Vanha aihe mutta täällä on taas unohdettu että se vaparisuodattimen hyöty turbovehkeessä on tasan nolla niin kauan kuin ilman nopeus ahtimen imupuolella pysyy alle äänennopeuden, ts jos ahtimen imupuoli revitään aivan äärimmilleen imupuolen virtausvastus alkaa vaikuttamaan mutta normaalisti toimivassa ahtimessa ei yhtään. Asiahan menee niin pitkälle että vapaastihengittävän teho on suoraan suhteessa vallitsemaan ilmanpaineeseen, turbovehje ei välitä siitäkään mitään, tehot on samat ilmanpaineesta riippumatta koska ahdin tekee pyydetyn ahtopaineen/ilmamäärän jokatapauksessa niin kauan kuin turbon tuotto riittää.
Sen sijaan kuumalankamittaukseen perustuva moottori kyllä alkaa menettämään huomattavan nopeasti tehoa jos ilmansuodatus päästää paskaa massamittarin langalle - silti vain rihkamakauppiaat saavat kalliita pilipalisuodattimia myytyä "viritttäjille", noh harrastamistahan se vain on ja ehkä siitä tulee sitä tekemisen makua.