Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ohjaustehostajan öljynvaihto

  • 0 Vastauksia
  • 9832 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ohjaustehostajan öljynvaihto
« : 29.10.2010, 17:50:54 »
Lainaus käyttäjältä: Hurm0s Volvolandia
Teinpä tuossa jonkin aikaa sitten ko. operaation.
Alkoi pakkasilla hieman raskaalta tuntumaan ohjaus. Ajattelin myös, että uusi öljy voisi pidentää sekä ohjausvaihteen, että tehostajan pumpun ikää...

Homma lähtee siitä, että kaupasta hieman tarvikkeita:
- Pari metriä läpinäkyvää letkua, 9mm tai 10mm sisähalkaisijaltaan. Ite käytin 9mm, mutta 10mm ois ehkä ollu parempi.
- Jatkoliitin letkulle, sellainen joka sopii 9mm tai 10mm letkulle, eli tämän näköinen
- Uusi letkuklemmari, sellainen joka sopii 14mm letkuun.
- Pari litraa ATF-öljyä, laatuluokaltaan DEXTRON III, itse käytin bilteman öljyä nro. 36-341
(Varmaan muutkin ATF:t käy, mutta jostain löysin taannoin tuon luokituksen, oisko ollu alfamerin kirja...)

Ensimmäisenä tyhjennetään tehostajan säiliö vanhasta öljystä, jollain imupumpulla jos sellainen löytyy, tai vaikka lappoamalla.
Myös vanhan saippuapullon pumppumekanismi ajaa asian.

Seuraavaksi irroitetaan säiliöstä paluuletku, löytyy säiliön alalaidasta, auton edestä katsottuna säiliön oikealta puolelta.
Laturin päälle kannattaa laittaa jokin tarpeeksi imukykyinen riepu, joka kerää vuotamaan päässeet öljyt.
Säiliön liitokseen tehdään tulppa tuosta läpinäkyvästä letkusta.
Eli leikataan siitä noin 5cm pätkä, jonka toiseen päähän pultti tms. joka sopii tiukasti letkuun.
Pätkä työnnetään säiliön liitäntään kiinni.

Loppu letku liitetään siihen säiliöstä irroitettuun paluuletkuun sen jatkoliittimen avulla, ei tarvitse mitään klemmareita, kunhan on tiivis.
Letkun toinen pää vanhaan öljykannuun tai vastaavaan astiaan.

Sitten vaan kaadetaan säiliö täyteen uutta öljyä, voi kaataa melkein "piripintaan".

Auton etupäätä pitää keventää tunkilla, jotta pyöriä on helpompi käännellä.
Toki etupyörät voi myös ajaa jonkin luistavan päälle.
Itse tein tuon pihalla, joka oli jäässä, joten pyörät kääntyivät helposti.

Sitten vaan kääntelemään pyöriä eestaas (moottori sammuksissa!!), jolloin öljy alkaa kiertämään systeemissä.
Kannattaa aika usein käydä lisäämässä öljyä säiliöön, ettei pääse vetämään ilmaa.
Läpinäkyvästä letkusta näkee, kun öljy alkaa muuttua ruskeasta punaiseksi.

Lopuksi paluuletku pitää liittää takaisin säiliöön, eli uusi klemmari valmiiksi letkun ympärille ja hyvin nopeasti vaihtaa tuon paluuletkun sen "tulpan" tilalle, nopea pitää olla ettei öljyä pääse vuotamaan säiliöstä kovin paljoa.
Säiliön korkki kannattaa laittaa tuoksi ajaksi kiinni, jotta säiliöön tulee tyhjiö, eikä öljy valu niin raivoisasti ulos.
Jos paluuletkun pää näyttää huonolta, niin siitä voi katkaista pari senttiä pois, siinä on senverran ylimääräistä.

Viimeisenä vielä öljymäärä tarkistetaan korkin mittatikulla, eli autoa voi vaikka käyttää ja ruuvailla ohjausta eestaas, jonka jälkeen öljymäärän tarkastus.

Kuvia en älynnyt ottaa operaatiosta.
Tuossa ko. homma johonkin tojotaan tehtynä: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8644
Kuvista saa paremmin käsityksen, että miten tuo siis tehdään.


Ohjauksesta tuli paljon kevyempi pakkasillakin ja omasta mielestä pumppu on hiljaisempi, vaikkei vielä mitään huutanutkaan.
Eli tällä parinkympin investoinnilla luultavasti pidentää kalliin pumpun ja vielä kalliimman ohjausvaihteen ikää huomattavasti.

Tehty -98 V70 bensakoneella, mutta 850:ssä samanlainen pumppu jne.
Pitäisi myös päteä dieseleihin, muistaakseni siinä on myös sama saginawin pumppu.
Uudemmissa, joissa on erillinen säiliö, voi letkujen koot olla erilaiset, periaate kuitenkin niissäkin sama.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron