Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: Fact0ry - 03.11.2013, 22:12:04
-
Tämä ohje kertoo, miten vaihdetaan vaihteistoöljyt Aisin Warnerin 5-vaihteiseen vaihteistoon ns. huuhtelumenetelmällä. Jos et halua huuhdella, riittää työvaiheet 1-5.
Tarvittavat työkalut ja tarvikkeet
- Perustason työkalut pulttien irrotteluun
- Tunkki ja mieluusti pukit
- Mitta astioita ja öljynvalutusastioita. (Kuva: http://aijaa.com/bVTRiZ (http://aijaa.com/bVTRiZ))
- Läpinäkyvää kumiletkua öljynjäähdytintä varten. 25 mm sisähalk. letku sopii suoraan ohjeessa näkyvän kuvan tavoin. Sisäpuolelle mahtuva letku voisi olla parempi.
- Ohutta letkua ja suppilo, tai joku yhteensopiva ratkaisu jolla pääset valuttamaan öljyt öljytikun reiästä
- 9-12 litraa vaihteistoöljyä (esim. Mobil ATF 3309 = volvon alkuperäinen halvemmassa purkissa)
- Siniseltä vaihteiston jäähdyttimen letkuun uusi vihreä klipsu ja 2 o-rengasta (ks. työohjeen kohdan 6 kuva)
- Erittäin suotavaa olla toinen käsipari mukana
Työohje
1. Aja vaihteisto kuumaksi. Tämä tarkoittaa kelistä riippuen 10-30 km ajoa.
2. Nosta auto ilmaan tunkilla tai nosturilla. Muista varmistus ennen tunkilla nostetun auton alle menemistä!
3. Irrota moottorin iso alasuojamuovi
4. Irrota vaihteiston pohjaproppu (isohko proppu, jonka kanta osoittaa suoraan oikean etupyörän suuntaan)
5. Proppu kiinni (momentti 40 Nm). Mittaa ulos tullut öljymäärä ja täytä tismalleen sama määrä sisään öljytikun reiästä. (Kuva: http://aijaa.com/OpQL1V (http://aijaa.com/OpQL1V))
6. Älä käynnistä moottoria. Irrota jäähdyttimen kuskin puoleisesta päädystä öljyletku ja aseta tilalle sopiva letku huuhtelua varten (Kuva: http://aijaa.com/6hhimj (http://aijaa.com/6hhimj)). Vaihteistoon menevää letkua ei tarvitse tukkia, sieltä ei tule mitään ulos.
7. Laita letkun toinen pää mitta-astiaan ja käynnistä moottori. Käytä autoa niin kauan, että ulos on tullut 1,5-2,0 litraa öljyä ja sammuta moottori.
8. Täytä tismalleen ulos tullut määrä takaisin vaihteistoon
--- Toista kohtia 7 ja 8 niin kauan kun öljyä riittää tai kunnes ulos tuleva öljy on kirkasta. ---
9. Viimeisen huuhtelun jälkeen laita öljyn paluuletku takaisin öljynjäähdyttimeen. Muista uusia klipsu ja o-renkaat.
10. Tarkista ettei vuotoja esiinny ja tarkista öljymäärä koeajon jälkeen.
Tips and tricks
- ÄLÄ AVAA vaihteiston päällä olevaa isoa proppua. Se ei ole täyttöproppu, vaan pitää kiinni kolmosvaihteen pantaa.
- Älä luota siihen, että litran öljypurkissa on tasan litra. Sen sijaan mittaa sisään laitettava ja ulos tullut öljy samanlaisella astialla, jotta ne täsmäävät mahdollisimman tarkasti toisiaan.
- Tarkista öljyntaso ennen öljynvaihtoa. Jos öljy on alarajalla, lisää vaihdon yhteydessä 1,5 desilitraa enemmän kuin vaihteistosta tuli ulos. Jos öljy on yli ylärajan, lisää vastaavasti öljyä vähemmän kuin vaihteistosta tuli ulos. Min-max merkkien väli on vain 0,2 litraa.
- Jos mahdollista, käytä ohutta letkua huuhteluvaihtoa varten. Käyttämääni paksuun letkuun mahtui niin paljon öljyä, että letkun poistaminen lopuksi ilman öljyn valumista ympäriinsä oli vaikeaa.
- Huuhteluvaihtojen yhteydessä voit myös käyttää vaihdevalitsinta eri asennoissa. Hyödystä ei tietoa, mutta ei haittaakaan ole.
-
olkaa tarkkoja tuon öljyntason kanssa, emännän autossa ostosta asti ihmetelty, kun pidemmän ajon jälkeen alkaa vaihtamaan omituisesti, ja kun kääntyy vasemmalle, niin ei vaihda kunnolla... viimein ehdin tarkistaa öljyt, kun olivat oikeasti kuumat, ja tuolla oli vain noin puoli litraa ylimääräistä jonkun sankarin jäljiltä... ???
Imasin ne pois, ja nyt on laatikko toiminut paremmin kuin koskaan omistusaikana, ja ajettu on noin 150km imujen jälkeen... 8) olin jo varautunut venttiilikoneiston vaihtoon, joten <Kippis>
-
Onkos kenelläkään heittää tarkkaa tietoa kuinka paljon öljytilavuus askissa tarkalleen on? Tuleeko laatikko ihan kuivaksi valuttamalla?
-
Onkos kenelläkään heittää tarkkaa tietoa kuinka paljon öljytilavuus askissa tarkalleen on? Tuleeko laatikko ihan kuivaksi valuttamalla?
Kuten tuossa ohjeessakin sanotaan niin laatikko ei tule tyhjäksi valuttamalla, muistaakseni sieltä valuu vain noin pari litraa.
-
Tässä videoita öljynvaihdosta, jos siitä olis jotain apuja.
http://www.youtube.com/watch?v=yDAYHQJcGDI
http://www.youtube.com/watch?v=7WfY8MQc1B8
http://www.youtube.com/watch?v=leBtEnEDAtc
-
Kuten tuossa ohjeessakin sanotaan niin laatikko ei tule tyhjäksi valuttamalla, muistaakseni sieltä valuu vain noin pari litraa.
Pitäs vissiin opetella ymmärtämään mitä lukee ::) täytynee tässä kun ehtii vaihtaa uude öljyt lootaan niin vähän perehtyä ennen kuin alkaa sohlaan,
Mulla vain on vissiin 6vaihteinen aski tuossa mutta eiköhän toiminta malli ole silti suunnilleen sama....?
-
Pitäs vissiin opetella ymmärtämään mitä lukee ::) täytynee tässä kun ehtii vaihtaa uude öljyt lootaan niin vähän perehtyä ennen kuin alkaa sohlaan,
Mulla vain on vissiin 6vaihteinen aski tuossa mutta eiköhän toiminta malli ole silti suunnilleen sama....?
En ole nyt satavarma mutta 6 vaihteisessa ei tainnut olla enään mittatikkua? ja jos ei ollut mittatikkua piti öljyä täyttää täyttöreikään asti? HUOM! Tämä EI ollut 100% faktaa.
-
Jep, ei ole enään tikkua, ymmärtääkseni siellä pitäisi olla sille öljyn korkeudelle oma reikä viellä, täyttö reikä siinä ilmanputsarin alla, ja olikohan öljyn ollessa 35astetta lämmintä pitää reiästä sitä tiputella niin sillon on soppelisti. :o näin olin ainakin jostain kuvia katsovinani, mutta en viellä ole käyny katsomassa missä ja moktako proppua lootassa on.
-
Pitäs vissiin opetella ymmärtämään mitä lukee ::) täytynee tässä kun ehtii vaihtaa uude öljyt lootaan niin vähän perehtyä ennen kuin alkaa sohlaan,
Mulla vain on vissiin 6vaihteinen aski tuossa mutta eiköhän toiminta malli ole silti suunnilleen sama....?
Ainoat asiat, jotka täsmää 5-vaihteisen kanssa on: Öljyn tyyppi, öljyn kierrätysletkun kytkentä öljyjynjäähdyttäjään.
En ole nyt satavarma mutta 6 vaihteisessa ei tainnut olla enään mittatikkua? ja jos ei ollut mittatikkua piti öljyä täyttää täyttöreikään asti? HUOM! Tämä EI ollut 100% faktaa.
