Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.

  • 36 Vastauksia
  • 5423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Pojan autossa ongelmaa. Molemmat vetoakselit uusittu, uudet vanteet ja renkaat. Tutistaa vähän vaikkapa nopeuden ollessa 40kmh ja kakkosella kiihdyttää, suuremmillakin nopeuksilla mutta tuntuu tärinältä, ei tutinalta
Välillä tärinä katoaa lähes täysin mutta palaa taas.
Auto ohjelmoitu stage kakkoseen Volvolla,entisen omistajan mukaan että kaipa siellä lähempänä 250 hp on, ainakin vetää ripeästi.
Niin ja laatikko on M66 6-lovinen manuaali, öljytkin just vaihdettu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8856
  • Teiden tukko
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #1 : 30.09.2020, 10:22:26 »
Pojan autossa ongelmaa. Molemmat vetoakselit uusittu, uudet vanteet ja renkaat. Tutistaa vähän vaikkapa nopeuden ollessa 40kmh ja kakkosella kiihdyttää, suuremmillakin nopeuksilla mutta tuntuu tärinältä, ei tutinalta
Välillä tärinä katoaa lähes täysin mutta palaa taas.
Auto ohjelmoitu stage kakkoseen Volvolla,entisen omistajan mukaan että kaipa siellä lähempänä 250 hp on, ainakin vetää ripeästi.
Niin ja laatikko on M66 6-lovinen manuaali, öljytkin just vaihdettu.

Kaksoismassavauhtipyörä? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #2 : 30.09.2020, 13:04:56 »
Täytyy seurailla. Mitään ääniä tai kolkotuksia ei kyllä kuulu
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #3 : 04.10.2020, 17:09:37 »
Korjaamolla sanovat ettei tässä ole kuin alhaalla tukikumit moottorille.
Näyttäspä kuitenkin olevan paisuntasäiliön alla ja akun alla.
Paisarin alla näyttäis olevan aika veltto, pitää se uusia ensin kun on niin helppo.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Bamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Velho
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #4 : 04.10.2020, 20:16:36 »
Kaksoismassa 100% varmuudella.. Omassa 2.0D koneellisessa oli samaa tutinaa / tärinää ja poistui kytkinremontin yhteydessä, aluksi yhdistin sen vetareihin mutta yllätyin kun kaksoismassa oli aivan sökönä vaikka mitään kolinoita ei kuulunut.

Niin ja tukikumeja on 3kpl, mainitsemissa paikoissasi ja 1kpl vaihteistosta apurunkoon menevä.
Kaikenlaista velhoilua Oulussa.

Poissa Smöörs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #5 : 04.10.2020, 21:53:00 »
Itsellä samaa ongelmaa, vikaa etsitty vaikka ja mistä... :-\

Vaihdettua osaa;
-Kytkinpaketti- ja vauhtipyörä
-Kaikki tukikumit
-Puslat ja alatukivarret
-Vetoakselit + sisemmät ja ulommat nivelet
-Uusi alusta (bc racing v1) jouset ja iskarit

Kohta saa talvinakit alle ja niillä testailemaan, josko vanteissa vikaa?
Olen myös kuullut että kyseisessa mallissa voipi tuo tärinä olla tyyppi vikaa.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2020, 21:54:57 kirjoittanut Smöörs »

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #6 : 31.10.2020, 14:22:04 »
Pantiin uudet alatukivarret ja raidepäät--->nelipyöräsuuntaus niin tutinat loppu.
Ei vielä osien vahdon jälkeen vaan vaati sen suuntauksen. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #7 : 10.06.2021, 17:08:44 »
No niin. Tutina jatkuu taas kiihdyttäessä n. 2000-2500rpm välillä eikä tule massapyörästä.
Kaikki mahd on vaihdettu.
Kaippa se on tuo Fordin sukulaisuus kun vaikuttaa.  :knuppel2:

Kukaan ei tähän ole järkevää selitystä keksinyt.

Nostin tätä aihetta kun näkyy oleva tuossa lähellä taas ketju samasta ongelmasta.
Tutina tuntuu repsikan paikalla ilkeesti kun lattia vatkaa.  :pupu: :facepalm:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #8 : 10.06.2021, 20:26:08 »
Tutina tuntuu repsikan paikalla ilkeesti kun lattia vatkaa.  :pupu: :facepalm:
Huomasin saman, kun oli emäntä puikoissa. Kevyt kiihdytys loivassa kaarteessa koko auto "vatkaa" niin että posket heiluu  :2funny: Ilmoittelen miten kävi, kun saan autodocilta tuon vasemman vetarin vielä...

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #9 : 29.06.2021, 10:48:28 »
Huomasin saman, kun oli emäntä puikoissa. Kevyt kiihdytys loivassa kaarteessa koko auto "vatkaa" niin että posket heiluu  :2funny: Ilmoittelen miten kävi, kun saan autodocilta tuon vasemman vetarin vielä...
Vasen vetoakseli nyt myös vaihdettu -> mikään ei muuttunut.. Itselle jää vaihtoehdoiksi enään moottorin tukikumit tai etualatukivarsien takahelat.

Alavarret ja takahelat on kyllä aikaisemmin vaihdettu, näyttävät suht uusilta ja terveiltä. Toki, oikeanpuolen takahela on hieman eri asentoon asennettu kuin vasen, mutta en usko sen vaikuttavan.

Tosiaan, tutina tuntuu useimmiten hiljaisella vauhdilla kevyesti kiihdyttäen luultavasti kakkosvaihde pesässä (5v automaatti), kierrosten ollessa 2000-2500rpm. Myös, jos konetiellä painaa kick-downin, tutina muuttuu nopeataajuiseksi tärinäksi, joka loppuu välittömästi kun kaasun höllää.

Vaihdelaatikon alatukea vääntelin kangella, vaikutti todella veltolta. Moottorin ylätukia en ole tarkastanut.

Mietin, voisiko moottorin tärinä tulla kumityynyjen läpi koriin ja vetkuttaa koko autoa ? Auto paikallaan kaasuttaessa mitään tärinöitä tosin ei tunnu...

Ulkomaan foorumilla oli vaihdeltu akun alla olevaa kumityynyä ja ilmeisesti ongelma poistunut. Osa oli laittanut "e-focuksen" tyynyn, ilmeisesti on jämerämpää tekoa. Puhetta oli myös päivitetystä hydraulisesta kumityynystä, joka jäykistyy väännön kasvaessa.

Merkkiliike sanoo, että tarvike vetarit ovat syypää tähän.. Vaikea uskoa, kun orkkiskepit tulee puolasta suunnilleen samalta tehtaalta mistä tarvikeosat... Itsellä on Ridexin kepit nyt paikallaan ja vaikuttivat todella laadukkailta ja jämäköiltä.

Ulkomaan foorumilla joku kaveri oli koittanut muistaakseni 4 vai 5 eri vetoakseliparia eri valmistajilta ja mitään muutosta ei havaittu.

EDIT: Tässä nuo vaihteiston tukityynyt. Volvo on päivittänyt aikoinaan kyseisen osan. Tämä viittaisi selkeästi ongelmaan.

Ongelman kuvaus "Symptoms: Vibration around 1500-2000 RPM in 1-3 gears. Clunking noise occurring after pressing the accelerator after just releasing it (whilst moving). Excessive vibration."

Vanhan mallinen osa



Uuden mallinen osa



Vanhan osan oem varaosanumero 31359779

Uuden osan oem varaosanumero 31316498

Tässä täytyy tietää, että uuden designin tuki ei sovi vanhaan malliin suoraan. Vaihdelaatikon "korvake" on erinlainen ja keskipultti eri kokoinen. Näihin myydään valmiita kittejä, jos haluaa asentaa tuon uudemman version.

Autodocilta löytyy suoraan Uusittu vanhanmallinen tuki

Sekä myös Uuden mallinen tuki

Autodoc ei tosin tiedä kertoa, että tuo new desing palikka ei sovi suoraan vanhan mallin tilalle. Oma kärry on 09/2005 rekisteröity, joten oletettavasti siellä on tuo vanhan mallin osa.

Vanhan designin Febi osa


Tuo vanhan designin osa näyttää silti hieman päivitetyltä verrattuna oem palikkaan.

Tilaan nyt tuon vanhan mallin Febin palikan ja samaan syssyyn vaihteiston alatuen. Palataan asiaan ja toivotaan, että auto tulisi näillä kuntoon !

PS:
Asennusohjeita ulkomailta

Toinen ohje

Sinne lähti tilaus
« Viimeksi muokattu: 29.06.2021, 12:29:27 kirjoittanut s80mk2 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #10 : 30.06.2021, 11:56:58 »
Hyvä tarina!
Laittakaa tuonne faq osioon ettei huku..
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #11 : 30.06.2021, 19:03:13 »
Hyvä tarina!
Laittakaa tuonne faq osioon ettei huku..
Jos auto tulee kuntoon, niin olen samaa mieltä  :)

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #12 : 29.07.2021, 20:42:10 »
Kesälomat painoi päälle ja autohommat jäi tauolle. Autodocin paketti ollut jo kolmisen viikkoa eteisen lattialla odottamassa asennusta. Tänään sitten rykäisin uudet palikat paikalleen. Koko hommaan meni korjaamo olosuhteissa n.1 tunti.

