Futurez  Kulkukoira

940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä

  • 61 Vastauksia
  • 10383 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #45 : 27.01.2021, 15:31:49 »
Jos liikut treen/oriveden suunnilla niin varottele. Voidaan tehdä joku karkea versio viinalle jolla se toimii ainakin vähemmän huonosti kuin tuo, nyt tuli kylmien tullen testattua että -8 laakista tulille ilman mitään ja -23 ei syty kohtuudella niin hallitus tuumasi ottaa ylityötunnin ja jättää hopan roikaan (oli kello jämähtäny niin ei ollu lämmittäny).

Ja pelaa 95:llakin vielä normisti? 

 Puolassa ei saa wiinaa vaikka saattaa olla jo nykyään euroopan suurin autowiinan tuottaja.  Tekeeköhän ne sitä omenoista?   :2funny:    On niin valtavat omppuviljelmät kyllä siinä maassa.
Latvia, Liettua ja Tsekki saa.
Puola, Slovakia ei saa, muuta kuin omaan napaan nautittavassa muodossa.

Mutta,,,,,,,, tänään näpit kohmeessa menin ronkkimaan lämpötila-anturia.  Tai oikeasti sen liitintä.
En saanut kohtuudella irti, mutta sain vähän nitkuteltua liitintä sen ollessa paikoillaan.   Istahdin autoon ja käänsin avainta.  Max 4 pyörähdystä teki ja hörähti nätisti käyntiin heti ekalla yrittämällä. Kiekkamittari jäi noin 1000rpm kohdille näin kylmänä käymään.  -0.5 C on keli.
En tarkastanut mikä on seos tilanne, mutta tuskin yli 20%. Sen verran jo tankkaillut 95:sta enkä yhtään 85:sta sitten joulukuu 2020 1/2-välin jälkeen.

Kontaktihäiriö se vaan sitten ollut kokoajan tässä pakastearkussa.      :facepalm:

« Viimeksi muokattu: 27.01.2021, 15:35:54 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #46 : 31.01.2021, 14:21:38 »
Asentamani uusi "letkunlämmittäjä" 1000W oli noin 30 minuuttia päällä -6 C kelillä.
Kone kerrasta käyntiin ja mikä mukavinta lämppäri puhalsi heti noin kädenlämpöistä.

Opettelua vielä kauanko tuolla tarvii lämmitellä. Tuulisella paikalla kaara kököttää, joten sekin vielä pikkuisen lisännee lämmitysaikaa.
 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #47 : 21.04.2021, 22:00:28 »
Koko piitkän talven uusi Simons rosteriputkisto ( kaikki katista taaksepäin) odotteli roinaa täynnä olevassa tallissa. Siinä joutessani hiekkapuhalsin nuo osat ja suihkin ceracote maalit pintaan. ,,,Oli jo maalit vanhenemassa, joten päätin johonkin ne käyttää pois. 
Nyt on jet black väritetty rööri ja vaimentimet.

Nyt vihdoin viikonloppuna pakastin ylös pukeille ja vanha jo lähes irtipoikki oleva vanha putkisto pois ja uutta tilalle.
Heti eka ongelma, kun uuttaa aloin asentaa.  Kattiputken pää oli melkein 2mm pienempi kuin uuden putken muhvi.
 
Kevyttä mutinaa ja metalliesineiden kolinaa,,ja löytyihän se.  Sopivaa ainesputkea, josta sai sorvattua pakoputkenpään levitystuurnan.
Ai kun toimi hienosti tuo patentti. Niinpä uusi putkisto olikin sitten melkoisen kivuttomasti paikoillaan. Mitä nyt uudet kannatinkumit piti hankkia. Homman ollessa tässä kohtaa tarvetta, juuri sopivasti puolituntia vaille tarvikepuodin sulkemisaikaa, niin hankintamatka siirtyi seuraavalle päivälle eli sunnuntaille.

Alkujaan oli tarkoitus purkaa turbo, pakosarja ja eka putki pois. Sitten hiekkapuhallus ja sutaista ceracote noihinkin, mutta totesin että nyt ei homma oikein nappaa tässä pihalla turaten.  Samlla olis saanut puhallettua pienet ruostekohdat konehuoneesta. Kohdasta, jonne ei pääse puhkumaan ellei turbo + muuta sälää ole ensi poistettu edestä.

Siirryin ihmettelemään konehuoneen elämää muilta osin.
Koetin nyt siistiä lämpötila-anturin liittimestä mahdolliset hapettumat. Ja jonkun toisenkin anturin käsittelin siinä samassa.

Laturilta imusarjaan menevä maajohto puolestaan.   :nohnoh niin justiinsa,,,kuori mureni kosketuksesta.  Kaapeli joka tuli näkyviiin oli vihertäväksi ja mustaksi hapettunut. 
Ei ne moottorista rintapeltiin menevät paljaat litteät maadoituksetkaan kovin terveeltä näyttäneet. 
Nämäkin sunnuntain ostoslistalle siis.

Sunnuntaina osat haettu:
Kone käyntiin ja melkonen pörpötys kuului, joten joku liitos vuotaa.  ,,No eipäs vuotanutkaan, vaan se onkin tämän rst putken ominaisääni. Tuohon selvästi aiempaa voimakkaampaan ääneen on sitten vaan totuttava loppuelämän ajaksi.

Maadoitukset vielä vaihtamatta, kun tuli muuta puuhaa häiritsemään tärkeää ajoneuvon huoltoa.

Takavalojen kettuilukin pistänyt miettimään jotain uutta ja tyhmää,,, ehkä led systeemi johtoineen liittimineen päivineen. Nuo takavalojen sähköliittimien kosketuspinnat on kyllä yks riesa.  Kerran ne jo putsasin hapettumista ja suojakäsittelin viime vuonna. Tiivistin niin ettei vesi ja pöly pääse polttimotilaan ainakaan entiseen malliin.   Nyt oli taas siinä kunnossa osa että kontaktihäiriöitä pukkaa.  Kuskinpuolen peruutusvalo kenkkuilee nyt.  Kyllä mä vielä tuolle näytän kuka määrää. 





 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #48 : 02.05.2021, 13:35:13 »
Vuositarkastus.  Kohtuu kunnossa on.



« Viimeksi muokattu: 02.05.2021, 13:41:37 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #49 : 02.05.2021, 16:12:50 »
Päästötodistus:



740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #50 : 02.05.2021, 16:14:40 »
Biodiesel suodatin.
Ihan normi huollon yhteydessä tehty löytö, eikä käynnissä ollut mitään vikaa.
Ruattista just tuotu auto. ( ei Volvo,,,joten oikeestaan ei kuuluisi tänne,mutta en vaan voinut pidätellä tätä piilossa)   :P





« Viimeksi muokattu: 02.05.2021, 16:16:19 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #51 : 02.05.2021, 17:27:16 »
On kyllä hurjaan kuntoon päässy.  :idiot2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #52 : 28.07.2021, 19:05:58 »
Olihan taas (volle + peräkärry) reissu,,,,joka meinasi loppua heti alussa.

Pihasta lähdettäessä normi homma. Auto käyntiin ja tarkastus, että kärryn valot toimii.  Kaikki ok.

Satamassa lippuluukulta eteenpäin jyrkässä kaarteessa peiliin vilkaistessa huomaan, että peräkärryn etupään äärivalo on pimeänä.
Auto parkkiin odottamaan laivaan pääsyä ja sulakerasiaa tutkimaan. Sieltä löytyi palanut sulake.
On näitä sulakkeita vuosikymmenien aikana ennenkin mennyt vanhuuttaan, joten kaivelin hansikaslokerosta uuden ja ainoan sopivan sulakkeen.  Tämä sulake tuntui "vetelältä" ,,,,paljon hennommalta kuin tuo pois otettu.   
Virrat päälle ja ulos katselemaan.  Joo valot palaa taas normaalisti. 
,,,,,,Takaisin autoon ja "sniff sniff",,,,tuoksuu palaneelle muoville,,,
Sulaketilan kansi auki ja siellä nousee paksu savu sulavasta sulakkeesta,,,just siitä, jonka vaihdoin. :'(



Sähköt poikki ja pihdeillä rääppeet irti. Lanka ei ollut palanut.
Loppumatkan, noin 1900km, määränpäähän ajelin ilman auton ja kärryn takavaloja. Kerrankin oli hyvä syy olla ajamatta pimeässä.   Kärryssä vilkut ja jarruvalot pelitti normaalisti. 

mr Murphy oli ilmeisesti asialla.  Minulla ollut viimeiset 8 vuotta mukana kaiken varalta peräkärryn magneettikiinnitteinen varavalosarja, kun joskus ennenkin kärryn sähköt piruilleet.   Mutta nyt tällä kertaa ei tullut otettua mukaan,sillä eihän sähköissä voi olla vikaa, kun 4kk sitten kaikki sähköt uusittu ja just 2pv aiemmin oli kärryä viimeksi käytetty. ,,,,   :facepalm: 

Paluumatkalla Slovakiasta heti Juhannusviikon jälkeen meni samanlainen päiväajosuunnitelma pieleen, sillä puolivälissä Puolaa alkoi tulla vettä ja salamoita enempi kuin tarpeeksi. Säätiedoite kertoi että tätä jatkuu vielä 12 tuntia. 
Siinä sitten sopivasta tarvikekaupasta punaiset led tuikut, hauenleuat ym pikkuosaa ja sopivankokoinen poranterä.   Peräkärryn takalaitaan muutama reikä valojen kiinnitystä varten ja keinuvipukatkaisijalle. 
Kärryn takaosaan erillinen autonakku, jollainen on näillä reissuilla aina mukana,,,ei toki autoa varten, mutta kuitennii on.  Sähkökytkennät onnistui ja erillistakavalot toimii hyvin. 
Kaatosateessa ja ukkosmyrskyssä touhutessa myös akkuporakone Makita päästi käyttösavut pihalle, mutta jaksoi juuri ja juuri tehdä viimeisen reiän valmiiksi.  :-[

Noin 1000kg oli nyt kuormaa siirrettävänä mennen tullen. 
Kulutus 95E menoliemellä pääsääntöisesti  9.2-9.4 / 100km. 
Juhannusviikon ajan määränpäässä ilman kärryä, mutta autossa noin 400kg tavaraa.  Kaupunki / maantie ajoa 50/50 ja kulutus 9.8 / 100km.  Noin 40km / päivä sai kurvailla 8 päivän ajan.

Ihan "vähäsen" oli ilmastointia ikävä, kun kylmin päivä siellä jossain oli +33 ja normaali oli +35,,,+37,,,varjossa.   Yölläkään ei tippunut alle +29,,,eikä hotellissa ollut ilmastointia.

Auton sisälle laittamani lämpömittari näytteli ajomatkojen aikana 35-45 lämpöasteita. 
Kyllä oli ihanan viileää, kun palasin Suomeen vain +26 keliin.   ;)





« Viimeksi muokattu: 28.07.2021, 19:33:47 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #53 : 28.07.2021, 19:13:52 »
Tuolla EU:ssa kurvaillessa tuli esiin minulle uusi ilmiö,,,röp röp, PAM.   Joka tapahtui toisinaan reippaan kiihdytyksen jälkeen kaasua höllätessä.

Joku suutin vuotaa?

Tänään kiikutin suuttimet (337cc)  Finjectorille.
Tuleepa tuokin selvitettyä



Noissa oli musta alaosa, mutta väri lähti heti, kun puhdistin ulkopintaa asetonilla ja rätillä. 


PS:
Asentamani rosteriputkiston erilainen äänimaailma vakiorööriin verrattuna osoittautui pitkässä maantieajossa varsin miellyttäväksi murinaksi.



 
« Viimeksi muokattu: 29.07.2021, 16:26:53 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #54 : 28.07.2021, 19:32:08 »
Siellä jossain,,,eli Tsekeissä, Juhannusviikon lopulla, oli tornado, kuten lienette uutisista nähneet.
Pisti yhden pikkukylän aika palasiksi. 

Minun sijainti tuolloin oli noin 50-60km päässä urheilukisoissa.  Saimme kilpailupaikalle reunarääppeet, eli kovaa tuulta ja kohtuullisen kookkaita rakeita.  Suurimmat noin 40mm.  Yhden sopivasti katoksen alle vierineen otin ja mittasin työntömitalla.  35x30mm.

