Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kytkin lakkaa irrottamasta jatkuvasti || kytkinhaarukka pettänyt

  • 4 Vastauksia
  • 1634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Parin vaijerin säädön, tulipellin läpiviennin shimmauksen ja uuden vaijerin vaihdon jälkeen kytkin lakkaa edelleen irrottamasta lyhyen ajelun jälkeen.
Säädin vaijerin niin, että asetelman ja painelaakerin väliin jää noin 1-2mm ja kytkin pohjaan painettaessa tuntuu pieni kevennys ihan polkimen liikkeen lopussa.
Tuon säädön jälkeen pääsee noin 10 km kaupungissa ja kytkin lakkaa irrottamasta kunnolla. Tämän jälkeen ollaan hyvin nopeasti jo siinä tilanteessa, että pieniä vaihteita ei saa päälle ja vaihde päällä, kytkin pohjassa starttaamalla auto lähtee heti ryömimään.

Rupesin tutkimaan asetelmaa kytkinhaarukan raosta ja siinä näyttää olevan käpälät ihan eri asennossa kuin aiemmin. Mitähän tuola on tapahtunut että se noin on mennyt vai vanhuuttaan vaan? Vika pelkässä asetelmassa?

Aiemmin näytti tältä kun toimi:



Nyt näyttää tältä:
Ennen tätä kuvaa säädin painelaakerin välyksen pariin milliin, jonka jälkeen painelin kytkintä 10-20 kertaa. Välys moninkertainen sen jälkeen.


« Viimeksi muokattu: 18.07.2021, 22:19:32 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Paineasetelma (SRE763/M46) antautunut?
« Vastaus #1 : 17.07.2021, 22:54:54 »
Mulla meni yks jääradalla hajotettu vakiokytkin vastaavasti. Säätämällä sai irrottamaan muutaman kerran, ja sitten oli taas täysin yhtäpuuta. Hauskin juttu oli ajella se kohti tallia 15km kylän läpi, ja vehje lakkasi parilla kolauksella kulkemasta puoli kilsaa ennen tallia. Noh, kun sai askin alas ja ruuvasin asetelmaa irti, niin tulipa elämäni WTF-hetki kytkimien kanssa kun asetelmaa raotti: hirvee kilinä ja kolina kävi, ja koko kitkapinta peltiosineen varisi asetelman ja vauhtiksen välistä maahan, keskiö jousineen oli yhä asetelman sisällä  :2funny:. Tässä voisi olla miedompi versio levyn pettämisestä kyseessä  ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Paineasetelma (SRE763/M46) antautunut?
« Vastaus #2 : 18.07.2021, 00:28:07 »
Levyn pettäminen vois olla kyl itselläkin mielessä. Käynyt kerran ihan TVS:n kuvailemalla tavalla  :D

Oli vielä viimeiset ajot M46:lla ennen M90 swäppiä  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Paineasetelma (SRE763/M46) antautunut?
« Vastaus #3 : 18.07.2021, 22:18:42 »
Otin laatikon päivällä pois. Paineasetelma ja kytkinlevy oli OK. Vuosi sitten loppukesästä uusittu noin 1300 km ajettu kytkinhaarukka oli pettänyt. Viimeisessä kuvassa vertailun vuoksi vanha haarukka, joka on selvästi vahvempaa tekoa. Vaihdoin uuden koska vanhassa oli painelaakeria vasten tulevat tapit kuluneet D:n muotoiseksi ja kytkin oli vähä kantikas käyttää. Pitääköhän tuo koittaa sitten vaan hitsata vahvemmaksi.





V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Auto taas nipussa ja kytkin pelaa ainakin toistaiseksi. M46 on kyllä mukava asentaa, menee niinku hanska käteen ku sen tunkin päällä heittää sijoilleen..

Askartelin 40x40x3 RHS:n kulmasta sopivat lisäsuikaleet molemmin puolin. Nyt on materiaalia tueksi ihan tuonne nivelpisteelle asti. Alapuolen lisäkkeestä joutui jonkun verran ottaa pois, kun se tulee lähemmäs kytkinkoppaa kuin yläosa.







Kai sitä vois nestekytkimeen kohta siirtyä ja johonki laatikkoon missä ei oo 40 vuotta vanha leima.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Proturbo  Autodiagnoosi