RallyBaron  Samppasport

M.M.A:n S60 2.5T 2004

  • 68 Vastauksia
  • 14965 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #15 : 18.04.2020, 22:50:25 »
Miten alapallo oireili? Kolkotti ajaessa?

Joo. Montuissa ja hidasteissa kuuli hyvin. Syykin selvisi kun sain vanhan pois, suojakumi oli rikki juuresta, ei sitä nähnyt nivelen ollessa paikallaan. Oli aika väljä jo, lonksu ihan sormivoimilla kun sain käteen sen.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #16 : 19.04.2020, 00:18:29 »
Okei. Taitaa se omastakin olla se sitten sökö.. Kun muistelinkin että kuskinpuoleisesta taisi olla kumi vähän halki.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #17 : 03.05.2020, 15:36:34 »
Vappuaattona tuli auto myllyteltyä. Yks pakollinen kuva josta ei nyt näe sen kummemmin työn jälkeä. Oli muka kiire :)



Lisäksi viikonlopun aikana vaihdoin hälyttimen sireenin. Purkuosa tuli Liettuasta jonka totesin avattuani moitteettomaksi. Laitoin varuiksi uuden vähän isomman akkupaketin joka tuli briteistä sopivasti vapuksi. Testattu, toimii ja vikailmoitus on poissa. Avasin vanhan sireenin ja siitä ei enää kalua saanut. Akku oli vuotanut, johdot poikki ja piirilevy kärventynyt.

"Uusi" sireeni avattuna ja uudella akulla:


Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #18 : 07.07.2020, 17:48:43 »
Täältä ei paljoa uutta. Öljyt, suodatin ja raitisilmasuodatin vaihdettu. Kaikki nestetasot tarkastettu.

Alatukivarsien uretaanipuslat voideltu, niistä lähtevä narina oli melkoinen.

Takaluukun kaasujouset vaihdettu, vanhat Mapcot ei kestänyt edes kolmea vuotta. Uudet, Stabilot on paljon jäykemmät mitä Mapcot uutena. Nyt uskaltaa päästää luukun vapaasti ylös, Mapcoilla ei voinut.

Lootaan kovasti haluaisin ajaa sopeutusajon itse koska edellisen jälkeen on solenoidit käytetty irti ja öljyt ovat vaihtuneet uusiin. Siinä mitään vikaa ole mutta kuitenkin. Se kylläkin kaatui toistaiseksi siihen että Delphillä sitä ei saa aktivoitua ja Vida vittuilee mistä kirjoitinkin korjaamo ja yleistekniikkaosioon.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2020, 17:52:48 kirjoittanut M.M.A »

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #19 : 22.07.2020, 12:57:03 »
Loman lopuksi päätin vielä hankkiutua eroon vinkuvista takajarrupaloista. Tuli ostettua joskus halvat ku hyllyssä oli. Kaks vuotta sitä jakso kuunnella :D Ei auttanut puhdistukset, jarrurasvat tai paloissa kiinni olevat kitinälevyt. Halvoissa on vaan ne materiaalit semmosia. Eli halvat pois ja paremmat tilalle niin nyt on pysynyt vinkunat poissa.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #20 : 10.09.2020, 22:23:34 »
Eipä uudet palat ja vanhat levyt oikein sopinu yhteen. Epätasaisesti kuluneet vanhat takalevyt ni suorilla uusilla paloilla tuli vain ruosteraitaa. Takapää jarruttaa niin vähän et ehti jo syöpyä. Ja toinen levy oli hieman kierokin. Katselin samalla et etulevyt on aika paljon ohentuneet ni laitoin kaikki jarruhilut uusiksi.

Etujarrupalat ja käsijarrukengät bremboa, takajarrupalat ja käsijarrukenkien jouset boschia. Jarrulevyiksi valikoitui rotingerin graphite line. Vähän eri merkkejä testiin. Ensituntumalta hyvän tuntuinen setti.

Aeromotorsille pisteet, toimitus alle viikko vaikka viikonloppu välissä ja kaikki tilatut tuotteet oikein.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #21 : 18.09.2020, 19:56:09 »
Vdashin kautta ohjelmoitu, 154kW/320Nm -> 182kW/385Nm. Tapahtuu, sen kertoo ahtopainemittari sekä oma hanuri.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #22 : 31.10.2020, 14:34:03 »
Halogeenipitkät ei tässä juuri vakuuta(eikä kyllä lyhkäsetkään) niin tuli väsäiltyä pieni ledbar kilven alle. Oli bolt on suoraan puskuriin ja ritilä on niin syvällä et tän sai ihan kilven tasalle. Ilmakin mahtuu vielä kulkemaan.

