Autoracing  KL-varaosat

IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa

  • 61 Vastauksia
  • 29566 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #15 : 05.03.2011, 21:33:32 »
No sehän sotkee väljässä virikoneessa koko kuvion

Taas yksi syy siirtää IMM paineistetulle puolelle

Tai huohotus kerääjäsäiliöön :juhau:

Ennen immua sitä ei kannata jättää, jos kone huohottaa öljyä läpi. Muuten immu voi saada turhaan rasvaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #16 : 05.03.2011, 21:46:34 »
No sehän sotkee väljässä virikoneessa koko kuvion

Taas yksi syy siirtää IMM paineistetulle puolelle

Hm...  Jos kone huohottaa kovin paljon ja IMM on siellä missä se B230FT/FK:ssa on, niin se IMM on silloin juuri oikeassa paikassa, koska se mittaa vain koneeseen virtaavan ilman massaa, eikä kokonaiskaasuvirran massaa, koska huohotuskaasuissa hapen määrä on uskoakseni voimakkaasti vähentynyt ja sen happea sisältävä osa on virrannut jo kerran IMM:n ohi. Jolloin IMM ja Lamdan antamat tulokset ovat yhteneviä ja korjaussilmukan ei tarvitse veivata parametrejä koko ajan. Tämä tietenkin edellyttää sitä, ettei huohotuksen kautta tule systeemiin ilmaa IMM:n ohitse (ei pitäisi normaalitilanteessa).

Jos taasen pannu huohottaa rajusti ja IMM on juuri kaasuläpän etupuolella ja huohotuskaasu sisältää vähemmän happea, niin taulukkoarvot IMM virtaamasta ovat armottomasti paksulla. Puhumattakaan siitä, jos sieltä tulee kovin öljysumua tms. sontaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #17 : 05.03.2011, 23:05:02 »
Huohotus siis runkopalkkiin tai kerääjäsäiliön kautta takaisin luontoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #18 : 06.03.2011, 01:01:52 »
Näin juuri. Kuvassa pitkä musta letku..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

EVO8

  • Vieras
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #19 : 07.03.2011, 18:14:59 »
Siirsin Immun syksyllä painepuolelle ja toiminut koko talven moitteettomasti. Alkuperäinen syy oli kun vapaalle heittämisen jälkeen kierrokset kävi 300 - 400 rpm tai sammui. Mistään ei mitään vikaa löytynyt, kun asiaa pähkäiltiin päivätolkulla. Pakko oli ottaa tyhjäkäyntikärjet pois pelistä ja säätää kaasuläpästä n. 1000 rpm tyhjäkäyntiä. Näin toimi kohtuullisen hyvin. Tuota painepuolta tuli aikaisemmin mietittyä kun ruotsin tullingen varttimaililla joitain vuosia takaperin näkyi vastaavia toteutuksia. Se vain jäi jostain syystä testaamatta aikaisemmin, joten nyt asia heräsi taas henkiin.

Painepuolelle siirron jälkeen hävisi em. ongelma. TK-kärjet pystyi taas ottamaan käyttöön ja säätämään kasuläpän oikeaan arvoonsa. Nyt tyhjäkäynti on kuin nakutettu 750 - 800 rpm vaikka mitä tekisi. Muutenkin voi sanoa, ettei varmaan yksikään aikaisempi viritys ole toiminut niin hyvin kuin tämä 142:n kombinaatio.

Onhan tuo hieman palapelin näköinen. Coolerin mutkasta on bilteman t-haara dumpille, josta pätkä kumia liitokseen Immulle. Sieltä taas pätkä kumia orkkis ahtoputkeen, jossa on tk-lisäilman haara. Immuhan pitää olla vasta dumpin jälkeen, jotta paineet eivät sihahda Immun läpi pihalle.

Testiä on nyt takana jokunen tuhat kilometriä ilman ongelmia. Testejä on ajettu max. 0,5 bar paineilla. Saattaa huono ahdin tosiaan liata Immun lankaa, jos sieltä paljon öljyä suihkuaa. LH:ssa on tuo "burn-off" toiminto myöskin. Sen voi testata Immun tiettyä johtoa mittaamalla. Sammutuksen jälkeen siihen tulee vähäksi aikaa jännite, joka kuumentaa langan ja polttaa epäpuhtaudet pois.

Muu lisähyöty on esim. ilmanputsarin kiinnitys. Nyt sen voi tökätä suoraan ahtimeen, ilman että joutuu kikkailemaan kaiken näköisten kumiputkien ja kavennus/laajennus adapterien kanssa. Ja nyt kun ruiskua ja sytkää voi itsekin viritellä läppärillä, niin LH:n tekee uutta tulemistaan!  :)



(Kuva poistettu lainauksesta.)




Sulla on nyt toi hässäkkä vaan toisella puolella ;D

Ilmanlämpö putsarin ympäristössä...?

Mulla nyt 76 mm IMM  http://s927.photobucket.com/albums/ad112/Autonor/?action=view&current=Kuva0248.jpg LH ja 630cc suuttimet ja paketti toimii hienosti (ei tosin ole dumppia vaan pässi). Mutta viimeaikoina on sitten pari mittaria hajonnut. Kahdesta viimeisestä lanka poikki ohitustilanteessa hapettaessa . Orkkis mittari (aj280Tkm) hajosi ensin jonka tilalle Boschin kierrätys-osa joka kesti 6kk/15 Tkm, tilalle Motonetista Scan-Techin versio ja siitä samalla tavalla lanka poikki 2 viikon jälkeen!! Ei jummarra ? Huono laatu? Ei Racing käyttöön  ELK?

Jonkinverran rykimistä on ollut isommilla ahdoilla. Kipinän riittävyys epäillyttää ja parempaa on työn alla. Vaikea uskoa että pieni yskä repisi langan irti? 

Mielenkiintoinen ratkaisu sinänsä. Saattaa tuosta jossakin viritysvaiheessa jotain iloa olla mutta yleensäottaen oletan että olisivat jo tehtaalla laittaneet sen ahtimen jälkeen jos siitä merkittavää iloa olisi.

« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 20:42:37 kirjoittanut EVO8 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #20 : 07.03.2011, 21:22:16 »
LH ja 630cc suuttimet ja paketti toimii hienosti (ei tosin ole dumppia vaan pässi). Mutta viimeaikoina on sitten pari mittaria hajonnut. Kahdesta viimeisestä lanka poikki ohitustilanteessa hapettaessa . Orkkis mittari (aj280Tkm) hajosi ensin jonka tilalle Boschin kierrätys-osa joka kesti 6kk/15 Tkm, tilalle Motonetista Scan-Techin versio ja siitä samalla tavalla lanka poikki 2 viikon jälkeen!! Ei jummarra ? Huono laatu? Ei Racing käyttöön  ELK?

Ja paljonkas niitä ahtoja olikaan?  :o
Eli ei racing käyttöön laadukkaita Scan-tech tuotteita....  :(

Jonkinverran rykimistä on ollut isommilla ahdoilla. Kipinän riittävyys epäillyttää ja parempaa on työn alla. Vaikea uskoa että pieni yskä repisi langan irti? 

Se yskä voi aiheuttaa uskomattomia kaasunvirtausnopeus heittoja kun kone yskii. Suomeksi se lanka katkeaa rytkähtelyihin.
Jos se virtaus pysyy tasaisena, niin tuskin niin helposti.

Kaasuvirtauksellakin on voimia, kuten purjeveneistä, lentokoneista ja pyörremyrskyistä voi havaita ja sillä mittauslangalla on pinta-ala, joka on suurempi kuin 0.

Mielenkiintoinen ratkaisu sinänsä. Saattaa tuosta jossakin viritysvaiheessa jotain iloa olla mutta yleensäottaen oletan että olisivat jo tehtaalla laittaneet sen ahtimen jälkeen jos siitä merkittavää iloa olisi.
Vakio vehkeessä erot voivat olla pieniä mutta IMM:lle tulee lämpökuormaa tuolla painepuolella, jota halutaan välttää juurikin tuon anturinkeston vuoksi. Eli kaupallisissa laitteissa luotettavuudella ja sitä kautta mielikuvilla on suuri vaikutus.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #21 : 07.03.2011, 21:58:42 »
Saattaa olla että maksimissaan 1.4 baariin on lipsahtanut eli ei mitään kovin ihmeellistä. Ja eipäs ne perhanan langat viihtyneet niissä laadukkaissa Bosch:in tuotteissakaan! Voisin kuvitella että ahdin kuitenkin vaimentaa niitä ysköksiä melko tehokkaasti?   

No, täytynee tosissaan ryhtyä toimenpiteisiin ennen kuin rykimisen seurauksena on puhallinvaurio  :buck2:

Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #22 : 07.03.2011, 22:05:01 »
Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?
megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten  :-\

volvo s80 2,5t

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #23 : 07.03.2011, 22:12:17 »
Saattaa olla että maksimissaan 1.4 baariin on lipsahtanut eli ei mitään kovin ihmeellistä. Ja eipäs ne perhanan langat viihtyneet niissä laadukkaissa Bosch:in tuotteissakaan! Voisin kuvitella että ahdin kuitenkin vaimentaa niitä ysköksiä melko tehokkaasti?   

No, täytynee tosissaan ryhtyä toimenpiteisiin ennen kuin rykimisen seurauksena on puhallinvaurio  :buck2:

Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?

Öö... Kyllä se turbo vaimentaa pakopuolen ysköksiä imupuolelle mutta mitenkäs ne imuvirtauksen muutokset sen seurauksena?
Kaikkein tasaisimmat virtaukset ovat juuri siellä missä IMM on vakiona, koska kaasumassallakin on oma hitautensa.

LH:lle ei kyllä MAP-anturista kovin herkästi syötetä singaalia. Onnistuu väsäämällä elektroniikkaa ja älyä samaan lootaan.
Kuumalanka kun ei ole lineaarinen annoltaan ilmamassan funktiona. Tai sitten muokkaamalla LH:n kartat sopiviksi. Vaatii aikaa ja tupakkia.

En nyt äkkipäätään osaa sanoa, kuinka paljon IMM toimita muuttuisi, jos sinne vaihtaisi 0,1mm paksumman platinalangan, koska sen mekaaniset (siis langan) ominaisuudet määräävät sen, mikä sen lopullinen kesto on.

megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten  :-\

Varmuudella helpoin tapa useimmille.
Elektroniikkaa taitavat säätäjä-ässät ovat oma lukunsa, sillä heille tuo on mahdollista LH:llakin. Ja kun tuohon lisätään Suomalainen jääräpäisyys ja periksiantamattomuutta, niin ei varmaan mene pitkään, kun jokun kerrotaan tehneen niin.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #24 : 07.03.2011, 22:51:33 »
On tässä vajaa 10v. pelattu LH:n kanssa eikä yhtään lankaa ole autossa saatu rikki.. Yhden olen aikanaan rikkonut kun piti sormella kokeilla miltä se lanka tuntuu  :idiot2: . Vaikuttaisi olevan joku muu syy kun itse Immu, jokin takapotku ahtimesta tms. tulee nyt ensimmäiseksi mieleen.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

EVO8

  • Vieras
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #25 : 07.03.2011, 22:54:59 »
On tässä vajaa 10v. pelattu LH:n kanssa eikä yhtään lankaa ole autossa saatu rikki.. Yhden olen aikanaan rikkonut kun piti sormella kokeilla miltä se lanka tuntuu  :idiot2: . Vaikuttaisi olevan joku muu syy kun itse Immu, jokin takapotku ahtimesta tms. tulee nyt ensimmäiseksi mieleen.


Juu on kyllä omituinen tapaus. Ja itsekin yhden mittarin joskus rikkonut kun en malttanut suojata lankaa ja piti hitsailla jotain mittariputkea väsätessä ::)

Ja mikan:

Ehkä olen aivan hakuteillä mutta lähinnä tuli mieleen että mittausperiaate säilyy mutta käytetään vaikka filmiä tmv. (lieneekö muita...?) vähemmän herkkää mittausanturia joita nykyään kyllä tuntuu löytyvän jos jonkinlaisia. LH:n kartathan on muokattavissa. Mappiakin on jo LH:n kanssa sovellettu en vain jaksa muistaa miltä englanninkieliseltä foorumilta joskus asiasta luin. Voisi löytyä "pienellä" kuuklaamisella.

megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten  :-\

Tehtaalla niin asiallinen asennus tehty että ei viitsi alkaa harrastamaan ;)
« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 23:07:18 kirjoittanut EVO8 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #26 : 08.03.2011, 20:39:23 »
Ja mikan:

Ehkä olen aivan hakuteillä mutta lähinnä tuli mieleen että mittausperiaate säilyy mutta käytetään vaikka filmiä tmv. (lieneekö muita...?) vähemmän herkkää mittausanturia joita nykyään kyllä tuntuu löytyvän jos jonkinlaisia. LH:n kartathan on muokattavissa. Mappiakin on jo LH:n kanssa sovellettu en vain jaksa muistaa miltä englanninkieliseltä foorumilta joskus asiasta luin. Voisi löytyä "pienellä" kuuklaamisella.

Tehtaalla niin asiallinen asennus tehty että ei viitsi alkaa harrastamaan ;)

Oikeastaan on ihan sama toiminnan kannalta, mikä sen kuumalanka anturin materiaali on. Mittausnopeuteen ja herkkyyteen vaikuttaa materiaalin massa, lämpöresistanssikäyrä, ominaislämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus. Ja tietysti materiaalin tulee olla sähköäjohtavaa...

Mutta voisihan tuollaisen toisenlaisenkin (kestävämmän) MAF:n etsiä ja sitten väsäillä karttoja LH:sta vastaamaan sen arvoja.
http://www.directindustry.com/prod/honeywell-sensing-and-control/thin-film-thermal-mass-air-flow-sensors-12365-120196.html

Tai sitten jostakin muun merkkisestä autosta kotoisin oleva MAF voisi sopia kaikkein vaivattomimmin.   :(

Jos jotain kiinnostaa anturin rakenne tarkemmin, niin tuossa on jotain aiheesta.
www.autoshop101.com/forms/h34.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #27 : 08.03.2011, 20:43:13 »
Heitetäämpä peliin Karman Vortex. Tätä on käytetty sekä imu- että painepuolella ("push/ pull-thru") ainakin varhaisissa Mitsu Evoissa sekä joissain Lexuksissa. Käsittääkseni signaalijännite skaala olisi aika lähellä kuumalanka immua, vai olenko väärässä (taas) ?

E: Tuossa mikan linkissä olikin jo aihetta sivuttu, ja aina yhtä luotettavasta wikistä löytyy näköjään lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 20:45:55 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #28 : 08.03.2011, 21:49:35 »
Varmasti löytyy joku mekaanisesti kestävämpi kuin orkkisversio on...

Oli sen tekninen toteutustapa mikä hyvänsä (Kuumalanka, Karman pyörre, kylmälanka, ohutkalvo tai laminaarivirtauselementti), kunhan se on MAF. Jolloin sen karttojen säätäminen LH:lle on suhteellisen simppeliä.

Edit:

Tälläisen kun löytäisi, niin pitäisi mekaanisen keston olla omassa luokassaan.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/RT2002/5000/5510fralick.html
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 22:04:22 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: IMM:n siirto imupuolelta painepuolelle LH2.4:ssa
« Vastaus #29 : 08.03.2011, 22:47:31 »
Ei juma, alkaa volvon virittely olla nykyään jo aika "hai-tekkiä". Luulin, että kun siirtyi kaasareista sähköruiskuun, niin otettiin iso askel. No, sehän ei ole juurikaan mitään kun pellin alta löytyy Nasan tekemä MAF  :) .
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Samppasport  Futurez