Samppasport  Futurez

S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.

  • 36 Vastauksia
  • 5511 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #15 : 05.08.2021, 07:40:14 »
Joo,no, meillä tuo vehjes oli just isossa rempassa Volvolla ja pantiin kaikki uutta jakopäähän+apulaitepuolelle(sis uudet vvt pyörät)., uus huhotinpöttö ja letkut.
Oli vvt pyörät niin kuluneet stefojen kohdalta ettei kannattanut laittaa takas.
Ihanan kallista mutta eihän tuo nyt tutinaa poistanut...   P> P>

Ai niin, uudet etupyörän laakeritkin juuri laitettiin.
Viikonlopulla ois tarkotus laittaa uudet etutolpat jousineen kaikkineen.

Sen jälkeen auto on melkein kuin uusi mutta tutiskoon sitten perkele.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #16 : 06.08.2021, 08:25:08 »
Pitäiskö vielä tarkistaa tuon harmonic damperin kunto, kun kerran paikallaankin oireilee, ettei oo pettänyt ja päässyt kiertyyn.
Joo, alkaa pikkuhiljaa takertuun jo oljenkorsiin.  :nuhtelu
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #17 : 08.08.2021, 11:16:16 »
Ei tätä ehdi korjaamaan niin nopeasti kuin se hajoaa. Ei voi suositella kenellekään näitä pikkuvolvoja joiden 5 Syl moottorista on sahattu 2,5 cm pois että se on saatu kenkälusikalla ängettyä paikalleen.
Nyt meni laturi, ei päivän tunnit riitä...  :facepalm:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #18 : 09.08.2021, 17:46:24 »
Vois olla syytä tutkia ja korjata myös toi nokkien ajoitus/VVT säätö. Saattas pannu pöristä hytkyilemättömämmin tai sitten ei.  ??? :)
Tätä mietin itsekin, voiko tuo VVT-pyörä aiheuttaa moottorin hytkymisen. Koskaan en ole törmännyt kyllä vastaavaan oireeseen, jos pyörät on hajalla. Yleensä ne pitää simmosta raksutusta, jonka kuulee selvästi.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #19 : 09.08.2021, 17:47:24 »
Pitäiskö vielä tarkistaa tuon harmonic damperin kunto, kun kerran paikallaankin oireilee, ettei oo pettänyt ja päässyt kiertyyn.
Joo, alkaa pikkuhiljaa takertuun jo oljenkorsiin.  :nuhtelu
Mikä on "harmonic damper" ?  :idiot2: Hytkyykö sulla kori paikallaan kierrosten ollessa n.1800rpm ?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #20 : 09.08.2021, 19:20:38 »
Se damper on siis kampiakselin hihnapyörä. Kaksi osaa joiden välissä kumivulkanointi.
Kuten aiemmin sanoin, meillä laitettiin kaikki uutta jakopäähän, sis vvt pyörät.
Ei ollut mitään vaikutusta tutinaan.

1800 rpm ei niinkään paikallaan tutise mutta käynti ei mielestäni ole niin tasaista kuin vitosessa pitäisi olla...
Oudompi ei huomaisi mutta kun näistä tinakoneista alkaa olla jo jonkin verran kokemusta.

Katotaan kun on lievemmät madallusjoset ja uudet iskarit paikoillaan, onko mitään eroa.

Nyt on hermolepoa tuosta kulkineesta viikon tai pari. :uglystupid2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #21 : 09.08.2021, 19:44:41 »
^ Aivan, niinhän tuolla lukikin notta jakopää on remontoitu vvt-pyöriä myöden  :P

Täytyypi tilata autodocilta tuo jakopään tukikumi tällä viikolla ja ihmetellään sitten lisää  :)

Poissa Alakerran_Rami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #22 : 12.08.2021, 18:20:21 »
Vähän nostomielessä ja mielenkiinnosta myös vastailen.

Itsellä V50 D2 vuosimalli 2011 ja se kanssa tutisee aika tarkaan kierroslukujen 1500 ja 1700 välissä kakkosvaihteella kun on "vääntö" päällä. Muilla kierroksilla tai vaihteilla tutinaa ei ole.

Pari vuotta sitten kaikki haastattelemani autotietäjät sanoi että aivan varmasti on kaksoismassavauhtipyörä. No kytkin alkoi hajota sopivasti viimevuonna ja laitatin kuntoon kytkimen ja vauhtipyörän. Ei vaikutusta tutinaan. En ole jaksanut sitä enempää tutkia/tutkituttaa, mutta vois ehkä joskus kokeilla noita tukikumeja, raidetangon päitä, vetareita joskus.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #23 : 22.08.2021, 18:44:40 »
 :hg: Hello, täällä taas.
Nyt on uudet Sachs iskarit ja Eibach madallusjouset edessä.
Kumma kyllä tutinat häipyi lähes olemattomiin.
Ei siis täysin poistunut tutina mutta kyllä on tosi minimaalista vrt ennen iskari+jousiremppaa.

Jotain hyvää edes tässäkin syksyssä. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #24 : 26.08.2021, 19:00:21 »
Itellä meni tuo autodocin tilaus täysin reisille. Paketti tuli viikon myöhässä ja joku siinä samalla nussinut varaosat paketista  >:( Tyhjä paketti odotti kotiovella eilen...

Noh, autodocin aspa toimii hienosti. Tänään jo lupailivat rahoja takaisin ja rahdeista vielä ihmetellään saisiko ne myös. Postnordin aspasta ei ole kuulunut pihaustakaan ja puhelimeen ei vastata. Todella surkeaa asiakaspalvelua heiltä...

