Ateho  Elekma

940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä

  • 61 Vastauksia
  • 10377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #30 : 19.11.2020, 21:20:45 »
Kierrosluku mittarin outo kierrosten vaihtelu ilman,että moottorin kierrokset muuttuu on selvitetty myös 8.11.2020 ennen korjaamolle ajoa.
Ei ollut maadoitus vika ainakaan tällä kertaa. 

Laturin hihna oli löysällä. Ei niin löysällä että hihna olisi vinkunut. Ei syttynyt latauksen merkkivalokaan.
Pikkuinen kiristys ja loppui kierroslukumittarin outo käytös,,,,,,, joka oli jo siinä pisteessä, että tyhjäkäynnillä kiekkamittari näytti jotain 50-100rpm lukemaa. Ja nopeudella jossa kiekkaa pitäisi olla 2800 luokkaa, niin mittari näytti noin 2200.




     
« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 20:40:30 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #31 : 19.11.2020, 21:43:42 »
19.11.2020 juuri palattu noin 4000km 5 päivässä keskisen-Euroopan visiitiltä.

Yhdellä rajalla pysäytettiin katseltiin autoon sisälle ja kysyttiin jotain venäjäksi.   Kysyin " tuu juu spiik inglis?"
Vastakysymykseksi sain  " Finland? "    Johon vastasin myöntävästi.
Sitten minulle näytettiin lapasta menosuuntaan ja kehoitettiin jatkamaan matkaa.

Siinä se koko reissun rajavalvonnat omalta kohdaltani.


Nyt ajoin koko reissun vain 95 bensalla.

Menomatkalla peräkärry mukaan lukien noin 350kg.   Kulutus 9.1- 9.45 ltr / 100km luokkaa.
 
Paluumatkalla kuormaa noin 1000kg kärry mukaan lukien.
8.9 - 9.5 ltr / 100km oli kulutuslukemat.

Pienimmillään tuo oli Puolan motaria tullessa noin 90km/h vauhdilla rekkojen tahdissa ei kuitenkaan imussa. Sisältäen toki ohituksia alle 90 ajavista rekoista.

Edeltäjä 740 2.3 vapari farkku kulki ihan samoissa kulutus lukemissa nämä samat reitit.   
 

Paluumatkalla noin  500km ennen määränpäätä alkoi yksi aamu hotellin pihalta lähtiessäni sisäpuhallin rääkyä oikein kunnolla.
Rääkyminen vaimeni kitinäksi täydellä teholla puhaltaessa.
Puhallin siis taas purkuun lähipäivinä.  Nyt parempi tutkimus ja ehkä laakereiden valmistus / vaihtaminen, jos siellä sellaiset löytyy.
Yksi ominaisuus tuossa puhaltimessa ollut kokoajan mitä nyt olen ajellut, että alkaa vikistä ja vinkua aina oikealle kaartaessa. 
Se hetkeksi helpotti RVS öljyämisen myötä, mutta palasi tällä reissulla.

Takavaloissa taas maavikaa.
Valovika-merkkivalo välillä syttyy kun jarrutan.  Jää palamaan vaikka jarrutus on loppunut jo aikaa sitten ja meno on taas normaalia matka-ajoa.  Merkkivalo sammuu aina, kun vilautan vilkulla oikealle.
Ja sitten taas jossain vaiheessa matkaa valovika-merkkivalo ei enää sytykään vaikka jarrutan,,,,kunnes taas seuraavana päivänä syttyy. 
Oletan,että kuskinpuolen takavalo paketissa syy. Se kun on vielä vailla kunnollista hapettumien puhdistusta ja suojakäsittelyä, jollaisen apparin puoli on jo saanut.   Vähän roisissa kunnossa on kontaktipinnat kuskinpuolella. 

 




 





     
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #32 : 22.11.2020, 20:48:09 »
Unohtunut ihan mainita, että tässä kulkineessa oli minulle tullessani etupuskurin alla keltaiset valot. 
Rek. ote kertoi, että nuo oli hyväksytty sumuvaloiksi.  :2funny:
Omamekaanikko intti, että on ne sumarit ja ihan hyväksytyt.

Minä  ::)   otin ruuvarin, irroitin keltaisen lampunlasin ja sitten polttimon. Ja kysyin mekaanikolta onko ennen nähnyt 21W sumuvalopoltinta hehkulangalla?
Talmun huomiovalothan ne oli. (Sellaset oli yhdessä vm 1985 autossani vuodesta 1989-1996, joten tunnistin helposti)
Miten ihmeessä katsuri on nuo hyväksynyt sumuvaloiksi???? :nohnoh

Nyt noiden tilalla on LED-päiväajovalot.


740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #33 : 24.12.2020, 22:11:26 »
Vähä rassaa,kun käyntiin saattaminen on vähä vaikiaa wiinalla. :-\

60% seosta kertoi eFlexApp versio 1.0.7 , jonka latasin vajaa 2 viikkoa sitten.  Aiempi appi ei saanut yhteyttä eFlexPlus boxiin, mutta tällä saa.  Ilmeisesti tottelee säätökomentoa käynnistysrikastus, kun hiukan helpotti käynnistystä.  P>

Win10 läppäri saa myös yhteyden boxiin, mutta boxi ei tottele mitäänläppärin sylkemiä  säätökomentoja.

Pitkä starttaus ei helpota käynnistystä.

0 kelissä ottanut sellaiset 4-5 lyhyttä 1-1.5 sek starttausta ilman lupaamista. Sitten lupailee köhäisemällä seuraavat 2-3 starttausta, kunnes prutkuttaen lähtee käyntiin vajaalla, mutta tottelee onneksi kaasua ja alkaa käydä nätisti,kun kierrättää 1500-2000rpm.

Tänään +3 lämmintä ja nyt yskähti jo kolmannella ja kuudennella lähti käyntiin.

Toimivaa lohkolämppäriä ei tässä moottorissa vielä ole, kun joskus jostain syystä on katkottu lohkossa olevasta lämppäristä lähtevät johdot. 


60% wiinaseoksella ajelua noin 500km josta 94% maantieajoa. Kuski+noin 100kg tavaraa kyydissä. Kulutus 11.6 l/100km.   :tickedoff:
On tuo vähän turhan korkea mielestäni miltei tyhjälle autolle, kun 1000kg kuormalla peräkärryn kera 95E bensalla menee 9-9.5l/100km.

Katsellaan nyt mitä menee nykyisellä seoksella, kun tuon 60%:n päälle just tankkasin noin 57 litraa E85:sta.

Nyt kun ei oikein ammatilliset työt ole kiinnostaneet, niin olen saanut ihan hullun ajatuksen:
Rakentaisinko pienen lisäbensatankin, jossa olisi vain 95E bensaa, jotta auton saa helposti käyntiin kelillä kuin kelillä ja koneen lämmettyä vaihtaa polttamaan wiinaa.  V:>   
Ihan kuin "wanhaan hyvään aikaan" oli petroli Saabeissa ja Talboteissa.

Oikein mukavaa Joulua kaikille.

 :tonttu: :tonttu:  ELK ELK


EDIT: Wiinan kulutuslukema korjattu suuremmaksi eli todelliseksi.  Tosin sisältää vähän vajaa 2 tuntia tyhjäkäyntiä, kun jouduin autossa odottelemaan. Koronan vuoksi ei päästetty rakennukseen lämmittelemään.

 
« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 16:34:10 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #34 : 27.12.2020, 16:36:56 »
E85 seos nyt 66%, keli  -2 C ja vaati 12 lyhyttä starttia.
Viimeisellä "jyrähti" täydellisesti käyntiin, kun 4 edellistä starttausta oli vain köhäissyt.

740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #35 : 27.12.2020, 17:18:46 »
Nyt on kyllä tuskasta touhua, johan se lähtee tollalailla käymään ilman viinaboksia  :D. Ja tuota erillistankkiviritelmää en kyllä todellakaan jaksaisi viritellä, niin paljon helpompi tehdä vakiolastu ja modata vaan starttikarttoja viinalle sopivammiksi, vaikka tekee silmät kiinni tietämättä mistään mitään ei se tuon huonompikaan ole  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #36 : 22.01.2021, 19:39:13 »
Lokakuun lopulla kävi kutsumaton vieras / vieraita ihastelemassa omakotitaloni pihalla nukkuneen lukitsemattoman volleni sisustaa. 
Ei ollut narkkis,kun ei asperiini, ei burana eikä edes navigaattori kelvannut.  Eikä ollut muutenkaan rahan perässä, kun kaikki 35 eurosenttiä oli keskikonsolissa tallella. 

Oli vain sekalaiset hyödylliset tavarani nakeltu pitkin ohjaamoa.  Mitään ei oltu viety. :o




740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #37 : 22.01.2021, 19:46:18 »
Kartano-volvo on kyllä oiva nimi näille farkuille.
Aivan ilmeistä,että sisätilat suunnitellut henkilö on ollut yhteistyössä gyttorp paukkutehtaan kanssa.
Ei nämä haulikonpatruuna laatikot varmaan vahingossa istu napakasti takalokasuojien väliseen tilaan.  8)

5 laatikkoa rinnakkain eli 1250kpl paukkuja / kerros.  On siinä harakat ja fasaanit saaneet kyytiä kun kartanon riistanhoitaja on tällaisen lastin hurauttanut riistapellolle isännän ja arvovieraiden paukuteltavaksi.
 

740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #38 : 22.01.2021, 23:50:04 »
Tällainen oli vollen alavesiletku ennen uusimista siniseksi "silikoonituubiksi"
Volvo tässä lukee mutta tiedä sitten mihin malliin tarkoitettu. Tätä oli leikelty. 

« Viimeksi muokattu: 23.01.2021, 00:12:08 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #39 : 22.01.2021, 23:53:10 »
Toisinaan tarvitsee laittaa wihaksi.   



Wihasta oli hyötyä letkuvaihdossa.
Tämä on toinen kahdesta hankkimastani alavesiletkusta. Jääköön varalle. 
Tässä turbon vesiletku koukkaa suoremmin kuin "silikoonituubissa"


« Viimeksi muokattu: 22.01.2021, 23:57:34 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #40 : 23.01.2021, 00:09:27 »
Pakkasten tehdessä tuloaan ja auton käynnistyvyyden kylmyyden myötä huonontuessa, päätin hankkia ja asentaa sisätilankennolta palaavaan letkuun asennettavan vedenkeittimen, jossa myös kiertovesipumppu.

Tämän FT vollen viileä käynnistyvyys 95E:llä ja wiinalla käynnistyvyyden vaikeus melkein kelillä kuin kelillä on kyllä ihan ala-arvoista verrattuna edelliseen 740  2.3 vapariin.  Pitää ehkä vielä mittailla keväällä uusitun puolan ominaisuudet. Jos vaikka olisi jo kypsähtänyt.   

Tilaus saapui juuri sopivasti -20 C pakkasten juuri loputtua. Mutta pääsin sentään kokeilemaan toimivuuden vielä -10 kelissä.
Toimii.  Volle käynnistyi jonkin verran helpommin ja pukkasi lämpöä lasille melkein heti.

Sinne se alumiinilaatikko mahtui. Omavalmiste kannake sille piti kyllä kehittää.


« Viimeksi muokattu: 23.01.2021, 18:19:01 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #41 : 23.01.2021, 00:15:33 »
Nyt on kyllä tuskasta touhua, johan se lähtee tollalailla käymään ilman viinaboksia  :D. Ja tuota erillistankkiviritelmää en kyllä todellakaan jaksaisi viritellä, niin paljon helpompi tehdä vakiolastu ja modata vaan starttikarttoja viinalle sopivammiksi, vaikka tekee silmät kiinni tietämättä mistään mitään ei se tuon huonompikaan ole  :D

joo. Ehkä joskus.  Noihin yhtään perehtynyt, kun tähän asti kaikki kulkineet kelvanneet sellaisina kuin olleet. Mutta ei niissä tämmöistä riesaa ollutkaan. Nollakelissä saa pelkällä 95E:lläkin 3-4x startata.
 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #42 : 23.01.2021, 08:24:17 »
Oliskohan ecun vedenlämpöanturissa vikaa? Eli vastus pienempi mitä pitäisi olla 'x' lämpötilassa = ecu luulee että lämpötila on vaikka 10...20C lämpimämpi mitä oikeesti on.

Kyllä bensalla pitäis tärähtää kerrasta tulille oli 0C tai -20C. :)
Toki vikamahdollisuuksia on paljon muitakin, mut vedenlämpöanturi olis hyvä tarkastaa.
Esim. jotku tarvikeanturit saattaa antaa ihan mitä sattuu vastuksia ja sit tulee ongelmia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #43 : 23.01.2021, 18:21:19 »
Pitääpi moinen anturi tarkistaa. Ja ehkä pihistää varaosa 740:stä ja kokeilla sillä onko vaikutusta. 
Kiitos
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #44 : 23.01.2021, 23:18:56 »
joo. Ehkä joskus.  Noihin yhtään perehtynyt, kun tähän asti kaikki kulkineet kelvanneet sellaisina kuin olleet. Mutta ei niissä tämmöistä riesaa ollutkaan. Nollakelissä saa pelkällä 95E:lläkin 3-4x startata.
Jos liikut treen/oriveden suunnilla niin varottele. Voidaan tehdä joku karkea versio viinalle jolla se toimii ainakin vähemmän huonosti kuin tuo, nyt tuli kylmien tullen testattua että -8 laakista tulille ilman mitään ja -23 ei syty kohtuudella niin hallitus tuumasi ottaa ylityötunnin ja jättää hopan roikaan (oli kello jämähtäny niin ei ollu lämmittäny).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy