Kulkukoira  Proturbo

XC70 ihmettelyä

  • 7 Vastauksia
  • 1130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
XC70 ihmettelyä
« : 29.07.2021, 02:57:14 »
Moro,
ja heti kärkeen pahoittelut jos tämä tulee väärälle osiolle, on sen verran näitä kategorioita etten osannut valita mihin laitan.

Tuli laitettua muutama viikko sitten tuommonen 2005 mallin Xc70, ja olen koittanut perehtyä siihen sekä tämän, että lontoonkielisten foorumien kautta. Eli jonkun verran on jo perus periaatteet tulleet tutuksi.

Muutama ihmettelyn aihe on tässä noussut pintaan. Ensinnäkin ilmastointi. Näillä keleillä ei ole tarvinnut pitää lämmint päällä, kylmää tulee ja hyvin- No, lämmmintä sitten ei. Tai tulee ja menee, heittelee miten sattuu koko ajan. JOten, termistori tuli kolvattua uusiksi eli vaihdettua, JA se anturi mikä haistelee ilman epäpuhtautta tuolla keulan puolella, tuli karsittua pois. Ei vaikutusta.  Hetkittäin kun laittaa pyynnin täysille (lämmintä) niin tulee kuumaa kaikista venttiileistä, sitten taas alkaa pumppaamaan, kuulee selvästi kun joku läppä vaihtaa asentoa ja tulee kylmää/kuumaa peräkkäin ja koko ajan.
eli kysymys 1: auttaisiko tuohon ilmastoinnin resetointi, ja onko siihen kotikonstia, vai tarvitaanko korjaamon laitteet vai peräti VIDA. Icarsoftin lukija ei anna vikakoodeja muuta kuin siitä epäpuhtausanturista, eikä tietenkään muutenkaan anna muuttaa tai resetoida mitään.

Ja kirsikkana kakun päälle, liekä can tms lystiä, mutta pissapojan pumppu ei toimi, enää Alussa toimi, nyt ei. pumppu vaihdettu, ei vaikutusta. Testattu pumppu suoralla virralla, toimii kyllä. Eli ei mene virta pumpulle asti. Sulake 34 kuskin jalkatilassa on ehjä. Muuta sulaketta en hoksaa. Joku rele?

Ja oheiseen liityen, pitääkö tässä 2005 mallissa irroittaa ja kytkeä akun kenkä resetointimielessä jotenkin erityisesti, esimerkiksi virta-avain asennossa 2. Tämmöstä tuolla Lontoon foorumilla tolkuttavat... eli voiko sen takia mennä vehkeet sekaisin jos Ei toimi noin.

Täsä pari kiireisempää kysymystä, nyt tallin ovet kiinni ja nukkumaan.
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #1 : 29.07.2021, 08:40:40 »
(Kotikäyttöiselläkin Kiina-)Vidalla voi ainakin kalibroida ne läppämoottorit, toinen vaihtoehto on että lämmityspaneeli on sekaisin. Vidalla saa parhaat vikakoodit ainakin ja voi seurata anturiarvoja. Pissapojan kanssa pitäisi katsoa sähkökaaviota ja mistä mitä kautta virta tulee. Onko nämä erillisiä vikoja vai onko CEM-boksissa jotain..

Minulla 10v sitten ilmastointi toimi miten sattuu, vika oli mekaaninen eli kompressorin laakeri vaihdettiin(piti ääntä pyöriessään) ja magneettikytkimen välys säädettiin(se aiheuttaa sitä että tulee kylmää vain kunnes moottori lämpenee).

Kun akun kengän laittaa takaisin avaimen asennossa 2, ei ole kuskin penkillä jos airbag posahtaa tuolloin naamaan. En ole kuullut noin koskaan käyneen, se on volvon virallista turvaohjeistusta mekaanikoille.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2021, 08:43:10 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #2 : 29.07.2021, 09:35:34 »
Mulla lakkas myös tuulilasin pissapoika joskus ruikkimasta. Siihen auttoi oliko se siihen kuuluva rele vai sulakkeen herkistely kannassaan konehuoneen sulakelaatikossa. Sitten taas toimi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #3 : 29.07.2021, 11:11:57 »
Lämmönsäädenpaneelissa olevan sisätilanlämpöanturin putsausta voisi kokeilla. Pöly estää ilmankulun anturille, anturi lämpiää ja paneeli säätää viileämmälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #4 : 03.08.2021, 23:06:41 »
Jep,
kiitokset vinkeistä. Se anturi on jo vaihdettu. Ei auta, pitää käydä sinisellä töpselin nokassa kokeilemassa kalibrointia / softan uudelleen asentamista.

VIDA:n hommaus kiinnostaisi kanssa, mutta olen ymmärtänyt että on melkoista tappelua saada toimimaan fiksusti. En ole tietokonenero, joten jäänee tekemättä.

Pissapojan sain toimimaan kun kävin miljoonaan kertaan läpi kaikki johdotukset, ja vaihdoin kertaalleen toimivan pumpunkin turhaan.. eli jossain oli kosketushäikkää loppujen lopuksi.
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #5 : 06.08.2021, 15:25:49 »
Jatkanpa tähän ihmettelyä..

Kävin sinisellä, ja kalibrointi sai ilmastoinnin siltä osin kuntoon että nyt tulee pyynnön mukaista ilmaa venttiileistä.

Seuraava ihmettely tai kysymys muille, joilla on samanlainen kaksiosainen automaatti- ilmastointi.

Eli. Laitetaan manuaalisesti puhallus täysille. Valitaan vaikkapa vain tuulilasille puhallus. Ilmaa tulee niin että tukka pöllyää, noin kuvaannollisesti. Sama millä tahansa muulla yksittäisellä valinnalla.
No, nyt jos lisätään tuulilasin puhalluksen lisäksi vaikka jalkotilan puhallus ( esim. Talviaikaan ) niin puhallusteho vähintään puolittuu kumpaankin suuntaan. Tuulilasille tulee kevyt hönkäys, jalkotilaan vähän enemmän.
Ymmärrän että osittain noin käy pakostakin, kun sama puhallinhan se siellä hönkii samalla teholla ja useampia kanavia aukaistaan.
Mutta silti tuntuu todella hengettömältä se puhallus mikä tulee. Tuntuu että talvella ei pysyisi lasit auki tuolla puhalluksella.

Viisaammat ja kokeneemmat, onko vika vai ominaisuus.

Pitääkö lähteä uudestaan siniselle kalibroimaan läppiä...
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #6 : 07.08.2021, 10:05:57 »
En ole itse ikinä kohdentanut tuota puhallusta, laittanut vaan ilmastoinnin automaatti-asentoon ja hönkää on riittänyt. Tosi pahassa tilanteessa jossain kylmästartissa tuulilasin huurteenpoistonappia. Raitisilmasuodatin on varmaan vaihdettu?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 ihmettelyä
« Vastaus #7 : 07.08.2021, 13:48:54 »
Ite olen aina tykännyt tehdä just toisinpäin, että säätelen manuaalisesti. Varsinkin talvella haluan että puhallusta riittää kunnolla. Tottakai automaatti osaa tehdä saman,että lasit pysyy auki, mutta kai se on tottumuskysymys.

Testaappa huvikseen joku kerta että tippuuko puhalluksen teho manuaalilla kouriin tuntuvasti.

Suodatin vaihdettu joo, oon aina vaihdellut öljyt ja suodattimet yms. Tuoreeltaan "toisten jäljiltä" kun auton ostaa. Ihan sama mitä edellisen merkintöjen mukaan on tehty ja milloin. Ei oo niin kallis rasti vaihtaa. Koneen ilmanputsari oli järkyttävässä kunnossa, mutta raikkari ei ollut paha. Ainoa, että siinä paikallaan olleessa oli yläosassa kiinteästi vaahtomuovi- tyyppinen lisälirpake, semmoinen kolmion mallinen muutaman sentin. Motonetin tarvikesuodattimessa ei.
XC70 2005, Diisseliraktori

 

Kulkukoira  Proturbo