Ohjaus volvon omalla katkaisijalla ja kytkentä releellä tän saitin ohjeitten mukaan. Rele ja maadoitus sinne minne volvon ohje näyttää. Meni kuin strömsöössä. Eikä edes tärise ajossa kun tuon kokoisen saa tukevasti ilman lisätukia.

Vähän olin skeptinen ja tämä oli puoliksi kokeilu mutta on kyllä melkoinen tuikku noin pieneksi eikä sijoituspaikkakaan pilannut koko hommaa. Isompaa en edes miettinyt koska halusin sen kilven alle peittämättä kuitenkaan koko aukkoa. Myöskään kilven päälle en halunnut sitä rumasti esille vaikkakin olisi siinä parempi.
Paskaa se toki kerää tuolla mut eipä mulla ole valojenpesuriakaan enää ni samalla sen pyyhkii kun muutkin valot.

Tuikku on Walonia Ghost 1. Sai niin halvalla tarjouksesta et en keksiny syytä olla ostamatta :)

« Viimeksi muokattu: 31.10.2020, 14:35:38 kirjoittanut M.M.A »

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #23 : 01.01.2021, 21:44:35 »
Kohti katsastusta ja kevättä. Leimalle ei PITÄISI olla mitään ihmeellistä.

Nurkkiin on hommattuna -35mm Vogtlandin jouset. Edellisessä autossa oli saman merkin alustasarja ja tykkäsin.

Täytyy vielä hommata kaikki iskarit, ylätuet ja kääntölaakerit. Taitaa olla orkkista kaikki kun katsoo niitten kuntoa, paitsi ylätuet eteen on vaihdettu, tosin yli kolme vuotta sitten.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #24 : 28.01.2021, 18:29:08 »
Jahas. Katsastussetä oli sitä mieltä että annetaanpa 1kk ajoaikaa. Syy on raigetangon sisäpää kuskin puolelta.

Hammastanko on huoltokirjan mukaan vaihdettu hieman yli 140 tkm kohdalla ja nyt taulussa 183tkm joten sormet ristiin ettei siitä ole kyse. Tehostinöljyt ainakin ovat pysyneet säiliössä.

Vien pajalle niin saa samantien kulmat kohdilleen, ei houkuta tuolla kylmässä maata tallin lattialla  ::)

Loput alustan osat laitoin tilaukseen. TRW iskareita koko kierros, Sachsin ylätuet ja kääntölaakerit eteen, taakse SKF ylätuet. Menee alle kelien lämmetessä ja saa taas suunnata kulmat  :buck2:

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #25 : 28.01.2021, 19:26:26 »

Lisäksi viikonlopun aikana vaihdoin hälyttimen sireenin. Purkuosa tuli Liettuasta jonka totesin avattuani moitteettomaksi. Laitoin varuiksi uuden vähän isomman akkupaketin joka tuli briteistä sopivasti vapuksi. Testattu, toimii ja vikailmoitus on poissa. Avasin vanhan sireenin ja siitä ei enää kalua saanut. Akku oli vuotanut, johdot poikki ja piirilevy kärventynyt.

"Uusi" sireeni avattuna ja uudella akulla:




Onko milline operaatio tuo sireenin vaihto /korjaus.

Itellä herjaa joka lukossa käytön jälkeen hälytinjärjestelmää ärrässä. Aikomus keväällä kattoa kuntoon.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #26 : 28.01.2021, 20:10:27 »

Onko milline operaatio tuo sireenin vaihto /korjaus.

Itellä herjaa joka lukossa käytön jälkeen hälytinjärjestelmää ärrässä. Aikomus keväällä kattoa kuntoon.

Vaihto on helppo. Hantinpuolen sisälokari pois niin sireeni näkyy. Sireeni on kiinni yhdellä pultilla jossa ei ole kantaa, vain sellainen puolipallo. Vedin siihen dremelillä uran niin sai lyötyä auki. Korvasin tavallisella pultilla sen kasatessa, ei sitä sieltä kukaan pois kaiva kun alkaa huutaa.

Youtubessa on FCP Euron video vaihtotyöstä. Orkkis korjaussarja kustantaa vajaa kolme hunttia muistaakseni.

