ajattelin nyt kirjoittaa asiasta jota monet ovat miettineet,eli millainen homma ja kuinka hinnakas on vaihtaa Facelift 960 ja s90/v90 takapään suht.kallit tasonsäädöllä olevat nivomat iskunvaimentimet "tavallisiin" iskunvaimentimiin.
JOUSI:
takana on siis yksi poikittain oleva komposiitti-lehtijousi...joka pitää vaihtaa jäykempään malliin kun alle vaihdetaan tavalliset iskarit.Yleinen harhaluulo on se ,että taakse on tarjolla ainoana vaihtoehtona s90 nivomat (executive/royal/ambulance) mallien jäykempi jousi..näin se ei kuitenkaan ole, sillä saatavilla on myös juurikin EI-nivomat iskareille tarkoitettua järeämpää jousta.
Varaosanumerot:
-960/V90 farkut= 9140471 (saatavilla)
-s90 executive= 9183523 (saatavilla)
-s90 =6819301 (saatavuudesta ei ainakaan itselläni tietoa)
960/v90 jousi maksaa volvon "sinisellä" tiskillä 190-210e ja s90 executive 13-20e kalliimpi.
ISKUNVAIMENTIMET:
tunnetulta valmistajalta nimeltä SACHS löytyy sitten sopivat iskarit.malli on super touring .
Varaosanumerot:
-960/v90 2.5l,3.0l(farmarit)=124816
-960/s90 (sedanit) 2.5l,3.0l=124818
näitä pitäis olla tilattavissa kaikista hyvin varustetuista autovaraosa liikkeistä...hinnoissa tuskin on mitään merkittävää eroa farmarin ja sedanin välillä,mutta ainakin farmarin iskarin ovh.hinta pyöri siinä 119e/kpl...kahdesta eri liikkeestä kävin kysymässä ja lupasivat kummassakin pyynniksi 90e/kpl.
itselläni on vm.95 960 2.5l farkku johon muutos nivomateista >normi iskareihin tehtiin..eli hain sachsin 124816 kaasuiskarit ja volvon tiskiltä 9140471 jousen..1viikon toimitusajalla.
Huom!tahdon nyt korjata myös toisen harhaluulon jonka mukaan tuo jousen vaihto mielletään yleisesti erityisen hankalaksi ja vaativaksi hommaksi.itse mietin kauan aikaa uskaltaako kyseiseen operaatioon edes ryhtyä,kun itsellä ei mitään kokemusta vaihdosta ollut..mutta päätin hommaan kuitenkin ryhtyä.
eli kyseiseen vaihtoon ei ole pakollista olla:
-Autonosturia
-Volvon omaa erikois-työkalua
-teräsmies tai ihmemies...kunhan nyt perustyökalut pysyy jotenkin käsissä ja on autoja tullut ruuvailtua jonkin verran aiemmin..niin hyvä.
jos autonosturia ja tota erikoistyökalua ei ole niin oma resepti oli tämä:
-perustyökaluja...räikkää,ruuvimeisseleitä ym.
-3kpl normaaleja autopukkeja
-3kpl suht.pieniä tavallisia taljoja/liinoja kiristimineen.
-2kpl tunkkeja..ainakin yhden pitää olla tarpeeksi korkealle nostava "laadukkaampi"hallitunkki,toinen voi olla vaikka se ale-hyllyn 20e punainen tunkki,kuhan ei ole pullotunkki versio..(ei nosta tarpeeksi korkealle).
-remppa-kaveri!pakollinen.
-lämmin autotalli.
Päävinkit vaihtoon:perämurikka tuetaan taljalla.vedetään talja murikan alta,koukut kiinni iskareiden yläpään kiinnitysreikiin ja sopiva kiristys niin että "kantaa"+1kpl pukki kardaanin ja murikan juureen.myös pyörän napaa levyineen saa "roikotettua"samasta yläpään kiinnitysreijästä taljalla.
sitten tärkeimpään/kysytyimpään kohtaan...miten tukivarret saa takaisin kiinni jousivoimaa vasten kun jousi pistää "vastaan"?
pienemmällä tunkilla nostetaan pyörän navasta ylöspäin...ja isommalla nostetaan samanaikaisesti tukivartta navan takana johon jousen pää ottaa kiinni..tällä tavoin pystyy "mallailemaan" napaa ja tukivarsia keskenään...jolloin pultit saa kiinnitettyä paikoilleen.
yksityiskohtaisempia ohjeita tosta vaihdoista löytyy muistaakseni landian sivuilta hakua käyttämällä.
Loppusanat,Kannattiko vaihto?mielestäni Kyllä! :)on hyvä ajaa ja:
-jousen ja iskareiden irroittamiseen meni 4h(ihmettelyä,muutama ruostunut mutteri ym)
-kasaamiseen meni 3h
-osat maksoivat yhteensä vain 370e (iskarit 180e,jousi 190e)..edullista verrattuna nivomateihin.