RallyBaron  Samppasport

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 135633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lasikuutio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi lakkaa puhaltamasta kylmää 20-30 min ajon jälkeen. Aineiden määrä tarkastettu, ja on ok. Autona S80 II 2007 (uudempi kori).

Huoltomies sanoi, että ei johtuisi magneettikytkimestä (että kuulemma tässä autossa magneettikytkin kytkee päälle aina, kun ilmastoinnin painikkeesta laitetaan ilmastointi päälle, eikä katko sitä niin kuin esim. aiemmassa korissa - säätö tapahtuu kompressorin tilavuutta säätelemällä). Onko oikeassa?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Kohta alkaa näyttämään että tästä tuli minun kohdalla negatiivinen korjaus. Ilmastointi on temppuillut tosi kuumalla ja varsinkin kaupungissa ajellessa tämän topicin mukaisesti. Olevinaan sain mitattu 0.95 magneettikytkimen välykseksi. Kytkin irtosi kohtuudella kahdella ruuvilla ja vähän ruuvarilla apuna kampealla. Kolmas riivi ei mennyt ahtaassa välissä kierteilleen. Irtonaisena sain kyllä kolmannenkin ruuvin kiinni.

Välistä löyti kaksi 0.25-0.3 shimmiä ja päätin poistaa sitten molemmat. Ongelma on että saa kytkintä pohjaan paikalleen. Ensimmöäisellä yrityksellä voimat loppui siten että matkaa olisi ollut vielä kolme milliä. Ei jaksanut pikkuräikällä vääntää enempää ja kytkintä oli pirullinen pitää vastaan.

Toisella kerralla kytkin irti ja silmäily että lukkorengas paikallaan ja mistään ei löydy kolmatta shimmiä tai muuta asiaan kuulumatonta. Vassua boorilla ja kytkin meni paljon paremmin loppuun asti. Olevinaan mittasin 0.4 välystä ja koitin vielä vähän lisää kiristää, meni kireemmällä ja nyt välystä on sitten tosi paljon enemmän ja kompura ei ota kiini kun koitin käynnistää auton. Kaipa seuraavaksi puran taas kytkimen ja koitan poistaa ylimääräisen vassun, sitä saatoi mennä aika paljon booreille.

Auto 2005 S60 D5 ja ahdas on kytkimen väli alakautta. Matkaa 390tkm takana. Ja perkeleen kuuma tehdä parkkipaikalla kun varjo alkaa kääntymään auton takaa suoraan päälle :D

edit.

Vaimo halusi tulla auttamaan ihan omaehtoisesti ja tällä kertaa ihan onnistuneesti. Vähän taivutetulla pikkurälläkän avaimella minä ohjasin avaimen paikalleen alakautta ja vaimo piti avaimesta vastaan yläkautta. Painoin 10mm polvilenkkiavaimella rälläkän avainta napakasti paikallaan ja sain paremmin nyt voimaa yhdellä kädellä vielä pikkuräikkään. Joku reilu puoli kierrosta ruuvi meni kireemmällä pikku hiljaa vääntäen ja välykseksi jäi tasainen 0.4 mm. Eli pohjassa pitäisi olla kun lähtötilanne oli 0.95 ja 0.55 lähti shimmejä pois. Koekäytöllä ilmastointi toimi ainakin normaalisti.

Homma vei aika tarkkaan kolme tuntia, välissä vartin tauko. Kykin lähti helposti pois ja takaisin laittamiseen turaantui 1.5-2 h.

Ne keillä on mahdollisuus, niin kun kytkin on irti niin tehkää kiinnitpito työkalu kierrereikiin ja/sekä vapaareikiin. Helpottaa todella paljon. Pikkuräikässä olisi voinut olla kyllä joku 10-15cm jatko helpottamaan, toki sitten on jo riskinä että saa liikaa voimaa ja ruuvi katkeaa. Nyt ei huonosta asennosta parilla sormella työntäessä meinannut saada voimaa kiristämiseen ja tila ei riittänyt pitämään enää kunnolla itse rälläkän avainta.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2021, 14:27:52 kirjoittanut Itsok »

Poissa Lasikuutio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi lakkaa puhaltamasta kylmää 20-30 min ajon jälkeen. Aineiden määrä tarkastettu, ja on ok. Autona S80 II 2007 (uudempi kori).

Huoltomies sanoi, että ei johtuisi magneettikytkimestä (että kuulemma tässä autossa magneettikytkin kytkee päälle aina, kun ilmastoinnin painikkeesta laitetaan ilmastointi päälle, eikä katko sitä niin kuin esim. aiemmassa korissa - säätö tapahtuu kompressorin tilavuutta säätelemällä). Onko oikeassa?

Vastaan nyt itselleni, kun täällä on ollut selvästikin vähemmän näitä P3-alustaisia, joissa on ollut tätä ongelmaa (tai sitten vaihdettu suoraan heti uusi kompura). Eli ongelma hoitui juurikin sillä magneettikytkimen vaihdolla (huoltomies siis puhui puuta heinää). Uusi kytkin oli valmiiksi hankittuna tätä varten, niin ei tarvinnut edes miettiä shimmausta. Kytkin maksoi 64 euroa (Aero Motors).

FYI: Nettikaupat ehdottavat tämän auton kompuraksi DCS 17 E. Valeon brochuren mukaan tuo oikea välys olisi tässä noin 0,3 - 0,6 mm.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2021, 09:21:21 kirjoittanut Lasikuutio »

Poissa MarianneK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V50 vm 2011, 1.6D. Eilen irrotin magneettikytkimen etulevyn. Olikin kohtuullisen helppo homma. Mutta, ei tämä etulevy ole ihan samannäköinen kuin esimerkeissä, joissa mm. korjataan tuo välys kolmella nippusiteellä ilman etulevyn irroitusta.. Välys on noin 0.85mm rakotulkin mukaan.
Noh, sisältä löytyi vain yksi prikka, joka oli jo niin ohut kuin mahdollista, joten pistin kaikki takaisin paikalleen sellaisenaan.
Nyt ajattelin tilata uuden magneettikytkimen, siinä on se rulla kanssa. Mutta mitä luulette, pitääkö koko magneettikytkin vaihtaa, vaan olisiko se vaan se etulevy kulunut ja jos sen vaan vaihtaa? Onko kovin hankala homma alakautta vaihtaa se koko magneettikytkin?

Ilmastointihuollossa käytetty kuukausi sitten, ei vuotoja. Ilmastointi ei lähde käyntiin olleenkaan, rele tutkittu ja sieltä jostain alipainehommasta kaksi pinniä yhdistetty, ei vakitusta. Ei mitään virhekoodeja myöskään. Että eiköhän se ole tuo välys nyt mitä todennäköisin?

Tämän näköinen on se etulevy kuin tässä linkissä https://en.aliradar.com/item/4000131534935-ac-a-c-air-conditioning-compressor-magnetic-clutch-pulley-set-for-mazda-3-for-volvo-s40-v50-c30-s60-v60-v40-1928558-1684906
« Viimeksi muokattu: 30.07.2021, 13:16:48 kirjoittanut MarianneK »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
pitääkö koko magneettikytkin vaihtaa

No minä kyllä vaihtaisin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa MarianneK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
No minä kyllä vaihtaisin.

Joo, niin minäkin varmaan, jos kerran kokonaan sen tilaan, kunhan mietin turhia oikomisia  :) En ole koskaan tuota apulaitehihnaa irrottanut, joten kai sellainen on opeteltava seuraavaksi.

Muokkaus: tilasin koko hoidon uuden, kun ei tuohon just saanut pelkkää sitä magneettiosaa sitten. En vaihdan itse....  :o
« Viimeksi muokattu: 31.07.2021, 23:22:34 kirjoittanut MarianneK »

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Niinhän siinä kävi, että 30 asteen helteillä ilmastointi ei jaksanut pysyä kuin hetken päällä ja ensitöikseni kokeilin nippusidetemppua, joka korjasi vian, mutta päätin kuitenkin tehdä kunnon korjauksen.

V70 2.5T -05 tilaa on todella naftisti ja tein vaihdon alakautta, toisin sanoen lokasuojan "huoltoluukun" kautta. Oli kyllä sellainen savotta, että oksat pois. Osittain siksi, ettei ollut oikeita työkaluja, joten tässä listaa, mitä kannattaa hankkia ennen hommaan ryhtymistä:

- 3 kpl M5x25 pultteja ja niiden kantaan sopiva räikkälenkki (yleensä 8mm kanta). Kun pultteja yrittää laittaa kierteille, niin helposti käy niin, että yrittää epätoivoisesti saada niitä siihen väärään reikään (kiinnipitoavaimen reikä ilmeisesti) ja tuskailee turhaan, eli itsellä meni kyllä helposti kierteille, kunhan reikä oli oikea.

- Kytkimen kiinnipitotyökalu, itsellä ei tällaista ollut, joten jouduin ruuvaamaan kaksi pulttia reikiin ja ruuvimeisselillä pönkäämään kytkimen kiinni, muuten toimiva ratkaisu, mutta silloin ei ainakaan oma pikkuräikkäni mahtunut enää keskipulttiin, mikä oli erittäin iso ongelma kiinnilaittovaiheessa, koska piti erilaisilla avainvirityksillä nitkuttaa 1/4 kierros kerrallaan kytkintä kiinni.

- Ylipäätään kaikenlaista pieneen tilaan sopivaa työkalua on hyvä olla pakillinen...

Joka tapauksessa homma on hankala lähinnä tilanpuutteen takia, joten hyviä hermoja vaaditaan.

 

Elekma  Autoracing