Muutamaa tuntia myöhemmin tuumin, että en taida sittenkään myllyttää autoani.  Konepelti ja katto on täynnä pieniä lommoja. Konepellissä on selkeimmät.
Äskettäin uusitussa tuulilasissa on nyt kymmenittäin pieniä teräviä iskemiä.  Kynttä kun liuttaa pitkin lasia niin tuntee nuo iskemät selvästi.  Kuin olisi taltalla isketty koloja täyteen.  :'( :'(    ,,,,,Yhden tiedän kiven iskemäksi.   

Toisaalta. Eikös golfpallon kuoppaisen pinnan kaltainen ole todettu ilmanvastusta pienentäväksi?  Taidankin ottaa pallopäävasaran ja naputella kyljetkin kuopille.   :idiot2:

740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #55 : 29.07.2021, 16:25:54 »
Suuttimet sain jo heti seuraavana aamuna tarkastuksesta / huollosta.
3Bar paineella testattu.

Ei tuo nyt pahasti heitä, jos "Bossi" lupaa 337cc  ja testi antaa 327cc,,,



Heittivät vianetsintävinkiksi sytytys- / sytytyksenohjaus vikaa, kun kiihdytyksen jälkeen heti paukuttaa.



740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Paikalla Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #56 : 29.07.2021, 16:36:59 »
Mitä maksoi neljän suuttimen testaus?

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #57 : 30.07.2021, 18:10:59 »
4 suutinta testi + uudet suodattimet + uudet tiivisteet  68,-
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #58 : 22.12.2021, 22:17:16 »
Pientä nykimistä ollut viimeisimpien kuukausien aikana.  Tasaisella nopeudella ajaessa huomasi hyvin. 
Onkohan saanut koronatartunnan?  :P

Pitihän sitä sitten tämän lahjakamelin suuhun katsoa. Turpa auki ja letkuja sekä johtoja tutkimaan.
Nyt kun tarkemmin katselin, niin luottomekaanikko olikin vaihtanut miltei kaikki letkut jo reilu vuosi sitten, ennen kuin lahjoitti tämän minulle synttärilahjaksi.

Sytytysjohdot syyniin.  Siltä löytyi kuvien mukaisia kummallisuuksia.


 


Yllättiko, että se olikin tällainen merkkituote?




Tästä johdosta ei löydy mitään tuotenimeä




Tässä nimettömän johdon halkio


Tilalle tuli nämä.  Kiitos foorumilaiselle näistä.


Vähän nykimällä ajelin 40km virastotalon pihaan. Nyppäsin ecun sulakkeen irti. Palasin noin 45 minuutin päästä. Sulake paikoilleen ja käyntiin.
Jösses,,,,ei ole minun aikana aiemmin näin kauniisti tämä moottori käynyt.


« Viimeksi muokattu: 22.12.2021, 22:19:49 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #59 : 22.12.2021, 22:36:20 »
Tammikuussa 2022 todennäköisesti nyppään koneen irti. 

-Laakeriliuskojen uusiminen 
-männän rinkuloiden uusiminen.

Koneen sisälmyksien tarkistus muutenkin.
Tiivisteiden uusimista ylipäätään. 
Nokka-akselin jakajapäädystä vuotaa öljyä. Aika tuore juttu, sillä kevällä 2021 ei moista ongelmaa ollut.

Hiljalleen kypsynyt myös vaihtoehtoinen suunnitelma.
Laittaisinko edellisen arkkupakastimen ( 740 GLE ) B230F moottorin ja pulttaisin nykyisestä  FT:n turbokilkkeet siihen.  Siihen kanteen on venttiiliremppakin jo tehty ei niin kovin montaa kymmentä tuhatta km sitten.
Jos taas E85:sta tankkiin sitten.  Olen antanut itseni ymmärtää, että voisi toimia mukavammin kun puristukset on korkeammat, kuin vakio FT koneessa.    Olenko ymmärtänyt väärin? 

Nykyisessä B230FT:ssä on 337cc suihkut.   

Ymmärtääkö vakio LH2.4 säätää, jos keksin tuohon jostain noin 440cc suihkimet?
Nykyisellään tuo FT ei halua käydä kunnolla, kun alkaa etanolipitoisuus olemaan 40+% luokkaa.




« Viimeksi muokattu: 08.02.2022, 12:57:44 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Ateho  Elekma