Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Dimefield - 16.11.2023, 00:43:44
-
Siinäpä kysymys otsikossa, miten on?
Aikanaan minulla ei ollut tapana pitää ilmastointia päällä talvella mutta sitten joku tarina jumiutuvista tai ruostuvista osista käytön puutteen takia muutti tuon tilanteen.
No, olkoon vaikka päällä.
Kunhan ei hurjasti bensankulutusta lisää.
-
Tuskin siitä mitään haittaa on, jos se on pääsääntöisesti päällä, kuivaapahan ainakin ilmaa. Kompurahan kytkeytyy poispäältä ainakin P2-Volvoissa 5 plussa-asteen alapuolelle mentäessä. Muistaakseni SPA-Volvoissa (ainakin perinteisissä dieselvehkeissä) raja on nostettu peräti 15 asteeseen.
Itse kuitenkin pidän ilmastoinnin talvella pois päältä, koska en näe sille yksinkertaisesti pienintäkään tarvetta enkä tahdo, että se siellä naksuu päälle ja pois omia aikojaan. Kerran kuukaudessa pyrin kuitenkin vähintään saamaan autot sen verran lämpimään paikkaan, että pystyy antamaan ilmastoinnille liikuntaa. Kesällä sitten useimmiten päällä, kun tilanne sitä vaatii. Jos ulkona on kuitenkin esimerkiksi 12 astetta lämmintä, niin useimmiten en koe tarpeelliseksi pitää ilmastointia päällä, koska ulkoilma on jo tarpeeksi viileää, niin sitä kun puhalletaan autoon, niin viilenee kabiini tarpeeksi omaan makuuni.
-
Pidän päällä. Ulkolämpötila kytkee kompuran pois tarvittaessa.
-
Jos autossa on automaatti-ilmastointi, en koske säätöihin. No OK muutaman kerran vuodessa "huurteenpoisto täysille" -nappiin.
Harrasteautossa on manuaalinen AC, sitä tulee välillä räplättyä esim. jos ajaa katto auki. :D
-
Päällä se on ja pyrin silloin tällöin lämpimiin halleihin että saan kompuran käyntiin. Uhka on todellinen 8)
-
No en pidä. Hyvin satunnaisesti käytän huurteenpoistoon.
Kesälläkin käytän vain kun tosiaan kaipaa viilennystä.
Lisäähän se tosiaan kulutustakin niin miksipä haluaisin itse aiheuttaa tällaisen "polttoainevuodon".
Yhdessäkään autossa ei oo juminu käytönpuutteeseen, aina on vika ollut muualla, yleensä kennovuoto.
Käyttäkää miten tykkäätte, ei oo multa pois. :)
-
Aina päällä, automatiikka hoitaa...
-
Aina päällä, automatiikka hoitaa...
Tässäpä se tuli tiivistettynä pähkinänkuoreen.
-
Tässäpä se tuli tiivistettynä pähkinänkuoreen.
+ 1.
Miksi ihmeessä kytkeä pois ilman jotain erityistä syytä, sen enempää kuin ajovalojakaan. Ne vaan on aina päällä.
Jos on liian kylmä niin auto osaa kyllä olla käyttämättä kompuraa. Heti jos lämpötila sallii käytön niin kannattaahan sen antaa toimia.
-
Ajovalot kytken pois kylmästartissa ettei polttimot pala
-
Ajovalot kytken pois kylmästartissa ettei polttimot pala
Nehän ovat startin aikana sammuksissa
-
Nehän ovat startin aikana sammuksissa
Niitä on eri asetuksilla. Mullakin menee päälle kun laittaa virrat ja sammuu startatessa, syttyy taas kun päästää avaimen.
Itekin paan parkit päälle kun starttaan ja sitten vasta valot niin eivät siinä räpsy turhaan.
Toisessa taas on sammuksissa ennen kuin laittaa katkaisijasta päälle.
Mulle se erityinen syy olla käyttämättä ilmastointia on se bensansäästö kun ei siitä ilmastoinnista mitään hyötyäkään ole normaalikeleissä.
Jos ilmastointi olis tarkoitettu oleen aina päällä niin siinä ei olis sitä nappia mistä sen saa pois.
-
Pitkässä startissa ehtii syttyä ja räpsyttää jos valot on kakkosasennossa
-
Hyvä sitä ilmastointia on välillä talvellakin käyttää, nesteet ja öljyt lähtee kiertoon. Automatiikalla pidän itse, kyllä se auto sen osaa hoitaa.
-
Aina päällä, automatiikka hoitaa...
Juuri näin.
-
Pidän päällä. Ulkolämpötila kytkee kompuran pois tarvittaessa.
Mitenkäs sitten kun esim. mulla kuskinpeilin anturi antaa AINA lämpötilaksi 0° (epäilen että on vastuksella kikkailtu kun ei tule vikakoodia). Tällöin ei vissiin osaa kytkeä kompuraa pois päältä "liian" kylmällä.
-
Eiks se mee toistapäin? Ei lähde päälle kun on liian kylmä mukamas. En tiä.
-
Mitenkäs sitten kun esim. mulla kuskinpeilin anturi antaa AINA lämpötilaksi 0° (epäilen että on vastuksella kikkailtu kun ei tule vikakoodia). Tällöin ei vissiin osaa kytkeä kompuraa pois päältä "liian" kylmällä.
Ei taida vaikuttaa asiaan millään tapaa. Ilmastoinnissa on paineanturit, jotka säätävät kompuran käyntiä. Kun paine laskee tarpeeksi alas ulkoilman lämpötilan, kompuran käynnin tai vähäisen kylmäaineen takia => kompura sammutetaan. Sisäkenno ei saa jäätyä (huurtua) tai puhallus lakkaa kokonaan. Siksi ilmastointi ei toimi pakkasessa.
Itse pidän ilmastoinnin aina automaatilla eli kompura käy, kun on tarvis.
-
Tietysti pidän.
-
Ei taida vaikuttaa asiaan millään tapaa. Ilmastoinnissa on paineanturit, jotka säätävät kompuran käyntiä. Kun paine laskee tarpeeksi alas ulkoilman lämpötilan, kompuran käynnin tai vähäisen kylmäaineen takia => kompura sammutetaan. Sisäkenno ei saa jäätyä (huurtua) tai puhallus lakkaa kokonaan. Siksi ilmastointi ei toimi pakkasessa.
Itse pidän ilmastoinnin aina automaatilla eli kompura käy, kun on tarvis.
Asia piffi ja kiitoksia. Taitaa siis kesällä olla hyötyä tuosta kuskin peilin anturista vai vaikuttaako myös moottorin ohjaukseen jollainlailla ?
-
+ 1.
Miksi ihmeessä kytkeä pois ilman jotain erityistä syytä, sen enempää kuin ajovalojakaan. Ne vaan on aina päällä.
Jos on liian kylmä niin auto osaa kyllä olla käyttämättä kompuraa. Heti jos lämpötila sallii käytön niin kannattaahan sen antaa toimia.
Oma havainto, että esim. 0- -2 keleillä ainakin flekti käynnistyy tyhjäkäynnillä aika usein hetkeksi mikäli ilmastointi on päällä. Siis vaikka lämpötila sinänsä estää kompressorin käynnistymisen. Näin oli 2013 S60ssä ainakin. Huomasin kerran kun auto kävi tyhjää pihassa. Kun napista painoi ilmastoinnin pois päältä, loppui myös se flektin kiihdyttely.