myös miinuspuolelle, mutta saavutettava hyöty ilmeisen minimaalinen. Onko käytännön kokemuksia?

Imunokan säätö olisi kirjallisuuden perusteella parempi tehoa haettaessa. Bolt on- tyyppinen ratkaisu voisi olla 2.9 vaparin nokat. Meneeköhän heittämällä? Nokan anturin paikka taitaa olla T6- kannessa vain pakopuolella, joten vaatisi kai vaparin kannenkin. Millainen 2.9:n kansi on T6:een verrattuna?
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2021, 11:12:05
Nykyiseen kanteen pitäisi tehdä öljykanavat ja urat jos haluaa käyttää vaparin nokkia omilla paikoillaan. Vaparin kannessa on isommat imuvenat, kanavissa ei taida olla eroja.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 19.06.2021, 09:00:30
Itselläni on juuri kasaantunut käyttöauto tuollaisella vaparin kannella ja imu vvt:llä  oleva T6 kone.  Samalla paikoillaan on hiotut nokat 9mm nostoa 225astetta 1mm

Säätöalue -0.5  +5.5mm   Mäntiin tein myös syvemmät venakolot, jotta mahtuu pyörimään.    Tuolla setupilla 2mm jää varoja venan ja männän väliin max käännöllä.

Aika näyttää kun ehtii dynossa pyöritellä miten toimii.

Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 19.06.2021, 09:01:35
Yksi vaihtoehto on ottaa XC90 T6 kansi, joka on tuplavanoksilla.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: -late - 22.06.2021, 18:25:18
Onpas boostilla mielenkiintonen hanke! Yrititkö pakonokan säätöä vai jätitkö välistä tietäen haasteet? Jäädään odottamaan innolla numeroita.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 02.10.2021, 10:14:24
Dynossa huudatin käyttöauton moottoria sen 30 vetoa ja tuntuu imu VVT pelaavan hienosti.  Turbona LPS HX-42  67 pako 62.45mm imu.


Pyörä momenttia 95e bensalla:
3500rpm  270nm ilman vvt ja vvt:llä 520nm
4000rpm 450nm ilman vvt ja vvt:llä 650nm

Ahtopaine nousee noin 0.7bar edellä vvt:kanssa



Paras veto oli moottoritehoa 660hv 5200rpm  950nm 4800rpm   re-85 polttoaineella ja 2bar ahdolla.

VVt ohjaus täysin on/off tyylillä ja ohjaimena MS3 Pro.  Karttana rpm/map  toimii kuin junan vessa.


Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: -late - 02.10.2021, 10:46:06
Kiitos infosta, huima vaikutus kertakaikkiaan!

Onko on/off- tyyppinen siis siten, että pyynti 0 tai max? Ei välimuotoja? Jos niin onko niin ettei välimaastolla tee mitään vai onko vaiheessa vai?
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 03.10.2021, 11:56:00
Ohjaus on päällä tai pois.   Minulla on päällä 2000rpm ja pois 4000-4500rpm  eli alue niin kapea että aivan turhaa käyttää pwm ohjausta.

Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa mutta minä en näe osittain ohjaukselle mitään hyötyä.  Mekaaninen ohjaus tapahtuu kuitenkin öljynpaineella eli ei todeudu kuitenkaan käskyn mukaan välittömästi.   Lisäksi ohjauksen toimintaan vaikuttaa öljyn viskositeeti eli lämpötila yms.

Perus asetus kannattaa muutenkin laittaa niin että kun vvt ei ole päällä nokan perusaseitus on sellainen että kone toimii parhaiten yläkierroksilla. Eli vakio nokilla ykk:ssa venttiili on kiinni tai ihan hieman auki.  Itse kokeilin muuttaa perus aseitusta mutta ei dynon mukaan mikään muuttunut.

Ralli mallin nokilla voi tilanne olla eri ja jossakin vaiheessa ongelmaksi tulee se että vvt kääntää liikaa venttiiliä auki ja mäntä kosketus tapahtuu.   Sen takia esim. imupuolelle voi joutua valitsemaan pakopuolen VVT pyörän kun säätöalue on 20 astetta vähemmän. 
Kyseiseen asiaan en ole perehtynyt niin paljoa että voiko pakopyörän suoraan laittaa ristiin, eli onko toiminta eri suuntaan vai ei.   Aika näyttää. 

Mulla on hyllyssä seuraavaan kiihdytys auton moottoriin tupla VVT nokat joissa nostoa ja asteita on paljon.  Joutuu pikkusen pyörittelemään ennen ja jälkeen kasauksen ettei tapahdu mekaanista kosketusta... 
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: janne81 - 03.10.2021, 16:42:44
Onko Lensu power jo alkanu korjaamaan kuluneita vvt pyöriä?
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 03.10.2021, 16:57:41
Enpä ole tutustunut mikä niistä menee.

Pitää muutenkin muutama purkaa ihmettelyä varten niin siinähän se selviää.

Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: [Max] - 06.10.2021, 21:23:39
Dynossa huudatin käyttöauton moottoria sen 30 vetoa ja tuntuu imu VVT pelaavan hienosti.  Turbona LPS HX-42  67 pako 62.45mm imu.


Pyörä momenttia 95e bensalla:
3500rpm  270nm ilman vvt ja vvt:llä 520nm
4000rpm 450nm ilman vvt ja vvt:llä 650nm

Ahtopaine nousee noin 0.7bar edellä vvt:kanssa



Paras veto oli moottoritehoa 660hv 5200rpm  950nm 4800rpm   re-85 polttoaineella ja 2bar ahdolla.

VVt ohjaus täysin on/off tyylillä ja ohjaimena MS3 Pro.  Karttana rpm/map  toimii kuin junan vessa.

Mitkä nokat tässä kokeilussa?
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 16.10.2021, 19:09:52
Virtasen Maurin hiomat nokat.  9mm nostolla 225astetta 1mm  imu ja pako sama.

Katuajossa moottorin momentti on aivan jäätävä, kuin ajaisi mitsun pikku ahtimella, mutta vetää 7500rpm hinosti. Näillä keleillä nakki palaa turhankin herkästi.

Ahtimena lopulta uusin visio 67/64.5mm proto tyyppi testissä. Mallimerkinnäksi tulee HX-43  hienoa tuossa se että HX-40 ahtimen hankala kompurakotelon kiinnitys on nyt V-pannalla.

Kuten kaikki minun myymät turbot niin omassa testissä ensin ja tulee vasta myyntiin sen jälkeen. Eli keväällä tulossa myyntiin.  Tuottoa on sinne 750hv asti ainakin Volvon moottorissa. Kunhan ahtaa reilu 2bar ja heräävyys on hyvä.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Jambo - 25.10.2021, 23:39:18
Ei ihan liity VVT:hen mutta tinakoneisiin ja nokan ajoitukseen.
Mihin arvoihin väki on noita GLT-nokkia ajoittanut ahdetussa tinavitosessa?

Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: mande44 - 26.10.2021, 09:10:43
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Jambo - 26.10.2021, 11:41:44
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.

Mitä nyt olen oikein ymmärtänyt niin sellaisenaan vaihdettuna noista nokista ei hyötyä saakaan mutta oikein ajoitettuna nimenomaan saa. Etenkin kun nuo vapaastihönkivän kepit eroaa overlapiltaan jne. jonkun verran ja ajoitetaan muutenkin eri asentoon.

Toisaalla oli juttua että pitäis imua myöhäistää 4° ja pakoa aikaistaa 5°, tosin ennemmin olisin perinteisellä 1mm - 1mm tai venttiili x-määrän auki YKK ajoitusarvoja kaipaillut
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: puliukk0 - 26.10.2021, 16:12:48
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.

Tällä ajatusmallilla VVT on myös täysin turha.  ;D
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: mande44 - 27.10.2021, 09:27:35
Tällä ajatusmallilla VVT on myös täysin turha.  ;D
Niin on kai se täysin turha jos sitä ei ole nyt tässä tapauksessa olemassa kuten käsitin.  ;D
Mutta joo kyllähän nuo boostin lukemat selkeästi osoittaa, että ei mistään turhasta keksinnöstä tietenkään ole kyse.  O0
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: puliukk0 - 27.10.2021, 16:01:24
Niin on kai se täysin turha jos sitä ei ole nyt tässä tapauksessa olemassa kuten käsitin.  ;D
Mutta joo kyllähän nuo boostin lukemat selkeästi osoittaa, että ei mistään turhasta keksinnöstä tietenkään ole kyse.  O0

Aika monessa moottorissa saadaan hyötyä (viritettäessä) vakio (kiinteitä) nokkiakin kääntelemällä, ne kun yleensä on maksimaalisen päästöjen vähennyksen tuotoksia.  :)
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Juho_ - 27.10.2021, 16:50:48
Se nokkien ajoitus mikä on "paras" riippuu pitkälti siitä mitä haluaa.
Haluaako lisää voimaa pienemmille kierroksille vai venyvyyttä reilummille kierroksille... huipputehoa vai mitä.

Jokatapaukses helpoin ja paras tapa on vaa kokeilla penkissä säätää, tai vaihtoehtoisesti tiellä testailemalla.
Varmistaa vaan ennen säädön aloitusta, ettei mäntä-venttiili kosketusta pääse tapahtumaan.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Huikkoster - 27.10.2021, 17:16:21
Jep. Itse säädin 2,5 vapari kutosen nokat maksimi alaväännölle niin oli paljon mukavampi normaali ajossa. Hengetön laite.

Boostin vvt säätölukemat on huikeita mutta niissä kaikissa on "vvt päällä - enemmän tehoa". Millainen ero on siihen että ei olisi säätöä vaan ne nokat olisivat koko ajan tuossa tehokkaammassa asennossa?
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Juho_ - 27.10.2021, 17:29:37
Hyvä huomio.
Olisko tilanne eri sitten joutokäynnillä / pienellä kuormalla vaikka tuolla alle 2000rpm?

Oikein aikaisella kun on imunokka, niin menee pienilläkin nokilla ihan sekaisin moottorin toiminta pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Jambo - 27.10.2021, 17:31:17
Se nokkien ajoitus mikä on "paras" riippuu pitkälti siitä mitä haluaa.
Haluaako lisää voimaa pienemmille kierroksille vai venyvyyttä reilummille kierroksille... huipputehoa vai mitä.

Jokatapaukses helpoin ja paras tapa on vaa kokeilla penkissä säätää, tai vaihtoehtoisesti tiellä testailemalla.
Varmistaa vaan ennen säädön aloitusta, ettei mäntä-venttiili kosketusta pääse tapahtumaan.

Ei tässä mitään ultimaattisen parasta vaihtoehtoa heti kärkeen kysyttykkään vaan se että kun noita nyt kuitenkin on moni käyttänyt niin jättää se heti turhimmat arpomiset pois kun tietäisi suurinpiirtein edes millä arvoilla muut on ajelleet. Siitä sitten voi penkissä / kadulla lähteä muutosta hakemaan.

Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Juho_ - 27.10.2021, 17:51:52
Ei niin, mutta noin niinkun selvennyksenä lähinnä tuon mainitsin tähän keskusteluun.
Vaikka joo varmaan suurinosa tiesikin nuo asiat.

Jos vastaukseksi tulee vaikkapa imu: 104º / pako: 94º ja käppyrä plus speksilista, mikä on oikein hyvä vastaus ja sellaista varmasti toivotaankin.
Ja sitten tulee toinen vastaus jossa on esim. imu: 98º / pako: 100º, tai toisella tapaa mitattu ajoitus: imu: 1,1mm / pako: 0,9mm ja taas käppyrät speksilistoineen, mutta speksit onkin poikkeavat edellisestä.
 Ja molemmat esimerkit olisi säädetty penkissä, ja niillä saatu paras huipputeho.

Et siinä tulee vähän niinkuin se pointti esille, mitä tuolla lähinnä hain.
Toki, mikäli on samanlainen kokoonpano kuin jollain toisella niin kyllä, silloin homma toimii hyvin noin että ajoittaa vaan kuten toisellakin, joka on jo hakenut säädöt kohdilleen penkissä ajamalla.. ja hyötyä on sitten enään vaikea hakea nokkia säätämällä penkissä. =säästyneitä tunteja. :)
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 11.11.2021, 07:48:44
Mulla siis imu vvt kääntää ykk:ssa mitattuna -0.5mm/+5.5mm  Eli jos vedin vedon vvt päällä yli 4000rpm niin käyrä lähti jyrkkään laskuun 4000rpm jälkeen, eli vvt käyttöalue aika kapea.
Tuossa mun käyttöauton moottorissa on vakio 960 imusarja, joka ei ole optimi viritys käyttöön, mutta pelaa kuitenkin hienosti. Eli eri imusarjalla saattaa käytös olla eri?

Aikoinaan kellotin vakio T6 pakonokan ja vaparin imunokan  reilu 1mm ykk asetukseen niin  koneesta puuttui noin 30-40 hv perusmoottoritehoa. Kun nokat käänti pikku hiljaa takaisin vakio asetukseen oli se perinteinen 200-210hv perusmoottoritehona mitattuna.

Ollaan useita kertoja säädetty dynossa vakio nokkia ja saavutukset aika marginaalisia. Se mitä tapahtuu alipainealueella dynossa aika vaikea todeta tai sitten pitäisi keskittyä pelkästään ryntäyttämään konetta 1000rpm ylöspäin, joka on hieman ikävää hommaa dynoissa, kun kaikki pairat rämiseen kolisee yms.  Tietenkin jos dynon kalibroisi pienemmälle vaihteelle ja alkaisi hommaa hakemaan sillä tavalla mutta ei siihen ole mielenkiintoa riittänyt.  (pitäisi ehkä joskus hupina kokeilla)
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 11.11.2021, 07:52:54
Mulla on nurkissa noita  vapari koneen nokkia, joka lähtöjään isommalla perusympyrällä (Hydris kannessa 32mm)  Näissä 34mm
Eli noista saa hiottua niin että pitää vakio noston mutta lisää asteita jolloinka ei tarvitse vaihtaa venttiilin jousia ja hionnan yhteydessä muuttaa perusympyrän 32mm ja jos haluaa lisää niin voi pienentää 31mm asti. Eli nämä käy sillon hyvin hydris kannen kanssa täysin vakio venakoneistolla. 

Noita saa 120€ hintaan pari. 
Itse pyöritin dynossa vakio jousia 7500rpm ja ei mitään pärinöitä kuulunut.

Ja nokat siis käy T6 ja vapari kansiin etuveto koneissa.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: mikkeee7 - 12.07.2022, 09:30:02
Imu VVT säätöä dynossa. Motti oli käsittääkseni 2.8l ja vaparin kannella.
Hx40 #18 pesällä, e85 yms perusjutut. Kansi vakio.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20220711_204734~2.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20220711_204734~2.jpg)

Kuvassa käyrät päällekkäin 1.45bar ahtopaineella. Kirkkaampana olevissa käyrissä VVT käytössä. Tätä ajetaan pwm:nä että saa kaiken hyödyn irti.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20220711_204657.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20220711_204657.jpg)

3550rpm alueelle tuli 240nm ja 120hv lisää tehoa. Ahtopainetta myös sellainen 0.5bar enemmän kuin ilman VVT.

Huippulukemat siis 520hv 668nm 1.45bar.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: The_OttoB - 12.07.2022, 09:53:40
Huima ero! Ahtopaine nousee hitaammin ja vaikka tavoiteahtopaine on saavutettu on vääntöä vähemmän.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: mikkeee7 - 12.07.2022, 11:17:57
Huima ero! Ahtopaine nousee hitaammin ja vaikka tavoiteahtopaine on saavutettu on vääntöä vähemmän.

Nyt meni kyllä vähän ohi?

Vvt päällä 3550rpm map: 210kpa
Vvt pois 3550rpm map: 156kpa.

Keltaisella mappikäyrä kuvissa. Edelleen, kirkkaammat käyrät ovat vvt päällä.

E: Juu tietysti. Tarkoitit varmaan käyriä nimenomaan ilman vvt..  :)
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: The_OttoB - 12.07.2022, 23:43:19
Nyt meni kyllä vähän ohi?

Vvt päällä 3550rpm map: 210kpa
Vvt pois 3550rpm map: 156kpa.

Keltaisella mappikäyrä kuvissa. Edelleen, kirkkaammat käyrät ovat vvt päällä.

E: Juu tietysti. Tarkoitit varmaan käyriä nimenomaan ilman vvt..  :)

Joo nimenomaan. En yleensä kirjoita ajatuksiani ymmärrettävään muotoon.

Olen joskus hämmästellyt B4204T ja GT30 laiskuutta. Bensaa on, ahtopainetta on, siltikin vääntöä alkaa löytymään vasta korkeammilla kierroksilla. Turbo moottori niin vain pakonokan ohjaus. Täytyisi löytää vaparin VVT kansi...
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: Juho_ - 13.07.2022, 06:43:23
Joo se on vähän kehno kyllä tuo turboversion VVT kun vaan pakopuolella..

Mut on kyllä tosiaan todella merkittävä ero VVT avulla. Joutokäynti kärsii jonkin verran jos VVT päällä ?
Ainakin mitä bemarin tuplavanoksen kanssa aikaani käyttänyt, on se joutokäynti ja osakaasualue todella huono pienillä kierroksilla kun imunokka reippaasti aikaisella.. vaikka pienet nokat onkin. :)
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: mikkeee7 - 13.07.2022, 08:17:41
Itse laitoin tuon vvt ohjauksen map/rpm kartalla ja jätin suosiolla sen alle 80kpa alueilta pois käytöstä.
Tämä on "kilpuri" joten osakaasualueilla ajetaan lähinnä varikolla.

Dynossa osakaasualueen väännönmuutos voi olla vähän hankala todeta, mutta maantiellä sen vaikutuksen saa kyllä selville kun seuraa lambda targettia ja ajaa nokkaa aikasemmalle.

Vvt kytkeytyy käyttöön minimissään 1800rpm kierroksilla että öljynpainetta on riittävästi.

Hyvä systeemi toi kyllä on. Omaan t5 koneeseen vaihtuu vapari rn kansi tämän johdosta.
Otsikko: Vs: VVT virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 15.07.2022, 07:29:43
Minulla ollut käytössä nyt tuo vvt puol vuotta pelkällä on/off toiminnolla ja pelaa.

Melkein identtisellä moottorilla ilman vvt on toinen auto ja sen momentin puutoksen alle 3500rpm kyllä huomaa selvästi. 
Muutos alipaine/100kpa  alueella on ehkä kaikkein rajuin.     

Muistaakseni minulla kytkeytyy 2000rpm päälle ja siitä veto lähtee hienosti....


Ja moottori käy  900rpm todella nätisti.