Carcom Oy  Ateho

VVT virityskäytössä

  • 31 Vastauksia
  • 6738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
VVT virityskäytössä
« : 17.06.2021, 10:18:16 »
B6284T moottorissa pakonokan VVT:llä ei saavutettu penkissä mitään tehollista hyötyä. ECUna Maxxecu. Mitä vähemmän oli pyyntiä, niin sen paremmat käyrät oli väännössä ja hevosvoimissa. Paristakin lähteestä on herunut tietoa, että säätö olisi tehtaalta alunperin saastetarkoituksessa. Pakonokkaa voisi ajoittaa hieman pieleen, että säätöä saisi myös miinuspuolelle, mutta saavutettava hyöty ilmeisen minimaalinen. Onko käytännön kokemuksia?

Imunokan säätö olisi kirjallisuuden perusteella parempi tehoa haettaessa. Bolt on- tyyppinen ratkaisu voisi olla 2.9 vaparin nokat. Meneeköhän heittämällä? Nokan anturin paikka taitaa olla T6- kannessa vain pakopuolella, joten vaatisi kai vaparin kannenkin. Millainen 2.9:n kansi on T6:een verrattuna?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #1 : 17.06.2021, 11:12:05 »
Nykyiseen kanteen pitäisi tehdä öljykanavat ja urat jos haluaa käyttää vaparin nokkia omilla paikoillaan. Vaparin kannessa on isommat imuvenat, kanavissa ei taida olla eroja.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #2 : 19.06.2021, 09:00:30 »
Itselläni on juuri kasaantunut käyttöauto tuollaisella vaparin kannella ja imu vvt:llä  oleva T6 kone.  Samalla paikoillaan on hiotut nokat 9mm nostoa 225astetta 1mm

Säätöalue -0.5  +5.5mm   Mäntiin tein myös syvemmät venakolot, jotta mahtuu pyörimään.    Tuolla setupilla 2mm jää varoja venan ja männän väliin max käännöllä.

Aika näyttää kun ehtii dynossa pyöritellä miten toimii.

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #3 : 19.06.2021, 09:01:35 »
Yksi vaihtoehto on ottaa XC90 T6 kansi, joka on tuplavanoksilla.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #4 : 22.06.2021, 18:25:18 »
Onpas boostilla mielenkiintonen hanke! Yrititkö pakonokan säätöä vai jätitkö välistä tietäen haasteet? Jäädään odottamaan innolla numeroita.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #5 : 02.10.2021, 10:14:24 »
Dynossa huudatin käyttöauton moottoria sen 30 vetoa ja tuntuu imu VVT pelaavan hienosti.  Turbona LPS HX-42  67 pako 62.45mm imu.


Pyörä momenttia 95e bensalla:
3500rpm  270nm ilman vvt ja vvt:llä 520nm
4000rpm 450nm ilman vvt ja vvt:llä 650nm

Ahtopaine nousee noin 0.7bar edellä vvt:kanssa



Paras veto oli moottoritehoa 660hv 5200rpm  950nm 4800rpm   re-85 polttoaineella ja 2bar ahdolla.

VVt ohjaus täysin on/off tyylillä ja ohjaimena MS3 Pro.  Karttana rpm/map  toimii kuin junan vessa.


« Viimeksi muokattu: 02.10.2021, 10:23:19 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #6 : 02.10.2021, 10:46:06 »
Kiitos infosta, huima vaikutus kertakaikkiaan!

Onko on/off- tyyppinen siis siten, että pyynti 0 tai max? Ei välimuotoja? Jos niin onko niin ettei välimaastolla tee mitään vai onko vaiheessa vai?

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #7 : 03.10.2021, 11:56:00 »
Ohjaus on päällä tai pois.   Minulla on päällä 2000rpm ja pois 4000-4500rpm  eli alue niin kapea että aivan turhaa käyttää pwm ohjausta.

Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa mutta minä en näe osittain ohjaukselle mitään hyötyä.  Mekaaninen ohjaus tapahtuu kuitenkin öljynpaineella eli ei todeudu kuitenkaan käskyn mukaan välittömästi.   Lisäksi ohjauksen toimintaan vaikuttaa öljyn viskositeeti eli lämpötila yms.

Perus asetus kannattaa muutenkin laittaa niin että kun vvt ei ole päällä nokan perusaseitus on sellainen että kone toimii parhaiten yläkierroksilla. Eli vakio nokilla ykk:ssa venttiili on kiinni tai ihan hieman auki.  Itse kokeilin muuttaa perus aseitusta mutta ei dynon mukaan mikään muuttunut.

Ralli mallin nokilla voi tilanne olla eri ja jossakin vaiheessa ongelmaksi tulee se että vvt kääntää liikaa venttiiliä auki ja mäntä kosketus tapahtuu.   Sen takia esim. imupuolelle voi joutua valitsemaan pakopuolen VVT pyörän kun säätöalue on 20 astetta vähemmän. 
Kyseiseen asiaan en ole perehtynyt niin paljoa että voiko pakopyörän suoraan laittaa ristiin, eli onko toiminta eri suuntaan vai ei.   Aika näyttää. 

Mulla on hyllyssä seuraavaan kiihdytys auton moottoriin tupla VVT nokat joissa nostoa ja asteita on paljon.  Joutuu pikkusen pyörittelemään ennen ja jälkeen kasauksen ettei tapahdu mekaanista kosketusta... 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #8 : 03.10.2021, 16:42:44 »
Onko Lensu power jo alkanu korjaamaan kuluneita vvt pyöriä?

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #9 : 03.10.2021, 16:57:41 »
Enpä ole tutustunut mikä niistä menee.

Pitää muutenkin muutama purkaa ihmettelyä varten niin siinähän se selviää.

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #10 : 06.10.2021, 21:23:39 »
Dynossa huudatin käyttöauton moottoria sen 30 vetoa ja tuntuu imu VVT pelaavan hienosti.  Turbona LPS HX-42  67 pako 62.45mm imu.


Pyörä momenttia 95e bensalla:
3500rpm  270nm ilman vvt ja vvt:llä 520nm
4000rpm 450nm ilman vvt ja vvt:llä 650nm

Ahtopaine nousee noin 0.7bar edellä vvt:kanssa



Paras veto oli moottoritehoa 660hv 5200rpm  950nm 4800rpm   re-85 polttoaineella ja 2bar ahdolla.

VVt ohjaus täysin on/off tyylillä ja ohjaimena MS3 Pro.  Karttana rpm/map  toimii kuin junan vessa.

Mitkä nokat tässä kokeilussa?

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #11 : 16.10.2021, 19:09:52 »
Virtasen Maurin hiomat nokat.  9mm nostolla 225astetta 1mm  imu ja pako sama.

Katuajossa moottorin momentti on aivan jäätävä, kuin ajaisi mitsun pikku ahtimella, mutta vetää 7500rpm hinosti. Näillä keleillä nakki palaa turhankin herkästi.

Ahtimena lopulta uusin visio 67/64.5mm proto tyyppi testissä. Mallimerkinnäksi tulee HX-43  hienoa tuossa se että HX-40 ahtimen hankala kompurakotelon kiinnitys on nyt V-pannalla.

Kuten kaikki minun myymät turbot niin omassa testissä ensin ja tulee vasta myyntiin sen jälkeen. Eli keväällä tulossa myyntiin.  Tuottoa on sinne 750hv asti ainakin Volvon moottorissa. Kunhan ahtaa reilu 2bar ja heräävyys on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2021, 19:18:15 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #12 : 25.10.2021, 23:39:18 »
Ei ihan liity VVT:hen mutta tinakoneisiin ja nokan ajoitukseen.
Mihin arvoihin väki on noita GLT-nokkia ajoittanut ahdetussa tinavitosessa?

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #13 : 26.10.2021, 09:10:43 »
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #14 : 26.10.2021, 11:41:44 »
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.

Mitä nyt olen oikein ymmärtänyt niin sellaisenaan vaihdettuna noista nokista ei hyötyä saakaan mutta oikein ajoitettuna nimenomaan saa. Etenkin kun nuo vapaastihönkivän kepit eroaa overlapiltaan jne. jonkun verran ja ajoitetaan muutenkin eri asentoon.

Toisaalla oli juttua että pitäis imua myöhäistää 4° ja pakoa aikaistaa 5°, tosin ennemmin olisin perinteisellä 1mm - 1mm tai venttiili x-määrän auki YKK ajoitusarvoja kaipaillut
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron