Proturbo  Autodiagnoosi

Öljynpainemittarin asennus

  • 0 Vastauksia
  • 15618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Öljynpainemittarin asennus
« : 29.10.2010, 17:12:01 »
Lainaus käyttäjältä: j_tapio Volvolandia
Bensatinakoneissa on öljynpaineanturi (merkkivalolle) lohkon etupuolella, öljytikunputken sisäänmenon vieressä johon T -mallisen haaroittimen laittaminen on ihan oiva tapa asentaa joko sähköinen anturi mittarille tai putkiryöstö mekaaniselle mittarille.

Tässä projektissa kuitenkin puhkaistaan reikä jakopään alapuolelle, öljylauhdutinlähtöjen viereen (joka on öljykanavaporauksen takia sokeoitu jo tehtaalla) ja asennetaan konetilaan mekaaninen öljynpainemittari. Mekaanista mittaria ei kannata asentaa autoon sisälle (nimimerkillä aikoinaan kaikki sisäverhoilut ja kojelaudan öljyllä voidellut, kun putkeen tuli vuoto)
Vapaastihengittävissä koneissa ei ole öljynlauhdutinta joten ryöstölaipan tilalla on sokeintilaippa.

Homma alkaa vapauttamalla apulaiteremmin kiristin ja poistamalla remmi paikoiltaan. Näin saadaan vähän tilaa lisää muuten aika ahtaaseen paikkaan.
Nostetaan oikea etukulma ylös ja poistetaan rengas tieltä.
Poistetaan sisälokari, niitit tai ruuvit kehällä, sekä kaksi muovimutteria rungonpuolella niin irtoaa.

Sitten päästään itse asiaan. Ensin irrotetaan öljynlauhduttimen ryötöslaippa joka on pultattu öljypohjan päätyyn Torx pulteilla (kokoa en nyt muista).

Tämä kuva on otettu irtokoneesta vain havainnollistamaan ryötöslaipan vieressä olevaa proppua. Lohkoa ei siis ole tarpeen irrottaa autosta  ;D

Kuten irrotetusta laippatasostakin näkee, laippa menee noin millin sokeintipropun päälle, eli laipan reunaan pitää viilata hiukan koloa tulevan kulma-adapterin takia. Tämä käy helposti esim. moottorisahaviilalla ja öljyputkien irrotuskaan ei ole välttämätön. Jos öljyputket kuitenkin irrottaa, niihin ois syytä samalla uusia tiivisteet (2kpl O-rengas, 968757)

Sokeointi saattaa olla todella lujassa kiiinni, toisessa autossa se lähti kohtuudella kun kuusiokoloavaimen välityksellä antoi kevyen iskun suoraan kantaan, mutta toisen kanssa piti tapella ihan tosissaan. Loppuviimein kaasutöhötin oli avainsana (juuri ennen porakonetta), kun kantaan antoi vähän lämpöä se lähtikin kiertymään kuin itsestään.
Tulpassa 8mm kuusiokolokanta.


Lohkossa oleva reikä on suoraan porattu öljysuodattimen keskilinjaan asti ja kierrettäkin on vedetty melko pitkällä. Sokeintitulpan kierre on (mielestäni) 1/2" NPT, eli leikkaavilla harjoilla kiristyvä kartiokierre. Tilalle vaihtamissani kulmakappaleissa oli myöskin kartiokierteet (uros ja naaras). Näitä saa ainakin hydrauliikkaliikkeistä mutta ehkä jopa autotarvikkeistakin..


Samalla kun öljynryöstöjalka irrotetaan, siihen on syytä uusia tiiviste. Laipanpuolella on ohut ura johon tulee O-rengastiiviste (1366791 kaikki mallit), joka maksaa vajaan kympin. Asennus on hyvä tehdä esim. yhdessä öljynvaihdon kanssa koska laipan irrotuksessa öljypumppu valuu tyhjäksi eli rei´istä tulee noin pari desiä öljyä. Samalla kun öljynsuodatin on poissa, voi adapterin reiän puhdistaa vaikka jarrubräklinellä jolloin kierteet saa hyvin puhtaiksi liimausta varten.

Kulma-adapteri pitää tietysti veivata lohkoon ennen laipan takaisin asennusta.

Asensin putken lähtemään kulmakappaleelta suoraan lohkoa ylöspäin jolloin sen saa termostaatin ja tehostajan välistä helposti esille.

Kulmakappaleesta apulaiteremmiin jää noin 1.5cm rakoa. Kaikki kierreliitokset kannattaa liimata kierrelukitteella vaikka kartiokierteet ei sitä vaatisikaan.



Mittarille löytyi sopiva paikka heti tehostajan säiliön vierestä. Säiliötä suojaavan pellin olin poistanut jo aiemmin joten tilalle oli jäänyt valmis reikä mihin pultata Motonetistä ostettu krominen mittarikuuppa.

Tämän pellin funktio ei ole muutenkaan oikeen auennut ::) Se ei käytännössä tue yhtään mitään, onhan se tietysti iskusuojana säiliölle.




Asennuskuuppaa piti mataloittaa noin 1.5cm ettei mittari ole liian tiukalla konepellin äänieristettä vasten. Nyt mittari vastaa juuri ja juuri huopaan, ettei lasille kerry pölyä ajossa  :P

Mittarin taustavalolle saa ryöstettyä virran näppärästi vaikka huohotusputken lämmittimeltä (turbon imuputkessa), johon tulee koneen käydessä aina virta. Käsittääkseni tuo töpseli löytyy sokeoituna ainakin osasta vaparikoneitakin, se on sijoitettu johonkin vaihdelaatikon päälle.

Jännä oli huomata miten paineet näyttää kylmänä (10W-60:llä) 5.5bar (80PSI) ja vähän lämmettyään sit putoaa 2.0bariin (30PSI). Vaihdoin öljypumpun männän ja jousen joskus taannoin mutta ajattelin vaihtaa ne vielä uudelleen nyt seuraavassa jakopään uusimisessa, näkeepähän vaikuttaako mitenkään paineisiin. Nyt öljynpaine väpättää lämpimänä noin viisarin verran.
Autodatan mukaan lämpimän koneen öp. kuuluu olla 3...3.5bar

Projekti on kohtalaisen simppeli ja ottaa aikaa puolesta tunnista tuntiin normi öljynvaihdon päälle jos tarvittavat osat on muuten valmiiksi hankittuina.

Tämä asennus toimii ainakin vitoskoneissa 98:iin asti. Tuossa uudemmassa moottorissakin näkyy olevan sama reikä lohkossa, hiukan erikohdassa, mutta siihen en ole vielä kokeillut puhkaista reikää.

 

Carcom Oy  Elekma