Ateho  Elekma

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Hain satasella osia purkuautosta. Helmikuussa ryöväsin tuosta jo termostaattikotelon, nyt sitten loputkin käyttökelpoiset osat.





Tuon verran lähti matkaan:



Lisäksi kaveri toi pakettiautolla vielä perästä mm. tekniikkapaketin (1.0 + manuaaliloota), ovet, etupenkit ja (harvinaisen) ehjän taka-akselin.

Muutama asennustuokio vielä tarvitaan ennen uutta leimausyritystä :buck2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Micra huilailee edelleen... Ihan hyvä pihakoriste ja kuivatustelinehän tuo on!



Näyttävät jotenkin isoilta nuo Volvon 15" vanteet tuossa kuvassa :P

Kuvasta näkee (pikkuautoluokan) mittasuhteiden kehityksen parin-kolmen sukupolven aikana. Corsan etuylitys on aivan järkyttävä, varsinkin kun vertaa tuohon Micran melko sopusuhtaiseen keulaan. Takaylitys on edelleen aivan olemattoman pieni, ja sopusuhtaiseksi tuon saisi kun keulaa lyhentäisi aika rankasti. Suurinpiirtein tuon verran kuin tuossa kuvassa jää piiloon:



Kai se on törmäysturvallisuus tuonkin asian takana. Ulkonäkö hieman kärsii mielestäni, toisaalta eipä näistä nykyautoista mitään hienoja saa muutenkaan kun on tottunut siihen parhaaseen eli 80-luvun laatikkomuotoiluun S*

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Corsan konttiin tuli jostain vettä. Ensiapuna otin kastuneen verhoilun pois, ja pohjatulpista tiivisteet pois, että pääsee tyhjenemään.



Muutama päivä meni, ja sitten ehdin tutkimaan mikä siellä vuotaa:



Epäilin poistoilmaventtiilien hapertunutta tiivistystä syylliseksi:



Sitkoflexit tilalle:



Pop-niittien porailujen jäljiltä sohottelin muutamiin reikiin maalia, ja tiivistin ne noin:



Hämmästyttävän vähän on korroosiota tarttunut itse korirakenteisiin. Takapyörän kaarien takanurkkiin on ruostepeikko napannut enemmälti, muualta en ole toistaiseksi enempiä mätimisiä löytänyt.

Takapuskurin kuoren ala- ja yläkannakkeet jätin laiskuuttani pois. Alemmat olivat poikki jo valmiiksi, joku on pukannut oikean takakulman joskus johonkin. Tuo muovikuori on siis operaation jälkeen kiinni vielä törmäyspalkissa, takavalojen alla ja takapyöränkaarissa/sisälokareissa, tuntuisi riittävän.

Kontti on nyt pysynyt kuivana sateista ja pesuista huolimatta. Laitoin uudet ilmaventtiilit tilaukseen ebaysta (2 kpl yht 33e toimitettuna). Vaikuttaisivat olevan ihan tarpeelliset - isoilla nopeuksilla sisäpuhallin työntää melkoisella paineella ilmaa pihalle varapyöräkaukalon pikkuruisista pohjatulppien rei'istä ja takakontin tiivisteen välistä :P Ja pakokaasua ei sisälle olisi suotavaa tulla tuota(kaan) kautta. Sen takiahan ne venttiilit on sinne suunniteltu että ilma kulkisi hyvin, mutta vain toiseen suuntaan.

Talvea varten piti hankkia uudet nakit, tuollaiset otin:



Paikallisessa öljy- ja rengasliikkeessä hinnaksi tuli asennettuna 340 euroa, kun vein irtopyörät sinne ja otin kumit heidän kauttaan.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Corsa siirtyy ihan kohta minulle pääasialliseksi käyttöautoksi, päivitin aloitusviestiin kirjanpidon sen osalta. Autolla tuli täyteen puoli vuotta ja melkein 10 tkm, yllättävän paljon siis ollut ajoja... Kulutus rouvan työmatka-ajossa oli pääasiassa kuuden litran molemmin puolin - katsotaan millaisia lukemia itse saan jurnutettua ylihuomisesta alkaen.

Katsastuksessakin tuli käytettyä kesäkuussa, ei löytynyt huomautettavaa.

