KL-varaosat  Race.fi

Halvahko V70 tilapäisautoksi?

  • 26 Vastauksia
  • 2607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« : 23.07.2021, 12:19:32 »
Pitäisi hommata isohko bensafarmari "tilapäis"käyttöön, eli reiluksi puoleksi vuodeksi / n. 15000km. Mieluiten alle 20v vanha ja alle 300TKM menty. Ilmastointi, vakkari ja automaatti minimivaatimuksena, Budjetti suuruusluokassa 5000. Toiveena olisi, ettei käyttöaikana tarvitsisi kauheasti investoida korjauksiin (suurelta osin tuurista kiinni tietysti).

Voisiko V70 olla järkevä näillä spekseillä? Jos tuollaiseen ryhtyy, niin onko joku kone erityisesti suositeltava / vältettävä? Onko näissä joitan tyyppivikoja, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota / asioita joita huoltohistoriasta pitää erityisesti tarkistaa?

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #1 : 23.07.2021, 12:29:17 »
Järkevää ja järkevää, jos tilavaa ja mukavaa autoa kaipaa, volvo on erittäin hyvä vaihtoehto. Jos taas edullista niin varmaan joku VW/Skoda/Seat.

Mutta jos volvoon päädyt niin kyllä 2.4 ja 2.5t moottorit on lujaa tekoa, jos on hyvin huollettu niin ei pitäisi olla mitään murheita. 2005-2007 parhaat vuosimallit, eli faceliftit.

Huoltoja jotka pitäisi olla tehty mielellään ennen 300tkm ovat:

-Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla
-VVT-pyörät + niiden stefat
-Huohotinjärjestelmän uusiminen

Näiden lisäksi toki säännölliset öljynvaihdot, tulpat, suodattimet jne.

Tyyppiviat varmaankin iskarin yläpäät mitkä alkavat kolisemaan, helppo ja halpa vaihtaa.
Toinen on tuo huohotin mikä menee tukkoon jonka jälkeen alkaa pullauttelemaan stefoja ulos, ensin lähtee nokkien stefat ja sen jälkeen alkaa vuotamaan jo alakerrassakin.

En tiedä saako mainostella mutta esim. tälläinen tuli tänään vastaan, jää vähän remonttivaraakin.

https://m.findit.fi/fi/1714091.htm
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #2 : 24.07.2021, 11:01:10 »
Voi olla vaikea löytää alle 300tkm ajettua. Muutenhan kriteerit varmaan kelpaisivat monelle. Tuolla omalla 150€ hankinnalla olen nyt ajanut n.62tkm ja tielle ei ole jääty. Monenmoista juttua on tehty mutta se tärkein itselle; €/km on pysynyt mukavan alhaalla. Mennään siellä 0,20€/km kieppeillä vaikka on tehty paljon ylimääräistä mikä ei sinällään olisi ollut tarpeellista.

V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #3 : 26.07.2021, 07:02:39 »
Mutta jos volvoon päädyt niin kyllä 2.4 ja 2.5t moottorit on lujaa tekoa, jos on hyvin huollettu niin ei pitäisi olla mitään murheita.
Mites T5, tämähän on kai eri kone kuin 2,5T vai onko?

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #4 : 26.07.2021, 08:22:31 »
Korjataan virhe tällä, eli erikokoisia ainakin ovat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Pomminvarmoja vehkeitähän nämä 5-sylinteriset ovat, siitä ei pääse mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021, 08:55:23 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #5 : 26.07.2021, 08:30:10 »
Tietääkseni 2.5T on matalapaineturbo ja T5 ns. perinteinen turbo. Periaatteessa ovat yksi ja sama moottori.

Pomminvarmoja vehkeitähän nämä 5-sylinteriset ovat, siitä ei pääse mihinkään.

T5 on 2.3litrainen...
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #6 : 26.07.2021, 08:38:30 »
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Tuoltahan nuo löytyy jos oikein haluaa opiskella, nähtävästi tuo T5 on alkupäässä ollut 2.3 litrainen ja myöhempi versio on ollut 2.4 litrainen.

Turbomoottorit olleet itsellä aina hakusessa kun en ole koskaan niihin halunnut sekaantua.  ::)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #7 : 26.07.2021, 09:03:07 »
Jos hakisin itselleni halpaa ja toimivaa vanhaa farmaria, suuntaisin etsintäni alkupään suorakylkisiin vaihtoehtoihin. Perusteluja:
-vaijerikaasu
-ei VVT-pyöriä
-varma ja toimiva automaatti
-alustaltaan vielä Volvo -jos ymmärrätte, mitä tarkoitan S*
-ABS-boksi todennäköisesti jo kunnostettu
-satunnaisen maantieotannan perusteella nämä liikkuvat pitkään

Vikapaikat:
-alkuperäinen pakoputki on pian antautumassa -ehkä jo vaihdettu
-em ABS-valo saattaa oikkuilla
-PCV-järjestelmän tukokset ja vuodot
-pidosta riippuen korroosio iskee hiljalleen näihinkin (tuuli- ja takalasin listojen kulmat, lokasuojan kaaret).

Pohjoismaisilla markkinoilla T5 on enimmäkseen 2,3, paksuseinämäisillä putkilla. Italian autot, joita tänne on tuotu runsaasti, ovat usein 2,0. Myös 2,4 versioita on tuotu meille joissain malleissa.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #8 : 30.07.2021, 11:09:39 »
Tilapäisautoksi? En oikein ymmärrä kysymystä (EDIT: jaa, niin sillai ettei ole tarvetta autolle pidemmäksi aikaa... hitaat johdot tänään). P80 ja P2 volvoja ei oikein saa tapettua kuin huonolla hoidolla ja pahalla tahdolla.

Mulla on omassa ajossa (perhe kun näyttäytyy mieluummin uudemmassa autoissa) 2000-mallinen 288tkm ajettu ja arvelen sen pellittävän hyvin ainakin vielä 100tkm ja 5v. Täydellinen tekniikka ja lähes ruosteeton. Markkinahintaa sillä on ehkä puolet budjetistasi, mistään pikkukauppakassista ei löydy läheskään samoja ominaisuuksia samassa hintaluokassa.

Taloudellisia riskejä voi välttää pysymällä kaukana turboista, nelivedoista ja automaateista.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2021, 11:21:27 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5026
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #9 : 30.07.2021, 12:09:17 »
Taloudellisia riskejä voi välttää pysymällä kaukana turboista, nelivedoista ja automaateista.
Turbosta ja automaatista olen hieman eri mieltä. :)
Turbot näissä kestää normaalikäytöllä ihan sairaita km määriä ja jos pimahtaa niin korjattuja saa 300€ pintaan.
Automaatitkin vetelevät hirmu lukemia jos ei tahallaan riko ja vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein.
Ei tule kalliita ja työläitä kytkin/ kaksoismassavauhtipyörä remppoja.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5101
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #10 : 30.07.2021, 18:58:03 »
Turbosta ja automaatista olen hieman eri mieltä. :)
Turbot näissä kestää normaalikäytöllä ihan sairaita km määriä ja jos pimahtaa niin korjattuja saa 300€ pintaan.
Automaatitkin vetelevät hirmu lukemia jos ei tahallaan riko ja vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein.
Ei tule kalliita ja työläitä kytkin/ kaksoismassavauhtipyörä remppoja.

Omassa käytössä 317 tkm ajettu V70 kolmatta vuotta..

Koneeseen vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja suodattimet, turbokin taitaa olla alkuperäinen.

Automaattilaatikkoon vaihdettu Mannoilit huuhtelemalla, eli se 20 litran pönttö laskettiin läpi ja lootan käytös muuttui parempaan suuntaan..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #11 : 31.07.2021, 10:19:31 »
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.

Mitä mieltä raati on näistä:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12252447
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12133235
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #12 : 31.07.2021, 11:30:03 »
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.

Mitä mieltä raati on näistä:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12252447
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12133235
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809

Kaikki vaikuttaa ihan ok yksilöiltä joten lähinnä huoltohistoria ratkaisee.

Oma suositus olisi tuo facelift 2.5T ihan käytännön suorituskyvyn takia. Vaparia saa automaattina polkea ihan kunnolla että liikkuu ja kulutuskin nousee, tuo 170hp on aika kierroskone. Tuo T5 taas ei väännä alhaalta niin hyvin kun tuo 2.5T matalapaineturbo jossa on lähes sama maksimi vääntö 1500r/min alkaen. T5 vääntöhuippu on korkeammalla ja sen huomaa ajossa myös turhana polkemisena.

Kakkossuositus olisi kuitenkin tuo vapari. Koska kyllä siinä on aina mahdollisia vikakohteita vähemmän kun ahdin ja kaikki siihen liittyvä puuttuu.

Mutta kaikki on omista tarpeista ja ajotyylistä kiinni. Itse tykkään että auto liikkuu myös pienillä kierroksilla kevyesti ja reippaasti.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2021, 11:33:50 kirjoittanut M.M.A »

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5101
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #13 : 31.07.2021, 12:36:04 »
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.

Mitä mieltä raati on näistä:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809

Tuo facelift kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun lähinnä huoltohistorian kannalta ja muutenkin koeajolla kuunnella autosta kantautuvia ääniä ja erityisesti se vaihdelaatikon toiminta ajossa ettei töksähtele vaihtaessa jos tätä autoa lähtee tutkimaan tarkemmin..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Halvahko V70 tilapäisautoksi?
« Vastaus #14 : 31.07.2021, 13:49:03 »
Täältäkin ääni tuolle faceliftille.

Nuo pre-faceliftit jättäisin kokonaan rauhaan ja katselisin noita 2005-2007 vuosimalleja.

Kilometrejä näissä ei ihan hirveästi tarvi pelätä, jos on hyvin huollettu niinkuin tuo 2.5T näyttäisi olevan.

VVT:t ja huohotin on sitten sellainen kysymysmerkki että onko niille mitään tehty, yleensä ei ole.

Ja voin vahvistaa tuon M.M.A:n kommentin vaparin osalta, ovat tosi laiskoja alakierroksilla, oma V70 automaatti kiihtyy tosi laiskasti pintakaasulla, mutta näiden juttujen kanssa oppinut elämään niin ei muutakun pedaalia lattiaan niin kyllä kerkeää.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2021, 13:51:34 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron