Proturbo  Autodiagnoosi

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 437487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #795 : 27.09.2019, 20:43:54 »
Vikingin lastut ei tunnetusti ole kovinkaan kummoisia. Onko lastu tehty noille suuttimille? Jos vedät ainoastaan 0 tai 0,2 bar niin toimiiko ok ja 0,5 bar alkaa rötäämään?

Täältä löytyy OBD lukijoita uudempiin 96-98 malleihin ja myös kunnon virilastuja.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #796 : 27.09.2019, 20:56:31 »
Osattaisko täällä kertoa vaihtoehtoja mikä volvossa on.. elikkäs 940 230ft
Tekniikkana
t3/t4 ahdin
550cc suuttimet
016 immu
kiinancooleri
viking special 3 lastu
kylmänä toimii erittäin huonosti ja lämmetessä rupeaa toimimaan vapaalla polkiessa mutta vaihde päällä vedättäessä noin 3000rpm ja 0.5bar kohdilla rupeaa paukkumaan, pätkimään ja nykimään järkyttävästi...
välillä saattaa saada kierrokset vedossa nousemaan. arveluita mistä voisi johtua ja miten 1998 vuotiseen pääsee tuolla obd sisälle?
sitten aiheessa sen verran että mihin asti nuilla osilla pääsee? semmonen 300hv ois alkuun tavoitteena

Liian isot suuttimet ja väärä ilmamassamittari tuolle lastulle niin ei ihme jos ei toimi.

012 imm ja 465cc sumut niin saattaa toimia jotenkin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019, 20:58:15 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa EMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #797 : 27.09.2019, 23:03:43 »
auton tämmöisenä ostin ja ei mitään käryä millon on toiminut ja millä osilla minun aikana (alle viikko) ei ainakaa oo kunnolla toiminut.
lämpimänä toimii hyvin normaalisti tuohon 3000rpm/0.5bar

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #798 : 28.09.2019, 09:20:38 »
Eiköhän tuo sitten ole ihan selvä juttu. Vakio-osia tilalle tai sitten säädättää tuon nykyisille osille.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa EMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #799 : 28.09.2019, 10:25:38 »
Autosta on kuitenkin penkitetty kyseisillä osilla 260hv/0.8bar.
ainakin myyjän mukaan... mutta ei nyt oikeen oo saanut selville onko viat alkanu missä vaiheessa vai onko ikinä etes toiminutkaan täydellisesti...

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #800 : 28.09.2019, 11:05:41 »
Autosta on kuitenkin penkitetty kyseisillä osilla 260hv/0.8bar.
ainakin myyjän mukaan... mutta ei nyt oikeen oo saanut selville onko viat alkanu missä vaiheessa vai onko ikinä etes toiminutkaan täydellisesti...
Eli tästäkään ei mitään lappua..?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #801 : 28.09.2019, 11:13:18 »
Autosta on kuitenkin penkitetty kyseisillä osilla 260hv/0.8bar.
ainakin myyjän mukaan... mutta ei nyt oikeen oo saanut selville onko viat alkanu missä vaiheessa vai onko ikinä etes toiminutkaan täydellisesti...

Ei millään pahalla, mutta hieman haiskahtaa...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa EMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #802 : 28.09.2019, 11:40:57 »
lapuista PITÄISI tänään tulla kuvat.. nyt kun tulppia rupesin kahtelemaan niin kaikki ovat erittäin vaaleita. Voisiko olla vaan että yksin kertaisesti ei polttoaine riitä kun rupeaa ahtamaan? bensanpaineet? jne mitä näitä vaihtoehtoja tähän vois olla?
Edit
uusilla tulpilla koeajolla vetää paljon paremmin loppuun asti mutta erittäin laiskasti ja välillä hyytyy omasta mielestä käy erittäin laihalla nykyään...
bensanpaineet 3bar ja ahtojen mukana nousee eli ok
pitäisikö imusarjan alla olevan lämpöanturin? vaikuttaa merkittävästi käyntiin? nyt ei mitään vaikutusta oli liitin kiinni tai irti
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019, 14:19:11 kirjoittanut EMN »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #803 : 15.11.2019, 19:47:08 »
En pikaisella etsimisellä löytänyt, onkohan kymppissrjan vinokoneiden kiertokangissa eroja, juuri purin yhden b21 turbokoneen ja 2:ssa kiertokangessa merkintä 180 ja 2:ssa 192, voiko olla esim paino tai jotakin?  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #804 : 05.03.2020, 13:35:20 »
https://www.ebay.com/itm/T78-7875C-1-T4-A-R-96-A-R-75-black-compressor-housing-Oil-800HP-1000HP-Turbo/253838716723?hash=item3b19f76f33:g:JvAAAOSwHWtbra-s

Tuossa olis turbo, ja ihan kahden vuoden takuulla, ei varmaan herää kovin alhaalta, mutta ei pitäisi ahdistaman, hyvällä kannella ja siihen sopivalla nokalla tehoalue lienee jossain 4000-7500rpm välissä.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #805 : 19.03.2020, 23:17:02 »
Tässä mun 300hp vinokone mietiskelyjä.
b21a lohko
ross takomännät
m-kanget
portattu 215hp virtaava 530 kansi
jyrkkä nokka
pulssisarja
Diy sheetmetal intake 80mm läpällä
hx40
ahtoja 1.3-1.5bar
Mega.

Tavoiteltu tehoalue 3500-7500

Kuva nokasta...




Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #806 : 09.10.2021, 21:46:12 »


2.3l
8.5:1 puristussuhde
A nokka
Täysin vakio 530
E85 polttoaine
Kiinaturbo 56/58mm potkureilla, pako ar 0.82
Lh vakio imusarja

Huippuvääntö alle 3500rpm

1.4bar 327hv 540nm
MS-Koneistuspalvelut

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #807 : 14.12.2021, 15:34:38 »
Tämmöstä kokoonpanoa olisin tarjoamassa 240:n keulalle. Tavoitteena olisi n. 350hv ja kohtuullinen käytettävyys.

- B230fk, täysin vakiona 13mm kangilla ja öljysumuilla
- 531 46/38 venttiileillä, seetit myös tehty, laskettu 1,5mm jolloin puristukset n. 9.2:1
- A-nokka
- vakio imusarja
- pulssisarja bilteman hukkaportilla
- master power r545-7, kompressori 54 x 77, 7+7 lapasella alumiini billet siivellä, turbiini 59 x 70, 12 lapanen, 13,6cm3 jaettu pesä
- 3" putkisto  kahdella läpivirtaavalla vaimentimella, viimeisen vaimentimen jälkeen 2,5" mutka
- MS 1 v2.2 ohjaimena, VAG 106b puola, 1100cc E85 sopivat sumut
- polttoaineena E85
- voimansiirtona pottapyörä, SRE 763 + dieselin levy, M90, G80

Ahtopaineina tullaan käyttämään maksimissaan 1,6bar, koska megassa 1,5bar map-anturi.
 
Onko tässä jotain suuria pullonkauloja havaittavissa? Nokka-akseli myös mietityttää, mitä suosittelette?

Vakiokanget kestää toivon mukaan, kun nyt ei ole oikeen paikkaa alkaa nostamaan tekniikkaa pois. Tämä toimittaa kakkosauton virkaa jolla kuljen 11km työmatkaa, joten ajo ei ole rajotinrallia päivittäin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2021, 15:36:32 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #808 : 14.12.2021, 19:17:58 »
Itsellä oli 2bar paineella karvan yli 400hv, ahtimena HX35 eli suht saman kokoinen ja nokkana KLR T3. Muuten aika vastaava paketti. Tosin laskematon kansi, Kansisetin tekemä 531, 46/38 venttiilit jne. Tosin mulla oli vakio pakosarja, se varmaan on suurin jarruttaja tuos mulla.

Eli en usko että tolla sun setillä olis ongelmia tuottaa 350hv, tosin voi vaatia vähän lisää painetta
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #809 : 14.12.2021, 19:27:58 »
Jappe Malin ihmetteli aikoinaan tehopenkissään "miten tuosta vakio imusarjasta voi lähteä yli 400hv"  :D
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Carcom Oy  Ateho