Eihän laatikonvaihto mennytkään ihan heittämällä "vaikka piti". Perjantaina alottelin hommaa ja lauantaina jatkoin.
Ensinnä piti poistaa tavaraa startinkiinnikkeestä, jottei se ole liian paksu kopan ja koneen väliin kopan oikaisun jäljiltä. Sen osalta ei komplikaatioita. Mutta tuli todettua ettei kampiakselissa ole irtoholkkia, jonka poistamalla saa paikan silmälaakerille. Sekin pitkän kaavan kautta, eli ensioletus toki että sieltä se keskiholkki lähtee vetovasaralla. Pultti hitsaten kiinni, eikä mihinkään. Hieman lisää hitsiä ympärille josko holkki siitä vähän kutistuisi, mutta sama tulos. Poralla ja vingulla roinat pois ja selaamaan netistä mittoja josko sopivaa neulalaakeria löytyy. Noilla mitoilla löydy mistään paikallisesta kuin tilaamalla. Soitto sorvarille joka ehti tekemään laakeripronssista holkin. Se tilanne korjaantui toistaiseksi sillä. Tunneliinkin tein hieman lisää tilaa, mutta aivan välttämätön se ei olisi ollut. Automaattivaihteisen 960 etupätkä oli ensimittailujen perusteella sopiva ja sitä se on just eikä melkein. Vaihdoin vaan uuden tukilaakerin.
Asetelman korkeus tuotti päänvaivaa hieman enemmänkin. Sovitin laatikkoa paikoileen ja totesin, että painelaakeri jää kantamaan reilusti. Laakerin runkoa ja haarukkaa piti madaltaa reippaasti. Haarukan vastatapin puoleista päätäkin piti muokata, että haarukan sai tarpeeksi alas. Hitsailin haarukan takapuolelle vahvikkeet, ettei pääse vääntyilemään. Tämän jälkeen se on niin alhaalla, että työsylinterinpuoleinen pää taas esti työsylinterin asennuksen aivan pohjaan asti. No ei siinä vielä mitä, pari prikkaa työsylinterin ja kopan väliin. Tässä välissä tein tukipalkin muokkauksen ja keppitelineen kuntoon ja ajattelin pyöräyttää konetta vähän kytkimen testausta varten. Eihän se tehnyt muuta kuin naksautti starttia. Loota pois ja niin oli jälki asetelmassa sekä vastaavassa paikassa lootassa. Asetelma on niin korkea, että ottaa kiinni laatikosta eteenpäin tulevaan vaihteensiirtäjän pattiin. Jostain lainattu kuvalinkki jossa näkyy ko. patti:
http://bilar.co.uk/saabenstein/images/bmw-gearbox/slave-cylinder-assembly-1024.jpgSiinä kun lootaa on muutamaan otteeseen käyttänyt paikallaan pohjassa ja on olettanut koko vastustuksen johtuvan vain painelaakerista, on asetelmaa vasten painanut kohta aiheuttanut niin paljon jännitystä kytkinkoppaan, että nyt on sauma ratki vajaa 15cm matkalta. Kopan hitsauksesta alustavasti sovin päivällä. Joku sirompi asetelma ois ostettava ja yritettävä kaupata tuo -765 pois. Kuulemma tuoreemman M3:n asetelma ois matalampi, tiedä vaan minkä verran. Sen verran mittailin, että asetelman rungon korkeus on 48mm ja kiinni ottavan kohdan etäisyys kytkinakselin keskeltä mitattuna 83mm.
Ja jottei homma mene liian helpoksi, meinasin laittaa vanhat rojut takaisin paikoilleen, mutta kytkinlevyissä on boorit aivan loppu. Kohta ois pyörähtäny ympäri. Muistikuva on, että boorit ois olleet hieman löysät jo lähtöjään. Lisäksi jostain syystä toiseen levyyn on tullut halkeamia kitkapalojen välisten kolojen pohjalta kohti keskiötä. Pintaa molemmissa levyissä oli vielä 2,5mm. Ei sit ajella vähään aikaan.