Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Virtanen - 30.08.2011, 16:48:48

Otsikko: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Virtanen - 30.08.2011, 16:48:48
Foorumilla on useita juttuja korjatuista vetopyörästöistä. Volvon ym. kirjojen mukaan siinä purkamisessa ja kasaamisessa tarvitaan jokin numeroitu Volvo-erikoistyökalu jolla levitetään "sopivasti" (jopa ruuvaamisen kierrosmäärä ilmoitetaan! Nousu?) koppaa laakerien esijännityksen saamiseksi oikeiksi. Miten yleensä olette toimineet? Tuskin monikaan kysestä eriloistyökalua on hankkinut? Onko laakerit silti kestänyt? ;Muita kokemuksia?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Madbull - 14.10.2011, 10:26:49
En mä kyllä mitään tuollaista työkalua käyttänyt. Vedin vanhan perämurikan pois ja laitoin uuden hollille suoraan ja varovasti naputtelin kumivasaralla murikan tasaisesti sisään. Loput osat takaisin nippuun ja kovaa ajoa. Tiedä sitten miten kestää, eipä ole isot oppirahat jos ei kestäkkään.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: KarstaMasa - 20.10.2011, 08:50:14
Miekin levitin koppaa kuormaliinalla just sen verran että tasaupyörästön sai vedettyä käsin pois. Hyvin on toiminu.  ::)
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: estate - 03.11.2011, 15:40:44
Kuuluukos poskilaakereiden ja perän kuoren väliin shimmilevyt? Vaihdoin välityksen perästä toiseen ja kummassakaan ei mitään shimmejä ollut mutta nyt jää laakereiden ja kuoren väliin noin 0,75 millin raot molemmin puolin. Eli laakerit jää löysälle ja perä pääsee elämään 1,5 milliä sivusuunnassa jos laittaa niin että laakerien ulkokoolit on perän valua vasten. Täytyy vissiin tehdä pellistä ihan ite ne shimmit jos sinne sellaset kuuluu, ihme vaan ettei niitä kummassakaan ollut.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 04.11.2011, 06:36:24
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä autoista tai vuosimalleista osat ovat peräisin? Normaalisto Volvon perien mittatarkkuus on sitä luokkaa, että osat sopivat käytännössä ilman säätämisiä kuorista toiseen.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: estate - 04.11.2011, 10:14:40
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä autoista tai vuosimalleista osat ovat peräisin? Normaalisto Volvon perien mittatarkkuus on sitä luokkaa, että osat sopivat käytännössä ilman säätämisiä kuorista toiseen.

Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2235331.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/2235331/)
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 04.11.2011, 10:21:44
Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2235331.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/2235331/)

Tuohan sen sitten selittääkin :) Tuossa alumiiniperästä kotoisin olevassa tasauspyörästössä tuskin shimmilevyjä missään, koska välykset ja esijännitykset saadaan säädettyä noilla "poskimuttereilla".
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: estate - 04.11.2011, 10:44:27
Tuohan sen sitten selittääkin :) Tuossa alumiiniperästä kotoisin olevassa tasauspyörästössä tuskin shimmilevyjä missään, koska välykset ja esijännitykset saadaan säädettyä noilla "poskimuttereilla".
Niin minäkin vähän arvelin. Tuo varmaan toimii jos laittaa shimmit perän kuoren ja laakerien väliin? Kun kasailin ja laitoin molemmin puolin 0,75 pellin suikaleet niin hammaskosketus oli kohdallaan ja välityksen paikoilleen laittamiseen sai käyttää kumivasaraa (ilman pellin soiroja suurinpiirtein tipahti paikoilleen).
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: The_OttoB - 04.11.2011, 14:06:53
Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:


Siis tuollainen akseli löytyi normi 200-lankun alta? 1031 aluakseli? Uijui!
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: estate - 04.11.2011, 16:01:51
Siis tuollainen akseli löytyi normi 200-lankun alta? 1031 aluakseli? Uijui!
Normi lankun alta löytyi mutta ihan 1030 sisäkaluilla se oli, ei sentään ollut Gr-A akseli vinoilla akseliputkilla.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: pultsari_ - 16.11.2011, 10:11:24
Onko kellään tietoa että onko mahdollista vaihtaa perään kaikki laakerit ilman volvon ilmoittamia erikoistyökaluja?
Tai vaihtaminen onnistuu mutta lähinna shimmaaminehn ja hammaskosketuksen kohdalleen säätö.
Tai onko tietoa löytyykö pk-seudulta osaava paja kyseiseen hommaan?
Perän huollossa ilmeni että pinjonin laakerit aivan syöpynyt joten turha kasata enään niillä laakeriella?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 16.11.2011, 10:36:21
Käytännössä hammaskosketukset eivät muutu, jos vaihtaa vain laakerit ja käyttää alkuperäisiä shimmejä ym. osia. Teoriassa muutoksia saattaa tapahtua, mutta laakereissa olevissa eroista puhuttaessa kyse on kuitenkin sadasosamilleistä, niin käytännössä muutos on merkityksetön.

Ainut huomioitava seikka on se, että jos pinjoniakselin laakeriden esijännitys on säädetty "krymppirenkaalla", niin se pitää uusia tai laittaa väliin kymmenyksen paksuinen säätölevy ja kiristää sitten taas lisää. Jos pinjoniakselissa on shimmisäätö, niin toimenpiteitä ei tarvita.

Tervettä järkeä pitää kaikesta huolimatta käyttää ja tarkastaa kuitenkin kaikki välykset ym. eikä vain sokeasti luottaa tähän mun höpinään ;)
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: pultsari_ - 16.11.2011, 11:14:47
löytyiskö jostain kuva nosita eri pinjoniakseleista nyt ei osaa sanoa että kumpi akseli kyseessä kun ei tullut sillien tarkasti katsottua sitä.
E:
Ei näyttänyt olevan mitään shimmilevyjä laakereiden välissä. Ainoastaan sen alimman laakerin alla näytti olevan.
Akseli on tuon näköinen  http://www.thelostartof.net/gsellstr/TruTrac_Install/IMG_2522%28Medium%29.jpg (http://www.thelostartof.net/gsellstr/TruTrac_Install/IMG_2522%28Medium%29.jpg)
Onko tuo tossa boorien ja laakerin välissä oleva holkki se "krymppirengas" ?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 17.11.2011, 06:36:20
Onko tuo tossa boorien ja laakerin välissä oleva holkki se "krymppirengas" ?

Kyllä vaan :) Eli vaihtoehtona on hommata uusi tuollainen holkki tai sitten laittaa se aiemmin mainitsemani shimmi renkaan alle (0,05-0,1mm). Hammaskosketukseen ei edelleenkään pitäisi tulla muutoksia, mutta pinjoniakselin laakereiden esijännitys pitää tarkastaa huolella.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: pultsari_ - 29.11.2011, 20:43:01
Mites toi pienen vetopyörän esijännitys säädetään? Pitääkö olla koko perä nipussa kun tuota kierto momenttia mitataan tuosta pikkuvetopyörästä. Alfamerin korjaus oppaassa sanotaan että esimerkiksi jousivaa-alla mitataan pyörät ilmassa (kiertojäykkyys uusilla laakereilla 2,5-3,5Nm).  Eikö siihen silloin vaikuta kaikki mitä perän sisällä on. Vai onko jotain erillistä arvoa pelkälle pikkuvetopyörälle? Perään tulee kaikki uudet laakerit ja myös uusi krymppiholkki laakereiden väliin.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Spoileri - 09.12.2011, 15:21:17
Onkos 1030 perään mistään saatavilla shimmilevyjä ja kellään tietoa hammaskosketuksen/välyksen säädöstä? Perän pitäis numerosarjan ja Haynessin kirjan mukaan olla ilman sitä pinjonin puristusholkkia. Meinattiin vaan jotain tehdä asialle kun tuon 5,48 välsän kosketukset on aika pielessä ja vollottaa niinkun suorakytkyllä ajais.  :D Ei siinä muuten mitään, mutta ettei kuluis rattaat piloille.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: estate - 09.12.2011, 15:45:32
Olisko tuosta apua? Pitäis olla oikea kun on Dana 44:een
http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf (http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf)

Taitaa kyllä jo olla hampaat pilalla jos on ajettu vollottavalla perällä :(
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Spoileri - 09.12.2011, 16:02:03
Olisko tuosta apua? Pitäis olla oikea kun on Dana 44:een
http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf (http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf)