Huomenna varmaan tilaillaan tuo jakopään tukikumi uudestaan ja toivotaan, että tällä kertaa tulisi muutakin kuin pelkkä tyhjä pahvilaatikko.

Edit: Autodoc palautti koko summan takaisin alle kahdessa päivässä. Todella esimerkillistä toimintaa  ;) Postnordilta tuli vastaus vasta sitten, kun pisti haistattelut menemään.

Anyways, tein tänään pikkuhuollon (öljyt,suodatin,raitis) ja otin käryt lähenevää leimaa varten. Tasakaasulla siinä käryjä ottaessa 2000-3000rpm normaalisti oli arvot hieman koholla (kylmä kone). CO pyöri siinä 0,2 - 0,3 ja HC 100-200. Vaikka kaasu tasaisena,  hiukan pöpsäytteli putkessa ja aina kun yskäisi, kone tärähtää ja tuntuu korissa. Ihan kuin ei kävisi kunnolla  :idiot2: Koneen hieman lämmettyä arvot tippuivat alas ja kaikki ok, mutta silti jotenkin ei käy nätisti... Joku aiempi omistaja on ilmeisesti ohjelmoinut tämän joskus, liekkö paska softa sisällä, mikä aiheuttaisi tämän "nypytyksen" / huonosti käymisen.. Kaikki huoltokomponentit on vaihdettu 11tkm sitten, ja nyt oli pikkuhuollon aika.

Tilasin nyt toisen kerran tuon jakopään tukikumin. Saa nähdä mitä tapahtuu, kun saa sen paikalleen. Kangella koittaen, alkuperäinen tukikumi tuntuu todella vetelältä. Toki, sen tehtävähän on antaa liikkumavaraa, kun moottori elää eri tilanteissa..

Kampiakselin siimapyörä myös tarkastettiin samalla, pyörii eri kierrosluvuilla täysin tasaisesti. Ei pienintäkään vapinaa, kuten ei myöskään itse moottorissa ihan silminnähden.

Huollon yhteydessä myös tarkistelin nopeasti apurungon ja alatukivarsien kiinnityksiä, kaikki on piukkaa ja kunnolla kiinni. Jos tuo viimeinen tukikumi ei tuo muutosta vapinaan, menee kyllä sormi suuhun siinä kohtaan...  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 27.08.2021, 18:48:22 kirjoittanut s80mk2 »

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #25 : 02.09.2021, 18:13:56 »
Homma selvä ! Jakopään puolen moottorin kannatinkumi oli syyllinen !

Tänään saapui paketti ja tällä kertaa varaosaa ei oltu varastettu  ;D Vaihtoon samantien, töissä se 10min ja uusi osa paikallaan. Jakopään puoli nousi pari senttiä ylöspäin, kun laittoi uuden palikan paikalleen. Kaikki tutinat/vapinat on poissa ! Paikallaan ei vapise, pintakaasulla liikenteen seassa ei vapise, eikä myöskään täydellä höngällä moottoritiellä. Vanha osa oli vaan yksinkertaisesti loppu.. Vähän sama, kuin olisi moottori pultattu suoraan runkoaisaan kiinni..

Toivottavasti tämä auttaa muita ongelmasta kärsiviä !

Uusi Meyle osa

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #26 : 02.09.2021, 18:33:09 »
Onko tuo Meylen tuki?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #28 : 10.09.2021, 19:55:10 »
Viikonverran nyt mutustellut uuden kannatinkumin myötä ajokäyttäytymistä. On todella lähellä täydellistä, mutta pakko se on myöntää, todella lievää tutinaa on edelleen havaittavissa. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi liikennehidastimen jälkeen todella rauhallinen kiiihdytys ja kun lyö kakkoselle, on havaittavissa pientä tutinaa. Myös täydellä kaasulla kiihdyttäessä on havaittavissa lievää tärinää jossain kohtaan kiihdytystä. Tämä lienee jo "normaalia", eihän tämä kuitenkaan mikään "ässä mersu" ole  :)

Poissa Lolosfa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #29 : 15.09.2021, 21:11:54 »
Tervehdys.

Kaverilla täsmälleen samanlaiset tutinaoireet etenkin ykkösellä ja kakkosella kääntäessä (nivelet ehjät!) ja isommilla vauhdilla vedätyksessä tärinä (yli 80 km/h, moottorijarrutuksessa ei täristä).

Auto on 1.6 d vuosimallia 2012 ja manuaali 6 vaihteinen.

Tähän mennessä vaihdettu:
- uudet renkaat, tasapainoitettu ja nelipyöräsuuntaus tehty (oli entiset kuulemma kananmunan malliset, ei vaikutusta)
- oikea vetoakseli (ei vaikutusta)
- moottorin tukikumi jakopään kohdalta, samannäköinen kuin tuo Meylen kumi (vaikutuksena tuntui että tärinä lisääntyi..... :-()

Mitä muuta tässä enää keksii? Moottori käy tasaisesti. Vanha oikeanpuolen etuakseli on tallessa, voiko tuon sisemmän nivelen vaihtaa vasemmalle puolelle jotta voisi eliminoida tuon vasemman vetarin nivelen kunnon? Päällepäin vasemmassa vetarissa ei näy minkäänlaista kulumaa maljoissa eikä tunnu välyksiä. Kaveri on korjaamon omistaja ja hänen mielestään ei välyksiä löydy tukivarsista tai mistään mikä nyt voisi tulla mieleen. Apuja kaivataan.

 

Elekma  Autoracing