Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: wolkat4 - 11.12.2011, 22:46:09

Otsikko: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 11.12.2011, 22:46:09
Niin kumpikaan mittari ei näytä mitään.
Kokeilin lämpömittarin piuhalla siten et pistää piuhan suoraan maihin jolloin pitäis viisarin mennä tappiin ,mut ei elämää mittarissa.
Tollai pitäis saada selville onko anturi rikki vai ei.

Löytyykö noita säätimiä mistään enään?
Noissa tarvikeliikkeissä nihkeitä selvittämään asiaa kun tolla autolla on ikää jo vasta 41 vuotta ;D.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: o_j - 11.12.2011, 23:05:47
Ootko varma että vika on säätimessä? Bensamittari ei yleensä näissä toimi, koska tankissa olevasta "anturista" kuluvat johdinrivat poikki. Noita myydään yleisesti vanhoihin volvoihin erikoistuneissa kaupoissa, joista keskustelua esim. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0. Helppo selvittää irroittamalla anturi vaikkapa moniotepihdeillä tankista (se pyöreä lätkä siinä tankin päällä) ja katsomalla vähän tarkempaan.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 15.12.2011, 17:34:02
En ole varma mistään ;D.
Kumpikaan noista mittareista ei reagoi millään lailla.
Mutta saiskos jotain apuja tohon ongelmaan.
Miten sais esim selville mittarin takaa mitkä piuhat/liittimet olisivat poltto/lämpömittarille.
Ja se piirilevy on maalattu valkoiseksi ettei nää mihinkä liittimeen mikäkin piiri menee.
Mitenkä selvittää mikä on rikki ja mikä ei.
 
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: Matson66 - 15.12.2011, 21:16:33
Mulla säätimen rikkoutuminen ilmeni juuri päinvastaisesti. Molemmat mittarit näyttivät liikaa. Kone mukamas kävi koko ajan liian kuumana ja tankissa oli mukamas 20L bensaa vaikka tippaakaan ei riittänyt pumpulle.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 15.12.2011, 21:57:10
Oletko tarkistanut onko mittari ehjä? Mulla on -71 144 ja olen siinä olevaa rally-mittaristoa rassanut jonkun kerran.
Jännitteensäätäjän bi-metallikärki "hitsaa" kiinni ja mittarille menevä jännite nousee ja voipi loppua mittarin toiminta. Yleismittarilla saat selville onko mittari ehjä, ohmi-arvoa en nyt muista, mutta löydän sen tarvittaessa. Mittarin sisuskalut on helposti vaihdettavissa toisesta toimivasta. Ja se bensatankin anturi menee tosiaan vuosien kuluessa aika heikkoon kuntoon. Senkin pystyy yleismittarilla tarkistamaan jos se silmämääräisesti näyttää ehjältä. Itse en ole jännitteensäätäjiä löytänyt muuten kuin hankkimalla toisen varaosa mittariston. 140-sarjan sähkökaavio löytyy, jos on tarvetta niin voin scannata ja lähettää. Tuo valkoinen "piirikortti" on mielenkiintoinen, omassa ja kaikissa varaosissa se on vihreä. Mittarin takaa mittaaminen on aika hankalaa kun tuo mittauspiiri kiertelee sieltä sun täältä, varminta on irroittaa mittarinapojen mutterit, sen jälkeen ne ovat irti piirilevystä. Sitten on vielä sellainen "perus" tarkistus, kun virrat on pois, pitää bens ja lämpömittarien viisarit olla näkyvillä, jos mittarin sisäisen bi-metalli /vastuslanka on palanut, tuppaa tuo viisari painua sinne nollan alapuolelle. Olisko näistä mitään apua.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 15.12.2011, 22:01:04
vielä vähän jatkoa, vakiomittaristossa ja niissä Rally-/GT-mittareissa on bensa- ja lämpömittareissa samanlaiset sisuskalut. (vaihto onnistuu pienellä virityksellä )
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 15.12.2011, 22:39:33
Olen purkanut säätimen ja oli hapettunut ja luultavasti hitsannut kiinni.
Kerro vaan ohmiarvo kun löydät jostain.
Bensatankista irrotin anturin ,oli aika lohduttoman näköinen mut pienellä rapsuttelulla ja brägleenissä uittelulla sai kohtalaiseen kuntoon.
Haitat oli ehjiä mutta karstan peitossa.
En yleismittarilla kattonut mutta koetinkynällä ja akulla ,niin riippu missä kohtaa koetinkynä oli haitoissa kiinni niin lamppu paloi himmeemmin ja toiseen suuntaan haittoja mentäessä lamppu paloi kirkkaammin.
Eikös tosta päätelen anturi toimisi?
Lämpötilan anturi on vissiin rikki kun ei koetinkynä syty kun kynä pluspiuhassa ja anturi on miinuksessa.

Polttoaineanturin piuha on nro 12 ja lämpöanturin piuha on nro8.
Niinhän ne piirit kiertelee ja levyssä maali pinnassa niin ei oikeen tahdo nähdä mikä piiri vie minnekkin.
Nyt en muista missä kohtaa viisarit sojottaa mittareissa kun virrat on poissa päältä ,pitää huomenna kattoo.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: leka - 16.12.2011, 00:42:48
Mulla on mittareita ja säätimiä läjä.
Laita yvtä.

Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 17.12.2011, 08:20:47
Olen purkanut säätimen ja oli hapettunut ja luultavasti hitsannut kiinni.
Kerro vaan ohmiarvo kun löydät jostain.
Bensatankista irrotin anturin ,oli aika lohduttoman näköinen mut pienellä rapsuttelulla ja brägleenissä uittelulla sai kohtalaiseen kuntoon.
Haitat oli ehjiä mutta karstan peitossa.
En yleismittarilla kattonut mutta koetinkynällä ja akulla ,niin riippu missä kohtaa koetinkynä oli haitoissa kiinni niin lamppu paloi himmeemmin ja toiseen suuntaan haittoja mentäessä lamppu paloi kirkkaammin.
Eikös tosta päätelen anturi toimisi?
Lämpötilan anturi on vissiin rikki kun ei koetinkynä syty kun kynä pluspiuhassa ja anturi on miinuksessa.

Polttoaineanturin piuha on nro 12 ja lämpöanturin piuha on nro8.
Niinhän ne piirit kiertelee ja levyssä maali pinnassa niin ei oikeen tahdo nähdä mikä piiri vie minnekkin.
Nyt en muista missä kohtaa viisarit sojottaa mittareissa kun virrat on poissa päältä ,pitää huomenna kattoo.


Niin virrat poissa ollessa ,viisarit on kyllä reilusti asteikon alareunan alapuolella mutta kuiteskiin näkyvissä.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 17.12.2011, 09:44:36
palaan vielä alkuun, jos kytket anturille (bensa / lämpö) menevän johdon suoraan auton runkoon, pitää mittarin näytön mennä "tappiin", jos näin ei käy, on mittari viallinen. Itse mittari napojen välistä pitää löytyä n. 12ohm (en vieläkään löytänyt papereita, tämä on niitä muisti palaa pätkittäin juttuja). Bensatankin anturi tuntuisi oleva ok (?), lämpötila-anturista en sano mitään (vielä).
Jos hankit yleismittarin (suosittelen, on aika edullinen ja monikäyttöinen), niin mittareihin vaikuttava jännite on 5,6V (jännitteen säätäjästä johtuen) ja kun säätäjä "hirttää" kiinni nousee mittareille menevä jännite liikaa ja "käämi" palaa. Myös varaosa mittaristo voisi olla hyvä hankinta (jos löytyy toimiva), hinnat jossain 15-25e (?), sillä oli nopeinta varmistaa antureiden / mittareiden toimita.
Omassa Volvossa on vuosien (ollut 39v) aikana mennyt aika monta mittaria, mutta vain kerran on vaihdettu anturi (bensa) ja tämä jännitteen säätäjä oli kaiken alku ja loppu (kesti varsin pitkään ennen kuin ymmärsin omasta autosta mittarien palamisen syyn. 
(mittareiden "varaosia" löytyy myös ainakin vanhoista Opeleista, sama koneisto eri kuorissa, näitä tietoja olen saanut kauan sitten Kaasutin Expertin vanhemmalta erittäin pätevältä myyjältä, nimi ei tule mieleen)

ps. se piirikortti olikin ruskea päältä ja vakoinen sisäpuolelta ja jos siitä kytkentäkuvasta on apua, voin lähettää
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 17.12.2011, 09:57:20
Mittarit ei mee tappiin ei eloa ,kun anturipiuhat laittaa maihin.
Säädin oli sisältä hapettunut ja luultavasti säätimen nastatkin.
Kävin vesihiomapaperilla naaastojen pinnat läpi.
Eli mulla on noi viisarimittarit tod.näk palaneet.
Mutta mittaan noi ohmit vielä noista tolla yleismittarilla jos osaan.

Niin löytyy multa toi yleismittari ,mutta en oikeen osaa käyttää sitä.
Näytöllä juokseen numeroita miten sattuu :idiot2:.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 17.12.2011, 10:00:56
No nyt löytyi muistiinpanot, mittarin sisäinen vastus 12,5ohm ja toisessa 12,7ohm, tällä erolla ei suurempaa merkitystä.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 18.12.2011, 20:03:34
Polttoainemittarin ohmit 12,0 luokkaa.
Lämpötilanmittarin ohmit 12,3 luokkaa.
Kokeilin ilman virtoja ja virtojen kera ei eroa mittauksissa.

Noitten mittaustulosten myötä itse viisarimittarit olisivatkin kunnossa.
Mutta miksi ei sitten viisarit painu tappiin kun piuhat pistää suoraan maihin?
Eli oisko sittenkin säädin sökönä vai missä vikkaa?

Tankin piuhasta tulee nyt maa mittarille asti kun piuha on kiinni polttoaineanturissa.
Lämpötilan piuhassa ei eloa kun on anturissa kiinni ,eli anturi lienee rikki.
Anturi on tilauksessa.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 18.12.2011, 20:33:07
Näyttäisi puuttuvan sähköt, arvaukseksi nämä menee, mutta en keksi muuta vikaa kuin sen jännitteensäätäjän. Mulla on varastossa yksi mittariston raato, jossa "säätäjä" on kiinni, voin huomis iltana tehdä koekytkennän miten sen toiminnan voisi testata(mikäli säätäjä toimii)
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 18.12.2011, 21:15:18
Okkei,
tosin toi auto on ollut noin 25 vuotta ajamattomana.
Sekin tekee omansa tohon sähköpuoleen ja muuhunkin tekniikkaan.
Mut mitä sillä on ajellu laillisesti noin viikon ajan niin eiköhän se siitä pikku hiljaa virkoo henkiin.
Tää on sitä harrasteautoilua parhaimmillaan  :2funny:.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 01.01.2012, 14:50:02
Ropasin mittareita taas.
Kuuluuko mittaritaustan takapuolella olevaan tappiin ,on siinä bensamittarin kohdalla sellainen messinkinen tappi jossa kierrereikä tulla virtajohto?
Sitten siellä mittaritaulun pohjassa on vielä 2 johdolle liittimen paikka ,tosin taitaa noi mittaripohjat sopia johonkin toiseenkin mittaristoon.
Kojetaulusta en kyllä löytänyt orpopiru johtoo mistään.
Eli oisko jollain selvyyttä kuuluuko siihen piuhaa vai ei?


Laitoin akusta plussan siihen tappiin ja akun miinuksen bensamittarin nastaan ,niin mittari nousi noin puoleen tankkiin.
Voltteja mittarissa tollein 2voltin luokkaa.
Lämpömittari voltit samoissa arvoissa.

Kun akusta laittaa piuhat suoraan mittariin niin viisari heilahtaa heti tappiin.
Kannattaa vaan toisella piuhalla hipaista mittarin toista ruuvia ettei tosiaan polta mittaria paskaksi.

Vielä ovat ehjinä ;D.
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: repe57 - 06.01.2012, 17:32:32
Terve!        Ei tule irtojohtoja, kaikki piuhat on niissä muovissa liitinpistokkeissa, johto 2 tuo sähkön (+) mittareille.
                  En suosittele suoraa akkujännitettä mihinkään kohtaan mittaristoa ... saattaa savu nousta...
                  Mulla oli yksi mittariston raato, mutta se on purettu osiin enkä osaa heti sanoa mitä tuo messinki tappi tekee, olikohan
                  sen päälle kiinnitetty vielä jokin piirilevyn osa ?

                  terv. RePe57

                 
Otsikko: Vs: bensa/lämpömittarin jännitteensäädin 142
Kirjoitti: wolkat4 - 11.01.2012, 21:40:15
Vika/oire korjattu ;D.

Mittaripaneelin takana olevassa suorakaiteen muotoisessa muovirasiassa olevat kupariliuskat.
Liuskat eivät olleet toisissaan kontaktissa ,toinen liuska oli pyhällä hengellä kiinni niittauksestaan.
Irtos kuin hiukan sormella/ruuvarilla koski.
No juotin liuskan kiinni ja liuskat toisiinsa kosketuksiin ja eiku kokeilemaan vaikka palais koko roska.
Sen verran olen paininut mittarin kanssa.
Auto käymään ja jumalauta ,bensamittari värähti.
Annoin auton käydä niin lämpömittariinkin alkoi eloa tulla ja normaali lämpöisenä nyt mittari näyttää noin puolväliä.
En muista mikä on termarin lämpötila.

Ei näköjään kovin kummoinen vika ollut ;D.

Tosin toi bensamittarin anturi ei näköjään toimi ,mut hyvä kun toi lämpömittari toimii nyt vaikkakin kuuluisi näyttää hieman enemmän.

Nöyrimmät kiitokset nimim: Repe57 .