Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km

  • 46 Vastauksia
  • 14227 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #30 : 28.03.2017, 14:40:01 »
Vuosi on jälleen kulunut ja 25 000 km on tullut lisää eli sata tuhatta omalta osaltani on mennyt puhki. Mittarissa 408 000 km.

Etupäähän laitoin tänä vuonna jarrulevyt ja palat, alle Hankookin 16-60-205 kesärenkaat.

Korjattuja ongelmia oli 4 pytyn suuttimen tiivisteen kanssa. Se alkoi keväällä tupsuttaa ja piti vaihtaa. Oireita tulevista ovat öljyn katoaminen ohjauksen tehostajasta. Jostain syystä sitä on pitänyt lisätä pari kertaa talven aikana. Moottorista kuuluu myös kolahtelua sammuttamisen, käynnistämisen ja liikkeelle lähdön yhteydessä. Ehkä joku tukikumi on antaunut ?



Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #31 : 14.06.2018, 18:09:45 »
Laitetaanpas jälleen päivitystä. Viides vuosi ja 23 000 km lisää eli kirjanpidon mukaan mittarissa 431 000 km maaliskuussa ja viisi vuotta Volvoilua mennyt samalla puhki.

Korjausten suhteen tuli välivuosi, mutta merkkejä tulevista tarpeista on kyllä ilmaantunut.

Jotain hyvääkin. Selvisi tehostimen öljyvuodon syy. Edellisessä jakopään laitossa paluuputki oli vaan tökätty tehostimen öljysäiliöön ja jätetty kiristämättä.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #32 : 26.02.2019, 10:11:16 »
6. vuosi

Mittarissa 459 000 eli tuosta edellisestä päivityksestä on tullut 28 000 km. Ajettu itse tällä autolla ~156 000 km

Kohdatut tappiot:
-Jarruvalojen rele pimahti. Korvasin tuplareleen kahdella tarvikereleellä, hinta noin 10 €
-Oikean etupyörän laakeri, laitettu SKF:n tekele
-Etujarrusylinterit uusittu
-Etupuslat vaihdettu Motonetin "heavy dyty mallisiin". Bilteman 2013 keväällä vaihdetut olivat periaatteessa vielä ehjät.
-Takajarrupalat
-Uudet kesärenkaat (Michelin 205-60-R16)
-Takapää alkoi pitää infernaarista kolinaa. Syyksi paljastui oikean iskarin yläpään mutterin löystyminien. Iskarit vaihettu itse aikanaan ja nyt oli sitten jälkikiristyksen aika.
-Ilmastointi "huollettu" ensimmäisen kerran omasta toimestani. Vajausta oli tiettävästi noin 200 g.
-Lasinpyyhkijät uusittu. Autossa ostettaessa olleet kestivät näin kauan. Olivat jotain sellaista matalaa mallia, eli ei sellaiset perinteiset häkkyrät.

Oireita:
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä
« Viimeksi muokattu: 26.02.2019, 10:30:22 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Cleaf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #33 : 28.02.2019, 12:30:34 »
v70 -04 d5 n.426tkm

ollut itsellä 4 vuotta jolloin ajettu reilut 100tkm

vaihdettua osaa

vauhtipyörä+kytkin, stefat sekä se kuminen öljytulppa
hammastanko
jarrulevyt eteen+palat
takaiskarit+jouset (nivot ampu öljyt pihalle)
laturi(vapaakytkin hajosi)
moottorin ylätuki

siinä nyt mitkä ekana tuli mieleen

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #34 : 14.04.2020, 21:57:23 »
7. vuosi

Mittarissa maaliskuun lopussa 486 000 eli tullut vuoden aikana 27 000 km. Ollut nyt pari viikkoa seisonnassa koronoitten vuoksi kun pärjätään yhdelläkin.

Korjauksia:

-Käsijarrun kengät
-Takajarrulevyt + palat
-Pakoputkea hitsattu takimmaisen kannakkeen kohdalta. Katsastuksessa todettiin, että siinä oli reikä. Hitsausta varten otin pakoputken irti ja uusin samalla laipan tiivisteen. Sen sai paikallisesta varaosaliikkeesta suoraan hyllystä.

Oireita:
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2020, 22:00:56 kirjoittanut Vollemies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #35 : 14.04.2020, 22:41:54 »
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä.

Matka maistuu :) Miten matkamittari liittyy vakkariin?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2904
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #36 : 14.04.2020, 23:36:14 »
Matka maistuu :) Miten matkamittari liittyy vakkariin?
Varmaankin, kun siellä näkyy se "cruise" teksti kun vakkari on päällä/valmiustilassa.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #37 : 15.04.2020, 22:43:36 »
Joo, juuri se cruise valo ei pala silloin kun tuo on pimeänä. Tankatessa ei useinkaan saa lukemia ylös mutta tärkeintä että tulee litrat kirjattua ylös niin sitten kun taas saa lukemat niin saa tarkistettua kirjanpidon.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #38 : 27.02.2021, 21:33:12 »
8. koronavuosi toi vain ~11 000 km. Kärry vietti kevään ja kesän seisonnassa. Vaihtoaitiovuoro koitti nyt taas, kun laturi hajosi. Laturin vapaakytkimen simahtaminen päätti taipaleen mittarilukemaan 497 425 km, joka jatkuu nyt seisonnassa. Täytyy käydä hakemassa Skumpat 0,5 Mkm kunniaksi, kun taas tulee palvelusvuoro.

Paikoillaan on uusi kunnostetettu vaihtolaturi, joka korvasi 2013 asennetun kunnostetun laturin. Samalla uusin taas hihan kiristinrullat ja rasvasin (ensimmäistä kertaa) ilmastoinnin vapaakytkimen laakerin. Ilmastointi tuntui tallissa toimivan. Ilmastoinnin kaasumäärä tarkastetteiin ~2 vuotta sitten kesällä. Vajausta oli tuolloin suunnilleen 200 g. Nyt kun tuo oli auki, otin summan mutikassa 2 ohutta välyksentasauslevyä pois. Ilmastoinnin kytkin toimi ennen tätä normaalisti mutta kun tuon laakerin rasvauksen vuoksi avasin, tiuksesin kytkimen välystä poistamalla neljästä ohueasta prikasta 2 pois olettaen kytkimen kuluneen ainakin sen verran. Kytkin ei hangannut. Samalla tuli uusi apulaitehihna.

Mittaristo on edelleen tinaamatta. Näyttää toimivan autotallissa, mutta pakkasessa ei voinut kytkeä edes Ardicia päälle, kun näyttö sekoili. Oli pakkasessa lähes tulkoon "pimeänä".

Lisäksi keulasta kuuluu jotain merkillistä kolinaa pienimissäkin kuopissa. Koiraanluut ovat kunnossa, napapultit kiinni. Kallistuksen vaimentajan kumit OK ja alatukivarren puslat OK, kun ne uusittiin edellisellä kaudella. Olisiko iskareiden yläpäät antautumassa ? Ääni on kuin löisi kumivasaralla jalkatilan pohjaan joka kupassa. Muuten ei haittaa ja valtatiellä ei kuulu mitään.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2021, 21:46:14 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #39 : 27.02.2021, 21:45:09 »
Konepelti auki kun keulaa painaa alas, miltä iskareiden yläpäiden liike näyttää, onko kumi ehjä vai nouseeko ne kovasti. Kyllähän ne noilla kilsoilla toki kannattaisi vaihtaa ja katsoa ettei ole ruosteen alkua siellä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Subbe99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #40 : 01.05.2021, 12:01:19 »
Tuli ostettua huutokaupat.comista 2001 V70 2.5tdi kun näytti päällisin puolin siistiltä ja sisutakin oli ehjä. Reklamaation jälkeen hinnaksi jäi 555 euroa. 2 aluvannesarjat oli mukana (renkaat oli molemmat sarjat laittomat).
Ajamalla tuli Raisiosta Lahteen. Luulin että etulaakeri oli paskana, mutta ääni tulikin paskoista renkaista. Piti kauheaa jollotusta.
Katiskalla ajettu 510 tonnia ja manuaali askilla.
- VIDA2014D softa ja VCX NANO laite oli pakkohankinta 66 euroa
- Uusi Boschin akku 140 eur (vanha ei ottanut latausta vastaan kuin 50%, joka oli 10v vanha Schneider)
- Uudet kesärenkaat Minervat 225/45/17 hintalappu 300 eur
- Satsi suodattimia ja EGR venttiili on matkalla, hinta 95,92 autodocilta
Diagnostiikka herjaa EGR:stä, kytkimen asentoanturista ja sisäilman lämpöanturista.
Kottero on jokapäiväisessä työajossa ja kulutusmittari näyttää 5,2L eli huomattavsti halvempaa kuin Voyagerin 12 L/100km bensa. :D

Ensi kuussa menee EGR ohjelmointiin ja samalla lisää tehoa padasta. Hinta 140 eur + polttoainekustannukset kun ajelee Hesaan.


Volvo V70 Mk II 2.5tdi D5252T MSA 15.8 M56 LHD

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #41 : 01.05.2021, 16:39:39 »
Ostin vuonna 2003 vuosimallin 2002 S60 D5, man jossa mittarissa oli 18.000 km. Hain auton itse Saksasta, hinta vuoden vanhana noin 10 kEUR vähemmän kuin uusi vastaavilla varusteilla. Nyt mittarissa on 487.000 km ja on siihen jotain kuluvaa osaa tullut vaihdettua. Olen käynyt samassa korjaamossa tekemässä normihuollot ja nyt omistajakin on vaihtunut kun edellinen eläköityi mutta aika tyytyväinen uusi korjaamon omistaja oli nähtyään huoltokirjan. Oli muistaakseni neljäs hihnan vaihto nyt talvella, aina mennyt vaihtoon vuosien vuoksi, ei kilometrien.
Autoon on vaihdettu etuiskarit kahteen kertaan, takaiskarit kerran, en muista montako kertaa kaikki jarrut, tukivarret ja koiranluut. Kytkin ja kaksoismassa vaihtui noin 380 tkm. Auto on lastutettu kun mittarissa oli 130 tkm ja samalla EGR tukittu. Alkuperäiset 16" kesävanteet on vielä virheettömät, talvirenkaisiin hankin alunperin tarvikevanteet mutta noin 5 v sitten ne oli niin surkeassa kunnossa, että ostin käytetyt vm. 2005 orkkis Volvo vanteet. Mittarin vaihdoin noin 10 vuotta sitten uuteen, alkuperäistä korjattiin pari kertaa mutta kyllästyin kun ei kestänyt kuin vuoden pari. Öljynkulutus ihan olematonta, koskaan en ole huoltovälien aikaan lisännyt öljyä pisaraakaan. Joku saattaa muistaa, että meillä oli miitti Valkeakoskella ja autoja penkitettiin, omaan paperiin tuli 515 Nm vastaava luku. Ardic on alkuperäinen, olen sitä itse rassannut puhtaaksi muutaman vuoden välein ja vaihtanut mm. vesipumpun kahdesti, hehkutulpan ja viime kesänä vaihdoin turbulaattoriin uudet laakerit ja koko talven toimi ja edelleen. Laturiin vaihdoin itse kollektorin, hiilet ja laakerit pari vuotta sitten - oli edelleen toimiva mutta lataus pätki satunnaisesti. Molemmat etupyörän laakerit on vaihdettu kertaalleen ja matkustajan puoli kahteen kertaan. Minusta kohtuuhintaiset kilometrit jos laskee, että pääomatappiota on tullut 30 tonnia 18 vuoden aikana. Ikinä ei ole jäänyt käynnistymättä tai jättänyt tielle. Ruosteeton peli.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #42 : 22.07.2021, 00:29:42 »
miltä iskareiden yläpäiden liike näyttää, onko kumi ehjä vai nouseeko ne kovasti.

