Ateho  Elekma

Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista

  • 251 Vastauksia
  • 138719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #240 : 26.08.2019, 10:59:58 »
Sillä 4-vaihteisella GM:n laatikolla on suuria vaikeuksia kestää edes vakiona T6:sen tehoja, joten lämmin suositus, että tehot pysyy vakiona.  ::)

Joo, harvoin Rican tarjonta on vain tuota tasoa +48hp/+50nm :
https://rica.nl/chiptuning.php#chiptuning

Poissa Isojohtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #241 : 04.10.2019, 08:01:08 »
V60 D5 -12. Lisäätehoa.fi ohjelmointi 1,5kk sitten, parin viikon sisään alkanut viemään polttoainetta huomattavasti enemmän kuin ennen etenkin matalilla kierroksilla, voisko liittyä jotenkin ohjelmointiin? Maantieajossa eroa entiseen jopa 2l/100km.
Ensin ajattelin että termari rikki ja kone käy kylmänä.
Torque sovellus näyttää lämmöt normaaliksi, eikä anna mitään vikakoodia. Kokeillut myös ajaa pidemmän matkan kierrokset 3000-4000 josko olis dpf vaivaa mutta ei auttanut sekään.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #242 : 05.10.2019, 11:44:41 »
V60 D5 -12. Lisäätehoa.fi ohjelmointi 1,5kk sitten, parin viikon sisään alkanut viemään polttoainetta huomattavasti enemmän kuin ennen etenkin matalilla kierroksilla, voisko liittyä jotenkin ohjelmointiin? Maantieajossa eroa entiseen jopa 2l/100km.
Ensin ajattelin että termari rikki ja kone käy kylmänä.
Torque sovellus näyttää lämmöt normaaliksi, eikä anna mitään vikakoodia. Kokeillut myös ajaa pidemmän matkan kierrokset 3000-4000 josko olis dpf vaivaa mutta ei auttanut sekään.

Ohjelma ei muutu asentamisen jälkeen eli ei johdu siitä. Joku anturi ottanut näistä kosteista keleistä itseensä, DPF tms. Testerillä pitäisi seurata paine-eroa, pakokaasun lämpötiloja jne. Huutaako webasto jatkuvasti jne
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #243 : 21.10.2019, 21:11:38 »
Jos ymmärsin oikein, ko ecu EI ole naitettu autoon vaan voi vaihtaa. Joten olisiko täällä jollain sopivaa valmiiksi viritettyä ekua jäänyt ylitse?

Ecua ei ole naitettu autoon vaikka niin väitettiin. Onkos sulla KKL-kaapeli?

M4.4 wiki auki ja ohjeita seuraamaan värkkäämään lastua. Helppoa ja simppeliä, mulla odottamassa toinen ecu pöydällä kys. toimepidettä varten

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #244 : 26.08.2020, 12:49:46 »
Vanha ketju, mutta mitenkähän tämä asetus tulee vaikuttamaan ohjelmistomuutoksiin?
https://www.is.fi/autot/art-2000006614064.html
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #245 : 02.10.2020, 21:29:38 »
En tuohon Ribben kysymykseen ota kantaa, mutta: 14 vuosi Rican softaamalla autolla lähti käyntiin. Järjestyksessä taisi olla 4:s softaus. Kilsoja taisi edelliseen kertyä stage 2 softattuna 160tkm..

Toki tämä Vea koneinen D5 oli vaikein tapaus, kun pin-koodi piti ensin kaivaa ohjausyksiköstä (atehon ilkka kaivoi, itse pidin vain käsiä taskussa/kaivoin niistä kohtuullisen määrän euroja vastineeksi). Kaikin puolin sujuvaa toimintaa, ruuhkassa ei paljoa päässyt venyttelemään, mutta alunperin ei niin hidas auto on vielä ripeämpi... katsotaan kun joskus pääseen kaupungin ulkopuolelle ja "joutuu" ohittamaan jonkun hitaamman ja vaihteisto oppii oikeille tavoille.

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #246 : 06.11.2020, 18:58:30 »
Ricalle vihdoinkin tullut päivitys jolla vanhoista Aisin AW50 / 51AWD, AW55-50 / 51 ja TF-80SC lootista saa 1-2 vaihteiden väännönrajoituksen pois. 211€ tulee hinnaksi kun itse asentaa iSoftloaderilla.

EDIT. jo puoli vuotta sitten näyttää olleen julkaistu tuo.  ::)

https://rica.nl/en/news/?item=154
« Viimeksi muokattu: 06.11.2020, 19:01:02 kirjoittanut ile2 »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #247 : 06.11.2020, 22:10:56 »
VOC näyttää, että kokonaiset 650 km on ajettu Ricalla softaamisen (-17 V90 D5 awd) jälkeen ja niistäkin n.200km pilot assistilla ajellen hakemassa talvifillareita Hämeenlinnasta.

Vanha etuveto v70 repi, "ärisi" ja rimpuili, tämä vain kulkee eleettömästi. Sen verran on lapsettanut, että niin luotettavilla kännykkäsoftilla on saanut märällä asfaltilla pariin otteeseen 7,2s.. Kukaan ei ylläty, kun alussa vilkahtaa vähän valoja ja jotain nyykähtämisiä on ainakin tuntemuksissa. Pito on selvästi (märällä) liian ohut ja tietty lisäruuti ei tietenkään olisi pahasta, kun auto selvästi pystyisi sen hanskaamaan.

Pitäisi joskus hävittää turhat romut kontista pois ja kokeilla sopivissa olosuhteissa kevyellä autolla, jos saisi sen henkisesti hyvän 6,x -siihen luotettavaan kännykkäsoftaan... 4 v  tytär totesi kokeilusta: "lisää"...





« Viimeksi muokattu: 07.11.2020, 11:09:24 kirjoittanut D5GT »

Poissa VelvetTune

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #248 : 11.04.2021, 11:24:42 »
Osaako kukaan sanoa miten monissa eri optimointifirmojen ohjelmissa muutokset tehdään ns. oikein eli väylään annetaan oikea tieto vääntömomentista kulloisessakin tilanteessa mitä käytetään auton eri moduuleissa esim. vaihteistossa jne.? Tarkoitus olisi tehdä optimointi niin, että seuraavalla autolla ajetaan niin pitkään kunnes fossiilisten polttoaineiden verotus pakottaa siirtymään johonkin muuhun käyttövoimaan. Onko kokemusta isoista esim. BSR tai RICA tai sitten pienemmistä paikallisista? Ainakaan näiden verkkosivuilta en löytänyt mainintaa tästä. Ilmeisesti Lisäätehoa.fi:n ohjelmat tehdään näin?

Poissa V70/V90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #249 : 21.04.2021, 09:16:11 »
VOC näyttää, että kokonaiset 650 km on ajettu Ricalla softaamisen (-17 V90 D5 awd) jälkeen ja niistäkin n.200km pilot assistilla ajellen hakemassa talvifillareita Hämeenlinnasta.


Olis samanlainen aparaatti. Otitko käyriä muutoksen jälkeen ? softan. Mikä on perstuntuma ? Kustannus ? ja Missä ?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #250 : 21.04.2021, 14:43:01 »
Osaako kukaan sanoa miten monissa eri optimointifirmojen ohjelmissa muutokset tehdään ns. oikein eli väylään annetaan oikea tieto vääntömomentista kulloisessakin tilanteessa mitä käytetään auton eri moduuleissa esim. vaihteistossa jne.? Tarkoitus olisi tehdä optimointi niin, että seuraavalla autolla ajetaan niin pitkään kunnes fossiilisten polttoaineiden verotus pakottaa siirtymään johonkin muuhun käyttövoimaan. Onko kokemusta isoista esim. BSR tai RICA tai sitten pienemmistä paikallisista? Ainakaan näiden verkkosivuilta en löytänyt mainintaa tästä. Ilmeisesti Lisäätehoa.fi:n ohjelmat tehdään näin?
Sen mitä olen ymmärtänyt, niin ainakin Lisäätehoa.fi hoitaa asian kunnolla.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #251 : 21.04.2021, 16:10:41 »
Osaako kukaan sanoa miten monissa eri optimointifirmojen ohjelmissa muutokset tehdään ns. oikein eli väylään annetaan oikea tieto vääntömomentista kulloisessakin tilanteessa mitä käytetään auton eri moduuleissa esim. vaihteistossa jne.? Tarkoitus olisi tehdä optimointi niin, että seuraavalla autolla ajetaan pitkään.

Polestar luulisi olevan ainakin, kun on Volvon hyväksymä. Haluaako tuosta maksaa, se on sitten makuasia ?

https://engineered.polestar.com/fi/model-selector/

https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/lisavarusteet-ja-varaosat/polestar/
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Elekma  Autoracing