Öljyn täyttöaukko tuossa on vaihteiston päällä, sinne varmaan menisi.... jotain hatusta heitettynä.. ainakin 20-30 litraa öljyä, että tulisi siitä aukosta ulos :)
Jep, ei ole enään tikkua, ymmärtääkseni siellä pitäisi olla sille öljyn korkeudelle oma reikä viellä, täyttö reikä siinä ilmanputsarin alla, ja olikohan öljyn ollessa 35astetta lämmintä pitää reiästä sitä tiputella niin sillon on soppelisti. :o näin olin ainakin jostain kuvia katsovinani, mutta en viellä ole käyny katsomassa missä ja moktako proppua lootassa on.
50-60 astetta
Muistelisin, että täälä on jossain suht seikkaperäinen ohjeistuskin tuon 6-vaihteisen öljyn vaihtamiseksi.
-
Ainoat asiat, jotka täsmää 5-vaihteisen kanssa on: Öljyn tyyppi, öljyn kierrätysletkun kytkentä öljyjynjäähdyttäjään.
50-60 astetta
Muistelisin, että täälä on jossain suht seikkaperäinen ohjeistuskin tuon 6-vaihteisen öljyn vaihtamiseksi.
Täytyy koittaa ohjeet kaivella ennen kuin vaihtaa, tuttava joka näiden kanssa muljaa meinasi että huutelun kanssa öljyä menisi suunnilleen 12l yhteensä, lupautu se sen tekemäänkin mutta mukavahan se on itsekkin touhuta ;)
Puolet asteista uupui minun muistista, noh onneksi paremmin muistavat korjailee ettei tule aivan satuiltua ::)
-
Onkos tuossa 5-vaihteisessa AW55-50SN minkäänlaista öljynsuodatinta?
Jos niin miten siihen pääsee käsiksi?
-
Pikkuisen arveluttaa tuossa ohjeessa se, ettei öljynsuodatinta mainita lainkaan. Eikös kunnolliseen öljynvaihtoon sisälly aina suodattimen vaihto (tai pesu) ja öljypohjan ja mahdollisen magneetin puhdistus?
-
Varsinaista vaihdettavaa suodatinta ei siellä taida olla, jonkunlainen sihti. Tuon sihdin puhdistuskin taitaa vaatia laatikon halkaisun. Korjatkoon joku viisaampi jos olen ihan hakoteillä.
-
Varsinaista vaihdettavaa suodatinta ei siellä taida olla, jonkunlainen sihti. Tuon sihdin puhdistuskin taitaa vaatia laatikon halkaisun. Korjatkoon joku viisaampi jos olen ihan hakoteillä.
Näinhän tuo on, sisällä on sihti johon pääsee käsiksi vain laatikon halkaisemalla. Öljypohjaa ei myöskään erikseen ole, joten sitä ei voi putsata, eikä pohjatulpassa ole magneettia joten ei ole myöskään magneettia mitä putsata.
-
Todennäköisesti siellä on ne magneetit sisällä siinä sihdin vieressä, kuten uudemmassa 6-lovisessa
-
Onko -02 mallin kakkoskopan V70:ssä vaihteiston öljylle oma suodatin? Jos on ja vielä jos se suodatin on lähes tukossa niin mahtaisko se saada samankaltaiset oireet aikaan kuin venttiilipöydän ongelmat? Ei Käyttöautolla ainakaan mitään kysytty sellaisen suodattimen vaihdosta tai putsaamisesta viimeks kun vaihteistoöljyt vaihdatin. Vai olisko mun asiakkaana pitäny osata sekin vaatia tai kysyä erikseen?
-
Onko -02 mallin kakkoskopan V70:ssä vaihteiston öljylle oma suodatin? Jos on ja vielä jos se suodatin on lähes tukossa niin mahtaisko se saada samankaltaiset oireet aikaan kuin venttiilipöydän ongelmat? Ei Käyttöautolla ainakaan mitään kysytty sellaisen suodattimen vaihdosta tai putsaamisesta viimeks kun vaihteistoöljyt vaihdatin. Vai olisko mun asiakkaana pitäny osata sekin vaatia tai kysyä erikseen?
eio
-
eio
Eli siellä kaikki irtonainen kiertää koko ajan?
-
Eli siellä kaikki irtonainen kiertää koko ajan?
On siellä sihti. Eikä vaihteistoöljyyn nyt mitään paakkuja pitäisi kertyä kun sekaan ei kerry palamisjätettä kuten polttomoottorissa.
-
On siellä sihti. Eikä vaihteistoöljyyn nyt mitään paakkuja pitäisi kertyä kun sekaan ei kerry palamisjätettä kuten polttomoottorissa.
Niin on siellä joku sisäinen sihti, mutta ei tosiaan mitään öljyjen yhteydessä vaihdettavaa niinkun esim s80 t6 mallissa.
-
Tilasin just Saksasta kyseistä hommaa varten tätä: http://www.ebay.co.uk/itm/361230925356
Pitäisi ainakin speksien mukaan toimia.... Liekkö kukaan aiemmin koittanut??
-
Tilaan itsekin samanlaisen pänikän lähiaikoina. On kuulemma hyvin toiminut.
-
Itekki tilasin. Onhan tuossa hintaero 10€/l melkoinen.
E: hintaero Mobilin tuotteeseen.
-
Mikäs vaihde pitää tuossa huuhteluvaiheessa.... P vai N
-
Mikäs vaihde pitää tuossa huuhteluvaiheessa.... P vai N
Ei merkitystä, mutta P on aika turvallinen valinta.
-
Joku hurja on jopa raksutellut vaihteita lävitse huuhtelun aikana.
-
Tänään tuli itsekkin vaihettua öljyt laatikkoon..03 v70 2.5t.
Mobilia tuli laitettua, parani laatikko mutta 3 vaiteelta kun 4 vaihtaa niin nostaa ensin kierroksia.. paitsi jos kiihdyttää reilummin melkein punaselle asti niin vaihtaa viimesen päälle hyvin. Itselläkin oli noin 0.5l liikaa edellisen liikkeen vaihtamisen jäljiltä. Nyt on tasan ylä rajalla. Ja sen loppu osan öljyn valumisen toteutin niin että pieni kippo letkun alle(lauhduttimeen liitetyn pään) ja päästi ne siihen niin ei tuu sotkua. 9litraa meni ja puhdasta tuli. Viime vaihdosta kirjan mukaan n75000.
Edit: magneetti oli ainakin propussa ja siinä oli iso kerrros jotan toooosi hienoa metallia,
Kiitos aloittajalle säästi tässäkin taas hyvin rahaaa ja tuli hyvin tehtyä ;)
-
Onko tuo nettikaupan MANNOL (vai oliko se Mannoil?) ihan kelpo öljyä Volvon automaattiaskiin?
On näet aika edullista, elleivät postituskulut nosta hintaa. Toistaiseksi edullisin tarjous tarvikeliikkeestä täältä Savosta on 12,- euroa per lita.
-
Onko tuo nettikaupan MANNOL (vai oliko se Mannoil?) ihan kelpo öljyä Volvon automaattiaskiin?
On näet aika edullista, elleivät postituskulut nosta hintaa. Toistaiseksi edullisin tarjous tarvikeliikkeestä täältä Savosta on 12,- euroa per lita.
Eipä se mobilin 3309 maksa motonetissä juur enenpiä ja on orkkis ölppää kuitenkin.
-
Aivan.
Kannatan useimmiten alkuperäistuotteita, vaikkakin tarvikeliikkeen kautta.
Ei tehdä numeroa, mutta kyllä se tuo Mobilin öljy maksaa vähintään sen 12 egeä litralta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l
-
Eipä se mobilin 3309 maksa motonetissä juur enenpiä ja on orkkis ölppää kuitenkin.
Siis mobili maksaa alk. 12 €/l ja tuo mannol maksaa 3€/l toimitettuna kotiin. Laadusta en osaa sanoa.
-
Siis mobili maksaa alk. 12 €/l ja tuo mannol maksaa 3€/l toimitettuna kotiin. Laadusta en osaa sanoa.
Asiaa en sen enenpää tutkinut. Luin vain mitä edellä kirjotettiin ja siinä luki että 12e litra tuo mannol.
-
Sinisen vaihtotarjous 270 euroa ja se sisältää 8 litraa öljyä.
Ei paha.
-
porvoon volvoliikkeessäpyysivät 250e ja 8litraa sisälsi öljyä. tein ite ja kaikkien tarvikkeiden sekä mittakannujen kanssa oli n.160e. ens kerralla on halvempi kun ei tarvitse kun öljyt..
minä huuhtelin 9 litralla.
-
Keskarin lehdessä oli myös tuo 250e tarjous viime viikolla.
-
Sain hetki sitten tutulta kauppiaalta asiallisen tarjouksen vaihteistoöljystä: 7,5,- e/litra.
Ei paha ollenkaan!
-
Merkki?
-
Merkki näytti olevan kaupan hyllyllä Shell Spirax S2 ATF ja jotain.
Liekö Volvoon sopiva?
-
Jos siitä löytyy JWS3309 luokitus niin on.
Mitä tuossa nopeasti googletin niin ei taida löytyä..
-
Nytpä on kahdessa Vollessa ollut nuo mannol ölpät pari viikkoa sisässä.... Ja uskallan suositella, vaihtaa todella hyvin eikä hinta hirvitä
-
Hmm.
Aika jännä, jos tuossa Shellin öljyssä ei ole vaadittavaa luokitusta. OK.
Ei kai se tuo Mannol vanhene, jos tilaa tuollaisen pätikän ja vaihtaa öljyt sillä vielä toisenkin kerran joskus parin vuoden päästä.
Siis jos kerran tuote on hyvä.
Muistan sen aiemmilta landia-sivuilta ja muualta, että Volvo on todella tarkka mitä öljyä vaihteistoon voi laittaa. Kiitos tiedoista.
-
Nytpä on kahdessa Vollessa ollut nuo mannol ölpät pari viikkoa sisässä.... Ja uskallan suositella, vaihtaa todella hyvin eikä hinta hirvitä
Mielenkiintoista.
Halpaa on tuo Mannol - olen kohta itsekin tilaamassa, jahka yhden autoista tietävän kaverin kanssa vähän tarinoin.
Onko kenelläkään vuoden tai kahden tai 50-70 tkm kokemusta Mannolista??
-
Enpä vielä 2 viikon jälkeen kauheesti hehkuutaisi. :D
-
Nimimerkillä Duke enemmän kokemusta..
-
Minkäs kokoisia letkuja hommaan nyt siis kannattaa varata?
Jäähdyttimeen sopii 25mm sisähalkaisijaltaan, mutta jos tekee pienemmällä, mikä ulkohalkaisijan pitää olla jotta sopii jäähdyttäjän reikään?
Entä mittatikun putkeen, millainen letku sinne menee?
-
Entä mittatikun putkeen, millainen letku sinne menee?
Muihin en osaa sanoa, mutta tämä sopii täydellisesti mittatikun putkeen sisälle: http://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms
-
Ulkohalkaisijaltaan 19mm letku on sopiva kun laittaa kierroksen teippiä päälle. Just vaihoin öljyt, hyvin onnistuu yksinkin. Letku ei mene pitkästi sinne jäähdyttimen sisään, mutta paksuseinämäinen letku sopivalla sovitteella tarttuu riittävän tiukasti. Pysyy eikä vuodakkaan.
Nyt kun oli tuota halpaa mannoilia niin en jaksanut edes ropun kautta ottaa ensimmäistä satsia ulos...
-
Ulkohalkaisijaltaan 19mm letku on sopiva kun laittaa kierroksen teippiä päälle. Just vaihoin öljyt, hyvin onnistuu yksinkin. Letku ei mene pitkästi sinne jäähdyttimen sisään, mutta paksuseinämäinen letku sopivalla sovitteella tarttuu riittävän tiukasti. Pysyy eikä vuodakkaan.
Nyt kun oli tuota halpaa mannoilia niin en jaksanut edes ropun kautta ottaa ensimmäistä satsia ulos...
Hyvä tietää, voi vähän katsella sopivia letkuja valmiiksi. Pääsee sitte heti vaihtamaan kun Mannol-kannu saapuu :D
-
Öljyt vaihdettu, 13 litraa vedin mannolia läpi.
Hain Biltemasta läpinäkyvää letkua, sisähalkaisija taisi olla 15mm ja ulko noin 19mm, se sopi sellaisenaan piukasti syylärin reikään.
Tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Suppilo-ja-letku-2000028235/ sopi täydellisesti myös mittatikun putkeen.
Propusta tuli aika tarkkaan 3 litraa öljyä pihalle.
Syyläristä sai joka kerralla aika tarkkaan 2,5 litraa kunnes alkoi tulla enemmän ilmaa.
-
Mulla on ollut Mannol tilauksessa toista viikkoa.
Liekö mennyt vähäiset roponi eli vaadittu lähes 60 egeä ties minne?
Yleensä osat ovat tulleet netin kautta 3-5 päivässä. Nyt on mennyt ainakin 7-9 päivää.
-
Mulla on ollut Mannol tilauksessa toista viikkoa.
Liekö mennyt vähäiset roponi eli vaadittu lähes 60 egeä ties minne?
Yleensä osat ovat tulleet netin kautta 3-5 päivässä. Nyt on mennyt ainakin 7-9 päivää.
Pari viikkoa kesti viimeksi tulla, kun kuun alus tilasin saksasta.
-
Mulla on ollut Mannol tilauksessa toista viikkoa.
Liekö mennyt vähäiset roponi eli vaadittu lähes 60 egeä ties minne?
Yleensä osat ovat tulleet netin kautta 3-5 päivässä. Nyt on mennyt ainakin 7-9 päivää.
Selkeesti toista viikkoa kesti tulla mullekin.
-
Tänään tuli iso Mannol-paketti.
Parin viikon päästä vaihtuvat automaattilaatikon öljyt.
Onkohan sopiva vaihtoväli Mannolilla semmoiset 35-45.000 km?
Öljyä kun jäänee vielä tuosta 20 litran pöntöstä seuraavaan kertaankin.
-
Jollain tuollaisella välillä juu ajattelin itsekin vaihtaa.
Mikäli koskaan ehdin toista kertaa vaihtamaan. Omilla ajoilla kun tulee sen 12-13000km vuoteen.. ;D
-
Tuskin sitä mannolia sen tiheämpään tarvitsee vaihtaa kuin muitakaan. Toki ajotapa ja -olosuhteet vaikuttaa paljon, kaupunkipyörityksessä varmaan ihan perusteltua.
-
Pointtihan tässä nyt oli lähinnä se että kun tuo miesöljy on sen verran halvempaa kuin muut että sama vaikka vaihtaisi pariin otteeseen pienellä välillä. Varsinkin jos viime vaihdosta on reilusti aikaa/kilometrejä..
-
Pointtihan tässä nyt oli lähinnä se että kun tuo miesöljy on sen verran halvempaa kuin muut että sama vaikka vaihtaisi pariin otteeseen pienellä välillä. Varsinkin jos viime vaihdosta on reilusti aikaa/kilometrejä..
Aivan.
Tätä ajattelinkin. Taisin jossain ketjussa mainita, että mulla on tasaisesti vaihdettu automaattilaatikon öljyt aina 80 tkm:n välein.
Tutkin tässä välillä huoltokirjaa ja huomasin kauhukseni, että 80 tkm oli vaihdettu, mutta seuraavan kerran vasta 240 tkm:n tietämissä!
Sen jälkeen itse vaihdatin noin 308 tkm:n kohdalla ja pian vaihdatan Mannolit 370 tkm:n tietämissä. Sen jälkeen aion kyllä vaihtaa edukasta
Mannolia vaikka 40.000 tai 45.000 km:n välein. Jos se olisi kohtuullista pian 13-vuotiaalle laatikolle. 8)
-
Millä te kuusilovisen omistajat olette tsekanneet että öljyn taso on oikea? Onko käytössä sopiva lukija laatikon lämpötilalle vai ihan raakasti vertailemalla määriä (siten että uudet ja vaihdetut ölpät ovat samanlämpöisiä laajenemisen takia)? Vai punninneet?
Öljyt odottavat hyllyllä vaihtamista, tällä erää mobilit motonetistä. Jos auto on meillä pidempään niin taidan liittyä tähän miesöljykerhoon.
-
Terve! Pitääkös nuo öljyt vaihtaa kuumana vai kylmänä? Yhden videon mukaan vaihdettaisiin kylmänä koska muuten öljymäärä voi heitellä kun laittaa kylmää uutta öljyä kuuman vanhan sekaan? Vai?