Ensimmäisenä vaihdoin tuon vaihdelaatikon ylätuen. Akun kun joutuu irroittamaan, laitoin OBD-pistokkeeseen varavirran siksi aikaa, kun ei jaksa alkaa radion asetuksia yms räpläämään uudestaan. Hommana todella yksinkertainen. Vanha tukikumi oli kulunut ja hieman velton oloinen.

Sitten vaihdoin vaihdelaatikon alatuet. Apurunkoon kiinnittyvä tuki oli todella vetelä/väsynyt. Vaihdelaatikossa kiinni oleva alumiinikikkare oli kyllä turha vaihtaa. Pyöreä pusla oli yhtä tiukka kuin uusi.

No, anyways nyt tuli kaikki uusittua kerralla.

Koeajolla huomasin, että tutina/vetkutus oli lähes kokonaan hävinnyt. Tietysti, siihen kiinnittää erityistä huomiota, kun tarkkailee ja vertaa aiempaan vakavaan ongelmaan.

En voi sanoa, että 100% ongelma olisi hävinnyt, mutta aivan selkeä muutos tuli tukikumien vaihdon jälkeen. Koko koeajon aikana kerran tai kaksi, tunsi todella lievää tutinaa kiihdyttäessä rauhallisesti.

Kuvassa vanhat osat


Ihmeellinen juttu on se, että eilen olin parkkipaikalla P päällä kone tyhjäkäynnillä ja yhtäkkiä auto alkoi hytkymään ja kierroslukumittari pyörii 500 nurkilla ja siitä sitten auto sammui  :(

Avaimesta käyntiin ja kaikki toimii taas..

Luin vikakoodit samalla tänään ja siellä oli kaksi koodia polttoaineenpaineen tunnistimesta. Tuttu juttu. Sama anturi hajosi aiemmasta kakkoskoppasesta S80 2.5T:stä. Ilmeisesti lähes identtinen moottori. Olen huomannut, että vedätettäessä kuin auto empisi ja hieman nypyttäisi, joskus myös tasakaasulla. Tuo anturi on siis ollut jo pitkään hajoamassa, mutta silti ei koodia ole jättäny, kunnes nyt, kun sammui tyhjäkäynniltä. Tuo voisi selittää myös tuon nypytyksen täyskaasulla.

Kuva vikakoodeista (tuo ylin koodi on ollut mun muistaakseni aina tuolla muistissa)


Täytyypä vaihtaa tuo p-a paineen tunnistin vielä ja toivoa, että loppuisi tuo empiminen täydellä kaasulla. Alkaa pikkuvolvo olemaan epidemiaa lainatakseni "leviämisvaiheessa"  :D

Ei kyllä vakuuta nämä "uudet koneet" laadullaan, miten nuo vanhat teki....

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #13 : 02.08.2021, 18:14:10 »
P-A paineen anturi vaihdettu tänään. Hommaan meni se viitisen minuuttia. Käy hienosti ja kulkee hyvin. Nyt huomasin, että auto paikallaan P-päällä nostaa kierrokset 1800rpm, niin alkaa koko kori hytkymään. Eli juuri tämä kyseinen ongelma, mitä on ihmetelty. Nyt se on 100% varma, että voimansiirrosta / alustasta tämä ei johdu.

Vaihtoehdot enään jäljellä.
1. Jakopään puoleinen moottorin tukikumi on hajalla.
2. Jostain syystä moottori vatkaa/hytisee kyseisellä kierrosluvulla aiheuttaen koko korissa tuntuvat hytinän.

Vaihdan vielä tuon viimeisen tukikumin uuteen ja sormet ristissä toivoen, että ongelma poistuisi kokonaan.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 2005 manuaali. Tutina/tärinä kiihdytyksessä.
« Vastaus #14 : 05.08.2021, 00:31:39 »

Vaihdan vielä tuon viimeisen tukikumin uuteen ja sormet ristissä toivoen, että ongelma poistuisi kokonaan.
Vois olla syytä tutkia ja korjata myös toi nokkien ajoitus/VVT säätö. Saattas pannu pöristä hytkyilemättömämmin tai sitten ei.  ??? :)

 

Kulkukoira  Proturbo