Proturbo  Autodiagnoosi

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 738 Vastauksia
  • 141916 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #180 : 13.06.2020, 15:28:52 »
Spoileri pittää olla farkkuvolvossa.
Volvoton

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #181 : 14.06.2020, 02:09:11 »
Harrasteltu, ajeltu ja kuvailtu lisää... :D Takavalot sai tänään myllyä, eivät ne olleet huonot alunperinkään, mutta pientä hiusnaarmua siellä täällä. Nyt ovat lähes uudenveroiset. :)





Oliko kova ähellys asentaa?
Kuskin puolelle piti porata 2 reikää konttiin spoileria varten, matkustajan puolelle kolme, koska jarruvalon johto piti pujottaa siitä yhdestä ylimääräisestä kolosta. Sitten takaluukun sisämuoveja irti ja kiinnittämään spoilerin jarruvalon pistoke. Samalla napattiin auton alkuperäinen jarruvalo irti ja laitettiin tilalle mustaa teippiä, niin näyttää siistimmältä.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #182 : 14.06.2020, 19:49:57 »
Spoileri pittää olla farkkuvolvossa.

Samaa mieltä, jotenkin alastoman näkönen ilman, vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan  ;)

Miksiköhän nuo Volvon spoilerit on muuten suunniteltu niin ettei ne oikeasti toimi ? Takalasi paskaantuu/pölyyntyy/lumeentuu pahemmin spoilerin kanssa kun ilman.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #183 : 14.06.2020, 20:45:13 »
Astronautteja vartenko se jarruvalo siirretään siihen spoileriin ;)

Toimivuus varmaan ei paljon paina spoilerin ulkonäkökysymyksiä vastaan tehtaalla kun suurin osa ostajista ei asu räkäkelimaissa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #184 : 15.06.2020, 00:22:11 »
Enemmän tai vähemmän hyödyllistä toimintaa harjoitettu. Ovien ja takaluukun tiivisteet käsitelty, lukot ja saranat voideltu ja ovien kynnyslistat pesty. Kattoluukun tiivisteille ja mekanismille pitäisi varmaan kanssa antaa rakkautta, ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Moottoriöljyt pitää vaihtaa lähipäivinä, kun on huomaamatta tullut meikäläisen huoltoväli täyteen (7500km). ::)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #185 : 16.06.2020, 19:00:31 »
On nää saakeli laitteita.  :D Nyt levisi ilmeisesti mittaristo...Polttoainemittari lopetti toimimisen. Auto kuitenkin näyttää tankin litramäärän, joten mittariston juotokset lienee syynä.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #186 : 16.06.2020, 19:55:50 »
Ainut kerta kun anopin d5 jätti tien päälle oli kun polttoainemittari oli unohtanut laskea ja löpö loppui, harmi kun anopilta on mahdotonta saada tietoa mikä siinä oli vikana. Oli kyllä samoilla kilsoilla. Noin uudessa kyllä mittariviat kai aika harvinaisia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #187 : 17.06.2020, 19:35:29 »
Muutama sata kilometriä taivallettu tänään vaihteeksi ja polttoainemittari toimii... ??? Liekö ollut vain tilapäinen mielenhäiriö, vai olisiko ollut REM-yksikkö jumissa tai sitten mittaristo alkaa tosiaan olla kypsä, kuten arvelin. Katotaan kuinka pitkälle toimii, toivottavasti nyt ei ainakaan perjantaina kyrvähdä, kun pitäisi Keski-Suomeen suunnata visiitille.

Onko kenelläkään kokemuksia saako näihin D5:siin vaihteistöljylle erillistä jäähdytintä mitenkään patentoitua? Aika miehekkäisiin lukemiin tuon vaihteiston lämpötila kohoaa näillä hellesäillä ja lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen...

Motonetistä tuli haettu moottoriöljyt ja suodatin, huomenna vaihtoon...

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #188 : 18.06.2020, 11:09:40 »
Onko kenelläkään kokemuksia saako näihin D5:siin vaihteistöljylle erillistä jäähdytintä mitenkään patentoitua? Aika miehekkäisiin lukemiin tuon vaihteiston lämpötila kohoaa näillä hellesäillä ja lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen...
Eikös tuo 93 astetta ole ihan normaali laatikon käyntilämpötila?
Sieltä lävähtää viestiä mittaristoon sitten, kun laatikolla on oikeasti liian kuuma. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #189 : 18.06.2020, 12:09:17 »
On ainakin saanu tuohon ostettua lisä jäähdytintä vaihteistolle ihan volvolta. Mut jos ei enää saa niin s80 t6 on jo vakiona tommonen niin siitä saa helpolla tehtyä.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13539
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #190 : 18.06.2020, 12:18:51 »
Automaatin öljythän kiertää jäähyttimen ympäri joten siihen saa väliin vaikka XC90 V8:n lisäöljyn jäähdyttimen asennettua, se tulee suoraan letkun väliin ja on äärimmäisen helppo asentaa, mulla on omassa XC90:ssä se asennettuna. tuntuu auttavan varsinkin vedettäessä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #191 : 18.06.2020, 18:52:41 »
Pikaisen Googletuksen perusteella tuo Volvolta ostettava jäähdytin maksaa rapiat 600€ uutena. :o Käytetty jäähdytin on siis valintani. Onko tuo S80 T6:sen lisäjäähdytin ihan suoraan yhteensopiva tämän 6-lovisen lootan kanssa? Vai tarviiko ostaa esim. uusia letkuja Volvolta? Näytti olevan nekin reilu 100€ per kappale. ::) Liekö tollaisen mahdollisesti yli 20 vuotta vanhan jäähdyttimen ostaminen fiksua lähtökohtaisesti ylipäänsä / kannattaako niitä letkuja uusia "varmuuden vuoksi" ?

Eikös tuo 93 astetta ole ihan normaali laatikon käyntilämpötila?
Sieltä lävähtää viestiä mittaristoon sitten, kun laatikolla on oikeasti liian kuuma. 
Asiahan riippuu ihan siitä minkä kukin tulkitsee "normaaliksi".  ::) Eihän tuo 93 astetta vielä paha ole, mutta käsittääkseni optimilämpötila olisi huomattavasti alhaisempi. Ajotietokoneeseen tulee varoitus vaihteiston lämpötilasta vasta kun lämpötila on ollut peräti 150 astetta kauemmin kuin muutaman minuutin. Siinä vaiheessa vaihteistoon on jo varmuudella syntynyt vaurioita. Kova into olisi pitää tämä uusi vaihdelaatikko nyt hyvässä kunnossa. :)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #192 : 18.06.2020, 20:17:56 »
Ainakin kaikki alle 85 asteen on liian kylmää ja polttoainetalous kärsii. Eiköhän lämpöjen pidä olla jotain yli 60 astetta, että laatikko edes vaihtaa kylmän ajon ohjelman normaaliohjelmaksi ja lopettaa turbiinin luistattelun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #193 : 18.06.2020, 20:58:49 »
Mis kohtaa se jäähdytin on t6:ssa, rupes itseäkin tuunaus kiinnostamaan? Hieman huolestuttavasti varuste on malleissa joissa laatikko tunnetusti hajoaa  :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #194 : 18.06.2020, 22:19:21 »
Ainakin kaikki alle 85 asteen on liian kylmää ja polttoainetalous kärsii. Eiköhän lämpöjen pidä olla jotain yli 60 astetta, että laatikko edes vaihtaa kylmän ajon ohjelman normaaliohjelmaksi ja lopettaa turbiinin luistattelun.
Onko tälle tiedolle jotain lähdettä? :o Ymmärrän tuon 85 asteen rajan moottorille, mutta sen mitä olen tässä vaihteiston elämään paneutunut, niin olen käsittänyt että 60-80 asteen välissä on ideaalinen lämpötila vaihteistoöljyille. En myöskään ymmärrä miten polttoainetalouteen vaikuttaa se, että onko laatikko 65 vai esimerkiksi 85 asteinen? Laatikon sisäiset kitkat lienevät marginaalisesti pienemmät suuremmalla lämmöllä, mutta eron luulisi olevan niin pientä ettei se kulutuksessa näy mitenkään. Mitä tulee tuohon ”kylmävaihteisto” -ohjelmaan, niin se kytkeytyy pois jo faktasti kun laatikon lämpötila ylittää 20 asteen rajan. Sen alapuolella tapahtuu se turbiinin ylenpalttinen luistaminen. Vaihteiston toiminta säilyy likimain samana oli ne laatikon öljyt mitä tahansa 20-100 asteen väliltä omien havaintojeni mukaan. Nämä kokemukset siis näiden P2-Volvojen kanssa. Sekä 5-, että 6-lovisen lootan osalta.

 

Elekma  Autoracing