Taitaa kyllä jo olla hampaat pilalla jos on ajettu vollottavalla perällä :(

Mutta eikös tämä Volvon perä lie Dana 30, vai onko 44 sitten näiltä osin samanlainen? Ja ei sillä ole ajettu kun viis sprinttiä, että ei sen luulis vielä tuhoutuneen. Ja jos on niin sitten sillä mennään melusta välittämättä niin kauan kun hampaat on näkyvissä.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Masa71 - 09.12.2011, 19:01:59
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.
Onkos 1030 perään mistään saatavilla shimmilevyjä ja kellään tietoa hammaskosketuksen/välyksen säädöstä? Perän pitäis numerosarjan ja Haynessin kirjan mukaan olla ilman sitä pinjonin puristusholkkia. Meinattiin vaan jotain tehdä asialle kun tuon 5,48 välsän kosketukset on aika pielessä ja vollottaa niinkun suorakytkyllä ajais.  :D Ei siinä muuten mitään, mutta ettei kuluis rattaat piloille.
Isot pojat sano että joskus nuo "rallivälitykset" on vähän mitä on ja saattavat tarvita enemmänkin säätöä.
Ja silloin pääsee helpommalla kun laittaa shimmit poskilaakereiden ulkokoolien alle => ei tarvii repiä laakereita eestaas...
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: kilikali - 09.12.2011, 19:15:14
Kukaan ei ole maininnut vielä liidulla tai vahaliidulla tsekattavasta kosketuskulman tarkastuksesta. Eli väriä ison rattaan hampaan poskeen ja pyöräyttämällä läpi näkyy kosketuskulma siinä mistä väri hankautunut. Kun jälki keskellä poskea, kulma kohillaan.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Spoileri - 09.12.2011, 19:38:32
Kukaan ei ole maininnut vielä liidulla tai vahaliidulla tsekattavasta kosketuskulman tarkastuksesta. Eli väriä ison rattaan hampaan poskeen ja pyöräyttämällä läpi näkyy kosketuskulma siinä mistä väri hankautunut. Kun jälki keskellä poskea, kulma kohillaan.

Juu, tämähän on selvä. Ei sitä kait oikein muuten näekään. Hätätilassa spray kuparitahnakin toimii.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: KarstaMasa - 10.12.2011, 10:13:28
Perän säädöistä on parhaat ohjeet volvon omassa korjaamokäsikirjassa, löytyy tuolta pdf:nä englanniksi http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ (http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/). Tuolta tuo "Rear axle repairs and maintenance". On hyvä, itsekkin tein tuon avulla. :)
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Sittana - 11.12.2011, 11:32:42
Vähän ooteeta. Alfamerin korjauskirjoissakin on sitten eroja. Vanhassa keltaisessa/oranssissa painoksessa selvitetään peränkin korjaus ja säätäminen, mut uudemmassa vihreässä painoksessa tämä onkin jo niin hankala homma, ettei sitä ole ollut syytä selittää kirjassa.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: The_OttoB - 11.12.2011, 14:41:59
Mites toi pienen vetopyörän esijännitys säädetään? Pitääkö olla koko perä nipussa kun tuota kierto momenttia mitataan tuosta pikkuvetopyörästä. Alfamerin korjaus oppaassa sanotaan että esimerkiksi jousivaa-alla mitataan pyörät ilmassa (kiertojäykkyys uusilla laakereilla 2,5-3,5Nm).  Eikö siihen silloin vaikuta kaikki mitä perän sisällä on. Vai onko jotain erillistä arvoa pelkälle pikkuvetopyörälle? Perään tulee kaikki uudet laakerit ja myös uusi krymppiholkki laakereiden väliin.

Hassulta tuntuu Alfamerin ohje? Ehkä ovat sotkeneet holkillisen ja holkittoman ohjeet?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Sittana - 11.12.2011, 15:06:45
Hassulta tuntuu Alfamerin ohje? Ehkä ovat sotkeneet holkillisen ja holkittoman ohjeet?

Ei kyllä siinä on eri ohje holkilliselle ja holkittomalle. Ja eiköhän tuossa ole perä kasassa, kun mainitaan että jarrut eivät saa laahata.

Holkittomassa neuvotaan vaan kiristään momenttiin 200-250nm.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Spoileri - 11.12.2011, 16:29:49
Perän säädöistä on parhaat ohjeet volvon omassa korjaamokäsikirjassa, löytyy tuolta pdf:nä englanniksi http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ (http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/). Tuolta tuo "Rear axle repairs and maintenance". On hyvä, itsekkin tein tuon avulla. :)

No olihan siellä ohjeita ja tolkuton määrä erikoiskaluja.  :idiot2: Taitaa olla kosketuksen säätö aika työläs pieti, että eiköhän mennä kaikkine ujelluksineen, tuskin sitä näillä kilometreillä ehtii loppuun ajaa. Hiacen perässä oli sentäs jotain tolkkua, kun oli poskilaakereilla säätömutterit, mut täähän onkin "only in america"...
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 11.12.2011, 17:22:19
No olihan siellä ohjeita ja tolkuton määrä erikoiskaluja.  :idiot2: Taitaa olla kosketuksen säätö aika työläs pieti, että eiköhän mennä kaikkine ujelluksineen, tuskin sitä näillä kilometreillä ehtii loppuun ajaa. Hiacen perässä oli sentäs jotain tolkkua, kun oli poskilaakereilla säätömutterit, mut täähän onkin "only in america"...

Eihän niillä muttereilla saa säädettyä kuin hammasvälyksen, kosketuksen säätö on ihan yhtä työlästä, kuin Volvon perässäkin, plus että hammasvälyksen säätö pitää tehdä joka säätöyrityksen jälkeen uudelleen.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Spoileri - 11.12.2011, 21:14:14
Mut ei tarvi peräkoppaa levitellä ja sinne poskilaakereihin simmejä sovitella.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: järviin - 24.12.2011, 17:53:53
Oletteko tuota "Lock plate":a laittaneet paikalleen?
Eikös ne pultit pysy vaikka sitä ei olisikaan?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Lankku - 25.12.2011, 00:57:31
Hyvin on kestäneet pultit ilman sitä.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: ata - 13.09.2014, 18:48:45
Poskilaakereiden välys/tiukkuus?

Eli vaihdoin perään uuden lukon ja poskilaakerit. Laakereiden alla olevat shimmit laitoin vanhasta tasauspyörästöstä. Vanha murikka oli sen verran tiukka, ettei käsin lähtenyt, vaan piti auttaa alumiinisella vääntöraudalla pois. Uusilla laakereilla on tiukka myös ettei käsin mene paikoilleen, mutta laakerikansien pultit yltää kierteille. Uskaltaako vain kiristää tasaisesti, vai pitääkö vaihtaa ohuempi säätölevy (vasemman?) laakerin alle? Muutaman kierroksen kiristin laakerikansia ja pyöriminen ei ole kovin herkkää.

Tämmöisen kirjankin löysin, mutta kokemuksen puuttuessa asiasta kysyisin muiltakin ennen kuin särkee mitään.
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-260-rear-axle-repair-manual.html
Sivun 28 kuva hieman kummastutti.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kulmamies - 13.09.2014, 19:00:50
Laakereiden ulkokehät painuvat varmaan vinoon, jos ne eivät ole vielä pohjassa ja siksi ne tuntuvat tiukoilta. Yleensä (aina) tasauspyörästöt ovat vaihtokelpoisia ja riittää, että laittaa vaan vanhat shimmit samoihin paikkoihin. Poikkeuksia kuitenkin saattaa esiintyä ja on hyvä, että olet tarkkana :)

Jos koko akseli on irrallaan, niin voi kokeilla sellaista kikkaa, että laittaa kardaanin laipan lattiaa vasten ja kaverin kanssa painaa akselin päistä kohti lattiaa. Jos tasauspyörästö nyt loksahtaa itsestään pohjaan asti, niin laakereiden esijännitys on aika lähellä totuutta.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: ata - 13.09.2014, 19:10:46
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Jep, vinossa meinasivat lähteä, joten autoin varovasti meisselillä niin että sain pultit ylttämään. Akseli on autossa kiinni. Lähden jatkamaan kasausta.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Sittana - 18.09.2014, 11:10:08
Onko kokemusta noista "halvoista" aftermarket perälityksistä -31 perään.. 5.43 ja 5.85 kiinnostas. Kukahan noista säätelis välykset kohdilleen pirkanmaalla vai uskaltaako nakata vain paikoilleen. Harraste jäärata-autoon tulis.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: volgaman - 08.10.2014, 16:02:00
Eli oonko nyt ymmärtänyt oikein et mun nyt pitäs vaihtaa sparta tohon perään niin tarviiko säätää mitää kun laitetaan samoilla laakerereilla ja muilla hiluilla kiinni?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Lankku - 08.10.2014, 16:55:02
Eli oonko nyt ymmärtänyt oikein et mun nyt pitäs vaihtaa sparta tohon perään niin tarviiko säätää mitää kun laitetaan samoilla laakerereilla ja muilla hiluilla kiinni?
Tulee tasauspyörästön pikkurattaiden tilalle eli ei.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: volgaman - 08.10.2014, 17:32:44
Eikös noita perien nopeus anturikehiä oo montaa mallia, aattelin vaa ku ois ylimääränen 1031 (harva kehä) ja auto on 90- 740 niin mikä mahtaa olla se kehä.
Ois vaan helppo vaihtaa se lukko tos ku on irti ja sais autolla kulkee viä töis.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Lankku - 08.10.2014, 21:33:06
auto on 90- 740 niin mikä mahtaa olla se kehä.
Tiheä.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: volgaman - 10.10.2014, 13:49:25
Mites ku nyt oon vaihtamas spartaa alle niin kun purkasin vanhan tasauspyörästöstä ne pikku rattaat niin niissä oli shimmi pellit niin jätetäänkö vai otetaan pois.?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Kojontti - 10.10.2014, 19:36:38
Mites ku nyt oon vaihtamas spartaa alle niin kun purkasin vanhan tasauspyörästöstä ne pikku rattaat niin niissä oli shimmi pellit niin jätetäänkö vai otetaan pois.?

Pois ja shimmataan sitten jos tarvitsee.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: volgaman - 10.10.2014, 20:24:50
Joo otettiin pois ja nyt pyörii volvo
Otsikko: Shimmilevyt 1030 perä?
Kirjoitti: tombstone - 05.11.2014, 17:05:55
Minkäkokoiset shimmilevyt käy kyseiseen perään??
Eli Shimmin keskireikä ja kokonaismitta kiinnostais? Ei paksuus niitähän on erikokoja ;)

Niin ja kysees 940 vm-97 b230ft Jos näis on erikokoisia vetareita,tuskin sentään.
Otsikko: Perän shimmaajaa?
Kirjoitti: tombstone - 05.11.2014, 17:17:31
Tai löytyisikö etelä suomen alueelta volvon perän shimmaajaa?? Korvausta vastaan tietysti!!
Perä on autossa kiinni. Mut nosturille saa kyl auton,että siinä mielessä ei paha homma..
Pistäkää viestiä jos jotain kiinnostaa kyseinen hommeli....
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Masa6 - 01.05.2023, 10:30:55
Hei
1031 perään uudet välitykset ja pinioniin uusi krymppiholkki. Kuinka suurella momentilla pitää pinionin mutteri kiristää, jotta krymppiholkki kutistuu?
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: laatikkovika - 01.05.2023, 14:27:48
Ei satavarmaa mutta muistelisin että 180Nm ja sitten pyörät ilmassa niin että pääsevät pyörimään vapaasti mitataan kiertomomentti pienestä vetopyörästä.
Jousivaaka tjs. Uusilla laakereilla 2.5-3.5Nm, vanhoilla 1.8-3.4Nm.

Jos menee yli noiden pitää mutteria kiristää lisää kunnes on oikein.
Olet siis varma että on krymppiholkki eikä tavallinen? Krymppiholkillisen sarjanumeron alussa on S
Tavallinenhan vedetään vain 225 Nm

Vastuuvapauslauseke. :)
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: Masa6 - 01.05.2023, 15:37:16
Kokoon painuva holkki. Entinen oli 14mm leveä ja uusi on 16mm.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: HHeikki - 01.05.2023, 17:48:57
Hei
1031 perään uudet välitykset ja pinioniin uusi krymppiholkki. Kuinka suurella momentilla pitää pinionin mutteri kiristää, jotta krymppiholkki kutistuu?

Lukkoperätopicin sivulla 36 on jon1.tur:n hyvä ohje tuohon perän kasaukseen.
Otsikko: Vs: vetopyörästön säätäminen
Kirjoitti: TVS - 02.05.2023, 00:11:52
Hei
1031 perään uudet välitykset ja pinioniin uusi krymppiholkki. Kuinka suurella momentilla pitää pinionin mutteri kiristää, jotta krymppiholkki kutistuu?
Todella kireään. Tarttee tyyliin metrin varren että näin aurausmerkin ruumiinrakenteella saa kirittyä. Tuon Laatikkovian mainitseman pyörimismomenttiin kiristyksen oletettavasti tiesitkin, itse taisin viritellä laipan pultinreikään punnuksen millä mittailin kireyden kohdilleen...