-
Terve! Pitääkös nuo öljyt vaihtaa kuumana vai kylmänä? Yhden videon mukaan vaihdettaisiin kylmänä koska muuten öljymäärä voi heitellä kun laittaa kylmää uutta öljyä kuuman vanhan sekaan? Vai?
Kylmänä ne liikkeessä vaihtoi.
-
Tuo öljy on niin kevyttä litkua että ei suuremmin liene merkitystä.
Itse vaihdoin kuumana, kuten ohjeessakin.
Edellisestä vaihdosta oli n. 100tkm ja laatikossa oli 7dl liikaa öljyä, mutta hyvin näyttää toimineen.
(http://s9.postimg.org/w1rqw3zjv/ljytikku.jpg) (http://postimg.org/image/w1rqw3zjv/)
Tässä näkyy kun öljyä on kuumassa laatikossa DO-sanaan asti ja tosiaan 7dl oli liikaa.
Kannattaa vaihdon jälkeen käytellä kaikilla vaihteilla ja ajella vähän edestakasin ja sitten mitata öljyn taso uusiksi. Itselläni piti ainakin lisätä vielä pari desiä öljyä koekäytön jälkeen.
XC90 öljynlauhduttimessa ainakin on ne tulo ja menoletkut molemmat kuskin puolella ja se mikä otetaan irti on tosiaan se ylempi. Bilteman 12mm vesiletku on päältä n. 19mm ja meni tiukasti tuonne lauhduttimen letkuyhteeseen. Ja tosiaan tuolla ketjussa aikaisemmin mainittu motonetin suppilo+letkuyhdistelmä meni suoraan öljyn mitta/täyttöyhteeseen.
-
Vähän aikaa sitten täällä jossain oli juttua öljyn lämpötilaeron myötä hajonneesta laatikosta. Varmaan ihan huomionarviosta, ettei vedä kylmästä tallista nostetusta pänikästä 70 asteisen tilalle öljyä. Sillai puolilämpimänä itse vaihdellut, ajon jäljiltä. Näin talvella kun vaihtaa öljyt niin aika varmana saa kesällä ottaa pois pari desiä, näin ainakin mulle on käynyt.
-
Mistaako joku minkä kokoinen kanta on pohjapropussa? Ei tarttis kaikkia työkaluja raahata mukaan. Eli -02 tomaatti v70 d5
-
24mm oli xc90 D5 vm 2003 eli todennäköisesti sama, kun sama laatikko kuitenkin kaiketi kyseessä.
-
Juu 24 oli, selvis jo youtubestakin. Kiitos kuitenkin. Nyt on ravenolit sisällä
-
En löytänyt paluuletkun o-renkaiden kokoa mistään, joten mitattiin alkup. keltaisesta paikallisessa tiivistekaupassa ja valittiin 1,78 x 10,82.
Kuivana pysyny molemmat V70:t mihin öljyt vaihdettiin. Kahvirahalla sai 10 kpl.
-
Ne muoviset vihreät lukiterinkulat maksoi volvolla 11e kpl, otin varmuuden vuoksi toisen varastoon.
-
Laitetaas tähän osien koodit ja hinnat siniseltä.
988840 Letkun o-rengas (keltainen) 5.4e/kpl (tarve 2kpl)
9485149 Letkun lukitusholkki (vihreä) 8.75e/kpl
977751 Pohjapropun tiiviste 2.34e/kpl
30713956 Pohjaproppu Näitä ei ollut saatavilla edes Ruotsista, hinnasta ei tietoa.
Edit: kommenttina vielä, että itse en vaihtanut pohjapropun tiivistettä enkä tuota vihreää lukitusholkkia. Jos jollain Turku-Salo alueella näille käyttöä niin pienellä alennuksella saa noutaa.
-
Mulla huollossa aikoinaan totesivat että laatikko on vuotanut pohjapropusta, öljyt pitää vaihtaa uudestaan ja epäilivät että vuotta aikaisemmin on öljynvaihdossa jätetty pohjapropun tiiviste vaihtamatta.
Itse itselleni tähän kirjaan että 5v laatikon pohjapropun tiiviste olisi saman kokoinen kuin 5-sylinterisen moottorin öljypohjan tiiviste, eli sisäläpimitta 18mm ja paksuus 1.5mm, eli saa molemmat esim. Motonet 27-3378
-
Kiitos aloittajalle hyvistä ohjeista. Loota sai uudet öljyt tänään, ja oli kyllä simppeli homma kun oli noin tarkat ohjeet :)
Nuo Andyks:n mainitsemat helyt makso Oulun Wetterillä 37 euroa :/
Öljyt(Mobil ATF 3309) tilasin Saksasta(ebay), 129 euroa/12 litraa.
-
Aikonaan vaihdoin 850 öljyt lauhduttimen letkusta eli en valuttanut propusta ollenkaan jolloi öljyä meni n. 13litraa silloiseen laattkkoon. Öljyä meni varmaan 4 litraa enemmän mutta ei tarvinnut könytä auton alle.
Öljy kannattas vaihtaa lämpinä koska laatikossa oleva paska sitoutuu paremmin lämpimään öljyyn ja tulee paremmin pois.
-
http://m.ebay.com/itm/10-10x1-Liter-PEMCO-iMATIC-450-ATF-JWS-Multivehicle-Automatikgetriebeol-/222214089998?hash=item33bcfded0e%3Ag%3A16IAAOSwB-1YwoVe&_trkparms=pageci%253Ab0979d48-1709-11e7-ad8f-74dbd18056c8%257Cparentrq%253A2acb160715b0a7854ed2c62efffef22b%257Ciid%253A6
Kokemuksia kyseisestä öljystä kenelläkään? :P
Edit. Päädyin vaan tilaamaan täysin vastaavan setin mannolia :D
-
Kiitokset täältäkin vinkeistä ja bilteman osanumeroista.
Noin 14 l vetäsin miesöljyä läpi mutta aika tumma oli vielä viimeinenkin ulostus. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170414/e31ea00748cfeeef6bce38b7d0a8e6e9.jpg)
-
Kerran tehnyt tämän 5-vaihtesen öljynvaihdon entiseen 2006vm v70. Voiko samaa menetelmää käyttää esimerkiksi tuossa tf-80sc ja kyseessä xc90? ilman, että ottaa roppua irti ja sen kanssa venkslailla. Mannolia olisin ostamassa ja litra sinne tänne. Laatikon päältä täyttöropusta laittaisi aina saman määrän mitä uloskin on tullut. Toistaen tämän aina uudelleen niin kauan kuin kirkasta öljyä. Lopuksi auto käyntiin lauhduttimen pää kiinni lauhdittimessa ja katsoisi ropun tarkistus "aukosta" että tulee öljyä ulos tipoittain. :idiot2: :idiot2:
-
Onko paljon kilometrejä tiedossa automaatin osalta kun autossa nyt 150tkm ja automaatin öljyjä katsoin tikusta niin on punertavan ruskean sävyistä. Ei haise palaneelle. Vaihtaa muuten nätisti paitsi kylmänä vähän nykäisee 2-3 vaihdon. Huoltokirjan eikä papereiden mukaan ole vaihdettu öljyjä laatikkoon. Mutta tiedä sitten ihan varmaksi onko joskus kun tikussa öljy on punertavaa. Auto on S60 2.4 06.
-
Vaihtoon vaan ne lootaöljyt, niin varmasti pitenee laatikon elinikä ja toiminta paranee muutenkin. Tuo 2-3 vaihto on näissä lähes poikkeuksetta aina vähän eksoottinen. Omassani myös "puolilämpöisenä" hiukan nykäisee tuo vaihto joskus.
-
Mä ajattelin tyhjentää imupumpulla ekaksi laatikon tyhjäksi, mittatikun reijästä. Katsotaan paljonko saa tulemaan ulos.
On muuten todella kätevä peli moottori öljynkin vaihdossa. ;)
-
Tänään tuli laitettua mannolit laatikkoon. Vaihdot pehmeni selvästi, oli yllättän mustat jo 65tkm ajetut ölpät, 13L piti pyörittää ennenkuin kirkastui !
-
Mä ajattelin tyhjentää imupumpulla ekaksi laatikon tyhjäksi, mittatikun reijästä. Katsotaan paljonko saa tulemaan ulos.
On muuten todella kätevä peli moottori öljynkin vaihdossa. ;)
Imupumpulla sain itse 3 litraa otettua pois.
-
Imupumpulla sain itse 3 litraa otettua pois.
Eli ihan riittävästi sais ulos imupumpulla.
-
Imupumpulla sain itse 3 litraa otettua pois.
Suurin piirtein 3 litraa on se määrä mikä tulee pois kun pohja propun kautta laskee.
Huutelumenetelmällä saadaan ajettua vanha öljy pois öljy kanavista.
-
Juu tottakai huuhtelu sit perään.
-
Kyselin Biliasta hintaa huuhtelulle ja lupasivat tehdä hintaan 189€. Kuulostaa halvalta. Onko oikeasti huuhtelu?
-
Kaippa se huuhdellen tehdään, mutta rohkenen epäillä että öljyä ei käytetä kuin maksimissaan reilu 10 litraa tuohon hintaan.
-
Jus tilasin itsekin tuota Mannol multivehicle JWS3309 S80 vm.01 lootaan, nähtävästi tuohon "uuteen" autooni ei ole aikaisemmin öljyä vaihdettu, ainakaan siitä ei ole mainintaa huoltokirjassa. Epäilykseni on että vaihteistoöljyt on joskus vaihdettu koska öljy on mielestäni melko hyvännäköistä eikä haise vanhalle. En usko että 17 vuotiaat öljyt voisivat olla noinkin hyvänoloisia.
-
Huuhtele sitten reilulla määrällä ettei jää roskia järjestelmään
-
Huuhtelin 14 litraa ja olihan se vanha öljy jo melkolailla tummanruskeaa muttei mielestäni ollut ihan mahdottoman pahannäköistä kumminkaan.
-
Ostin xc90 2.5T volvon vuosimallia 2004, automaatti vaihtaa nätisti ja huoltokirjan mukaan öljykäkin vaihdeltu. Ajattelin nyt kuitenkin vaihtaa nuo lootaöljyt piakkoin, konepellin alla olen mittatikkua etsinyt jo pariin otteeseen vaan ei ota löytyäkseen, onko tuossa mittatikkua ollenkaan?
-
Ostin xc90 2.5T volvon vuosimallia 2004, automaatti vaihtaa nätisti ja huoltokirjan mukaan öljykäkin vaihdeltu. Ajattelin nyt kuitenkin vaihtaa nuo lootaöljyt piakkoin, konepellin alla olen mittatikkua etsinyt jo pariin otteeseen vaan ei ota löytyäkseen, onko tuossa mittatikkua ollenkaan?
Pitäisi olla, se on siellä todella alhaalla.
-
Pitäisi olla, se on siellä todella alhaalla.
No nyt löytyi. On kyllä hankalassa paikassa, alhaalla ja letkut edessä. Onko tuon irroitukseen jokin jippo? nostamalla kun ei lähtenyt, täytyykö painaa ja pyörittää samalla?
-
Jos on samanlainen kuin V70 niin puristetaan lukkoa ja nostetaan samaan aikaan
-
No nyt löytyi. On kyllä hankalassa paikassa, alhaalla ja letkut edessä. Onko tuon irroitukseen jokin jippo? nostamalla kun ei lähtenyt, täytyykö painaa ja pyörittää samalla?
Alapuolella on metalliväkänen joka pitää tikun paikallaan, sitä pitää vähän vetää poispäin tikusta samalla kun vetää tikkua ulospäin.
-
Suurin piirtein 3 litraa on se määrä mikä tulee pois kun pohja propun kautta laskee.
Huutelumenetelmällä saadaan ajettua vanha öljy pois öljy kanavista.
Äsken laitoin Mannolit huuhtelemalla sisään. Mulla tuli propusta valuttamalla yli neljä litraa öljyä ulos. Pikaisen testilenkin jälkeen laatikko vaihtaa entistä nätimmin, tosin edellisen omistajan teettämän vaihdon jälkeen laatikossa oli liikaa öljyä. Nyt pelittää nätisti. Käytin n.13 litraa öljyä.
-
Äsken laitoin Mannolit huuhtelemalla sisään. Mulla tuli propusta valuttamalla yli neljä litraa öljyä ulos. Pikaisen testilenkin jälkeen laatikko vaihtaa entistä nätimmin, tosin edellisen omistajan teettämän vaihdon jälkeen laatikossa oli liikaa öljyä. Nyt pelittää nätisti. Käytin n.13 litraa öljyä.
Juu OC:ssa tuli kans about 4,5l ropusta.
Vaihdoin kylmänä öljyt, koska vaihdoin booriholkin niin siinä jo tuli ottaa öljyä pois. Mikäs juttu tuo oikein on, että pitää kuumana vaihtaa? Tiedän, että ohjeissa niin sanotaan, mutta onko siihen joku syykin?
-
Kuuma öljy sitouttaa paremmin likaa itseensä tms. kylmänä sitä likaa jää laatikkoon, vanha hyvä kaikkien öljynvaihtojen tapa
-
Kuuma öljy sitouttaa paremmin likaa itseensä tms. kylmänä sitä likaa jää laatikkoon, vanha hyvä kaikkien öljynvaihtojen tapa
Kiitos selvityksestä, seuraavan kerran sitten lämpimänä.
-
(https://i.ibb.co/PGY6RKK/IMG-20181124-151751.jpg) (https://ibb.co/PGY6RKK)
Tuli vaihdettua 5-v laatikon öljyt. Ekas imupumpul mittatikun kautta 3.2L pois ja sama määrä takas laatikkoon, sit jäähdyttäjän yläpäähän letku, vanhaa ulos 2L ja 2L mittatikun uutta tilalle. 13.5L meni uutta öljyä. Mustenpi läikkä on imupumpul otettua ja punasempi viimenen ulos tulo satsi. Jäi vähän kaivelemaan suodattimen vaihto, ei tullu vaihettuu. AUTODOCilta olis löytyny suodatin kitti. Onkohan hankala vaihtaa, onko kukaan vaihtanu?
-
Ei kait 5-vaihteisen AW-laatikon suodatinta voi vaihtaa halkaisematta koko laatikkoa, se tehdään vain täydessä remontissa. Jotkut on rakennelleet omia suodattimia paluulinjaan ja itse vaan huuhtelen isommalla öljynmäärällä ettei tulisi ongelmia.
-
Ei kait 5-vaihteisen AW-laatikon suodatinta voi vaihtaa halkaisematta koko laatikkoa, se tehdään vain täydessä remontissa. Jotkut on rakennelleet omia suodattimia paluulinjaan ja itse vaan huuhtelen isommalla öljynmäärällä ettei tulisi ongelmia.
Juu löysinkin youtubest videon tuon laatikon purusta, siel se on sisällä laatikkoo :2funny:
-
Onkos kenelläkään tietoa miten ja millä vehkeillä laatikon sopeutukset saa nollattua?
-
Ei kait 5-vaihteisen AW-laatikon suodatinta voi vaihtaa halkaisematta koko laatikkoa, se tehdään vain täydessä remontissa. Jotkut on rakennelleet omia suodattimia paluulinjaan ja itse vaan huuhtelen isommalla öljynmäärällä ettei tulisi ongelmia.
Onko tietoa ja kokemusta siitä, että AW-laatikon kanssa tulee vanhemmiten ongelmia, koska juuri tuota suodatinta ei voi juurikaan vaihtaa?
Ovatko nuo "omat suodattimet paluulinjaan" tarpeellisia vai ylimääräistä hifistelyä?
-
Omat suodattimet on harvinaisia ja monet on ajaneet AW:n miljoonaa km:ää lähelle ilman. Jotkut jopa sanoo että alkuperäisillä öljyillä, mutta joku 600tkm jokatapauksessa on aika yleinen näille.
-
Omat suodattimet on harvinaisia ja monet on ajaneet AW:n miljoonaa km:ää lähelle ilman. Jotkut jopa sanoo että alkuperäisillä öljyillä, mutta joku 600tkm jokatapauksessa on aika yleinen näille.
Hyvä tietää.
Meillä on iltojeni valon ja aamujeni auringon Vollella (S80 2,4 D) ajettu nyt 458 tkm. Ja kuten aiemmin jo todettu, niin vaihteistoöljyt on vaihdettu aikoinaan merkkiliikkeessä ja meidän aikana (6 vuotta) aina reilusti huuhtelemalla. Eli ajokilometrejä pitäisi olla reilusti jäljellä. 8) 8)
-
Kuinkas pitkän matkan päässä se askin öljyn suodatin sijaitsee? Riittääkö pelkästään kotelon irroittaminen, jossa proppu on kiinni?
Niin ja teinkö syntiä, kun laitoin laatikkoon tätä teboilin öljyä?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590232?ajoneuvo=965&vuosimalli=2002
-
JWS 3309 lukee kuvauksessa eli sen perusteella pitäisi öljyn olla ok.
-
Onkos kenelläkään tietoa miten ja millä vehkeillä laatikon sopeutukset saa nollattua?
Kattelin kiinavidasta että öljylaskurin nollamisen lisäksi sillä pystyy myös sopeutuksen resetoimaan. Tulkitsen seuraavan Vidan sanoman niin että sopeutus tehdään jos vaihteiston osia on vaihdettu tai on ollut muuta ongelmaa vaihtojen kanssa:
"Resetting the adaptation
Resetting adaptation and the counter for “Transmission oil change”
Hint: The transmission has torque controlled adaptive pressure control. Pressure control means that the transmission regulates the pressure itself during each gear shift. This avoids harsh gear shifting. Each gear shift is evaluated by the control module and stored in the memory. This allows for compensation for wear and tear in the transmission and clutch. It is important that the adaptation in the memory is reset after the transmission has been repaired. This is to ensure normal operation. The oil is replaced during repair; the “Transmission oil change” counter must be reset. If the counter is not reset when the fluid is drained and replaced, there is a risk that a diagnostic trouble code (DTC) will be stored in incorrect circumstances.
Note! This applies only if the transmission or one of the components in the transmission have been replaced.
"
Tuosta eteenpäin vct2000-kuvaketta painaamalla ilmeisesti sopeutus resetoituu, kun softan downloadausvaatimuksesta ei puhuta. Tohon valikkoon pääsi Diagnostics -> Vehicle communication -> TCM -> Advanced
-
Onko kukaan pessyt WAta tällä forten formula motor flushilla. Itse pesin, ja täytyy todeta, että kyllä siitä apua oli. Tuli sitten viimesen päälle mustaa ööliä pihalle, ja vaihdotkin ehkä hiukan pehmeni. Öljynä mannoil ja edellisestä vaihdosta 50tkm. Autona V70 AWD 03, km470000.
-
Auto v70 D5 v:2005, öljyillä ajettu 75000 km, vaihdettu viimeksi autokorjaamolla.
Nyt tehdään itse kyseinen homma.
Öljyt vaihdettu huuhtelemalla ja pohjasta otettu n.4 litraa.
Tästä lähettiin n.5 litraa otettu ulos.
Vasemmalla puolella puhdas uusi öljy ja oikella likainen öljy.
(https://i.ibb.co/JRfwhFz/B205146-A-44-B4-4-F4-C-9085-D303-D820-F431.jpg) (https://ibb.co/JRfwhFz)
Nyt on otettu ulos n.9,5 litraa.
Tässäkin kuvassa on jo 1,5 litraaa enemmän vaihdettu kuin autokorjaamoilla.
Öljy on ihan mustaa vielä.
(https://i.ibb.co/ZXcvnF3/708573-EC-7-CAF-4823-8-C9-A-B43-F52-BB6-D31.jpg) (https://ibb.co/ZXcvnF3)
Tähän lopetettiin 20 litraa vaihdettu, kuva on huono mutta öljyt ovat puhtaat molemmilla puolilla.
10 litran astia tyhjennettiin näitten kahden kuvan välillä.
(https://i.ibb.co/MZ7m6T7/B19-A41-E7-4-E85-4570-A493-AC6046764-D5-D.jpg) (https://ibb.co/MZ7m6T7)
Mannol öljyt laitettiin.
(https://i.ibb.co/ZRjY2mN/6-A030-D78-9-C89-49-A2-A705-DF22-CA4-A4917.jpg) (https://ibb.co/ZRjY2mN)
-
Jep-olen katellu noita videoita-mutta kielitaito vähäinen, ja kun ei oikeen saannu selvää öljymääristä-sekä, oliko kylmänä vai lämpöisenä-minun ymmärryksen mukaan pitää olla kylmä sillä, ethän sinä vaihda kuumaa öljyä tilalle-vai olenko hakoteillä.Enkä osaa sanoa onko mikä loota mutta vaihtaa isommalle ylä numeroilla 2-tai 3 kertaa-(olisko momentum)
-
Minun resepti on että ainut järkevä öljymäärä on että ajetaan 30km motaria tms. kunnolla laatikko lämpimäksi, katsotaan että on sitten ns. kuumana öljytaso oikein, tikussa H. Huuhtelussa otetaan pois ja laitetaan saman verran tilalle. Viikon päästä tarkistusmittaus ja lisäys tarvittaessa. Kylmänä tuo tikku ei anna mun mielestäni niin uskottavia lukemia.
-
Pitääkös tässä 5 vaihteisessa lootassa öljyt tarkistaa moottorin ollessa käynnissä vai onko merkitystä?
-
Pitääkös tässä 5 vaihteisessa lootassa öljyt tarkistaa moottorin ollessa käynnissä vai onko merkitystä?
Kyllä, kunnolla tyyliin 30km lämpimäksi ajettuna ja vielä vaihdekaavio läpi P-R-N-D-N-R-P aina muutama sekunti odottaen ja sitten tason katsominen H-merkistä moottorin käydessä.
-
Moro.
Olisi itselläkin laatikon öljynvaihto edessä.
Ebay:ssä on kahta eri mannoil öljyä 20l pöntöissä (ag52 ja ag60).
Kumpi noista käy volvon laatikkoon?
Jaa on siellä useampiakin kuin kuin nuo 2eri vaihtoehtoa.
Auto on s60 2,5t vm.2005
-
Pitäisi olla jws3309-luokitus jos sun ohjekirjan mukaan laatikko sitä tarvitsee(mikä Volvo?)
-
En löytänyt pönttöjen kuvien perusteella tuota JWS3309 merkintää
-
Omissa mannoileissa se luki enkä muuta laittaisi
-
Passaaks toi 3309 öljy tohon C70 2.4d vm 07 volvoon? Laatikko on 5 lovinen mut geartronic edit: vastaan itse itselleni että kyllä käy
-
Ohjekirja tietäisi laatikon koodin ja yleensä myös öljyn tyypin jos semmoinen löytyy. Sopii jos on sama aisinin laatikko kuin näissä
-
Minulta löytyy tätä Mannol ATF multivehicle öljyä 20 litraa (5x4l kannuissa). (Edit: Tavara myyty)
Onko Mannolin valmistus lopetettu? Siis juuri tuon automaattiaskeihin sopivan vaihteistoöljyn?
Mulle ainakin tuli Lakkapäältä mainos, jossa öljyä edelleen myydään. Suomalaisella firmalla hinta on tosin 80,- egee per 20 litran tynnöri.
-
Hei, ostin XC70 D5 2008 aj n 180tkm- Ruotsin tuontiauto. Autossa Aisinin 6-lovinen TF-80CS laatikko. Tähänkin pitäs käydä JWS 3309 luotiteltu öljy. Ei ole varmuutta onko kertaakaan laatikon öljyjä vaihdettu.
Tarkoitus on pitää autoa pitkään itse ja vaihtaa myös kaikki voimansiirron öljyt.
Kertokaapa nyt ilman tunteita, onko ok ajatus ns. huuhdella/vaihtaa 3-4 krt halvalla Mannoil AFT Multivehicle -öljyllä ja vaikka lopuksi laittaa "parempi" aine? Vähän arvelluttaa minuakin, miksi Mannol on n 3 krt halvempi tunnettuja aineita kun kuitenkin luokitus täyttyy!!
Mannolia myy Lakkapää ja sitten 3v aineita maahan tuonut liike Kotkass -hinta 80e/20L
-
Omassa 5v on laatikko toiminut pehmeimmin Mannoililla, ei voi valittaa. On kerrankin varaa huuhdella puhtaaksi asti.
-
Tuli eilen vaihettua Mannolit laatikkoon ja ensi tuntuma oli, että kyllä vaihtaa nyt pehmeämmin eikä nykäse ollenkaan. Laskuissa menin sekaisin, mutta 14-15 litraa meni huuhdellessa. Vielä pitää nollata laatikko ja tehä sopeutus siihen, niin jos sillä taas ajelis pitempään. Jenkeistä tilasin uudet solenoidit, mutta ajella hetki niin tietää tarviiko edes vaihtaa niitä. Voi olla että myyn ne pois sopuhintaan.
-
Itse huutelin Commalla ja vaihteiston toiminta parani hieman. Mietin, että olisikohan laatikon nollauksella ja sopeutuksien uusimisilla jotain vaikutusta, kun neljäs vaihde kytkeytyy aina välillä työksähtäen, mutta ei aina. Tuntuu, että töksähdys tapahtuu ainoastaan pintakaasulla sekä silloin, kun kolmas vaihde on silmässä ja momentinmuuntimen lukko kytkettynä ja tapahtuu vaihto neljännelle. Ihan kuin ei osaisi irrottaa lukkoa ennen vaihtamista.
-
Mannolilla huuhtelin tässä syksyllä 10 litraa läpi kun ei hirvittävän mustalta vanha näyttänyt (ensin propusta pois ja sitten jäähdyttimeltä kierrättäen parin litran sykleillä), ajattelin keväällä kierrättää vielä toiset pönikästä ylijääneet 10 litraa josko sinne vielä jotain olisi liuennut. Tunnin homma ja apumiehen kanssa homma menee mukavammin, ja vähemmin sotkuin.
Välittöminä vaikutuksina käytös pehmeni huomattavasti. Seuraavien viikkojen aikana ilmeni toisinaan pientä hakemista ja viiveitä vaihdoissa, erilaista sekoilua kuin ennen öljynvaihtoa. Nyt muutama tuhat kilometriä myöhemmin on laatikon sopeutukset ilmeisesti hakeneet paikkaansa tai joku sakka lähtenyt poistumaan, toimii kuitenkin paremmin kuin koskaan ennen. Toivotaan että kehitys jatkuu näin... :D
Mittatikun tarkkailuun saa laatikkoa ihan tosissaan ajaa lämpimäksi ja justeerata tasoa kohdilleen - itse tsekkasin testerillä öljynlämpötilaa että millon kantsii katella :D
-
Tullaan kertomaan omista kokemuksista nyt kun on saatu vaihto suoritettua, kahteen mieheen menee todella nopeasti tämä operaatio.
Seuvaavia työkaluja/tarvikkeita tuli käytettyä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/601019/Suppilo-pitka-vaihdelaatikot-yms (Piti hieman veistää pohjasta että meni tiiviisti täyttöaukon sisälle)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500003/KABI-tayttokannu-asteikolla-5-l (Näitä 2 kappaletta)
Kirkasta muoviletkua n. metrin verran.
20 litraa Mannolia tuli tosiaan Saksasta niinkuin monilla muillakin täällä. Auto johon vaihto suoritettiin on allekirjoituksen V70 2.4 Aut. Classic jossa AW55-50/51 automaattivaihteisto. Huuhteluun meni n. 17,5 litraa ja tuli jo melkeimpä yhtä kirkkaana takaisin loppuvaiheessa.
Autolla oli tässä vaiheessa ajettu jo 278tkm ja vaihto oli aikaisemmin tehty nyrkkipajoilla 2 kertaa, ensimmäinen kerta vasta 160tkm kohdalla, ja viimeisin 240tkm kohdalla.
Vaihdot olivat ennen huuhtelua ihan hyvät, 3 -> 4 vaihdot olivat hieman takertelevia välillä, varsinkin kylmänä. R -> D nykäisyä ei omassa autossa juurikaan ilmene, tuntee sen että se vaihtaa, mutta ei kolahda tai nytkähdä mihinkään. Myöskään edellisistä öljynvaihdoista ei ollut tietoa mitä öljyä sinne on edes laitettu.
Ensimmäinen satsi (3,8L) pohjasta tiputettuna oli lähestulkoon pikimustaa ja haisi TODELLA pahalle. Mutta kun päästiin huuhtelussa 10 litran paremmalle puolelle, alkoi haju häipyä ja öljy kirkastui selvästi.
Vaihto tuli suoritettua, testilenkki todella pitkästi ja mahdollisimman paljon erilaista ajoa (nurkka/maantie) ja täytyy sanoa että aivan uskomaton muutos käytöksessä, en todellakaan uskonut miten paljon öljynvaihto voi vaikuttaa laatikon käytökseen mutta uskottava se on. Nykäisyt ovat tipotiessään ja laatikko vaihtaa kaikki vaihteet todella pehmeästi näinkin paljon ajetuksi autoksi. Ensi viikolla vielä Siniselle adaptointiin ja sen jälkeen katsotaan kuinka muuttuu siitä.
Vaihteisto-öljyn laskuri nollattu, TCM muisti nollattu ja adaptointi aktivoitu. Adaptioajon ohjeet hieman kankeat ja se kuinka se ilmoittaa onnistumisesta on kyllä vähän onneton, mutta kaikki kohdat tuli käytyä lävitse ja laatikko vaihtaa entistä pehmeämmin. Ainut mikä jäi niin 3 -> 4 vaihto tuntuu joskus hieman voimakkaammalta kuin muut vaihdot, mutta muuten on kyllä todella hyvä. Eihän tämä mikään DSG ole eikä 280tkm ajettu venttiilikoneisto enää uudeksi muutu, mutta todella nätisti vaihtaa nyt. Suosittelen tätä kyllä ehdottomasti aina kun öljyt on vaihdettu.
edit: lisätty adaptaation vaikutukset + korjattu kirjoitusvirheet.
-
MInkä vahvuinen letku tarvitaan öljytikun reikään öljyn lisäämistä varten?.
-
Kokoa en muista mutta tässä topicissa on sanottu tuon mahtuvan sinne putkeen sopivasti https://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms (https://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms)
-
Voisikohan auttaa öljyn huuhteluvaihto kun pakilla kuumalla öljyllä nykii ja jurisee laatikko ja sievästi kiihdytettäessä nykäisee välillä tai empii vaihtoja? Kesäkuussa vaihdettu öljyt mutta ei käsitystä onko huuhdeltu edes ja ei tietenkään mitään nollauksia ole tehty laatikolle. Oliko joku rele, jonka irrottamalla 10 minuutiksi sai laatikon muistin nollattua? Pitänee huomenna ainakin kurkkia öljyn taso. Auto 02 D5 ja vasta 450 tkm ajettu.
-
Voihan sitä öljyn vaihtamista kokeilla, mutta ei ne öljyt rikkinäistä korjaa. Tarkista toki ensiksi se öljytaso. Laatikon saa nollattua Vidalla tai muulla kunnollisella testerillä. Mitkään releiden/sulakkeiden repimiset ei sitä tee.
-
Voisikohan auttaa öljyn huuhteluvaihto kun pakilla kuumalla öljyllä nykii ja jurisee laatikko ja sievästi kiihdytettäessä nykäisee välillä tai empii vaihtoja? Kesäkuussa vaihdettu öljyt mutta ei käsitystä onko huuhdeltu edes ja ei tietenkään mitään nollauksia ole tehty laatikolle. Oliko joku rele, jonka irrottamalla 10 minuutiksi sai laatikon muistin nollattua? Pitänee huomenna ainakin kurkkia öljyn taso. Auto 02 D5 ja vasta 450 tkm ajettu.
Tuo pakin käytös kuulostaa siltä että kannattaa alkaa silmäillä vaihtolaatikkoa. Muut oireet todennäköisesti venttiilipöydästä johtuvia, öljyjen vaihto voi helpottaa oireita.
-
Tuo pakin käytös kuulostaa siltä että kannattaa alkaa silmäillä vaihtolaatikkoa. Muut oireet todennäköisesti venttiilipöydästä johtuvia, öljyjen vaihto voi helpottaa oireita.
Tuokin jännä kun kylmillä öljyillä ei pakilla mitään häikkää. Pitäisi kokeilla jotain High temp atf ölppää (esim Redline), mutta liekö sitten toiminta muuten menisi sekaisin ::) Halvempi varmaan kun kokeilee esim täyssynteettisellä Teboil Fluid S:llä huuhtelun ja sitten laatikon nollaus.
Edit: iCarScanilla pystyi nollaamaan laatikon öljynvaihdon, jonkin öljynpaineiden sopeutumat ja oli vielä kaksi erilaista adaptaation nollausta. Kaksi ekaa nollasin ja lisäsin öljyä puoli litraa kun oli vähissä. Nyt vaihtaa pehmeästi mutta vaihteenvaihto kestää ehkä sekunnin. No jospa se alkoi opettelemaan mitkä öljynpaineet pitää olla.
-
laitan kyssärin myös tähänkin palstaan ku s40 vanhaa ketjua ei varmaan enää paljoa lueta, eli
Paikallinen Volvoihin erikoistunut korjaamo tarjosi -03 s40 automaattilaatikon öljynvaihtoa (5v Aisin) 200€ sisältäen 8 litraa öljyä. Riittääkö tämän huuhtelemaan laatikon?
-
Ei taida riittää, kyllä näihin on saanut laittaa vähintään huuhtelemalla se 12 litraa että alkaa olemaan puhdasta. Tämä siis omien kokemuksien mukaan.
-
Mistä olette tuota mannol öljyä ostaneet ja mitä maksoi? Aisin 80 kyseessä.
-
Mistä olette tuota mannol öljyä ostaneet ja mitä maksoi? Aisin 80 kyseessä.
Suomesta löytyy ainakin tuolta, mikäli suositus jw 3309:
https://www.lakkapaa.com/fi/maatalous-ja-konekauppa/mannol-atf-multivehicle-vaihteisto-20l-(l23)-jws-3309-8218-korkealaatuinen/p/ATFM20/
-
Saksan ebaysta voi saada halvemmallakin kotiin toimitettuna, jos kyttää tarjouksia. Mut pitää olla tarkkana että on tuo luokitus kun väärän luokituksen pönttö on ihan saman näköinen.
-
Mannoleista mä tilasin pari tommosta 2x4 litran settiä ja n. 90€ kotiin toimitettuna https://www.ebay.com/itm/113992852968?hash=item1a8a80e5e8:g:gk4AAOSw55FcJqmy Viimeks tilasin sen 20 litran pöntön ja mukavuuden halu meni nyt litrahinnan ohi. Se oli jossain 77€ tietämillä toimitettuna.
-
Vaikka posti tarjoaa tolle 16 litralle vaihtoehdoksi pakettiautomaatin, niin kyl ne sen laittaa noutopisteeseen :) Joillakin on ollu magneetti siellä propussa, mutta onko siellä yleisesti magneetti? Meinaan vaan, etten aatellu edes avata proppua, jos siellä ei mitään magneettia ole ja lasken vaan 14 - 15 litraa öljyä läpi ja loppu sitten pinnan tasailuun.
-
On magneetti, ellei ole syystä tai toisesta lähtenyt irti niinkuin itselläni nyt kaksi kertaa on käynyt, siellä se pyörii jossain laatikon pohjalla. ;D
-
En kyllä säästäisi tuossa vaan laatikko kunnolla lämpimäksi ja pohjaproppu auki ja mittaus paljonko sieltä tuli, ne on ne likaisimmat öljyt siinä kohtaa. Ja uusi tiiviste proppuun.
-
Ölpät vaihdettu. Meni vähän turhan innokkaasti ja lähes koko 16 litraa läpi. Öljymäärän säätöön löyty Biltemasta sattumalta tämmönen ja alessa vielä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/korjaamovarusteet/mp-tyokalut/etuhaarukan-iskunvaimentimien-oljytasomittari-2000021495
Sitten siihen paksun ulkopuolisen letkun sotkuun muutama vinkki:
- yritä ujuttaa letku alas koneen edestä pelkääjän puolelle
- jos letku siitä yläkautta, niin sitten tommonen öljyntyhjennysruutta pienemmällä letkulla ja tyhjennysletku poikki sopivasta kohden ja imee sillä ruutalla sen letkun tyhjäksi
Tyhjennyspropulle on tässä mainittu 40Nm ja myös 35Nm löytyy. Ite laitoin saman 38Nm ku öljypohjan propullekin.
-
Ölpät vaihdettu. Meni vähän turhan innokkaasti ja lähes koko 16 litraa läpi.
Ei kannata säästellä tuossa öljyssä vaan surutta laskea vaikka koko pöntöllinen huuhtelemalla lootan läpi..
Oman auton lootaan vaihdettiin öljyt, niin 16 litran kohdilla alkoi vasta tulla kirkasta öljyä läpi.
-
Ei kannata säästellä tuossa öljyssä vaan surutta laskea vaikka koko pöntöllinen huuhtelemalla lootan läpi..
Oman auton lootaan vaihdettiin öljyt, niin 16 litran kohdilla alkoi vasta tulla kirkasta öljyä läpi.
Joo, siis mulla oli vaan toi 16 ltritraa ja aina kannattaa vähintään se puoli litraa jättää sen lopullisen määrän kohdistamiseen.
Sama homma myös öljyjen puhtauden kanssa, että vasta viimeset oli oikeesti punaset.
-
Ei tuokaan hirmuhintaista ole.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
Tuo on jo kallista, 44.90/4l.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/vaihteistooljyt/voimansiirtooljy-2000041561
-
Ei ollu tekemistä niin kierrätin Comma öljyllä, tosin vaan 10 litraa.
Vanhat ei ollu pahannäköiset vaikka ajettu n.150 tkm.
Olin laiska ja vetäsin imuvaihtajalla. Tuli 4 liraa pois sillä konstilla, sit vaan uutta ja taas kolmisen litraa letkulla pänikkään ja uutta kehiin ja taas...
Kyllähän se punaseks tuli ja vaihdot pehmeni. Ei saa enään man puolella geartronikilla niin terävää vaihtoa. :'(
Poislaskuletkua otin biltemasta veneilyhyllystä sitä suurinta, ulkomitta apaut 19mm, menee aika naheesti jäähdyttäjän tököön.
On vaan 10 metrin kieppi mutta hinta alle kympin.
Saapahan merkitä huoltokirjaan. :)
-
Itse kierrätin myös 10l Comma MVATF+, edellisestä vaihdosta 80tkm+. Letkuna käytin Bilteman 1" letkua (tuote 26-518, 5m, 9,90 e), joka menee öljynjäähdyttimen liitännän ulkopuolelle nätisti ja nippusiteellä varmistus. Paksu letku sotkee ohuempaa enemmän poisottovaiheessa, jos ei ole tarkkana. Öljyn lisäämiseen käytin suppilona Motonetin tuotetta 60-1022 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Flotool-suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms), joka menee täydellisesti öljytikkureikään. O-tiivisterenkaita tai sitä vihreää klipsua en vaihtanut, en myöskään tyhjennyspropun tiivistettä.
Öljynvaihdon jälkeen on tärkeää tsekata öljytaso, joten laitetaan tähän ohjeet.
1. Vain kuuma vaihteistoöljy antaa luotettavan tuloksen, kuuman vaihteistoöljyn lämpötila on 80 astetta
2. Vaihteistoöljyn saa mittauslämpötilaan ajamalla n. 30 minuuttia yli +15 asteen ulkolämpötilassa
3. Kun vaihteisto on ajettu kuumaksi, pysäköi auto tasaiselle alustalle, pidä moottori käynnissä ja laita vaihteisto asentoon P. Tämän jälkeen käy vaihteiston jokainen asento läpi jarru pohjassa siten, että pysähdyt n. 3 sekunnin ajaksi jokaisen pykälän kohdalla. Lopuksi jätä vaihteisto asentoon P ja auto käyntiin.
4. Kahden minuutin päästä edellisestä voit tarkastaa vaihteistoöljyn tason (moottori edelleen käynnissä), vaihteistoöljyn määrän pitäisi olla HOT-merkin min- ja max-tasojen välissä. Käytä pitkähihaista takkia ja hanskoja, moottori on kuuma.
5. Jos öljyä on liian vähän, lisää sitä öljytikun reiästä hyvin maltillisesti, eli esim. HOT-merkin min- ja max-tasojen väli on vain 2 dl. Jos öljyä on liikaa, niin poista sitä joko imemällä öljytikun reiästä, jos sopivat laitteet löytyvät - tai sitten laskemalla öljypropun kautta, missä saa kyllä olla todella tarkkana, koska kokonaan propun irrottamalla öljyä tulee ulos vauhdilla, ja tietty pitää ottaa huomioon kuuma öljy.
-
Mulla oli tuo https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/oljysuppilot/suppilo-ja-letku-2000028235
Siinäpä onkin 60 cm letku ja on 9 senttiä halvempi!. :D
Tuommonen letkullinen on hyvä kun on sitä tavaraa siinä edessä...
Ite uusin klipsun ja o renkaat kun sitä klipsua joutu kohteleen vähän kaltoin . Hyvä olla varalla ainakin.
Renkaat ja lukkoklipsu sinisellä yht. n. 23€.