Samppasport  Futurez

242 etujarrut kuumenee ja jumittuu ajossa takajarrurempan jälkeen

  • 19 Vastauksia
  • 2392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Ei ollenkaan harvinaista. Viimeisin on tuo pari vuotta seissyt seiska jota aloin nyt elvyttämään T5 tekniikalla. Letku turpoaa sisältä umpeen ja toimii takaiskun tavoin. Paineella laskee nesteen läpi muttei enää palaa takaisin ja jarru jää jumiin. Pari tapausta on niin tukossa ollut että ilman jarrutehostinta (eli auto sammuksissa esim.) polkiessa ei neste kulje edes satulalle päin. Tuossakin menee vielä kaksi letkua per etusatula niinkuin 240:ssäkin, saa arpoa kumpi letku on tukossa  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Tuollaiseksi voi jarruletkut mennä. Paineella menee neste läpi mutta ei palaudu vapaasti.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
No hittolainen, onhan tuo uskottava.
Ja ihan hyvä, että tässäkin iässä  vielä oppii uusia juttuja

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Hmm... joitakin kymmeniä vuosia näit äkin rassaillu mutta en tuollaiseen ole törmännyt että letku ei päästä painetta/nestettä palautumaan.. mutta lukemattomia on ne kerrat että palat/liukutapit kanittaa tai männät on jumissa.
On tullut vastaan.

Ei ajon aikana tuota ole tarkoitus selvittää välttämättä muuten kuin hätätapauksessa..
Auto paikoillaan painaa kunnolla jarrua, jarru jumissa -> kokeilee vapautuuko kun avaa ilmausnipan.

Männät jos jumittaa, niin se ei kyllä oo ainakaa omalla kohdalla koskaan vapautunut itsestään.
Palat kyllä kuluu vauhdilla.
Jos on vähän enemmän ruostetta männässä/sylinterissä niin kuin esim. miu edellisessä V40 oli, niin isoilla knipexeillä ei jaksanu painaa mäntää takas yhtään.. ja jarrusatulan mäntätyökalulla (pyöriviä mäntiä varten! eli satulat joissa käsijarrumekanismi) sai voimaa käyttämällä takas sisään ja auton siirtokuntoon.

Palat jos jumittaa ni sama juttu. Liukutapit voi kans aiheuttaa saman että jarru laahaa.
Silloinkaan ei välttämättä vapaudu ainakaan täysin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Jumalaare... letkut vaihdettu ja jarrut ilmattu. Pelaa!!!

Pätkin viä ne vanhat letkut ja yritin etsiä silmällä jotain vikaa. Toki ei ollut mitään referenssiä joten vaikea sanoa. Anyhoo letkuissa se vika oli.

Kiitos kaikille auttaneille.

 

Autoracing  KL-varaosat