Laitetaan tähän vielä tunnelmakuva kesälomareissulta, Volvon pölykapselit täydentävät kesäisen tyylin:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Selvittelin Corsan vesivuotoja eilen. Etumatkustajan jalkatilassa on ollut välillä pieni määrä vettä ja muutamana aamuna ikkunat ovat meinanneet vetää huuruun. Ilmastoinnin käynnistäminen on kyllä hävittänyt huurut tehokkaasti, mutta ilman sitä tilanne on vaikuttanut aika huolestuttavalta.

Takakontissakin on ollut kosteusongelmaa ilmeisesti jo pitempään. Verhoilu on mennyt kamalaan kuntoon, pitää katsoa saako sitä vielä pelastettua.

Otin pois keskikonsolin, hanskalokeron, jalkatilan verhoilumuovit ja sisäilman suodattimen. Kuvassa meneillään uuden suodattimen sovittelu - mites päin tämä kuuluukaan olla...



Jalkatilan ilmanohjain vielä pois paikaltaan, ja sinne se sujahtaa. Tuo ilmanohjain on muuten erinomaisen hyvin suunniteltu, varsinkin talvella mukava kun puhaltaa lämmintä tasaisesti koko jalkatilan leveydeltä. Ja kuskin puolella on vastaava.



Kurkkasin tuonne suodattimen koloon, näytti siltä että suodatin ei mitenkään voi asettua sinne tiiviisti - perällä näkyi tasaisen pinnan sijaan mm. ilmastoinnin kennon putket. Suodatin asettuu muutenkin aika lähelle kennoa, eli luultavasti kastuu ilmastointia käytettäessä. Vanha suodatin näytti olevan tukevasti homeessa, ja haisikin aika hirveälle:



Autolla ajellessa en ihme kyllä havainnut minkäänlaista homeen hajua. Kesän mittaan tuolla vänkärin jalkatilassa oli aina välillä pieni määrä vettä, liekö ollut ilmastoinnin kondenssia. Eilen en löytänyt mistään minkäänlaista kosteutta. Kondenssiveden poistoletku oli paikoillaan ja kokeilin puhaltamalla että ei ollut tukossakaan. Se on tuo kuvissa näkyvä musta kumiletku, joka katoaa verhoilun taakse.

Suodattimen kannen yläklipsi oli rikottu ja yläpää oli varmistettu tahmealla bitumimassalla. Rapsuttelin massat pois ja laitoin rautalankapatentin:





Ihan toimiva tuli ja kansi pysyy nyt hyvin paikallaan.

Yritin myös korjata pätkivää tupakansytytintä - hetki piti tuumailla miten se purkautuu... Sain lopulta ehjänä irti. Ei siinä mitään selkeää vikaa näkynyt, yksi liitinpinni oli jostain syystä hieman taittunut. Suoristin sen ja laitoin osat takaisin paikoilleen. Lopputuloksena kännykän lataus alkoi toimia ilman pätkimisiä, mutta liittimen valaistus pimeni :P

Takapuskurin otin taas irti ja laitoin uudet kidukset paikoilleen:



Aukkojen teippaaminen umpeen auttoi kyllä pitämään vedet pois kontista, mutta ilmanvaihto heikkeni dramaattisesti. Puhaltimen isompien nopeuksien käyttäminen paineisti kabiinin sen verran reippaasti, että ihan korvissa tuntui. Myös oven sulkeminen oli vaikeaa ja vaati enemmän voimaa mihin oli tottunut... Nyt menee paljon helpommin kiinni.

Sadepäiviä näyttää olevan tulossa, joten pian selvinnee pysyvätkö vedet auton ulkopuolella ja vieläkö ikkunat huurtuvat.

Luettelo vaihdetuista osista (21.8.2021 / 179410km):
Poistoilmaventtiili 2x GM 09177224 yht 45.59e
Raitisilmasuodatin Hengst E2939LC 12.79e

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Jatkoin projektia vielä sisustan imuroinnilla ja uusilla kangasmatoilla. Ostin grillimaton, 100x120cm, kooltaan juuri sopiva:



Huomasin että etupenkkien alla on tilaa noita kumiläpysköitä pidemmillekin matoille, ja materiaaliakin riitti hyvin:



Niistä tuli juuri sopivat:



Yleisilme on nyt omaan silmääni erittäin siisti:









Kustannukset 13 euroa, ja eipä noita nyt kovin kauaa leikkele... Sanoisin että helppo ja halpa päivitys.

Pikku fiksauksen vaati myös kuskin puolen takavalo, josta murtui kiinnitystappi irti. Jäljelle jääneeseen reikään sai onneksi kierrettyä M6 pultin. Leikkasin kannan pois ja laitoin sormimutterin korvikkeeksi jatkomutterin:



Jos tuo nyt tuossa kestäisi... Ihan tukevan tuntuisesti tuo lyhty tuolla viritelmällä asettui.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vettä ei ole toistaiseksi näkynyt Corsan kontissa eikä huurua ikkunoissa. Tälle 3-oviselle 1.2 TwinPort-koneiselle on näköjään luvattu kulutuslukemiksi 4.7 - 5.8 - 7.7 (maantie/yhd./kaupunki). Ajoin 400 km enimmäkseen työmatkoja, ilmastointi pois päältä ja kohtuullisen rauhallisestikin (alle satasta koko ajan) ja tankkasin... Litroista ja kilometreistä laskettuna kulutukseksi tulee 6.06 ???

Eipä siinä mitään, ei nuo luvatut lukematkaan kovin kummallisia ole... Spritmonitorista kateltuna vastaavien keskikulutukset ovat 5.3 - 10 litraa sataselle, ja aika paljon näyttää olevan lukemia just kuuden litran molemmin puolin.

Se vaan kun tällä ajaessa _tuntuu_ siltä että nyt on alla tosi pieniruokainen menopeli... Ominaisuudet ja varusteet eivät mitenkään herätä sen kummempaa ihastusta... Ajamisessa ei ole oikein minkäänlaista fiilistä. Koppakin on kohtuullisen pieni ja moderni... Erityistä voimantunnetta ei ole, meno on sellaista vaivattoman laiskanpulskeaa vailla minkäänlaista terävyyttä... Noihin tuntemuksiin nähden ehkä joku nelosella alkava lukema olisi sellainen minkä voisin nikottelematta niellä... Pitää nyt jonkin aikaa tuumailla onko tällä menopelillä tulevaisuutta meidän pihassa, vai löytyisikö jotain sopivampaa tilalle...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vettä ei ole toistaiseksi näkynyt Corsan kontissa eikä huurua ikkunoissa. Tälle 3-oviselle 1.2 TwinPort-koneiselle on näköjään luvattu kulutuslukemiksi 4.7 - 5.8 - 7.7 (maantie/yhd./kaupunki). Ajoin 400 km enimmäkseen työmatkoja, ilmastointi pois päältä ja kohtuullisen rauhallisestikin (alle satasta koko ajan) ja tankkasin... Litroista ja kilometreistä laskettuna kulutukseksi tulee 6.06 ???

Eipä siinä mitään, ei nuo luvatut lukematkaan kovin kummallisia ole... Spritmonitorista kateltuna vastaavien keskikulutukset ovat 5.3 - 10 litraa sataselle, ja aika paljon näyttää olevan lukemia just kuuden litran molemmin puolin.

Se vaan kun tällä ajaessa _tuntuu_ siltä että nyt on alla tosi pieniruokainen menopeli... Ominaisuudet ja varusteet eivät mitenkään herätä sen kummempaa ihastusta... Ajamisessa ei ole oikein minkäänlaista fiilistä. Koppakin on kohtuullisen pieni ja moderni... Erityistä voimantunnetta ei ole, meno on sellaista vaivattoman laiskanpulskeaa vailla minkäänlaista terävyyttä... Noihin tuntemuksiin nähden ehkä joku nelosella alkava lukema olisi sellainen minkä voisin nikottelematta niellä... Pitää nyt jonkin aikaa tuumailla onko tällä menopelillä tulevaisuutta meidän pihassa, vai löytyisikö jotain sopivampaa tilalle...

Anopin vastaava vie kanssa jotain 6 nurkilla. Vienyt aina (lähes uudesta) jotenka tuskin on ketjuvammanen vielä.

Kaikinpuolin aika epäonnistunut tuotos tuo moottori... Töissä 1.4 automaatti ja se vie todellisuudessa vähemmän kun toi 1.2 manuaali...  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Hieman harmittaa, kun auto muuten olisi tarpeeksi hyvä... Mutta nuo muutamat pikkuvaivat ja erityisesti tuo (vanhanaikainen?) laiska ja janoinen mylly kyllä pilaa kokonaisuuden. Erityismaininta pitää antaa hyvästä turvavarustelusta, ainakin ikäisekseen/kokoisekseen.

Pitänee aloittaa ajatusleikki: Mitä tilalle halpakulkuiseksi työmatkapeliksi? Ajelen enimmäkseen yksinään ja pihassa lienee jatkossakin kaksi muuta autoa, joihin koko perhe tarvittaessa mahtuu... Eli periaatteessa mahdollisimman pienikokoinen kulkupeli riittää, kunhan kuskin paikalla on riittävästi tilaa. Kaksi- tai nelipaikkaisuuskaan ei olisi ehkä pois suljettu ajatus... Tosin joutuihan tuo Corsakin viime kesälomareissulla sijaistamaan varsinaista perhevankkuria, mahduttiin juuri ja juuri kyytiin :P

Vaihtoehto 1: Jatketaan tällä niin kauan kuin kestää nipussa. Kulut meikäläisen ajoilla n. 230 e/kk.

Vaihtoehto 2: Micra kuntoon ja tieliikennekelpoisena pitäminen minimipanoksella... Sillä voisi päästä ehkä jopa 200 e/kk. Mukavuustaso hieman huonompi, ja passiivinen turvallisuus melko olematon...

Vaihtoehto 3: 740 ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Samalla laskukaavalla menisi 330 e/kk. Ja tämäkin on muutamista mahtavista ominaisuuksistaan huolimatta aika toivottoman vanhanaikainen ja jos kolahtaa, niin saattaapi "sattua kuskia leukaan" aika pahastikin...

Vaihtoehto 4: ML kuntoon ja isolla autolla mukavasti kelissä kuin kelissä... Laskukaavallani arvioituna voisi päästä 350 e/kk hintaluokkaan...

Vaihtoehto 5: Joku nykyisistä harraste/vara-autoksi, loput myyntiin ja jotain uutta pienehköä autoa tilalle. Joku #uusivuodeksi vaikkapa hintaluokassa 169 e/kk ja siihen päälle pakolliset kulut - voisi ehkä päästä tuohon 350 e/kk hintaluokkaan... Tässä ylivoimainen etu olisi, että ei tarvitsisi kuluttaa aikaansa ko. auton alla ollenkaan.

Harrasteautona tarvitsee  joka tapauksessa olla joku mielenkiintoinen tapaus. Siihen tietty menee enemmän tai vähemmän ylimääräisiä euroja, mutta omasta mielestäni on hyödyllistä että on ainakin yksi vara-auto pihassa ja pysyypä oma päänuppi paremmin kasassa, kun on jotain puuhasteltavaa :P
« Viimeksi muokattu: 29.08.2021, 18:20:08 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mitkäs 10v vanhat pikkuautot mahtaa olla pienimmät kiulutukseltaan tuolla matkalla ? Harmi kun sähkövoimalinja ei ole optio, matka kuulostaa sille sopivan mittaiselta. Autoilun todelliset kulut tee-itsemiehellä monesti kyllä on veroja ja vakuutuksia ja renkaita polttoaineen lisäksi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
No tuota... En minä nyt sähkövoimalinjaa pois sulkisi välttämättä, jos kokonaiskustannukset pysyvät kurissa. Ajelen maanantaista perjantaihin 62-70 km päivässä, viikonloppuisin yleensä en mitään tai sitten 5-15 km. Ja ehkä keskimäärin kerran kuussa tarve käydä pitemmällä - yleensä sekin on vain n. 80 km suuntaansa.

Corsalla siis oman laskurini mukaan pääsisin tuohon n. 230 e/kk, mistä voisi ajatusleikkiä jatkaa. Lisääntyneen mukavuuden ja vähentyneen remontin teon nimissä sitä voisi ehkä vähän enemmänkin sijoittaa - mitähän sitä olisi tarjolla ja mihin hintaan, pitänee hieman tutkia asiaa...

Edit: Laskurissa itse asiassa tarkempi arvo on 226...
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021, 19:18:24 kirjoittanut dneproshin »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mitkäs 10v vanhat pikkuautot mahtaa olla pienimmät kiulutukseltaan tuolla matkalla ? Harmi kun sähkövoimalinja ei ole optio, matka kuulostaa sille sopivan mittaiselta. Autoilun todelliset kulut tee-itsemiehellä monesti kyllä on veroja ja vakuutuksia ja renkaita polttoaineen lisäksi

Suzukit on kuulemma pihejä. (Mun 1.6 meni kanssa ihan höyryillä ratapäivilläkin).

Tosin Yaris hybridillä pääsee helposti aidosti 4.5 kulutuksiin jopa kaupungin nurkissa. Mutsilla ehdi edes auto lämmetä työmatkalla talvella ja silti 4 vuoden kulutus on tasan 4.5l/100km.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kattelin Suzukeja ja otin esimerkkitapaukseksi tällaisen: Suzuki Swift 1.2 VVT vuodelta 2012. Jos se veisi esim. 5.5 l/100 km, niin laskurissani kuukausikustannukseksi muodostuisi 315e, eli Corsaan verrattuna n. +90 e/kk.

Toinen esimerkki: Toyota Yaris 1.5 Hybrid vuodelta 2016. Lasketaan vaikkapa 4 l/100 km => Laskelmani mukaan n. 371 e/kk eli +146e nykytilanteeseen.

Kulutuslukemia katselin spritmonitorista, nuo laskelmissa käyttämäni voisivat olla mahdollisia käytännön elämässä (tai sitten ei...) Vakuutukset, verot, rahoitus laskettu ihan todellisten lukujen/tarjousten mukaan, korjauskulut keksin omasta päästäni.

Toyotan hybridivoimalinja on kyllä hienosti toimiva paketti ja pääsisi kytkinpolkimesta eroon, mikä olisi vain plussaa. Hintaa tulee ehkä kuitenkin liikaa... Hieman lisää niin saisi ehkä jo jonkin täysin uuden auton.

Samoin tuo Suzuki ei ehkä kuitenkaan olisi tarpeeksi iso päivitys nykyiseen. Edellissukupolven Swiftejä katselin myös, niitä saisi jonkin verran halvemmalla. Mutta niissä ei ole edes ajonvakautusta, mikä valitettavasti on ratkaiseva puute tässä tapauksessa.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Lisää esimerkkejä:
- Uusi Toyota Yaris 1.5 Hybrid n. 381 e/kk eli vain n. kympin kuussa enemmän kuin vastaava 5 vuotta vanha käytetty :o
- Uusi Dacia Sandero TCe 90 n. 391 e/kk => Yarista kovempi kulutus näkyy jo 15k vuosikilsoilla => Ei jatkoon
- Renault Zoe Z.E. 40 Life n. 377 e/kk

Hybridi-Yaris tai sähkö-Zoe menisivät laskelmieni mukaan melko samoilla kustannuksilla kuin tuo 16 vuotta vanha ML-mersu... No hieman eri luokan autoista kyse... Uusi on aina uusi... Toisaalta myös korkea neliveto on mahtavuutta, varsinkin talvella... Ei ole helppoa ei tämä pohdinta...

Sähköautoilun kokeileminen melkein jo alkaisi kiinnostaa jos Zoella pääsisi noilla kustannuksilla. Laskin "melkein uusi Zoe vuodeksi 249 e/kk"-tarjouksen perusteella. Veroa 162 e vuodessa, vakuutukset 532, vuosihuolto 200... Kulutus 25 kWh sataselle, sähkön hinta 17 senttiä/kWh. Ei havainnon palaa osasinko ottaa kaiken huomioon ja ovatko nuo realistisia lukemia... Enkä jaksanut edes tarkistaa paljonko oikeasti maksan sähköstä...

Eli karkeasti ~150 e/kk lisäpanostuksella alkaisi saada todella mielenkiintoisia ominaisuuksia, eikä tuohon Corsaan verrattuna tarvitsisi luultavasti tinkiä mistään... Toyotan hybridivoimalinja on kyllä erinomainein... Toki vieläkin mielenkiintoisempi olisi tuo sähkö-Zoe, siinähän olisi jo vaikka sun mitä kivaa...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Hybridi-Yaris tai sähkö-Zoe menisivät laskelmieni mukaan melko samoilla kustannuksilla kuin tuo 16 vuotta vanha ML-mersu... No hieman eri luokan autoista kyse... Uusi on aina uusi... Toisaalta myös korkea neliveto on mahtavuutta, varsinkin talvella... Ei ole helppoa ei tämä pohdinta...
Tuossa sinun laskelmassa on vain polttoainekulut ja rahoituskulut? Veikkaan että tuossa 16v ikäisessä ML-mersussa ylläpito kulut semmoisia että hirvittää. Vaikka itse korjaisi kaiken. Nimimerkillä 2008 S80 oli itselle semmoinen rahareikä ja ainoastaan niitä kuuluisia kuluvia osia meni.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez