Tulipa "kunnostettua" talvivanteet. Oli suht heikossa kunnossa. Kellastunu, pahasti hapettunu ja isoja maalilaattoja irtos tuosta vain. Infernaalinen urakka:
liuotinpesu, teräsharja, karkea paperi, vähän fixausta hienommalla paperilla, asetoni putsaus (olikohan viisasta?), maston "happopohjamaali" kilikalipurkista (lienekö happoja nähnytkään? ainakin nokassa ärtsyä), akryyli kilikali vannemaali (motip), akryyli kilikali lakka (motip), pari viikkoa +20deg, vesihionta 1200->1500->2000, tahnahionta vaahtomuovilaikalla akkuporakoneessa ja rättiä päälle (tais olla autoglym 3000?), kiillotustahna (autoglym resin polish) rätillä ja nyt jokunen kalja ja tupakka. Huh huh, mutta tuli kyllä hieno lopputulos. Yhdestä kohtaa meni tahnahionnassa puhki mutta pikkuriikkinen alue joka helppo fixata. Maaleja ja lakkoja oli niin monta kerrosta että kesti hyvin hioskella.
Olin kyllä positiivisesti yllättyny lopputuloksesta. Oli noita tahnoja entuudestaan lyhtyjen kiillotuksen jäljiltä niin tulipa hyödynnettyä. Tahnojen lisäksi ei montaa kymppiä mennyt mutta aikaa kieltämättä meni useampi ilta. En ole koskaan kiillotus- tahi hiontahommia tehny niin kiinnosti kokeilla. Kyllä ne vaan kaikki lakkapatit kummasti tasoittuu ja ennenkaikkea se lakasumu/röhnä lähtee. Ja lopputulos on hämmästyttävän sileä. Puusilmä:lle vinkki että saat hionnalla ja kiillotuksella kummasti lisää hohtoa lopputulokseen. Oikein huolella tekee niin ei usko kilikalihommiksi. Itsellä pohjat jäi huonoiksi niin ei tullu ihan huippua mutta kuitenkin.
Ja näiden kilikalien pitää kuulemma kuivua pitkään. Jatkan kuivattelua vielä nelisen viikkoa ja sitte vahat ja varmaan samantien alle. Vois valkata parhaimman vanteen ja otta kuva vahauksen yhteydessä. Joukossa oli ainakin yksi vanne jossa pohjat "ei-niin-ylettömän-huonot". Ja niin joo, koko souvi meni läpi kumit paikoillaan eli teipaten..