Myös pelkkä akun vaihto on helppo. Ebaysta löytyy akkuja ja sireeni aukeaa nätisti terävällä veitsellä kun viiltelee saumaa pikkuhiljaa auki, sitten vaan akun johtojen kolvaus ja akku kiinni tarvittaessa vaikka kuumaliimalla. Liimalla sireeni kasaan. Tässä vaan on se että avatessa vasta näkee onko piirilevy mennyttä.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #27 : 28.01.2021, 20:31:46 »
Vaihto on helppo. Hantinpuolen sisälokari pois niin sireeni näkyy. Sireeni on kiinni yhdellä pultilla jossa ei ole kantaa, vain sellainen puolipallo. Vedin siihen dremelillä uran niin sai lyötyä auki. Korvasin tavallisella pultilla sen kasatessa, ei sitä sieltä kukaan pois kaiva kun alkaa huutaa.

Youtubessa on FCP Euron video vaihtotyöstä. Orkkis korjaussarja kustantaa vajaa kolme hunttia muistaakseni.

Myös pelkkä akun vaihto on helppo. Ebaysta löytyy akkuja ja sireeni aukeaa nätisti terävällä veitsellä kun viiltelee saumaa pikkuhiljaa auki, sitten vaan akun johtojen kolvaus ja akku kiinni tarvittaessa vaikka kuumaliimalla. Liimalla sireeni kasaan. Tässä vaan on se että avatessa vasta näkee onko piirilevy mennyttä.

Okei. Kiitos  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #28 : 04.02.2021, 19:03:37 »
Jahas. Katsastussetä oli sitä mieltä että annetaanpa 1kk ajoaikaa. Syy on raigetangon sisäpää kuskin puolelta.

Hammastanko on huoltokirjan mukaan vaihdettu hieman yli 140 tkm kohdalla ja nyt taulussa 183tkm joten sormet ristiin ettei siitä ole kyse. Tehostinöljyt ainakin ovat pysyneet säiliössä.

Vien pajalle niin saa samantien kulmat kohdilleen, ei houkuta tuolla kylmässä maata tallin lattialla  ::)

Loput alustan osat laitoin tilaukseen. TRW iskareita koko kierros, Sachsin ylätuet ja kääntölaakerit eteen, taakse SKF ylätuet. Menee alle kelien lämmetessä ja saa taas suunnata kulmat  :buck2:

Nyt kelpasi leimasedälle. Yhden hävinneen sivuäänen perusteella oli siellä sisäpäässä välys ollut jo jonkin aikaa. Hammastanko oli ok sekä tiivis.

Alustan osatkin odottelevat jo hyllyssä. Jälleen pisteet Aeromotorsille, kaikki meni niin kuin pitääkin.

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: M.M.A:n S60 2.5T 2004
« Vastaus #29 : 03.04.2021, 20:33:45 »
Etuiskarit vuosivat jo näkyvästi joten oli aika päivittää alustan osia. Ihmettelen miten leimasetä ei pari kk sitten sanonu mitään kun tolpat oli kosteat selvästi. Perän korkeutta olen myös aina ihmetellyt kun se on ollut selvästi ylempänä kun muissa kuuskymppisissä mut takana olikin korkeapaineiskarit, varaosanumeron perusteella google kertoi että ovat sachs nivot. Ja jouset liene jotkin järeämmät. Liekö ollut asuntovaunuveturi, mene ja tiedä.

Tilalle joka kulmaan meni TRW orkkista vastaavat kaksiputkiset kaasuiskarit ja Vogtlandin -35mm madallusjouset. Ensituntumalta hyvän tuntuinen setti. Ei ole pintakova eikä pompota ja on sopivan jämäkkä. Kaikki ylätuet ja kääntölaakerit on sachsia.

Kuva hieman valehtelee, perä laski vielä kun ajelin hetken ja nyt ehkä vähän keulii. Ei kyllä viitsisi laikata etusista kierrosta pois kun ne tolpat sai kasattua nyt jo ilman jousipuristimia. Katsotaan miten asettuu. Ens viikolla pitää kulmat vielä säädättää.

Vetokoukun ehkä poistan koska siitä on se lukkomekanismi ruostunut olemattomiin eikä oikein uutta tunnu löytyvän mistään. Lisäksi se napsahti jo yhteen korokkeeseen kun perä tuli alas.



 

Autoracing  KL-varaosat