Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 740 B234F käy nykimällä, moottori ajoittain tehoton.

  • 8 Vastauksia
  • 941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KYK_volvo740_234F

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Autolla on ajettu 258950 km
Auto on seissyt noin 3v. Käynnistetty ja ajettu ajoittain pihalla. Toiminut ja käynnistynyt aina hyvin.
Katsastettu ennen juhannusta ilman ongelmia.
Ensimmäiset oireet heti hellekauden alussa (nykimistä ja tehottomuutta). Korjaantui ainakin osin 150 km ajon aikana.
Viat palasivat heinäkuun alussa aikaisempaa pahempana auton seistessä muutaman päivän.
VIKA: Ei tyhjäkäyntiä kylmänä. Nykii etenkin kiihdyttäessä, mutta myös muulloin. Moottori on tehoton erityisesti kiihdytyksessä. Toimii ajoittain tasakaasulla normaalisti. Tyhjäkäynti hieman epätasainen (lienee ollut sellainen ennenkin). Viimeisen ajomatkan aikana syttyi  ”tarkista moottori -valo”.

Oikeastaan haen autolle hyvää huoltoa. Keskusautohallissa menee puhelu aina vastaajaan, joka lupaa yhteydenottoa. Ei sellaista tapahtunut. Suunnittelen auton sisäkaton uusimista. Verhoilija haluaisi valmiiksi irrotetun kattoluukun. Netissä luukut irtoavat helpolla, mutta en sellaiseen itse kyllä ryhdy.

Mikä saa autoni nykimään ja kuka osaisi kattoluukun irroittaa.




Poissa KYK_volvo740_234F

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Paikkatieto puuttui viestistäni. Haen sitä huoltoa Turun seudulta

Kankikari

  • Vieras
Onko airon autopalvelu vielä olemassa?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Onko airon autopalvelu vielä olemassa?
Näyttäis olevan

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Kankikari

  • Vieras
Tuon koneinen ja ikäinen kannattaa laittaakkin kuntoon. Jakohihna jos laukeaa niin se on siinä. Moni laittaa paaliin.

Mutta ens alkuun perus huolto tulpat suodattimet ilmamassamittarin putsaus ja ehkä lambda anturin vaihto ja imu sekä pako vuotojen etsintä.

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Kannattaa huollattaa, tai edes laittaa myyntiin mieluummin kuin paaliin. Liian usein näkee hyväkuntoisia seiskoja paalijonossa vaan jonkun pikkuvian takia :'(
Eri anturit kannattaa käydä lävitse. Myös B234F-koneessa tasapainoakselien hihnat kannattaa vaihtaa ajoissa, niiden hajoaminen voi tehdä paljon tuhoa.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa KYK_volvo740_234F

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Hei
Kiitos tiedoista. Tulpat ja ilmansuodattimen olen vaihtanut (ei vaikutusta käyntiin). Tulpat olivat kunnossa. Jakohihna ja kaikki siihen liittyvät osat on vaihdettu 11 vuotta sitten. Autolla on ajettu sen jälkeen n. 25000 km. Pitäisikö vaihdattaa ainakin hihnat.
Missähän hinnoissa tällainen auto on, jos saan moottorin toimimaan. Autossa lienee kaikki mahdolliset varusteet, mitä siihen sai 1989. Auto on tuotu USA:ta noin 25 v sitten. Se on ruosteeton ja alkuperäisessä maalissa. Siinä on kiinteä jenkkityylinen kattoteline, millaista en ole nähnyt missään muussa autossa. Imastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimi. Nahkapenkit ovat hyvässä kunnossa. Sisäkatto roikkuu hieman takaosassa.

Polttoainesuodatin on uusittu 197500km vuonna 2003
Virranjakajan pyörijä ja kansi 190000km vuonna  1999
Kampiakselin asentoanturi vaidettu 2010
Polttainepumpun rele v. 1997

Kankikari

  • Vieras
Jakohihna ja tasapainoakselin hihna jos vielä on laitettu, voi olla ilman sitä. Niin vaihtoon melkein heti jos ehjänä haluaa pitää.


Poissa KYK_volvo740_234F

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvo  toimii taas hyvin. Vika oli ilmamassamittarissa. Hihnatkin on nyt vaihdettu. Huollon teki Turun Tehoauto. Työn laatu, hinnottelu ja palvelu olivat hyvät.
Kiitokset neuvoista.

 

RallyBaron  Samppasport