Asia on edennyt hitaasti, kun auto on ollut nyt koko kesän seisonnassa. Ensimmäinen havainto oli kun avasi iskareiden päät, että toisen puolen sakaramutteri oli syvässä. Itse asiassa jo sen päällimmäisen mutterin avauksessa oli kuskin puolella aivan toinen tuntuma - kun löysätty mutteri ei sormin pyörinyt. Paljastui, että kuskin puolen kumilätkän holkki oli revennyt irti. Rakenne on kyllä vähän erikoinen, kun on vain se vulkanoitu holkki siinä kumissa kiinni. Kun jousen puristi kasaan, sakaramutterin sai pyörittää sormella auki. Lienee ollut tämä sen kummallisen kolinan aiheuttaja. Pohjaanlyöntikumikin oli irronnut rautalätkästään.

Ajattelin aluksi koota etutolpat vanhoilla jousilla. Molemmissa jousissa on kuitenkin parin millin kolo noin tuuman matkalla juuri siinä kohdassa, missä se jättää jousilautasen. Jos jousi tuosta kolon kohdalta joskus katkeaisi, se laukeasi tyystin ja olisi matkan loppu. Mittasin jousen langan paksuudeksi 14 mm, kuluneelta kohdalta noin 12 mm. Jouset ovat vastustaneet ruostetta oikein hyvin. Kiiltävä muovipinnoite on edelleen moitteeton joustintuen lautasten kohtaa lukuunottamatta.

Motonetistä näkyisi saavan noita jousia satasen pari. Mahtaako olla sitten alkuperäisen veroinen. Kuinkahan koloille kuluneilla jousilla on ajeltu?

Itselläni oli suunnitelma saada Camber kulma kohdalleen sillä tavalla, että auto on nyt tarkasti vaakasuorassa pölkkyjen päällä. Mittasin vatupassilla pyöränlaakerin keskiöstä kallistuman ja ajattelin laittaa siihen samaan.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2021, 00:32:13 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #43 : 21.06.2022, 21:36:35 »
Nyt on ollut kausi tapahtumia täynnä. Viimeisin tankkaus näköjään 14.1.2022 lukemassa 504 400 km ja pian sen jälkeen laukesi tarvike vesipumppu (Mononet/SKF merkkiä). Matka päättyi jakopään seottua mutta vain muutaman kilometrin päähän kotoa. Melkein puolen vuoden valohoidon jälkeen tämä Volle sai vielä kuitenkin jatkoajan, mutta edellytti toisen uhrausta. Pihasta löytyi sopivasti ruosteen raiskaama S80, josta löytyi sopiva kansi. Tämmöiset rempat menee täällä sitten jo pajahommiksi.

Ennen pidemmän kaavan mukaan tehtyä jakopääremppaa vuoden mittaan:
-Mittaristo piti käyttää toistamiseen tinauksessa
-Uusittua etuiskarit yläpäineen. Jouset jäi vanhat.

Korjattavava on vielä ainakin etuikkunoiden mekanismeissa. Molemmat etulasit putoavat vinoon. Taisi olla semmoiset pienet muovinippelit siellä liuissa. Niitä on muutama kappale aina jemmassa mutta jospa nyt riittäisi motivaatio niiden uusimiseen, kun konepuoli tuli kuntoon.


Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
« Vastaus #44 : 22.06.2022, 23:12:41 »
Ruosteeton peli.

Joo, kiitettävän luotettavasti nämä ovat toimineet.

Tuosta ruosteettomudesta sen verran, se ne ruosteet tulevat päivän valoon salakavalasti ovien pelleistä ja etulokareista. Ovissa on semmoinen pikipahvi värinänvaimennin, joka kovettuu ja päästää ruosteen muhimaan. Alasauma voi olla OK, mutta tulee pintaan vähän ylempää. Lokareista pahimmat paikat ovat etuoven alakulman edessä ja ne reunat.

Arvelisin suolanpoistopesun ja öljyämisen auttavan, jos sen tekee ennen kuin ruoste on tullut läpi. Varsin tavallinen näky, että noin 20 -vuotiaana kukkii komeasti. Ensimmäisestä ei ruvesta ei mene kuin pari vuotta niin rehottaa niin että hävettää.

 

Futurez  Kulkukoira